ابتدا به تعریف واژه مینیمال یا مینی مال پرداخته و به سوال مینیمال یعنی چه پاسخ می دهیم. کلمه مینیمال واژه ای لاتین است. minimal در لغت به معنی حداقل است. اصطلاح مینیمالیست نیز با توجه به محل کاربرد آن به معنی حداقلی و استفاده بردن از حداقل ها است. به همین منظور مینیمالیست ها به ساده بودن و ساده گرایی شهرت دارند. در هنر نیز مینیمالیسم یک سبک بوده و هنرمند طرح یا اثر خود را با ساده ترین و حداقلی ترین ویژگی ها و جزییات خلق می کند.

پس می توان گفت ساده گرایی همان مینیمالیسم بوده و در صنعت دکوراسیون نیز به ساده تر کردن فضا و محیط و استفاده حداقلی از لوازم در هر بخش سبک مینیمال گفته می شود. سبکی که یکی از معروف ترین سبک های دکوراسیون داخلی به شمار می رود.

مینیمالیسم در سال های اخیر به یک یک فلسفه طراحی و شیوه زندگی بسیار محبوب تبدیل شده است. معماری و طراحی دکوراسیون داخلی مینیمالیستی بر طراحی ساده (سادگی فرم، فضا، مواد، جزئیات و رنگ) تمرکز دارد. طراحی مینیمالیستی نشان می دهد که چطور نواقص را حذف کنیم و از فضای موجود حداکثر استفاده را ببریم.

اصول پایه دکوراسیون داخلی مینیمالیستی

از یک پالت خنثی استفاده کنید.

مبلمان را در مرکز اتاق قرار دهید

مخلوط کردن بافت برای ایجاد علاقه بصری

فضای ذخیره سازی ایجاد کنید

از لوازم جانبی زیبا استفاده کنید

عاقلانه لوازم جانبی را انتخاب کنید ، تصور غلط رایج در مورد دکوراسیون مینیمالیست این است در این طراحی به نظر می رسد که اتاقی برای لوازم جانبی وجود ندارد . در حقیقت ، این نوع فکر اشتباه است و این گونه نیست و این نوع طراحی با استفاده از لوازم جانبی هیچ مشکلی ندارد . فضاهای ساده مایل به این هستند که ناقص بنظر برسند . علاوه براین ، لوازم جانبی که به بهترین نحو در جای خود قرار گرفته اند می توانند باعث هماهنگی و زیبایی هر چه بیشتر اتاق یا خانه شوند .

در حالیکه شما در این طراحی از آزادی برخوردارید ، می تواند لوازم جانبی را بنابه کاربردهای آن در کنار یکدیگر جای دهید که این کار بخودی خود یک نکته مهم در مورد زیبایی محسوب می شود . در مورد استفاده از اشیاءی چون شمع ، میز قهوه ، کتاب و ... فکر کنید و اگر از این وسایل استفاده کنید نشان دهنده اهمیت شما به خانه تان می باشد .

در این طراحی دکوراسیون ، جای مناسب نیز یک کلید اصلی محسوب می شود . در ابتدا می توانید جای مناسب قفس ها ، میز نهار خوری و مبلمان استفاده کنید تا دیگر وسایل را بر مبنای آنها جایگذاری نمایید .فضاهای مینیمالیستی تماما برای برجسته نشان دادن سادگی هستند .

تصویر

یک مثال جالب

یکی از طراحان دکوراسیون داخلی مثال جالبی و متفاوتی از سبک مینیمالیسم و سایر سبک های شلوغ آورده بود. گفت تصور کنید در یکی از کوچه های تنگ قدیمی یا خیابان تنگی که پر از مغازه و ماشین است، در حال قدم زدن هستید. همچنین تصور کنید در خیابانی هستید که دو طرف خانه های مسکونی وجود دارد و یک فضای کاملاً باز روبه روی شما وجود دارد. آسمان به راحتی برای شما قابل دید است. تفاوت حس آزادی و آرامشی که این فضا به شما می دهد به مراتب و از کوچه های تنگ بیشتر خواهد بود.

از آنجایی که در این سبک از طراحی از لوازم تزیینی ناکارآمد اجتناب می شود. دو مزیت بسیار جالبی را این موضوع ایجاد می کند. نخست که لوازم تزئینی و لوکس بسیار گران هستند. بنابراین طراحی سبک مینیمالیست بسیار مقرون به صرفه خواهد بود. دومین مورد مربوط به تمیزی و نگهداری از این خانه هاست. از آن جایی که لوازم تزئینی و سایر لوازم بسیار محدود و کاربردی هستند، تمیز کردن و نگهداری به مراتب آسان تر خواه بود.