دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / بیماری ها و راههای درمان /

درمان خانگی سرماخوردگی و راههای پیشگری از آن 

شنبه، 15 دی 1397
سرماخوردگی و آبریزش بینی هیچ کس را بی‌نصیب نمی‌گذارند. این بیماری بسیار شایع است اما به همان اندازه نیز درمان کردن آن با راهکارهای خانگی آسان و راحت است.

سرماخوردگی و سرفه هیچ کس را بی‌نصیب نمی‌گذارند و قطعا همه‌ی ما در منزل داروهای سرماخوردگی بسیاری داریم. در این‌جا چند درمان خانگی سرماخوردگی و سرفه را به شما معرفی می‌کنیم که بسیار مفید هستند. این درمان‌های خانگی طبیعی و برای بدن مفید هستند، و به کنترل بلغم، تمیز کردن سیستم بدن و تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کنند. 

حقیقت این است که کارهای زیادی می توان انجام داد تا دوره بیماری با راحتی و آرامش بیشتری سپری شود. برخی از درمان ها به ما کمک می کنند زودتر بیماری سرماخوردگی خود را پشت سر بگذاریم. در ادامه چند روش برای درمان سریع سرماخوردگی را بخوانید.

درمان سریع و خانگی سرما خوردگی

  1. بینی خود را مرتب تخلیه کنید. برای این کار از سرم‌های شست و شو که در داروخانه‌ها عرضه می‌شود، می‌توانید استفاده کنید.اگر به این سرم دسترسی ندارید آب نمکی که از حل کردن یک قاشق چایخوری نمک در یک لیوان آب گرم درست می‌شود، به شما کمک می‌کند. با استفاده از یک سرنگ بدون سوزن آب را وارد بینی خود کنید . زمانی که آب نمک را از یک سوراخ بینی بالا می‌کشید ، سوراخ دیگر بینی را توسط فشار ملایم انگشت ببندید ، اجازه دهید آب بیرون آمده و این کار را دو تا سه بار تکرار کنید . سپس این کار را با سوراخ دیگر بینی انجام دهید .

  2.  غرغره کنید. از همان محلول آب نمک برای غرغره هم می‌توانید استفاده کنید. این کار التهاب‌ها و عفونت‌های احتمالی گلو را از بین می‌برد.

  3. دوش بگیرید. دوش آب گرم و بخار ایجاد شده در حمام به از سینوزیت و احتقان بینی جلوگیری می کنند و سبب می شود که مخاط های بینی از بین برود و همچنین حمام کاملا گرم موجب کاهش سردرد ، کاهش درد مفاصل و آغاز نمودن یک روز آرام می شود.

  4.  بدن خور ا گرم نگه دارید. اگر سرما خوردید و می خواهید سریع درمان شوید، بدن خود را کاملاً گرم نگه دارید. این کار باعث می شود تا سیستم ایمنی بدن با خیال آسوده تنها به مبارزه با عوامل بیماری زا بپردازد و مجبور به صرف انرژی برای حفاظت از شما در برابر سرما نشود.

  5. بخور کنید. مقداری آب در داخل کتری یا قابلمه ای بریزید و آن را روی اجاق گاز بگذارید تا جوش بیاید. سپس حوله ای روی سر خورد بیاندازید، سر را روی کتری یا قابلمه آب داغ خم کنید و تا زمانی که احتقان برطرف شود بخار آب را استنشاق نمایید. این کار به رفع سرفه های ناشی از خشگی گلو نیز کمک می کند.

  6. مایعات گرم بنوشید. هنگام سرماخوردگی نوشیدن مایعات سبب رقیق شدن و خروج راحت تر مخاط می شود . نوشیدن یک دمنوش گیاهی یا یک لیوان آب پرتقال که سرشار از ویتامین c است یک میان وعده مناسب برای مقابله با سرما خوردگی است.

  7. عسل، آب لیمو و آب گرم بنوشید.آب لیمو یک دوای کامل برای بهبود هاضمه و سیستم گردش خون است. اگر عسل را به آب لیمو و آب گرم اضافه کنید می‌تواند راه‌حلی برای کنترل سرماخوردگی و سرفه باشد.

  8. مصرف آب لیمو شیرین و آب پرتقال در هنگام ابتلا به عفونت‌هایی مانند سرماخوردگی و سرفه اغلب توسط پزشکان توصیه می‌شود. این آبمیوه‌ها مواد مغذی ضروری، ویتامین‌ها، و آنتی‌اکسیدان‌ها را به بدن می‌رسانند. این مواد مغذی سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند و کمک می‌کنند که بدن با عفونت‌های ویروسی بهتر و سریع‌تر مبارزه کند. آب لیمو ترش را نیز می‌توانید در رژیم غذایی روزانه‌تان بگنجانید زیرا می‌تواند ویتامین C بدن را تامین کند که برای واکنش ایمنی بدن به ویروس سرماخوردگی ضروری است. برای گنجاندن آب لیمو به رژیم غذایی‌تان می‌توانید آن را به سالاد یا انواع دمنوش گیاهی اضافه کنید.

  9. استراحت مطلوب داشته باشید. خواب مطلوب سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و سرما خوردگی را بهبود می بخشد پس بهتر است شب در ساعت 22 به خواب بروید و 8 ساعت کامل استراحت نمایید . توجه داشته باشید قبل از خواب قهوه نخورید زیرا شما را بی خواب می کند.

  10.  سوپ داغ بنوشید شما همچنین می‌توانید سوپ داغ، آب گوشت و خورش بخورید تا سریعا از شر علائم سرماخوردگی خلاص شوید. برای مثال می‌توانید سوپ سبزیجات خانگی و سوپ مرغ را انتخاب کنید. سوپ مرغ به مدت طولانی به عنوان درمان خانگی سرماخوردگی استفاده شده‌است. مطالعات نشان داده‌اند که مصرف سوپ مرغ می‌تواند تولید گلبول‌های سفید خون را که علایم سرماخوردگی را کاهش می‌دهند، محدود کند. همچنین، بخارات سوپ، مخاط را شل می‌کنند و سبب می‌شوند که از بینی بیرون بیاید و مواد مغذی موجود در سوپ، انرژی شما را افزایش می‌دهند. 

  11. در کنار این مراقبت‌ها نباید از خواص خوراکی‌ها برای درمان سرماخوردگی، غافل شوید. بعضی خوراکی‌ها باعث کاهش علایم سرماخوردگی می‌شوند و بعضی‌ها هم عفونت ناشی از سرماخوردگی را کمتر می‌کنند.موز باعث بهبودی ناراحتی معده می‌شود که معمولا در سرماخوردگی به وجود می‌آید.مصرف فلفل دلمه‌ای هم به دلیل داشتن ویتامین C، توصیه می‌شود. همینطور هویج که دارای بتاکاروتن زیادی است. خوردن پیاز در سرماخوردگی توصیه می‌شد. به دلیل اینکه دارای مواد شیمیائی دارد که برای بهبود برونشیت و سایر عفونت‌ها مفید است. سیر را فراموش نکنید که با داشتن ماده‌ای به نام «آلیسین» خواص ضدعفونی کنندگی و ضدباکتریایی دارد.همچنین خوردن فلفل تند باعث باز شدن سینوسها و رقیق شدن ترشحات ریه‌ها می‌شود و خردل هم ترشحات مجاری تنفسی را رقیق می‌کند.

پیشگیری از سرماخوردگی

  •  واکسن آنفولانزا بزنید. بهترین زمان برای زدن این واکسن طبق گفته پزشکان در اوایل پاییز است. هر چه هوا سردتر شود و رو به زمستان برود پیدا کردن این واکسن‌ها سخت‌تر می‌شود. حواستان باشد در زمان زدن این واکسن علائمی از سرماخوردگی در شما وجود نداشته باشد.

  • پیش از هر کاری مستقیما به دست‌شویی رفته و دستان خود را پاکیزه کنید. تنها راه مؤثر برای پیشگیری از سرماخوردگی جلوگیری فیزیکی از پخش شدن ویروس است.این کار عمدتاً شامل شست و شوی دست ها و استفاده از ماسک های صورت می شود. شست و شوی مرتب دست ها احتمال انتقال ویروس های سرماخوردگی را مخصوصاً در کودکان کاهش می دهد.

  • استفاده از ماسک‌های متداول به تنهایی کارساز نیست. بهتر است درون ماسک خود چندین دستمال کاغذی دیگر قرار داده و یا یک دستمال پارچه‌ای را بعد از مرطوب کردن درون آن قرار دهید. افزایش ضخامت و همچنین مرطوب بودن ماسک به پیشگیری از سرماخوردگی کمک می‌کند.

  • از افرادی که دچار سرما خوردگی هستند فاصله بگیرید. این کار یک کار طبیعی و عقلانی است که احتمالا هر فردی آن را انجام می‌دهد. بهتر است اگر شما فردی بودید که سرما خورده‌اید به محل کار خود نروید و مرخصی بگیرید.

  • استفاده از مکمل روی در کاهش تعداد سرماخوردگی هایی که یک فرد دچار می شود، می تواند مؤثر باشد.

سخن پایانی

به خاطر بسپارید، بیماری‌های خطرناکی مانند عفونت های سینوسی، برونشیت، گلو درد و آسم، ممکن است دارای علائمی شبیه سرماخوردگی معمولی باشند. در صورتی که علائم بیماری‌تان شدید باشند، یا پس از مدتی احساس می‌کنید بیماری‌تان بهبود نیافته است، حتما به پزشک مراجعه کنید.


1 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
مراحل اکسپت مقاله
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!