دستور تهیه ی ترشی مخلوط

  سه شنبه، 07 اردیبهشت 1400   زمان مطالعه 3 دقیقه
دستور تهیه ی ترشی مخلوط
ترشی مخلوط خانگی یکی از ترشی های پر طرفدار می باشد که با رعایت نکات تهیه “ترشی مخلوط” می توانید به سادگی یک ترشی خوشمزه تهیه کنید.

امروزه ترشی مخلوط به بخش پرطرفدار سفره ایرانی ها تبدیل شده است که به خصوص با رسیدن فصل سرما، بازارش حسابی داغ می شود و بسیاری از خانواده ها به فکر تهیه آن می افتند.ترشی مخلوط یکی از پرطرفدارترین انواع ترشی است که رنگ وبوی آن حسابی اشتهابرانگیز است و هر کسی را برای چشیدنش وسوسه می کند. جالب است بدانید که به این ترشی، ترشی گل کلم مخلوط هم می گویند و تقریبا مشابه ترشی هفت بیجار است؛ چراکه می توانید آن را با مواد گوناگون و دلخواه درست کنید و دست تان در انتخاب مواد اولیه باز است. تفاوت اکثر ترشیجات به اندازه سبزیجات آن بستگی دارد و در برخی مناطق مختلف کشور میزان تندی و ترشی آن متفاوت است.

یکی از چیزهایی که با فرارسیدن پاییز، رواج پیدا می کند، تهیه انواع شوری و ترشی است؛ به نحوی که برای برخی خانواده های ایرانی تصور گذراندن پاییز و زمستان بدون ترشی امکان ندارد. در این مقاله قصد داریم تمام فوت وفن های تهیه ترشی مخلوط را به شما بگوییم تا بهترین ترشی را درست کنید.

مواد لازم برای ترشی مخلوط:

  • گل کلم:2 کیلو
  • هویج:نیم کیلو
  • خیار:نیم کیلو
  • کرفس:نیم کیلو
  • بادمجان:800 کیلو
  • سیب زمینی ترشی:300 گرم
  • پیاز ریز:400 گرم
  • سیر:400 گرم
  • فلفل سبز:به مقدار لازم
  • سبزی ترشی شامل مرزه ، شوید ترخون، نعنا و برگ کرفس:400 گرم
  • ادویه ترشی شامل زردچوبه، فلفل، گلپر و نمک:به مقدار لازم
  • سرکه قرمز:به مقدار کافی
  • موسیر:300 گرم
  • نعنا و شوید خشک:در صورت تمایل

طرز تهیه ترشی مخلوط مجلسی :

ابتدا ته گل کلم را جدا کرده و آن را به اندازه های دلخواه خرد کنید و داخل تشت آب بریزید تا آلودگی های آن از بین برود سپس داخل آبکش بریزید تا آب اضافی اش برود. هویج ها را هم پوست گرفته خرد کنید، چشم های سیب زمینی ها را گرفته و خرد نمایید. در ادامه برگ های کرفس را جدا کرده و ساقه و برگ را جدا گانه بشویید و خرد کنید. خیار را هم شسته و سپس خرد نمایید. پیاز، سیر و سبزی را هم پاک کرده و بشویید. در مرحله بعد بادمجان ها را در ابعاد دلخواه خرد کرده و اگر دوست دارید پوست آن را بگیرید.

همه سبزیجات را شسته و داخل آبکش بریزید تا آب اضافی اش خارج سپس برای چند ساعت روی یک پارچه تمیز پهن کنید تا بخوبی خشک شوند و هیچ گونه آبی نداشته باشند. همه سبزیجات شسته و خشک شده را در یک تشت بزرگ بریزید و ادویه را اضافه کنید و با دست همه مواد را خوب مخلوط کنید. مواد ترشی را در یک شیشه تمیز و خشک بریزید و لابه لای آن فلفل سبز و بادمجان پخته شده اضافه کنید. در نهایت سرکه را افزوده درب شیشه را محکم ببندید و در یخچال نگهداری نمایید. سرکه را در حدی بریزید که روی مواد را بخوبی بپوشاند.

 ترشی مخلوط

فوت و فن ترشی مخلوط برای خوشمزه تر شدن آن

  • سعی کنید ترشی هایتان را داخل شیشه قرار دهید و از ظروف پلاستکی جهت نگهداری استفاده نکنید.
  • ترشی ها را جلوی نور خورشید نگهداری نکنید.
  • دقت کنید تمام مواد ترشی شما قبل از درست کردن کاملا خشک باشند تا دچار کپک نشوند.
  • به هیچ عنوان گل کلم را نجوشانید سعی کنید بصورت خام استفاده کنید تا سفید و ترد بماند.
  • اگر دوست داشته باشید می توانید از پودر انبه هم استفاده کنید . نعنا و پونه هم می توانید بدلخواه اضافه کنید.
  • در صورت دلخواه می توانید کلم بنفش را نریزید و بجای آن برگ کلم سفید ریخته شود.
  • بعضی ها لوبیا سبز خرد شده به مواد ترشی اضافه می کنند بدلخواه است.
  • اگر پیاز ریز نبود می توانید پیاز خوراکی را ریز کنید و به ترشی اضافه کنید.
  • موسیر حتما باید در ترشی باشد. اما سیر بدلخواه است. موسیر به علت عطر و بوی خاص آن است.
  • سبزی خشک مثل نعنا یا پونه در ترشی استفاده شود بهتر است.
  • اگر بتوانید از سرکه طبیعی استفاده کنید خیلی بهتر است.
  • ترشی آماده شده را داخل ظرف بریزید و همراه با غذاها استفاده کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (628 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (76 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (35 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (12 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان