تخریب و اصول بازسازی ساختمان چیست؟

  سه شنبه، 20 آبان 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
تخریب و اصول بازسازی ساختمان چیست؟
 عوامل مختلفی باعث می شود که افراد یک خانه و مالکین ساختمان‌ ها تصمیم به تخریب و بازسازی ساختمان برای نوسازی آن بگیرند، که از جمله این عوامل می‌توان به قدیمی شدن تاسیسات خانه و یا نداشتن نور مناسب در طول روز اشاره کرد.

تخریب و بازسازی ساختمان

عوامل مختلفی باعث می شود که افراد یک خانه و مالکین ساختمان ها تصمیم به تخریب و بازسازی ساختمان برای نوسازی آن بگیرند، که از جمله این عوامل می توان به قدیمی شدن تاسیسات خانه و یا نداشتن نور مناسب در طول روز اشاره کرد. گاهی اوقات کم و زیاد بودن تعداد اتاق خواب ها در یک خانه و یا قدیمی شدن و کهنه شدن معماری آن خانه باعث می شود که افراد آن خانه یا مالکان ساختمان به فکر تغییر طراحی داخلی و بازسازی خانه بیفتند. حتی قدیمی شدن و فرسوده شدن کاشی و سرامیک های سرویس بهداشتی و معماری آشپزخانه و نبودن کفپوش مناسب در خانه عوامل مهم و اساسی در بازسازی منازل می باشند.

هنگامی که تصمیم به بازسازی و طراحی داخلی خانه به صورت مجدد می گیرید، باید توجه داشته باشید که اطلاعات کاملی در رابطه با خانه و فونداسیون آن جمع آوری کنید و با تخمین هزینه ها مشخص کنید که آیا بازسازی خانه برای شما مقرون به صرفه تر است یا تعویض و خرید یک خانه دیگر؛ زیرا گاهی اوقات فرسودگی بیش از حد یک ساختمان باعث می شود که عملیات تخریب و بازسازی خیلی هزینه بیشتری از جابجایی ساختمان برای شما بتراشد و با توجه به اینکه خرید یک خانه جدید با امکانات کامل هزینه زیادی لازم دارد، برخی از افراد تصمیم می گیرند که یک خانه قدیمی را پیدا کنند و با قیمت مناسب بخرند و سپس با بازسازی آن را به مورد دلخواه خود نزدیک کنند.

ولی باید برای انجام تخریب و بازسازی هر ساختمانی استحکام و امنیت آن کاملاً بررسی شود تا از بروز خطرات جانی و مالی جلوگیری شود. پس حتماً قبل از بازسازی و طراحی داخلی خانه مصالح مورد نظر خود را مشخص کنید و هدف کلی خود از تغییر و بازسازی خانه را تعیین کنید تا افراد متخصصی که این کار را بر عهده می گیرند، نقطه انتهایی و هدف کار را بدانند و راحت تر بتوانند برای تمامی مراحل برنامه ریزی انجام دهند. در این صورت هم هزینه ها معقول تر می شود و هم سرعت راندمان کار بالا میرود.

تصویر

اصول بازسازی ساختمان در مرحله تخریب

این مرحله مختص قسمت هایی از بنا است که قصد دارید در آن ها تغییرات کلی انجام دهید. شما در این مرحله دیوارها و قسمت هایی از خانه را که می خواهید برداشته شود و یا قسمت هایی از ساختمان که نیاز به حذف آن را دارید با مشورت شرکت های ساختمانی و مهندسین ساختمانی حذف می کنید.
در حذف دیوارها توجه به نوع بنا (فلزی، بتونی و بنایی) و نقش دیوار در تحمل بار ساختمان ضروری است که با افراد متخصص در این زمینه مشورت داشته باشید تا احیاناً به بنا آسیبی وارد نشود.
همچنین باید در محل هایی از ساختمان که رفت و آمد زیادی در جریان است برای محافظت ماشین های عبوری و عابرین پیاده، ساکنین و کارگران به ایجاد حفاظ و داربست اقدام کنید و سپس شروع به کندن شیرآلات و کابینت و وسایل ساختمان و قطع گاز کرده و بعد از انجام عملیات های گفته شده، تخریب مکان هایی که قصد بازسازی دارند را شروع کنید.

اصول بازسازی ساختمان در مرحله ساخت

مرحله اصلی در انجام بازسازی یک ساختمان مرحله ساخت آن است که تمام نقاطی که در آن ها تخریب انجام شده و قصد تغییر وجود دارد مورد ساخت و ساز مجدد قرار می گیرد. این موارد ممکن است بازسازی اصلی و زیر ساختی باشد مانند انجام تغییراتی در تیر و ستون و دیوارهای اصلی با نظر مهندسین برای رفع نواقص و استحکام سازی بیشتر و یا می تواند بازسازی فرعی باشد مانند ساخت و انجام تغییرات در سرویس های دستشویی و حمام، اتاق ها و سایر نقاط ساختمان به غیر از قسمت اصلی سازه.
در این مرحله ممکن است با توجه به نیاز ساختمان شیرآلات و اتصالات آن ها، سیم کشی ها و … با توجه به تغییرات جدید مورد بازسازی و تعویض قرار گیرند که در بیشتر موارد ساختمان های قدیمی از این نظر مورد بازسازی قرار می گیرند.
موارد زیر نیز جزو مراحل ساخت هستند که می توانند با توجه به تعمیرات هر ساختمان متفاوت باشند:

  • تعویض لوله کشی آب سرد و گرم مصرفی و برق کشی مجدد نسبت به نقشه جدید
  • اجرای سیم کشی برق طبق نقشه های جدید
  • اجرای سیمان کاری و ایزولاسیون پس از خشک شدن سیمان کاری سرویس های بهداشتی و آشپزخانه

مراحل بازسازی ساختمان چیست؟

ساختمان ها با گذشت زمان نیاز به بازسازی داخلی و یا به طور کلی تر بازسازی ساختمان پیدا می کنند. هرچه عمر بنا بالاتر رود فرسایش آن بیشتر میشود و این امر ضرروری تر می شود.قبل از بازسازی خانه باید نکاتی را مشخص کنید اینکه عمر بنای شما چقدر است؟ ساختمان نیاز به بازسازی کامل دارد و یا سطحی؟ آیا لوله کشی ساختمان در اثر زمان دچار فرسودگی شده و ساختمان دچار نم شده؟ بنای شما استحکام کافی را دارد؟ با توجه به این سوالات می توانید مراحل بازسازی ساختمان خود را مشخص کنید.

مراحل بازسازی منزل شامل دو قسمت می شود:

  • بازسازی قسمت های اصلی ساختمان که در استحکام بنا نقش دارند
  • بازسازی و تعمیرات ساختمان و قسمت های قابل دید در ساختمان

طراحی تخریب

پایان عمر مفید ساختمان سبب ایجاد جریانی از مواد مورد استفاده می گردد که می توان آن ها را برای ساختمان جدید فرآوری نمود. انتخاب مواد برای بازیافت و استفاده مجدد نباید در پایان طول عمر ساختمان صورت گیرد بلکه باید در مرحله طراحی انجام گیرد. معماران و طراحان کل چرخه حیاتی ساختمان را به خاطر می سپارند و مواد ساختمانی را بر مبنای ظرفیت آن ها انتخاب می نمایند تا بتوانند از آن ها مجدداً پس از استفاده از ساختمان در اهداف مورد نظر استفاده کرد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (472 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (371 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (223 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (114 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (100 نظر) معلم زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: ایشان در منزلشان با پرده پارچه‌ای قسمت مهمان‌ها و خانواده را از هم جدا کرده+عکس/ همیشه بساط چای رهبر برقراره (51 نظر) پوشش متفاوت بازیگران زن سینمای ایران در ضیافت شام حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی تا فریبا متخصص... (35 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (23 نظر) نگاهی به دکوراسیون ساده و معمولی خانه حسن روحانی/ ظرف میوه و استکان های کریستال و مبلمان راحتی+عکس (24 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) کیف مجلسی زیبا و جذاب مینا مختاری، همسر خوش سلیقه بهرام رادان با طراحی اصیل و ایرانی پسند/ خانوما ایده بگیرین+عکس (12 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (11 نظر) نگاهی به بوفه دکوری خانه پدری رهبر انقلاب؛ بوفه ای چوبی به ظروف چینی گُل سرخ قدیمی (12 نظر)
تیتر امروز   
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 18 تیر 1403
فال ابجد روزانه دوشنبه 18 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 18 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 18 تیر 1403+فیلم
تولد نوزادی با جنین دوقلویش درون معده
اشعار شهادت حضرت مسلم (ع) + روضه شب اول محرم
سانسور، یقه مختار را هم گرفت! +فیلم صحنه‌های سانسور شده
پزشکیان در دام تضاد‌های داخلی و خارجی نیفتد
رهبر انقلاب در دیدار با اعضای هیئت دولت: دولت آقای رئیسی، دولت کار و امید و حرکت بود
شورای نگهبان صحت انتخابات را تایید کرد
آمار مشارکت مرحله دوم انتخابات منتشر شد / خراسان جنوبی بیشترین مشارکت و کردستان کمترین
سفر به کره شمالی/ رهبری که هیچ وقت سوار هواپیما نشد+عکس
12 حیوان عجیب و غریب دنیا که تا کنون ندیده‌اید! / احتمال اینکه این حیوانات را در طبیعت ببینید صفر است!
بیوگرافی و زندگی خصوصی نیما نادری، سروش سریال لحظه گرگ و میش و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
معلم زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: ایشان در منزلشان با پرده پارچه‌ای قسمت مهمان‌ها و خانواده را از هم جدا کرده+عکس/ همیشه بساط چای رهبر برقراره