دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / طب سنتی و گیاهان دارویی /

درمان آبریزش بینی با طب سنتی 

سه شنبه، 08 مرداد 1398
اكثر مردان و زناني كه مزاج سرد و تر دارند با شروع شدن نخستين روزهاي پاييز با آبريزش بيني و چشم، زكام و حتي درد سينوس‌ها مواجه مي‌شوند؛ عوارضي كه غالبا تا پايان زمستان آنها را همراهي كرده و زندگي را در 6 ماهه دوم سال براي‌شان سخت و دشوار مي‌كند. با ما همراه باشید تا با روش های درمان آبریزش بینی در طب سنتی بپردازیم.

آب ریزش بینی زمانی اتفاق می افتد که بافت بینی توسط عاملی تحریک شود. زکام در زبان عربی همان سرما خوردگی است اما در اصطلاح طب سنتی به معنی التهاب بافت مخاطی بینی است که به دلیل آزاد شدن هیستامین ها در بدن، موجب احتقان بینی، آبریزش بینی و کاهش حس بویایی می شود. همچنین به آبریزش بینی به طرف خارج حلق و سینه نیز زکام گفته می شود و می تواند در نتیجه ی سرماخوردگی ساده یا آلرژیهای فصلی ایجاد شود و یا به دنبال یک بیماری مهمتر مانند سرخک و آنفلوآنزا ایجاد شود. زکام بیماری رایجی است که اکثر مردم به طور سرپایی به آن مبتلا شده و بهبود می یابند. بعضی از پزشکان ازجمله اطبای سنتی آن را ام الامراض نامیده اند، چون بدن را ضعیف کرده و برای ابتلا به بیماری های دیگر آماده می سازد. آبریزش بینی می تواند فقط صبح ها یا در پی یک بیماری مانند سرماخوردگی رخ دهد. علت آبریزش بینی می تواند سرماخوردگی، آنفولانزا، آلرژی، سینوزیت، پولیپ، تغییرات هورمونی و … باشد. آبریزش بینی بخصوص در کودکان و در دوران بارداری شیوع زیادی دارد. مثل هر بیماری دیگری برای درمان آبریزش بینی ابتدا باید علت آن را یافت. برای درمان می توانید به سراغ داروهایی شیمیایی رفته یا درمان خانگی آبریزش بینی با گیاهان دارویی، و طب سنتی را انتخاب کنید.
در ادامه این مقاله، به علت و درمان آبریزش بینی مداوم در طب سنتی با انواع دمنوش، علت آبریزش بینی در صبح، درمان آبریزش بینی در سرماخوردگی و در بارداری، درمان آبریزش بینی کودکان در طب سنتی و شربت آبریزش بینی کودکان می پردازیم.

علت آبریزش بینی مداوم

به نقل از «نو هلث ادوایزر»، هر چیزی که موجب تحریک بافت بینی شود می تواند آبریزش بینی را به همراه داشته باشد. این شرایط می تواند به واسطه عفونت هایی مانند سرماخوردگی، یا در نتیجه آلرژی فصلی شکل بگیرد. هر چیزی که بافت های بینی را ملتهب سازد به آبریزش بینی منجر خواهد شد. اگر نمی توانید علت آبریزش بینی خود را مشخص کنید ممکن است با شرایطی که به نام رینیت غیر آلرژیک یا رینیت وازوموتور (VMR) شناخته می شود، مواجه باشید. در موارد نادر، برخی افراد مبتلا به آبریزش بینی ممکن است دارای یک تومور، یک جسم خارجی، یا پولیپ باشند که آبریزش بینی را موجب می شود. از جمله دلایل احتمالی آبریزش بینی می توان به موارد زیر اشاره کرد:
تغییرات هورمونی
سندرم چرگ اشتراوس
ویروس سین سیشیال تنفسی (RSV)
قرار گرفتن در معرض هوای خشک
پولیپ های بینی
آسم شغلی
حضور جسم خارجی
رینیت غیر آلرژیک
آنفلوآنزا
سینوزیت مزمن
استفاده بیش از اندازه از دکونژستان ها
بارداری
سینوزیت حاد
دود تنباکو
نشت مایع نخاعی
انحراف تیغه بینی
آلرژی ها
سرماخوردگی
داروها
اگر درمان های خانگی برای توقف آبریزش بینی موثر واقع نشوند باید به پزشک مراجعه کنید. اگر آبریزش بینی شما به مدت ۱۰ روز ادامه داشته و با نشانه های زیر همراه بوده است، شرایط را به خوبی برای پزشک توضیح دهید.
تب بسیار بالایی دارید.
با ترشحات بینی سبز و زرد رنگ به همراه درد سینوس مواجه هستید.
در ترشحات بینی خون مشاهده می کنید.
سر شما ضربه خورده است و به طور مداوم ترشحات شفاف بینی دارید.

علت آبریزش بینی در هنگام صبح

این علامت مربوط به بیماری رینیت آلرژیک ( التهاب مخاط بینی است که در اثر واکنش ازدیاد حساسیتی ایجاد می شود. هنگامیکه فرد دارای سیستم ایمنی حساس شده، آلرژنی مانند هیره، فستوک، گرده گل یا گرد و غبار را تنفس می کند، واکنش ازدیاد حساسیتی آغاز می شود. علت آبریزش بینی در صبح این واکنش در بینی به صورت آبریزش بروز پیدا می کند. فرد در صورت حضور در شهرهای پر از آلرژن ها و آلودگی هوا با علامت های مثل عطسه و آبریزش بینی مواجه خواهد شد. این بیماری درمان قطعی و کاملی ندارد و برای درمان آن باید از محرک های محیطی پرهیز کرد و داروهای تجویز شده توسط پزشک معالج را به صورت مناسب استفاده کرد.

دمنوش برای آبریزش بینی

آویشن

زمانی که به آبریزش بینی دچار می شوید، لازم می باشد به میزان فراوانی مایعات بنوشید، همچنین نوشیدنی های داغ باعث دفع مواد تجمع یافته در داخل بینی می شوند و از آنجایی که آویشن سرشار از فنول است، یک گیاه ضد عفونی کننده، ضد اسپاسم، اکسپکتورانت و مفید برای معده محسوب می شود و خواص ضد ویروسی قوی دارد، در نتیجه به درمان آبریزش بینی کمک زیادی می کند.
داخل یک فنجان آب جوش دو قاشق چایخوری آویشن بریزید و ۵ دقیقه دم کنید بعد دمنوش آویشن را با کمی عسل و نصف یک عدد لیموترش میل کنید و روزانه ۳ تا ۴ فنجان از این جوشانده بخورید، در ضمن همچنین برای درمان یا پیشگیری از آبریزش بینی می توانید با آویشن بخور داده و بینی خود را به خوبی تمیز کنید.

میخک، دارچین، زنجبیل

اگر آبریزش بینی امانتان را بریده و بینی تان را به درد آورده است چوب میخک معجزه می کند زیرا حاوی خواص ضدعفونی کنندگی و آرامبخشی طبیعی است، برای تهیه دم کرده چوب میخک ودرمان آبریزش بینی یک عدد چوب میخک، مقداری دارچین، زنجبیل تازه رنده شده، یک عدد هل شکسته و یک قاشق عسل را با یک لیوان آب داغ دم و قبل از خواب این دمنوش را میل کنید. زمانی که ویروس سرماخوردگی وارد بینی شما می شود و به سلول های آن متصل می گردد باعث آزاد شدن مواد شیمیایی به نام سیتوکین می شود که عامل التهاب هستند. بدن انسان برای مبارزه با ویروس از فرایند التهاب بهره می برد که یکی از عوارض آن آبریزش بینی است. موکوس سرماخوردگی اغلب آبکی و شفاف است. سایر علایم سرماخوردگی عبارتند از عطسه کردن، گلو درد، آبریزش چشم و گرفتگی بدن.

درمان آبریزش بینی بر اثر سرماخوردگی :

متاسفانه درمانی برای این نوع آبریزش بینی وجود نداد و بهترین کاری که می توانید برای تسریع بهبودی انجام دهید استراحت، آبرسانی به بدن و استفاده از داروهای سرماخوردگی و آنتی هیستامین ها است.


5 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب