ساعدنیوز
ساعدنیوز

درد جلوی زانو: علت، علائم و درمان آن

  سه شنبه، 19 مهر 1401 ID  کد خبر 226073
درد جلوی زانو: علت، علائم و درمان آن
ساعدنیوز : درد جلوی زانو: علت، علائم و درمان آن. دردی که در جلو و مرکز زانو حس می‌شود را درد جلوی زانو می‌نامند. این درد شایع‌ترین شکایت است که به علت طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها و صدمات عضلانی – استخوانی ایجاد می‌شود. در حدود یک نفر از هر سه نفر بالغ زانو درد دارند.

دردی که در جلو و مرکز زانو حس می شود را درد جلوی زانو می نامند. این درد شایع ترین شکایت است که به علت طیف گسترده ای از بیماری ها و صدمات عضلانی – استخوانی ایجاد می شود. در حدود یک نفر از هر سه نفر بالغ زانو درد دارند. این مورد رایج ترین دلیل مراجعه به پزشک برای بیماری های زانو می باشد. صدمه به هر یک از بافت های قدامی زانو می تواند منجر به ایجاد درد شود. با این حال، پزشکان اغلب درد جلوی زانو را به عنوان درد کشککی رانی می نامند. زیرا به مفصل کشککی رانی مرتبط می باشد. این مقاله در مورد درد جلوی زانو، دلایل، عوامل خطرناک و درمان آن بحث می کند.

درد جلوی زانو چیست؟

درد جلو و ناحیه کشکک زانو اغلب نشانه استفاده بیش از حد از زانو می باشد. این یعنی زانو باید مکررا تحت تاثیر فشار یا فشار بسیار زیاد بدون زمان برای انطباق خود باشد. این امر به ویژه به خاطر ورزش– مثلا دویدن، کوهنوردی یا دوچرخه سواری رایج می باشد.

درد جلوی زانو را نمی توان از راه علت آن درمان کرد. با این حال، تحقیقات نشان می دهند که ورزش منظم برای تقویت عضلات ران و لگن می تواند به غلبه بر درد کمک کند. ورزشکارانی که زانو درد حاد دارند باید حجم ورزش خود را کاهش داده یا کاملا ورزش کردن را متوقف کنند تا فشار روی زانو را کاهش دهند.

دلایل درد جلوی زانو

تصویر

کشکک زانو (پاتلا) در جلوی مفصل زانو قرار می گیرد. هنگامی که پا را خم یا صاف می کنید، بخش زیرین کشکک روی استخوان ها ساییده می شود و باعث لغزش زانو می گردد.

تاندون های قوی به اتصال کشکک به استخوان ها و عضلات اطراف زانو کمک می کنند. این تاندون ها به صورت زیر هستند:

  • تاندون پاتلار (جایی که کشکک زانو به استخوان ساق پا متصل می شود).
  • تاندون چهار سر زانو (جایی که عضلات ران به بالای کشکک زانو متصل می شوند).

درد جلوی زانو زمانی شروع می شود که کشکک به طور مناسب حرکت نکند و به بخش پایینی استخوان ران ساییده شود. این امر ممکن است به دلایل زیر رخ دهد:

  • کشکک زانو در حالت غیرطبیعی قرار گیرد (که هم ترازی نامناسب مفصل کشککی – رانی نام دارد).
  • سفتی یا ضعف عضله در جلو و عقب ران
  • فعالیت زیادی انجام می دهید که فشار اضافی روی کشکک زانو ایجاد می کند (مثلا دویدن، پریدن یا پیچ خوردن، اسکی یا فوتبال بازی کردن).
  • عضلات شما تعادل ندارد و عضلات شکمی احتمالا ضعیف هستند.
  • حفره استخوان ران که در آن معمولا کشکک زانو قرار می گیرد، بسیار بزرگ می شود.
  • کف پای صاف دارید.
  • هم ترازی ساق پا غیرطبیعی است.
  • ثبات عضلات شکم ضعیف است و باعث ایجاد ناهماهنگی زانو می شود.

درد جلوی زانو در افراد زیر شایع تر است:

  • افراد دارای اضافه وزن
  • افرادی که در رفتگی، شکستگی یا دیگر صدمات کشکک زانو را داشته اند.
  • دونده ها، ورزشکاران ورزش های پرشی، اسکی بازان، دوچرخه سواران و بازیکنان فوتبال که اغلب ورزش می کنند.
  • نوجوانان و جوانان سالم که اغلب دختر هستند.

دیگر علل احتمالی درد داخلی زانو شامل موارد زیر می باشند:

  • آرتروز زانو و روماتیسم مفصلی
  • گرفتگی خط جلویی زانو در زمان تحرک (گیر کردن سینوویال یا سندرم پلیکا نامیده می شود).

علائم درد جلوی زانو چه هستند؟

درد معمولا درد اطراف یا زیر کشکک زانو ایجاد می شود. به اصطلاح پزشکی، به این درد پاتلوفمورال یا سندرم درد پاتلوفمورال (PFPS) گویند. عبارت پاتلوفمورال به ناحیه بین کشکک زانو (پاتلا) و ران (فمور) گفته می شود.

درد به طور کلی به صورت نسبتا خفیف شروع می شود، اما به مرور زمان می تواند بدتر گردد. می تواند نسبتا خسته کننده باشد و اصولا زمانی روی می دهد که روی زانو فشار باشد. به ویژه هنگامی که زانو به شدت خم می شود یا از پله ها بالا می روید، درد معمولا ایجاد می گردد. نشستن به مدت طولانی می تواند به زانو آسیب زده یا حس خشکی به آن بدهد.

مبتلایان به درد زانو اغلب می توانند صدای ترک خوردن، خرچ خرچ، یا خرد شدن را در هنگام حرکت دادن زانو بشنوند، اما این صداها به معنی اجبار در متوقف کردن فعالیتی نیست و حتی برعکس است: مفصل زانو به تحرک نیاز دارد تا سالم بماند. غضروف به فشار نیاز دارد تا مواد مغذی را تامین کند. به منظور تقویت زانو، کشش کافی نیز باید روی استخوان ها ایجاد شود.

تشخیص درد جلوی زانو

تصویر

علائم درد جلوی زانو می تواند غیر اختصاصی باشد و بیماری های مشابه دیگر نیز روی زانو تاثیر بگذارند که ممکن است علائم آنها هم پوشانی داشته باشند.

پزشک ارزیابی را به وسیله بررسی پیشینه کامل پزشکی آغاز می کند. ممکن است سوالاتی نیز بپرسد:

  • جراحی های پیشین
  • فعالیت ها
  • دیگر علائم
  • ویژگی های درد

یک سری معاینات پزشکی نیز انجام می دهند تا ناحیه دردناک را مشخص کرده و تعیین کنند کدام ساختار احتمالا آسیب دیده است. این امر شامل چندین حرکت یا آزمایش برای تولید مجدد درد یا رد عوامل دیگر می باشد.

ممکن است از بیمار بخواهند تا اسکوات تک پا انجام دهد یا به اطراف راه برود، تا ثبات عضلات مرکزی بدن، عدم تعادل عضلانی و محدودیت های عملکردی که درد جلوی زانو باعث آن ها شده اند مورد بررسی قرار گیرند.

پزشکان ممکن است عکس برداری هایی مانند سونوگرافی، اشعه ایکس یا MRI را تجویز کنند تا بیماری های دیگر را رد کنند.

مواردی وجود دارند که پزشک می تواند به آسانی با معاینه، پیشینه و عکس برداری آنها را تشخیص دهد. اکثر پزشکان برای درد مفصل ممکن است بیمار را به متخصص ورزشی یا جراح ارتوپدی ارجاع دهند.

فیزیوتراپی و درمان پزشکی درد جلوی زانو

کنترل درد جلوی زانو به دلیل ایجاد آن بستگی دارد. درکل، درمان سنتی و تغییر در سبک زندگی مفید هستند و این موارد به صورت زیر می باشند:

  • گاهی به زانو استراحت دهید.
  • به منظور کاهش درد، مسکن هایی مانند داروهای غیراستروئیدی ضد التهابی مصرف کنید.
  • از انجام فعالیت هایی که باعث ایجاد درد می شوند، پرهیز کنید.
  • عضلات باسن و ران را کشش داده و تقویت کنید.
  • وزن مناسب داشته باشید.
  • از کفش های مناسب صافی کف پا استفاده کنید.
  • از چسب برای هم ترازی کشکک زانو استفاده کنید.
  • از کفش مناسب استفاده کنید.
  • از گرما و یخ به منظور کنترل درد استفاده کنید.
  • نشستن برای مدت طولانی، به ویژه روی زانوی خم شده، را کاهش دهید.

دوره بهبودی به دلیل درد جلوی زانو بستگی دارد. با این حال، علائم معمولا در طی یک هفته رفع می شوند. در موارد نادر و در برخی ورزشکاران ممکن است تا 2 سال علائم برطرف نشوند.

پزشکان ممکن است بیماران را به فیزیوتراپی یا توانبخشی ارجاع دهند. متخصص فیزیوتراپی ممکن است با موارد زیر به شما کمک کند:

  • اصلاح عدم هم ترازی
  • اصلاح الگوی حرکتی و دیگر موارد عدم تعادل
  • به منظور کاهش درد و پیشگیری از عود بیماری، برنامه تقویتی ارائه دهد.

خارج کردن مایعات و تزریق استروئید نیز می تواند مفید باشد. در موارد پایدار و وقتی اقدامات معمول برای بیمار مفید نبود، پزشک ممکن است جراحی را نیز در نظر گیرد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
حضور بدون تشریفات پسر رهبر معظم انقلاب در جلسه اولیاء و مربیان مدرسه فرزندشان+عکس (167 نظر) خلاقیت خنده دار راننده پراید در به چالش کشیدن دیگر راننده ها حماسه آفرید/ هیتلر هم مغز اینو نداشت+ عکس (56 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه سحر ولدبیگی +عکس / عاشقانه های سحر و نیما فلاح ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (38 نظر) بنر جالب شهرداری اصفهان برای حمایت از سگ ها در سطح شهر/ بهتر از این نمیشد مردمو قانع کرد! (35 نظر) امکانات هوش پرون اتاق میکاپ اشرافی فرح پهلوی در کاخ نیاوران /کاش اینقد که به فکر بَزَک دوزَک بود به فکر مردمم بود +عکس (31 نظر) انتشار غزل زیبایی از رهبر معظم انقلاب با دستخط ایشان/ طفلم و بنهاده سر، بر سر دامان عشق+عکس (18 نظر) تصاویری تاریخی از اولین سفر خارجی رهبر معظم انقلاب 40 سال پیش (17 نظر) خلاقیت خنده دار پدر ایرانی در تبدیل تَشت به قایق حماسه آفرید +ویدئو/رفتی جزایر هاوایی سوغاتی ما فراموش نشه🤣 (16 نظر) تعریف و تمجید و شوخی خنده دار رهبر معظم انقلاب با اشعار یک شاعر درباره عشق و عاشقی دو درخت کاج+ویدیو/ بچه دار هم شدن (12 نظر) تعجب نگهبانان کره‌ای از زیرشلواری و زیرپیراهنی ناطق نوری! / آقا فرمودند: من فکر کردم اگر بیست روز شما این جا بمانید به کجا می‌رسید (10 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: با خنده سه تا قله رو فتح کردم از صدا و سیما تلویزیونو گرفتم از آیت الله گلپایگانی قم رو گرفتم و از رهبر پول رو گرفتم +ویدئو😂👌 (10 نظر) دیزاین خوشگل میز عصرونه مژده لواسانی با کیک توت فرنگی/ معلومه مزه بهشت میده+عکس (7 نظر) نگاهی به تغذیه مدرسه ساده و سالم پناه و نبات دخترای شاهرخ استخری در بلژیک+عکس/ مثل همیشه مقوی و مفید (6 نظر) تعریف و تمجید رهبر انقلاب از مادرش: بالغ نبودم با مادرم تو حیاط فرش مینداختیم زیر آسمان اعمال روز عرفه رو بجا می آوردیم +ویدئو/اولین معلم هرکسی مادرشه... (6 نظر) ویدئویی از تدریس محمود احمدی نژاد برای دانشجویان دختر و پسر رشته مهندسی عمران (6 نظر)
دیگران می‌خوانند   
عاشقانه های سردار آزمون ستاره تیم ملی با دخترش به مناسبت روز دختر/ الهیی چقد این نوا کوچولو تُپُلوئه +عکس لکه چای را با 4 مواد خانگی و ارزان از بین ببرید رازهای ماندگاری رنگ مو: 13 ترفند ساده برای داشتن موهایی درخشان و خوش‌رنگ‌تر میدونی هر چند وقت یکبار باید موهات رو کوتاه کنی تا سالم و زیبا بمونن نحوه دریافت لاستیک دولتی راه‌های جلوگیری از عفونت لثه مادرانی از جنس حسرت؛ چرا برخی سزارین را ترجیح می‌دهند تفاوت بین آلرژی و سرماخوردگی: تفاوت بین سامسونگ ultra s23 و آیفون پرومکس 14 همه چیز درباره گوشی سامسونگ S23 آخرین خبر درباره حقوق کارگران در سال 1403+ جدول (عکس) تیپ و چهره بنسو سورال، بازیگر ترکیه ای نقش «مریم» فیلم مست عشق در دنیای واقعی شرایط دریافت وام ودیعه مسکن 300 تا 400 میلیونی نایت کوین چیست؟+ نحوه دریافت شباهت جالب و باورنکردنی دختر جواد خیابانی به پدرش+عکس/ ماشالله چقدر متین و باوقاره نگار خانوم صحبت های خنده دار آقای قرائتی در مورد دختر و پسر بی بندوبار توی اتوبوس که فامیل حاج آقا از آب دراومدن! حاج آقا بدو😂+فیلم اولین صحبت‌های عامل گروگانگیری مجتمع تجاری پالادیوم تهران / انتقام انگیزه اصلی من بود! نگاهی به مانتو خوش رنگ و باکلاس کمند امیرسلیمانی در مراسم عقد داداشش/ خانوما ایده بگیرین برای عروسیا +عکس راهپیمایان خطاب به فرزند رهبر انقلاب: آقا مجتبی سلام ما را به آقا برسون +فیلم/سر تا پا متانت همچون پدرش ... بیوگرافی سپند امیرسلیمانی، علت طلاق و ازدواج با مونا کرمی + فیلم و عکس‌های جذاب و دیدنی (ویدئو) ماجرای عکاسی که با این عکس دنیا را تکان داد و خودش را مجبور به خودکشی کرد! (عکس) راننده جوان و خوش ذوق ایرانی یه جای شعر و نوشته، روی ماشین نقاشی کشید که همه رو از خنده روده بُر کرد🤣 دلایل خودکشی پزشکان از زبان سخنگوی سازمان نظام پزشکی (عکس) نگاهی به دسته گل عروس همسر سابق مهدی قائدی در شب عقدکنان بی سروصدایشان/ قبول دارین یکی از شیک ترین دسته گلهای عروسه؟ فیلم دلهره آور از خفگی پسر دانش آموز که یخ در گلویش گیر کرده بود / آتش نشانان شوشی فرشته نجات شدند عکس خانوادگی جعفری ها با قدهای بلند غوغا به پا کرد!!/عمو و برادرزاده با این قد هاشون جنگل رو آسفالت کردن رونمایی نفیسه روشن از عروسشان برای اولین بار/ خوشبخت باشن ایشالله+ عکس دزدی از غرفه ویتنام و ترکیه در نمایشگاه کتاب تهران / فرهنگی‌ترین رویداد کشور در تیررس دله دزدها! اشک شوق و ذوق زدگی جوانان کردستان از دیدن پیاده روی رهبر معظم انقلاب به همرا پسرشان در ارتفاعات این خطه سرسبز+ویدئو/ سرشارم از جوانی هر چند پیر دهرم (عکس) 5 مورد از عجیب ترین حقیقت جالب در مورد کشور کره جنوبی که بدون شک نمی دانستید!/از گروه بی تی اس تا بیماری عجیب کره ای ها! (ویدئو) دکوراسیون آبی رنگ خانه شهربانو منصوریان، ووشوکار معروف کشورمان/ پسرش چقدر با نمک و دوستداشتنیه! نوازندگی و خوانندگی تماشایی یک سگ هاسکی در فضای مثل بمب ترکید/ فقط اونجایی که تن صداشو تغییر میده/ دکوری های خاص این خونه نظر شمارم جلب کرد؟ (فیلم) فاجعه‌ای مرگبار که کل دنیا را لرزاند / پدری که 12 نفر از اعضای منزلش را به قتل رساند! (تصاویر)طبیعت گردی خاص و سبک اروپایی نوه ی یعقوب پیامبر/چشم های تیله ای این دختر ایران را به هم ریخت میل و اشتیاق زیاد زنان روس برای ازدواج با مردان چینی / برای شوهر چینی ظرف میشوییم، آشپزی میکنیم و ... آهنگ معروف ایرانی با صدای دختر کوچولوی مریم میرزاخانی، ریاضیدان مشهور جهان، در نبود مادرش/ چقدر شبیه مادر مرحومش شده! (ویدئو) استعدادی جدید در خوانندگی، برنامه "شب آهنگی" رو ترکوند/ حامد که کلا در افق محو شد🤣 (فیلم) کلیپ فوق العاده خنده دار از حسن ریوندی / داستان خشونت شلینگ توالت! ویدئو بانمک از فحش دادن بهرام افشاری روی آنتن زنده و واکنش رضا رشیدپور/ فقط قیافه بهرام وقتی بهش خرده میگیرن😂 (ویدئو) نوازندگی بینظیر دختر کم سن و سال لُر، فضای مجازی را منفجر کرد/ اصالت از چهره زیبای کودکانه و سازی که انتخاب کرده میباره
تیتر امروز   
مادرانی از جنس حسرت؛ چرا برخی سزارین را ترجیح می‌دهند
اولین صحبت‌های عامل گروگانگیری مجتمع تجاری پالادیوم تهران / انتقام انگیزه اصلی من بود!
بیوگرافی سپند امیرسلیمانی، علت طلاق و ازدواج با مونا کرمی + فیلم و عکس‌های جذاب و دیدنی
دلایل خودکشی پزشکان از زبان سخنگوی سازمان نظام پزشکی
دزدی از غرفه ویتنام و ترکیه در نمایشگاه کتاب تهران / فرهنگی‌ترین رویداد کشور در تیررس دله دزدها!
میل و اشتیاق زیاد زنان روس برای ازدواج با مردان چینی / برای شوهر چینی ظرف میشوییم، آشپزی میکنیم و ...
سفر به تهران قدیم؛ بدنام‌ترین و بی‌احترام‌ترین ماموران دولت در عهد قاجار
از انصراف فرهاد اصلانی برای همکاری با مدیری تا اسپانیایی حرف زدن مسعود شجاعی در حواشی داغ امروز یکشنبه 23 اردیبهشت 1403
خرماهای تریاکی به مقصد نرسید / جاسازی ماهرانه بود + جزییات
در یک اتفاق باورنکردنی در مراسم عروسی؛ عروس مرد از آب درآمد+عکس
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است!+ عکس
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 23 اردیبهشت ماه 1403
دانلود آهنگ جدید «تاج سر» محمد علیزاده+فیلم/ بدتو نمیشه گفت بذار بزنن حرفای مفت
کدام همسر محمدرضا شاه در جنگ اعراب و اسرائیل لباس پرستاری پوشید؟
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 23 اردیبهشت 1403 + فیلم