دستور پخت خورشت قورمه سبزی بدون گوشت 

  یکشنبه، 02 آبان 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
دستور پخت خورشت قورمه سبزی بدون گوشت 
قرمه سبزی برای ایرانی ها یک خوراک ملی محسوب می شود و در همه نقاط ایران از آن استفاده می کنند، این خوراک قدمتی بین 2000 تا 5000 سال دارد، هرچند تفاوت های اندکی در نوع مواد و نحوه پخت در شهرهای مختلف وجود دارد اما این جزییات به عنوان وجه تمایز مطرح نمی‌ باشد.

همانطور که می دانید قورمه سبزی یکی از محبوب ترین غذاهای ایرانی است. این غذا با عطر و طعم خوبش توانسته به یک غذای محبوب در تمام شهرهای ایران تبدیل شود. قورمه سبزی معمولا با گوشت گوسفند، لوبیا قرمز و سبزیجات معطر پخته می شود. اگر دوست دارید نسخه های متفاوتی از قورمه سبزی را امتحان کنید یا اینکه دوست دارید یک غذای کاملا گیاهی بخورید، باید بگوییم شما می توانید قرمه سبزی را بدون گوشت بپزید و از طعم و عطر آن لذت ببرید. در این مطلب طرز تهیه قورمه سبزی بدون گوشت یا قورمه سبزی گیاهی را به شما آموزش خواهیم داد.

تاریخچه قرمه سبزی

تاریخچه قرمه سبزی در ایران به خوبی نشان می دهد که این غذای اصیل چطور توانسته است پاسخگو تمامی نیازها و سلایق غذایی مردم ایران زمین باشد و چه بسا حتی گاهاً از مرزهای ایران فراتر رفته و نظر بسیاری از مردم سایر ملل را نیز به خود جلب نموده است. شاید جالب باشد بدانید که این غذای کامل، جزء سالم ترین غذا ها هم به شمار می رود و حتی برای افرادی که از چاقی بر حذر هستند مناسب است، چون میزان گوشت و چربی به خاطر وجود سبزی و آب به تعادل می رسد. ضمن اینکه این خورش همراه با برنج سرو می شود و تمام این عوامل در کنار هم باعث می شوند که حجم به نسبت اندکی از غذا اما شامل تمام ترکیبات مورد نیاز به بدن برسد.

طرز تهیه قورمه سبزی با قارچ

به طور سنتی قورمه سبزی با گوشت گوسفند پخته می شود ولی برخی از افراد به دلیل داشتن بیماری یا داشتن رژیم های غذایی خاص نمی توانند از گوشت قرمز استفاده کنند. این افراد می توانند از قارچ یا سویا به عنوان جایگزین گوشت در قورمه سبزی استفاده کنند. برای درست کردن قورمه سبزی با قارچ برای 6 نفر به 250 گرم قارچ ریز نیاز خواهید داد. بعد از شستن قارچ ها، آن ها را با کمی روغن و آبلیمو تفت دهید تا سرخ شوند و زمانی که خورشت در یک ساعت پایانی پخت بود قارچ های سرخ شده را به خورشت اضافه کنید.

طرز تهیه قورمه سبزی بدون گوشت با سویا

برای پخت قورمه سبزی بدون گوشت از سویا درشت هم می توانید استفاده کنید که بعد از پخت بافتی شبیه به گوشت پیدا می کند. البته برای پخت و استفاده از سویا در انواع غذاها باید نکاتی را بدانید که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم. سویا را به مدت ۳۰ دقیقه در آب خیس کنید، سپس آن را آبکش کنید. به سویا کمی آب اضافه کنید و روی حرارت بگذارید. قابلمه را روی حرارت متوسط قرار داده و صبر کنید تا آب به جوش آید. پس از اینکه آب به جوش آمد، به ازای هر ۲۰۰ گرم سویا، ۱ قاشق غذاخوری آبلیمو به آن اضافه کرده و پس از یک دقیقه حرارت را خاموش کنید. سویا را در در آبکش ریخته و با دست خوب فشار دهید تا آب موجود در آن کاملا خارج شود. از این سویا می توانید در پخت قورمه سبزی استفاده کنید.

مواد لازم خورش قرمه سبزی بدون گوشت

  • سبزی قورمه 400 گرم
  • لوبیا چیتی 100 گرم
  • لیمو عمانی 2 عدد متوسط
  • پیاز 1 عدد متوسط
  • زعفران به مقدار لازم
  • آبلیمو 2 قاشق غذاخوری
  • نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

دستور پخت خورشت قورمه سبزی بدون گوشت

برای جلوگیری از نفخ شکم بهتر است لوبیا ها یک روز قبل خیس خورده باشد و سپس در یک قابلمه مناسب به صورت جداگانه بپزید .سبزی موجود را خرد کنید و به صورت جداگانه مقداری تفت دهید و سپس مقداری روغن بریزد و دوباره تفت دهید .پیاز را خرد کنید و درون قابلمه ای مناسب مقداری تفت دهید و ادویه های موجود مانند زردچوبه، نمک، فلفل و زعفران را اضافه بکنید و سپس لوبیا قرمز و سبزی سرخ شده را اضافه کنید .

3/4 قالبمه را با آب پر کنید و بگذارید تا بجوشد و سپس درب قالبمه را بگذارید و بعد از نیم ساعت آبلیمو و لیموعمانی که از قبل هسته آن خارج شده را درون قابلمه بریزد و بعد از نیم ساعت خورشت شما آماده است و می توانید با مقداری برنج نوش جان کنید .

نکات تهیه قورمه سبزی بدون گوشت

  • مقدار مواد ذکر شده در این دستور تهیه برای 3 نفر مناسب می باشد .
  • می توانید به جای گوشت از سویا نیز استفاده کنید .
  • می توانید از لوبیا قرمز به جای لوبیا چیتی استفاده کنید .
  • سبزی قورمه شامل گشنیز، جعفری، تره، شنبلیله و اسفناج می باشد .

مواد لازم برای قورمه سبزی بدون گوشت روش دوم

  • سبزی قورمه(تره، جعفری، شنبلیله اسفناج یا برگ چغندر) 350 گرم
  • لوبیا قرمز 150 گرم
  • پیاز 1 عدد متوسط
  • لیموعمانی 4 عدد
  • نمک، زردچوبه، فلفل به مقدار لازم
  • روغن به مقدار لازم

طرز تهیه قورمه سبزی بدون گوشت روش دوم

برای جلوگیری از نفخ شکم، لوبیا را از شب قبل بخیسانید و آبش را چند بار نیز عوض کنید. سپس، آن را نیم ساعت بپزید و آبکش کنید.

سبزی قورمه سبزی را بشویید و خرد کنید. سپس، سبزی خردشده را در ظرف مناسب سرخ کنید. یادتان باشد هر چقدر سبزی تان بیشتر سرخ شود، خورشت قورمه سبزی تان خوشرنگ تر می شود.

پیاز را خرد کنید و با مقداری روغن تفت دهید تا طلایی رنگ شود.حالا سبزی سرخ شده را به همراه لوبیا داخل قابلمه بریزید و فلفل و زردچوبه را نیز اضافه کنید. سپس، همه مواد را با هم تفت دهید.در این مرحله، سه چهارم قابلمه را پر از آب کنید و حرارت آن را زیاد کنید. بعد از جوش آمدن خورشت، شعله را کم کنید، در قابلمه را بگذارید و اجازه دهید غذا کاملاً جا بیفتد.

نیم ساعت قبل از برداشتن خورشت از روی حرارت، لیموعمانی ها را بشویید، آن ها را به دو نیم تقسیم کنید و دانه های شان را درآورید. سپس، لیموعمانی ها را به همراه نمک داخل قابلمه بریزید.پس از نیم ساعت، می توانید غذا را از روی حرارت بردارید و سرو کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (644 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (111 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (89 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (60 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (44 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (39 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (13 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (12 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
نجات گروگان 50 میلیارد تومانی از چاه 3 متری
دولت پزشکیان چگونه دولتی خواهد بود؟
قتل دلخراش و هالیوودی توسط پسر 17 ساله در شیراز
هیچ رهبری جرأت شلیک موشک به اسرائیل را نداشت!
توصیه پورمحمدی به پزشکیان برای چینش اعضای کابینه
اعلام اسامی پذیرفته‌شدگان بدون آزمون مقطع کارشناسی ارشد
توقف پذیرش دانشجو در دورۀ شبانۀ دانشگاه شهید باهنر کرمان
ویدیو/ شبیه‌سازی عواقب وحشتناک بمباران هسته‌ای/ قیامت مصنوعی یا پایان جهان در آمریکا
بایدن: نه تنها در مبارزات انتخاباتی هستم بلکه جهان را اداره می‌کنم
(ویدئو) وقتی سلبریتی‌های مرده دوباره زنده می‌شوند/ هوش مصنوعی کتاب‌ها را با صدای بازیگران فقید روایت می‌کند!
(ویدئو) جوانمردی بی‌نظیر شهریار ایران‌زمین کوروش کبیر در برابر زیباترین اسیر خود، پانته‌آ / داستانی که قرن‌هاست ستایش می‌شود!
زیبایی دختر ورزشکار برای تیمش دردسر آفرین شد
(ویدئو) الماس سیاه؛ راز سلامتی و زیبایی با نادرترین سیب جهان که همه را شگفت‌زده کرده است!
مسعود پزشکیان: کسانی که با ما نیستند هم مردم هستند/ پست و مقام برای قیافه گرفتن نیست، برای خدمتگزاری است
ویدیو/ تلفیق علم و فناوری در تولید هنر به وسیلۀ ربات‌های مجسمه‌ساز
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان