دکوراسیون داخلی سبک رترو چیست؟

  سه شنبه، 20 آبان 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
دکوراسیون داخلی سبک رترو چیست؟
طراحی رترو سبکی است که الهام بخش از طرح های دوران گذشته است، اما با اشکال مدرن طراحی می شود. غالبا رنگ های پرحرارت و با انرژی در این سبک دیده می شود.

دکوراسیون داخلی سبک رترو

طراحی رترو سبکی است که الهام بخش از طرح های دوران گذشته است، اما با اشکال مدرن طراحی می شود. غالبا رنگ های پرحرارت و با انرژی در این سبک دیده می شود. زبان طراحی در این سبک عناصر طراحی که در قید بند زمان نیستند.در سبک دکوراسیون رترو زمان تعریف نسبی دارد. قانون کلی برای انتخاب عناصر دکوراسیون داخلی در سبک رترو وسایلی هستند که از نظر شکل ، رنگ و استایل مربوط به 20 سال قبل می باشند.

در دنیای طراحان رترو به عنوان سبکی متشکل از چندین سبک شناخته می شود. علت این امر آن است که عده ای رترو را به عنوان تکنیکی در دکوراسیون داخلی و با حاکمیت روح دهه های 50 تا 70 میلادی تلقی می کنند. عده ای دیگر نیز بر این عقیده اند که سبک رترو در طول تمام قرن بیستم شکل گرفته است و به همین دلیل است که تا این اندازه متنوع و تطبیق پذیر است.

بنابراین شما می توانید بدون نگرانی تجربه کنید و فی البداهه خلق کنید. ساختار های بی نظیر دکوراتیو ، مصالح، رنگ ها و بافت ها را بر اساس گرایش ها و سبک های گذشته ترکیب و استفاده کنید. نتیجه این خواهد بود که به یک اثر بی نظیر در دکوراسیون داخلی به سبک رترو دست خواهید یافت.

ویژگی های رترو

با وجود اینکه درمورد سبک رترو سلیقه ای عمل می شود با این حال ویژگی های مشترکی هم دارند. از جمله موارد زیر:

رنگ

ساده ترین راه برای دادن حس وحال رترو به اتاق انتخاب رنگ های رترویی است. سبز تیره محبوب ترین انتخاب است و بعد خردلی، ترکیب قهوه ای و سفید آکروماتیک و سیاه، نارنجی و قرمز در رتبه های بعدی هستند. علاوه براین ها ترکیب صورتی و بنفش ترکیب خوبی برای دکور رتروی شماست.

فصاحت خطوط، وضوح و اشکال

مبلمان در سبک رترو پیچیده نیست. در دوره ای که رترو به آن اشاره می کند ساختمان ها با لوازمی پر شده بودند که در نگاه اول متضاد به نظر می رسیدند اما کاربردی و راحت بودند. خطوط و طرح ها در این سبک اهمیت زیادی دارند. برای مثال کاشی های شطرنجی آشپزخانه از المان های پرطرفدار این سبک است.به طور خاص، مبلمان رترو به طرح ها و مبلمانی باز می گردد که در دهه های ۵۰، ۶۰ و ۷۰ میلادی محبوب بودند و یا در آن دوره ساخته شدند. البته اخیرا دهه ۸۰ هم به این لیست اضافه شده. رترو به مبلمان متعلق به گذشته نزدیک اشاره می کند که البته به عنوان عتیقه درنظر گرفته نمی شوند. این سبک معمولا به خاطر نوع چیدمانش، بار نوستالژیک یا بار هنری غیر متکلفانه، زیبا به نظر می رسد. دکوراسیون رترو با رنگ های روشنش، طرح های دیوانه وارش، قریحه سرزندگی و شوخ طبعی دارد. اگر بنا باشد رترو را به موسیقی تشبیه کنیم سبک موسیقی آن بلند و پرسروصداست.

سبک دکوراسیون رترو می تواند بازیگوش باشد؛ این سبک می تواند شامل فرهنگ عامه یا حتی شلختگی و بدسلیقگی شود. می تواند اشاره هایی به ترندهای فرهنگ عامیانه، مد، طراحی گرافیک، منابع طبیعی یا حتی رویدادهای فعلی داشته باشد. این درست همان مبلمان رترو است؛ هرچیزی می تواند رترو باشد اما باید قدیمی و یا خاطره انگیز باشد.

مواد اولیه غیرمعمول برای تولید مبلمان

سبک مبلمان رترو حس و حالی انتزاعی دارد، هر تکه برای قرار گرفتن در مرکز و کانون اتاق می جنگد. کاناپه ها پهن هستند و پر از کوسن های رنگی برای نمود بیشتر رنگ. دهه شصت دهه پیشرفت بود و به تولیدکنندگان مبلمان اجازه می داد از لوازم اولیه نامعمول استفاده کنند. برای مثال، صندلی ها، میزها، چراغ های مطالعه و وسایل دیگر از پلاستیک هم ساخته می شدند.

نگهداری و تمیزکاری دکوراسیون خانه

طراحی به سبک رترو نیازی به تمیزکاری سختی ندارد. و شما به سادگی می توانید آن را انجام دهید. البته برخی از وسایل بسته به این شما چه انتخاب کرده باشید نیا به تمیزکاری تخصصی دارد که بهتر است ابتدا در مورد آن مهارت کسب کنید.

سازگاری با کودک:

این سبک سبک کودک دوستانه است. کودکان شما از شما به خاطر طراحی رنگارنگ و پرانرژی که در خانه صاحب آن هستند قدردان خواهند بود.

سبک رترو برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به طرح ها و شکل هایی که در مدارس قدیمی وجود داشت علاقمند هستید و یا اینکه یک طراحی جذاب و شاد می خواهید. سبک رترو سبک شما می تواند باشد. این سبک نیاز به طراحی حرفه ای برای دیزاین دارد.

تصویر

حس و حال سبک رترو

در سبک رترو ممکن است با دیدن مبلمان قدیمی، دیوار های رنگ شده، رنگ های روشن و فرش ها و قالی های از مد افتاده، صدای سبک کانتری به گوشتان برسد. ولی کماکان سبک رترو و کانتری تفاوت های بسیاری با هم دارند. اول از همه باید به این موضوع اشاره کرد که رترو یک سبک شهری است و در آن زمان فقط مبلمان مدرن و مطابق مد و عناصر دکوراتیو در آن به کار می رفت.

راحت ترین راه برای افزودن عناصر سبک رترو به فضای داخلی تان استفاده از رنگ های رایج این سبک است:

  • رنگ های روشن و همراهی رنگ های متضاد: سفید و قرمز، مشکی و سفید، مشکی و قرمز، مشکی و زرد و …
  • رنگ های تند و روشن: سبز آووکادویی، زرد تند، بنفش-صورتی، آبی سیر، نارنجی روشن و …
  • رنگ های ملایم، لطیف و خنثی تر برای پس زمینه: آبی-خاکستری، صورتی-خاکستری، بنفش کمرنگ و…

بیشتر ایده های طراحی رترو درآمیخته با رنگ های تند، نقوش پیچیده و طراحی کلی ای هستند که نمی توان آن را دست کم گرفت. اگر چه این منظر سرزنده و غنی ممکن است برای هر اتاق نشیمن مناسب نباشد اما اگر به درستی اجرا شود حسی طبیعی و شهری را در فضا ایجاد می کند. سعی کنید چند صندلی به سبک کلاسیک، یک میز به سبک رترو، و در صورت امکان یک یا دو آیتم دکوراتیو وینتیج را برای تقویت منظر رتروی فضایتان به کار ببرید. یک اتاق نشیمن که کاملا به سبک رترو باشد ممکن است کمی افراطی به نظر برسد اما زیبایی این سبک هم در همین است.

هنگامی که قصد کردید عناصری به سبک رترو را وارد فضایتان کنید، نیازی نیست که خودتان را به یک نگاه خاص محدود کنید.خود را در الهام گرفتن از دوره های مختلف آزاد بدانید. با وجود شرکت های متعددی که مشغول به ساخت مبلمان و لوازم دوره های تاریخی با ویژگی های اصیلشان هستند، گزینه های فراوانی در دسترس شما قرار دارد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (471 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (367 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (221 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (104 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (97 نظر) پوشش متفاوت بازیگران زن سینمای ایران در ضیافت شام حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی تا فریبا متخصص... (31 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (23 نظر) نگاهی به دکوراسیون ساده و معمولی خانه حسن روحانی/ ظرف میوه و استکان های کریستال و مبلمان راحتی+عکس (22 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (16 نظر) معلم زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: ایشان در منزلشان با پرده پارچه‌ای قسمت مهمان‌ها و خانواده را از هم جدا کرده+عکس/ همیشه بساط چای رهبر برقراره (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) کیف مجلسی زیبا و جذاب مینا مختاری، همسر خوش سلیقه بهرام رادان با طراحی اصیل و ایرانی پسند/ خانوما ایده بگیرین+عکس (11 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (11 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (9 نظر)
تیتر امروز   
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 18 تیر 1403
فال ابجد روزانه دوشنبه 18 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 18 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 18 تیر 1403+فیلم
تولد نوزادی با جنین دوقلویش درون معده
اشعار شهادت حضرت مسلم (ع) + روضه شب اول محرم
سانسور، یقه مختار را هم گرفت! +فیلم صحنه‌های سانسور شده
پزشکیان در دام تضاد‌های داخلی و خارجی نیفتد
رهبر انقلاب در دیدار با اعضای هیئت دولت: دولت آقای رئیسی، دولت کار و امید و حرکت بود
شورای نگهبان صحت انتخابات را تایید کرد
آمار مشارکت مرحله دوم انتخابات منتشر شد / خراسان جنوبی بیشترین مشارکت و کردستان کمترین
سفر به کره شمالی/ رهبری که هیچ وقت سوار هواپیما نشد+عکس
12 حیوان عجیب و غریب دنیا که تا کنون ندیده‌اید! / احتمال اینکه این حیوانات را در طبیعت ببینید صفر است!
بیوگرافی و زندگی خصوصی نیما نادری، سروش سریال لحظه گرگ و میش و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
معلم زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: ایشان در منزلشان با پرده پارچه‌ای قسمت مهمان‌ها و خانواده را از هم جدا کرده+عکس/ همیشه بساط چای رهبر برقراره