دستور پخت خورشت هویج

  جمعه، 20 فروردین 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
دستور پخت خورشت هویج
“خورش هویج” الزاماً یک خورش شیرین نیست. اگر طرفدار خورش های ترش هستید، این خورش را با مزه ملس و ترش درست کنید. این غذا در کنار برنج برای 6 تا 8 نفر کافیست و در مدت 1 ساعت و 40 دقیقه آماده سرو می باشد.

خورش هویج یکی از انواع خورش های ایرانی است که اصالتا متعلق به شهر تبریز است و با نام های خورش هویج ترکی و خورش هویج تبریزی هم شناخته می شود. به کسانی که دنبال طعم های خاص هستند خورش هویج را توصیه می کنیم.

جالب است بدانید خورشت هویج در تبریز در اکثر مواقع با زردک که شباهت زیادی به هویج دارد تهیه می شود ولی به دلیل اینکه زردک همیشه در دسترس نیست از هویج به عنوان جایگزین استفاده می شود و هویج در حا حاضر متداول تر است.

خورش هویج به صورت متداول با گوشت خورشتی طبخ می شود ولی می توان آنرا با گوشت های سفید مانند گوشت مرغ و گوشت بوقلمون هم تهیه کرد. ضمن اینکه این خورش را می توانید بدون گوشت و به صورت کاملا گیاهی نیز تهیه کنید.

با موادی که در این دستور آشپزی قرار گرفته است می توانید برای ۴ نفر خورش هویج تهیه کنید. در صورتی که می خواهید مقداری کمتر یا بیشتری خورش تهیه کنید کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید.

مواد لازم:

  • پیاز بزرگ: ۱ عدد
  • آلو خورشتی: ۱۰۰ گرم
  • هویج یا زردک: ۴۰۰ گرم
  • روغن مایع: به اندازه کافی
  • گوشت خورشتی: ۴۰۰ گرم
  • زعفران دم کرده: به اندازه کافی
  • نمک، فلفل سیاه و زردچوبه: به اندازه کافی

طرز تهیه و دستور پخت:

۱. برای تهیه خورش هویج مجلسی ابتدا پیاز را پس از گرفتن پوست و شستشو به صورت نگینی ریز خرد کنید سپس یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن مایع داخل آن بریزید. پس از اینکه روغن داغ شد پیاز خرد شده را به قابلمه اضافه کنید.

۲. پیاز را کمی تفت دهید تا نرم شود سپس مقداری زردچوبه اضافه کنید و تفت دادن را تا زمانی که پیاز و زردچوبه یکدست شوند ادامه دهید. در همین حین گوشت خورشتی را پس از شستشو به اندازه خورشتی ( مانند خورشت قیمه ) خرد کنید.

۳. پس از خرد کردن گوشت آن را به مخلوط پیاز و زردچوبه اضافه کنید. تفت دادن مواد را ادامه دهید تا زمانی که گوشت سرخ شود و تغییر رنگ دهد. پس از اینکه گوشت تغییر رنگ داد چند لیوان آب جوش به قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید گوشت بپزد.

۴. در مرحله بعدی باید هویج ها را آماده کنید. برای این منظور هویج ها را پس از شستشو پوست بگیرید و به شکل خلالی خیلی نازک به صورت یکدست و یک اندازه خرد کنید.

۵. یک تابه مناسب روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن داخل تابه بریزید سپس هویج های خلالی را داخل روغن تفت دهید تا کمی سرخ شوند. هر چقدر بیشتر هویج ها را تفت دهید خورش در پایان زیباتر خواهد شد ولی اینکار باعث می شود خواص هویج ها از بین برود.

۶. در ادامه آلوهای خورشتی را با دقت بشویید و پس از اینکه گوشت تقریبا پخت هویج و آلو خورشتی را به قابلمه خورش اضافه کنید. در این مرحله مقداری نمک و فلفل سیاه به خورش اضافه کنید و اجازه دهید خورش با حرارت ملایم جا بیفتد.

۷. ۳۰ دقیقه مانده به پایان پخت خورش زعفران دم کرده را اضافه کنید. طعم خورش را بچشید و در صورت تمایل مقداری آب لیمو ترش به آن اضافه کنید. در پایان اجازه دهید آب خورش کم شود و روغن بیندازد سپس به همراه برنج سرو کنید.

۸. برای تزیین خورش هویج می توانید از خلال پسته و زرشک استفاده کنید. برای این منظور مقداری زرشک و خلال پسته را در مقدار کمی روغن مایع تفت دهید تا کمی سرخ شوند سپس در زمان سرو برای تزیین خورش استفاده کنید.

استفاده از گوشت مرغ

در صورتی که منع مصرف گوشت قرمز دارید و می خواهید خورش هویج خود را با گوشت مرغ تهیه کنید کافیست گوشت خورشتی را از مواد لازم حذف کنید و حدود ۶۰۰ تا ۸۰۰ گرم گوشت مرغ به مواد لازم اضافه کنید. مراحل پخت خورش هویج با گوشت قرمز یا گوشت مرغ تفاوتی با هم ندارد.

نکات مهم برای طبخ خورش هویج

  • خورش هویج، یک غذای کامل است و می توان آن را برای ناهار یا شام سرو کرد.
  • اگر به زردک دسترسی دارید، بهتر است از آن به جای هویج استفاده کنید.
  • سعی کنید تا هویج ها را به صورت یک دست خلالی کنید. اندازه مناسب هویج خلالی برای طبخ این خورش، کمی باریک تر از سیب زمینی سرخ کرده است.
  • هویج را به جای سرخ کردن، آب پز نکنید زیرا دراین صورت، طعم خورش هویج به سمت شیرینی می رود.
  • میزان زیبایی خورش شما به اندازه تفت دادن هویج ها بستگی دارد؛ البته هرچه بیشتر هویج ها را تفت دهید، خواص آن ها بیشتر از بین می رود.
  • مقدار هویج ها موقع سرخ شدن باید به اندازه کف ماهیتابه باشد تا بتوان آن ها را خوب تفت داد. اگر مقدار هویج از حد کف ماهیتابه بیشتر بود، هویج ها را در دو مرحله تفت بدهید. برای جلوگیری از له شدن هویج ها در هنگام پخت، می توانید یک قاشق غذاخوری آبلیمو به آن ها اضافه کنید.
  • اندازه مناسب برای خردکردن گوشت خورش هویج، اندازه گوشت خورش قیمه است.
  • شما می توانید خورش هویج خود را با گوشت مرغ نیز بپزید. برای این کار، گوشت خورشتی را از مواد لازم این دستور تهیه حذف کنید و حدود ۶۰۰ تا ۸۰۰ گرم گوشت مرغ به مواد لازم اضافه کنید. مراحل تهیه خورش هویج با گوشت قرمز یا گوشت مرغ تفاوتی با هم ندارند.
  • چاشنی اصیل خورش هویج تبریزی، زعفران، آبلیمو تازه و آبغوره است. شما همچنین می توانید به جای آبلیمو یا آبغوره از یک تا ۲ قاشق غذاخوری غوره تازه استفاده کنید.
  • اگر از لیمو امانی استفاده می کنید، قبل از افزودن آبلیمو یا آبغوره، طعم خورش خود را بچشید. زیرا ممکن است به خاطر اضافه کردن لیمو امانی، طعم خورش ترش شود.
  • اگر به غذاهای شیرین علاقه دارید، در ۱۰ دقیقه آخر ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری شکر به خورش اضافه کنید.
  • به جای استفاده از رب گوجه فرنگی می توانید از چند عدد گوجه فرنگی رسیده استفاده کنید. البته استفاده از گوجه فرنگی، ظاهر مجلسی این خورش را خراب می کند.
  • در استفاده از رب گوجه فرنگی در خورش هویج دقت کنید. زیرا هویج ها در خورش کمی حالت له شدگی به خود می گیرند و خورشت بیش از اندازه طعم رب به خود می گیرد.
  • برخی از افراد از رب انار ملس برای مزه دار کردن خورش استفاده می کنند.
  • اگر طعم آلو را دوست ندارید، می توانید آن را از دستور پخت حذف کنید.
  • در برخی از شهرهای آذربایجان به ترکیب مواد خورش هویج، لپه هم اضافه می کنند. در این صورت باید لپه را جداگانه بپزید و همراه با هویج به ترکیب خورش اضافه کنید و اجازه دهید خورش روی شعله ملایم گاز جا بیفتد.
  • خورش هویج یک خورش کم آب و غلیظ است، پس باید کاملا جا بیفتد و آب آن کشیده شود.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب بعد از خریدن مبل دست دوم توسط رهبری: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (195 نظر) تزئین میز عزای سعید راد با شمع و گل و خرما و عکس های یادگاری در خانه مجللشان/ خدا رحمتشون کنه+عکس (105 نظر) مراسم عزای جگرسوز همسر جوان فریبا نادری عروس حشمت فردوس و ضجه های خانم بازیگر/ روحش شاد+ عکس (102 نظر) تصویری از خانه ابدی سعید راد، میرزا رضا سریال گیلدخت /روحش شاد و یادش گرامی (61 نظر) رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است (35 نظر) مهران مدیری: 11 سال است که از یک مار نگهداری می کنم؛ الان 2 متر و 20 سانتی‌متر هست+عکس (29 نظر) خلاقیت خنده دار هندوانه فروش سمنانی برای جذب مشتری حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلای خالصه😂+عکس (27 نظر) تصویری از خانه ابدی برادر زاده نرگس محمدی / روحش شاد و یادش گرامی (24 نظر) داریوش ارجمند: خودم را سرباز سردار سلیمانی میدانم+عکس (15 نظر) صبحانه عاشقانه رامبد جوان برای سلطان قلبش/ چه میزی چیده برای نگار خانوم+ عکس (14 نظر) مراسم تشییع مادر پژمان جمشیدی، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (11 نظر) مادر رهبر معظم انقلاب خطاب به همسر رهبری: تو چرا ساکتی، آه و ناله کن، چون تو همه ‌اش احساس راحتی می‌ کنی سیدعلی هم دلگرم می‌ شود و به دنبال این کارها می‌رود (10 نظر) نگاهی به گالری طلا و جواهرات علی دایی و همسرش مونا خانوم/ چه گالری اعیان و لوکسی+ عکس (10 نظر) جشن تولد ساده و خلوت فرزاد فرزین، آرشام سریال قطب شمال با دو کیک زیبا/ مبارکا باشه+عکس (9 نظر) نگاهی به ماشین مرسدس بنز هوش پران سامان صفاری، امیر سریال دلدادگان که همه آرزوشو دارن/آقای بازیگر سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قتل و اغتشاش مقابل آرامگاه فردوسی / 3 برادر جنایتکار دستگیر شدند + عکس
تصویر شگفت انگیز از صورت جدا شده از یک انسان برای پیوند زدن به انسانی دیگر / هشدار: تصویر بسیار هولناک است!
همکلاس صدام و تنها فرمانده ارتش ایران که از دست ملکه انگلستان انگستر دریافت کرد!
بازآفرینی لوگو باشگاه تراکتور/ بازگشت اصالت و جلوه تمدّن
دندورمه: بستنی ترک که با چاقو و چنگال خورده می‌شود!
نکاتی طلایی که برای انتخاب رنگ مبل باید در نظر بگیرید
زندگینامه شخصی و سیاسی معاون اول رئیس جمهور!/شغل همسر محمدرضا عارف چیست؟/ +فیلم و عکس‌های جذاب و دیدنی
تصاویر دیدنی و قدیمی از مراسم تنفیذ رهبر معظم انقلاب ،خاتمی و احمدی نژاد و.../ از خیانت بنی صدر تا شهادت 2 رئیس‌جمهور
گزارش تصویری از مراسم تنفید ریاست جمهوری مسعود پزشکیان/ از جای خالی شهید جمهور، ابراهیم رئیسی، تا متن حکم تنفیذ ریاست جمهوری از جانب رهبر معظم انقلاب و صحبتهای دکتر پزشکیان
(ویدیو) حضور مصطفی زمانی و ابوالفضل پورعرب در مراسم تشییع پدر شهاب حسینی /تشکر و قدردانی قباد شهرزاد از فرهاد
بیوگرافی زندگی شخصی امیر حسین زارع، پادشاه کشتی سنگین وزن جهان و همسرش/ آلبوم تصاویر شخصی + پدر ومادرش
(ویدئو) اجرای زنده و بی نظیر بابک جهانبخش در منزلش / دکوراسیون زیبا و مدرن منزل آقای خواننده
(ویدئو) وقتی نعیمه نظام‌ دوست و بهمن هاشمی مجری برنامه رو سرکار میذارن / عالین این دو بشر
(ویدئو) ستاره سادات قطبی دست به دامان نعیمه نظام دوست شد/ نعیمه نظام دوست مهربون هم کم نذاشت واسش/ آفرین به این دوستی و رفاقت👌
واکنش بازار طلا، سکه و ارز به تنفیذ حکم ریاست جمهوری پزشکیان
منتخب روز   
حضور مصطفی زمانی در مراسم تشییع پدر شهاب حسینی +ویدئو/روحش شاد و یادش گرامی سکانس عاشقانه امیر و ارغوان سریال دلدادگان/ تا به تو فکر می کنم خودت زنگ میزنی+ویدئو نگاهی به آشپزخانه دلباز و زیبای مسعود پزشکیان با رونمایی از عکس جوانی همسرش بالای کمد/باورتون میشه این خونه ساده مال رئیس جمهور مملکته+عکس طرز تهیه غذای محبوب ناصرالدین شاه قاجار! /فسنجان ناصری با مواد اعلا ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند