معرفی شهر زیبای دهاقان

  یکشنبه، 11 مهر 1400   زمان مطالعه 17 دقیقه
معرفی شهر زیبای دهاقان
دهاقان، شهری تاریخی و مرکز شهرستان دهاقان در استان اصفهان ایران است که در فاصله ۹۶ کیلومتری جنوب غربی شهر اصفهان در دامنه شرقی کوه‌های زاگرس واقع شده ‌است. دهاقان در سال ۱۳۴۵ شهرداری گرفته است.جاذبه گردشگری فضا سازی دهاقان رو اینگونه میتوان گفت که وقتی وارد شهر دهاقان میشوید با یک سری ویژگی های منحصر به فرد مواجه میشوید که جزو جلب نظر کننده است.

دهاقان، شهری تاریخی و مرکز شهرستان دهاقان در استان اصفهان ایران است که در فاصله ۹۶ کیلومتری جنوب غربی شهر اصفهان در دامنه شرقی کوه های زاگرس واقع شده است. دهاقان در سال ۱۳۴۵ شهرداری گرفته است.در وجه تسمیه دهاقان اختلاف نظرهایی وجود دارد:

  1. دهاقان عربی شده «دهاگان» است. دهاگان از دهگان به معنی محاسب و دهدار مشتق شده است. بر واژه دهگان الف تحسین افزوده شده و به دهاگان بدل گردیده که عربی شده آن دهاقان است.
  2. دهاقان از «دهاق» به معنی آب بسیار و جام پر و لبریز مشتق شده است، «ان» که پیوند مکان است به این واژه اضافه شده و به معنای مکان پر آب است.
  3. دهاقان از دهاقانان (جمع دهاقان) که به معنای ده نشین -در مورد هر ایرانی اعم از شهری و روستایی و مالک به کار می رفته- گرفته شده است. در فرهنگ آبادی ها و مکان های مذهبی کشور نیز در مورد دهاقان واژه دهقان به کار رفته است.
  4. دهاقان در اصل از ده + آقایان گرفته شده : «ده آقایان»؛ و به تدریج مخفف و به صورت دهاقان تلفظ گردیده است. طرفداران این نظر معتقدند گروه اولیه ای که در این محل ساکن شده اند از سادات بوده اند که به آنان «آقایان» اطلاق می شده و به محل سکونت آنان «ده آقایان» می گفته اند.
  5. دهاقان برگرفته از واژه طاقان است که هنوز هم در همان منطقه به این شهر تاقان یا تاقون گفته می شود. (طاقان را به دلیل سبک معماری ساختمان های کهن آن شهر در عهد ساسانی بر روی این شهر گذاردند)چون در زبان شناسی گفتار بر نوشتار پیشی دارد تاقون به چم شهر پر از تاق و چشمه درست تر به نگر می رسد.

جغرافیای دهاقان

موقعیت جغرافیایی ۵۱ درجه و ۳۹ دقیقه طول جغرافیایی و ۳۱ درجه و ۵۶ عرض جغرافیایی می باشد. ارتفاع از سطح دریا ۲۱۵۰ متر می باشد.

آب وهوای دهاقان

دهاقان دارای آب هوای سرد و کوهستانی با زمستانهایی سرد و تابستانهایی نسبتاً معتدل می باشد.

جمعیت دهاقان

بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن (۱۳۹۵) جمعیت شهر دهاقان 17945 نفر می باشد که با نسبت جنسیِ 104/4، 9167 نفر آن را مردان و 8778 نفر آن را زنان در قالب 5790 خانوار با بُعد 3/1 نفر تشکیل می دهند.

زبان دهاقان

زبان و نژاد اکثر مردم این شهر فارسی و اقلیتی ترکی قشقایی می باشد.

جاذبه های گردشگری دهاقان

قبل از معرفی جاذبه گردشگری فضا سازی دهاقان رو اینگونه میتوان گفت که وقتی وارد شهر دهاقان میشوید با یک سری ویژگی های منحصر به فرد مواجه میشوید که جزو جلب نظر کننده ترین مکان های ایران محسوب میشود : دهاقان محیطی کاملا مسطح قرار گرفته که دارای باغات زیاد و کشاورزی های منطقه ای خود است در حالی که اطراف و چهار جهت آن را کوه گرفته و هر بیننده ای را به وجد می آورد . وقتی کمی وارد شهر میشوید و با مردم صحبت میکنید با گویشی شیرین و کاملا متفاوت و بومی روبرو میشوید . وقتی به خانه ها و محله ها نگاه میکنید سازه های سنتی با خانه های شهری مدرن یک انسجام و در هم آمیختگی جالب و باور نکردنی به خود داده است . محله های قدیمی و جدید به شکلی قرار گرفته ، که گاه قابل تشخیص و گاه قابل تشخیص نیست .

خانه حسینقلی خان خطایی دهاقان

خانه حسینقلی خان خطایی با ۱۷۰ سال قدمت از بناهای تاریخی دهاقان در استان اصفهان است. این خانه تاریخی در بهمن سال ۱۳۸۴ به شماره ۱۴۴۶۲ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.حسینقلی خان در حدود یک قرن قبل حاکم دهاقان و این خانه مقر فرمانروایی وی بوده است. بنا بر اظهار نظر اهالی، حکیم جهانگیرخان قشقایی نیز دوران کودکی خود را در این خانه سپری کرده است. این خانه با مصالح خشت به عنوان مصالح اصلی و ساختاری و آجربه عنوان مصالح ثانوی ساخته شده است. فضای مسکونی این خانه در جبهه شمالی و جنوبی پیرامون یک حیاط مرکزی بزرگ تشکیل شده است. خانه تاریخی خطایی دهاقان در حال حاضر وضعیت نامطلوبی دارد و نیازمند رسیدگی و مرمت است. هم اکنون مالکیت خانه تاریخی حسین قلی خان خطایی دهاقان در اختیار شهرداری دهاقان است.

خانه حسینقلی خان خطایی دهاقان

بقعه بابا شیخ حسین انصاری و بی بی خاتون دهاقان

بقعه بابا شیخ حسین انصاری و بی بی خاتون دهاقان که از فرزندان جابربن عبدالله انصاری هستند از زیارتگاه های دهاقان در استان اصفهان بشمار می رود. آرامگاه بابا شیخ حسین به نام “بقعه فیروزه ای” در میان باغ های دهاقان زیبایی دو چندان دارد و از تفرجگاه ها و زیارتگاههای این شهرستان است.بقعه فیروزه ای، نامی آشنا برای دهاقانی هاست و آرامشی که در کنار باغ های وقف شده وجود دارد به دور از سر و صدای خودروها و آلودگی های صوتی، چنان دلنشین است که مکانی مناسب برای تفریح و زیارت را به وجود آورده است. متاسفانه راه های خاکی منتهی به این مکان با اینکه درآمد وقفی هم دارد درست نشده و سربالایی های تند و پیچ های خطر ناک دارد که باعث می شود کمتر گردشگری به این مکان پا بگذارد.این آرامگاه متعلق به بابا شیخ حسین انصاری و بی بی خاتون، فرزندان جابرن بن عبدا.. انصاری از صحابی با وفای پیامبر اکرم (ص) است که در چهار کیلومتری شمال دهاقان و در مسیر دهاقان–مبارکه واقع شده است. آنچه از بابا شیخ حسین و بی بی خاتون سینه به سینه از نسل های گذشته روایت شده، ارادت و نزدیکی خاص ایشان به امام حسین (ع ) و ارتباط با اهل بیت امیرالمومنین علی (ع ) را نشان می دهد. پس از واقعه کربلا که شرایط بسیار سخت شده بود و خفقان سیاسی و اجتماعی شدیدی حاکم بود از نسل جابر در کوفه، اشعری ها بودند که به قم مهاجرت کرده و به ترویج و نشر دین اسلام همت گماردند و دیگر فرزندان جابر که در مدینه می زیسته اند سفری با انگیزه تبلیغ دین به ایران داشته اند. عده ای از آنها در دزفول و عده ای در کنار بختیاری ها سکنی گزیده اند با توجه به فاصله کمی که از بقعه بابا شیخ حسین تا ایل بختیاری است، بابا شیخ حسین انصاری و بی بی خاتون در این منطقه به منظور اشاعه دین ساکن گردیده و به شهادت رسیده اند.ساختمان اصلی این بقعه مربوط به دوران صفویه است که متشکل از ایوان، گنبدخانه و رواق است. مقبره بابا شیخ حسین در ضریح چوبی مربوط به دوره صفویه در زیر گنبد قرار دارد و مقبره بی بی خاتون خواهر بابا شیخ حسین در انتهای جنوبی بنا در ضریحی چوبی واقع گردیده است. در ایوان، رواق و حیاط مقبره هایی مربوط به متولیان و همچنین خدام و ارادتمندان به این مکان دیده می شود. بقعه بابا شیخ حسین انصاری و بی بی خاتون موقوفه های متعددی داشته که در دوره قاجار توسط خوانین منطقه چپاول گردیده و از بقعه متبرکه جدا شده است. این تصرف برای متولیان وقت یعنی ملاحسن و ملااسماعیل با زحمات بسیار همراه بوده که از آن جمله به چندین نوبت اسارت و شکنجه آن دو می توان اشاره کرد، در این بین ملااسماعیل تا آخر عمر از ناحیه مچ دست معلول گردید. از آن همه موقوفات فقط مقداری بیشه زار پایین نهر مجاور بنای بقعه باقی مانده است. مقاومت شجاعانه متولیان وقت باعث شد که اسنادی به دست خوانین ظالم نیافتد. کهن ترین آنها متعلق به سال ۱۱۴۸ است.
بقعه بابا شیخ حسین انصاری و بی بی خاتون دهاقان

جاده بودجان دهاقان

جاده بودجان دهاقان یکی از زیبا ترین جاده های ایران است .دره شاه صفی از مناظر چشم نواز و پرآوازه دهاقان است که در بیست کیلومتری جنوب غربی دهاقان واقع شده و از روزگاران قدیم، به دلیل مناظر زیبا و آب و هوای معتدل در ایام نوروز و تابستان مورد توجه گردشگران بسیاری بوده است. دره شاه یا دره پیروزی از قرن یازده هجری توجه شاه صفی و سپس شاه عباس دوم را به خود جلب کرد. شاهان صفوی برای رهایی از گرمای تابستان و استفاده از هوای مطبوع و به ویژه شکار آهوان و جانوران کوهی به این خطه سفر می کردند. سنگ نوشته تخت گاه دره شاه در دامنه کوه، بیانگر این امر بوده و در جنوب غربی آن به سنه ۱۰۴۰ هجری قمری اشاره شده ولی اکنون این کتیبه به سرقت رفته است.این دره در جاده بودجان قرار دارد که از محورهای اصلی گردشگری دهاقان بشمار می رود و خود دارای چندین مکان دیدنی و تفرجگاه می باشد. دره شاه صفی از مناظر چشم نواز و پرآوازه دهاقان است که در بیست کیلومتری جنوب غربی دهاقان واقع شده و از روزگاران قدیم، به دلیل مناظر زیبا و آب و هوای معتدل در ایام نوروز و تابستان مورد توجه گردشگران بسیاری بوده است. دره شاه یا دره پیروزی از قرن یازده هجری توجه شاه صفی و سپس شاه عباس دوم را به خود جلب کرد. شاهان صفوی برای رهایی از گرمای تابستان و استفاده از هوای مطبوع و به ویژه شکار آهوان و جانوران کوهی به این خطه سفر می کردند. سنگ نوشته تخت گاه دره شاه در دامنه کوه، بیانگر این امر بوده و در جنوب غربی آن به سنه ۱۰۴۰ هجری قمری اشاره شده ولی اکنون این کتیبه به سرقت رفته است. این دره در جاده بودجان قرار دارد که از محورهای اصلی گردشگری دهاقان بشمار می رود و خود دارای چندین مکان دیدنی و تفرجگاه می باشد.شهرستان دهاقان که در ۱۲۰ کیلومتری جنوب غربی شهر اصفهان واقع گردیده، به دلیل قرار گرفتن در دامنه شرقی سلسله کوه های زاگرس، دارای آب و هوای کوهستانی و طبیعتی بکر و دیدنی است. این شهرستان با برخورداری از عناصر و جاذبه های متنوع از قبیل چشم اندازهای زیبای طبیعی، بناهای تاریخی، تنوع اقلیمی، فضاهای تفریحی، ثبات امنیتی، جاده های مناسب، منطقه ییلاقی عشایر قشقایی، صنایع دستی و سنتی و … از کانونهای گردشگری استان اصفهان است که حدود ۵۲۰ اثر تاریخی و جاذبه گردشگری دارد. واقع شدن دهاقان در منتهی الیه جنوب غرب استان اصفهان و همسایگی با استان چهارمحال بختیاری و نزدیک بودن این شهرستان به شهر اصفهان (حدود صد کیلو متر) از ویژگیهای مهم این شهرستان است.جاده بودجان که یکی از محورهای گردشگری دهاقان بشمار می رود دارای مناظری بسیار دل انگیز و مناطق گردشگری متنوع است که تماشای آن خاطره انگیز خواهد بود. این قسمت که شامل مناطق اردسته، چشمه مردنگ و کج دنبه، چشمه بازن، قنات بنوی، قنات بودجان و باغهای سیب آن، دره شاه صفی (از مناطق نمونه گردشگری) دشتک، هرندی، تخته چمن آستانه و دشت لاله های واژگون است، هر سال شاهد حضور هزاران مسافر و گردشگر در ایام نوروز، بویژه سیزده به در می باشد. جاده بودجان از قدیم مورد سکونت بوده و امروزه نیز زندگی در آن جریان دارد. این منطقه از آب و هوای بسیار دلپذیر و منحصر به فردی برخوردار است، در فصول گرم سال وزش بادهای خنک گرمای تابستان را خنثی می کند. این منطقه که از قنوات و اراضی و مراتع سر سبز برخوردار است، پوشش گیاهی متنوعی دارد که اغلب شامل آویشن، کتیرا، چای کوهی است. در بهار و تابستان عشایر دراین منطقه با نصب سیاه چادر به چرای گوسفندان می پردازند.
جاده بودجان دهاقان

دره شاه دهاقان

دره شاه دهاقان که به دره شاه صفی هم معروف است دره ای زیبا و فرحناک در جنوب غرب دهاقان است. آب و هوای خنک و فرحناک، وجود چشمه و آبشاری خروشان، درختان کهن و سرسبز و گل ها و مراتع غنی و رنگارنگ در فصل بهار و تابستان، این منطقه را به یکی از هدف های گردشگری استان اصفهان تبدیل کرده است.دهاقان از شهر های پرجاذبه و دارای هویت فرهنگی در استان اصفهان است که علما، دانشمندان، شعرا ی نام آوری در خود پرورش داده است. در این شهرستان دیدنی ها و مناظر چشم نواز زیادی وجود دارد که از جمله می توان به مناظر دشت لاله های واژگون و دشت آسانه که در اردیبهشت ماه مناظر زیبائی به وجود می آوردند، اشاره کرد.در این میان مناظر چشمگیر تختگاه شاه صفی معروف به دره شاه که در ۱۵کیلومتری جنوب غربی دهاقان واقع شده است، صفا و جلوه خاصی دارد. دره ای سرسبز با مناظری پرطراوت و درختانی کهن و آبهای روان همچون نگینی سبز و خرم از سال های دور به یادگار مانده که همه ساله در ایام بهار گل کار طبیعت لابه لای سنگهای صخره ای و معبرهای تنگ را با انواع گلها و گیاهان معطر صحرایی، گل آرایی و تزئین می کند و چهچه و نغمه پرندگان خوش نوا انسان را به وجد می آورد. گویا ملک فردوس است این بستان سرا، یا ودیعه ای است که آفرینش آنرا برای خلوت نشینان مزین کرده است. بیتوته در آن دلنشین و روح افزا است چرا که از بهترین نقاط ییلاقات است. روزگاری نه چندان دور انجمن حفاظت آثار باستانی در نگهداری آن نظارت داشته و جهت حفظ این میراث طبیعی حتی درختان را با پلاک گذاری به دقت مراقبت می نمودند. در عهد صفویه تختگاهی داشته که در دامنه کوه تراشیده شده بود که به مرور از بین رفته است. از درختان تنومند و کهنسال چنارهای سربه آسمان کشیده دوره صفویه که چندین قرن شهره آفاق بود هم اکنون تنها چند اصله درخت بیشتر باقی نمانده است.

دره شاه دهاقان

ریشه نامگذاری دره شاه دهاقان

وجه تسمیه این دره به شاه صفی از سلاطین صفویه بر می گردد که بنا به قولی این منطقه زیبا را تختگاه و شکارگاه خود قرار داده بود. البته کتیبه ای قدیمی نیز در کنار آبشار در تایید این موضوع وجود داشت که متاسفانه چند سال قبل توسط عده ای جاهل معدوم گردید.

متن کتیبه دره شاه دهاقان

متن کتیبه بدین شرح است: در جلوس نواب شاه صفی بنای تختگاه و نشاندن درختان شد. ۱۰۴۰ ه ق. این سنگ نبشته بیان می کرده که سایر سلاطین و امرای صفوی پس از شاه صفی نیز درآنجا آمد و شد داشته و نخجیر و شکارگاه خود قرار داده اند، از جمله آنان شاه عباس دوم بوده است.

متن کتیبه دهاقان

روستای قمبوان دهاقان

روستای قمبوان دهاقان ،روستای است که در شهرستان دهاقان در استان اصفهان قرار دارد از نظر تاریخی از مکانهای ارزشمند به شمار می رود. بررسی های موجود نشان می دهد این روستا در گذشته، بصورت قلعه ای با دروازه ها، برج ها و دیوارهای بلند بوده است. در گذشته های دور کمبون به ریخت یک باغ روستا بوده که با بکارگیری کاریزها آبیاری می شد و سپس با ساختن برج ها (قلعه ها) بافت کانونی میانی آن ساخته شده است.قُمبُوان یا کُمبُوان یکی از روستاهای بخش مرکزی شهرستان دهاقان در استان اصفهان است. این روستا در دهستان قمبوان جای گرفته است.در لفظ محلی این روستا کمبون شناخته میشود. رودخانه کیلچی و قنات عشق آباد تنها رود خانه و قنات قمبوان و یالان چی از چشمه های اطراف این روستا است. از مکان های تفریحی منطقه عباس اباد است که شامل چشمه و درخت تنومند توت است همچنین کوه شاه عبدالله نیز یکی از تفرجگاه های مردم قمبوان و روستاهای اطراف میباشد که در پنج کیلومتری شمال شرقی قمبوان واقع شده است. از نظر فرهنگی این روستا حائز اهمیت است و اولین مدرسه این روستا، در سال ۱۳۰۴ هجری شمسی با نام ناصر خسرو (قدس فعلی) تأسیس گردیده است. ارتفاع این روستا از سطح دریا، ۱۷۹۰ متر است. منابع آب کشاورزی، قنوات، رودخانه شور و همچنین دو چشمه می باشد که آب مورد نیاز اراضی زیر کشت را تامین می کنند.میتوان پیشینه آن را به دوران باستان و پیش از اسلام نسبت داد. شکل گیری اولیه روستا پیرو وجود آب و جهت جریان آب بوده است و معماری شکل پراکنده داشته سپس به روستایی قلعه مانند و با بافت متمرکز تبدیل گشته است که از طریق دروازه هایی ورود و خروج به آن کنترل می شده است و در زمان های نا امنی برج های دیده بانی نقش مؤثری در حفظ امنیت ده داشته است. شیوه مهرازی بافت دیرین کمبوان به صورت ترکیبی از شیوه های سرزمین های بیابانی و کوهستانی است و در گذشته بناها از خشت و گل و گاهی با بکارگیری سنگ در پایه ها ساخته می شده است. بافت نوین روستا آجری است. درهای سنگی باغ های کمبوان که همانند شان در تیران و باغ های تپه آریایی ها در خوانسار نیز وجود دارد بسیار دیرین هستند. برخی پژوهشگران پیشینه این درها را متعلق به دوران پیشاآریاییان و زمان سلطهٔ آشوریان بر قبایل ایران پیش از متحد شدن روستاهای قبایل ماد و نابودی آشور بدست ایشان دانسته اند.

ریشه نامگذاری روستای قمبوان دهاقان

واژه کمبون به چم کومه در باغ می باشد که نشان دهنده شیوه زندگی نخستین مردمانی است که آنجا یکجانشین شده اند که دامدارانی بودند که در کنار گودال های آب کومه هایی ساختند و پس از استقرار با دامهایشان به کشاورزی و باغداری روی آوردند. در زبان سانسکریت کم به چم گودال آب یا چاله می باشد. پس از استیلای اعراب واژه کمبون معرب شده و به قمبوان دگرگون گشته است.

محصولات و سوغات روستای قمبوان دهاقان

از محصولات کشاورزی این روستا که معروف نیز می باشد می توان به لوبیا چیتی اشاره نمود. آب زمینها از قنات تامین شده و محصولات دیگر آن غلات، حبوبات، گندم، جو و پنبه است و شغل اهالی زراعت است. سوهان محلی از سوغات این روستا است که در چند سال گذشته و با توجه به برپایی نمایشگاهها در سطح کشور، در نزد مردم شناخته شده است.

آداب و رسوم روستای قمبوان دهاقان

آیین ها و جشن های باستانی همواره با شکوه در قمبوان برگزار میگردند. از جمله شنبه بدر که بازمانده جشن نوروز بزرگ یا آبپاشان می باشد که در خردادروز از فروردین برگزار میشده ولی با تغییر تقویم به نخستین شنبه نوروز افتاده است.

پوشش محلی روستای قمبوان دهاقان

کلاه سیاه نمدی مانند کلاه مادها در سنگ نگاره های تخت جمشید، پیراهن بدون یقه، جلیقه، شلوار سیاه پاچه گشاد که به آن تمون می گویند، کلچه (شنل نمدی زمستانه) و گیوه ملکی که همهٔ این لباس ها در گذشته در روستا تولید میشد. پوشش محلی زنان چارقد سفید، پیراهن بلند، پاکش (شلوار زنانه) است

آثار تاریخی روستای قمبوان

مسجد جامع قمبوان (مسجد آبی) مربوط به دوره صفویه است و قدیمی ترین تاریخی که بر روی دیوار آن نوشته شده مربوط به سال ۱۰۰۶ است. کتیبه ای در محراب آن وجود دارد که هنوز خوانده نشده است. همچنین یکی از مهمترین آثار تاریخی قمبوان مسجد شبستان است. کاروانسرای قدیمی قمبوان را نیز میتوان جزو آثار تاریخی قمبوان به حساب آورد. از دیگر آثار باستانی (اسطوره ای) این روستا میتوان به جاپا دُل دُل که به گفته خودشان جای سم اسب علی روی سنگ است و چهل دخترون مکانی در جوار گورستان قمبوان که به گفته اهالی روستا چهل دختر در آن ناپدید شده اند اشاره کرد. آسیاب های آبی قمبوان که گندم و جو را به آرد بدل می ساخته و عصار خانهٔ قمبوان که در زمان صفویه راه اندازی شده و با اسب سنگ های عصاری بزرگ در آن برای گرفتن روغن از دانه ها چرخانده می شده است از دیگر مکانهای تاریخی این روستاست. برج های زیادی در دوره های گوناگون بخصوص صفویه در کمبون ساخته شده است که برای دیده بانی و کشاورزی بکار گرفته میشد و کنون برخی برپا هستند. بنای چهل دختران امامزاده سید محمد باقر، حمام های تاریخی کمبون و قلعه تاریخی طاهری که با مساحتی بیش از دو هزار مترمربع در دل بافت تاریخی این روستا واقع شده از مکانهای دیدنی کمبوان است.

روستای قمبوان دهاقان
 روستای قمبوان دهاقان

و در پایان....

دهاقان از شهرستانهای استان اصفهان در ۵۱ درجه و ۳۹ دقیقه طول جغرافیایی و ۳۱ درجه و ۵۶ عرض جغرافیایی قرار دارد و ارتفاع آن از سطح دریا ۲۰۵۰ متر می باشد و دارای سه دهستان به نامهای قمبوان، موسی آباد و همگین است و در حدود ۲۶ روستا دارد. این شهر با جمعیت ۱۷٬۱۷۰ نفر (برآورد ۱۳۸۳خ.) مرکز شهرستان سمیرُم سُفلی یا دهاقان است.امیدواریم از خواندن این مطالب لذت برده باشید با ساعد نیوز همراه باشید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سلن اردم کیه؟ ما خودمون شهربانو منصوریان داریم؛ باور ندارید؟ تصاویر جدید ‌شیرزن قهرمان رو ببینید! +ویدئو (150 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (60 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: دختره بهم میگه شما آخوندا به دو تا مو و فوکول ما گیر ندید منم بهش گفتم اگه منم عماممو دو سانت جلوتر بذارم توام به من گیر میدی +ویدئو😂👌 (37 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (35 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (34 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (33 نظر) مادر شوهر جوان آیسان آقاخانی +عکس / رضا گلزار چه مامان مهربونی داره😍 (32 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (32 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (29 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (27 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (27 نظر) نگاهی به سبک چیدمان مدرن رستوران علی دایی در کامرانیه تهران / از صندلی های بنفش و گیاهان تا سقف شیشه ای و پرده های ساده +عکس (25 نظر) خلاقیت خنده دار یک مادر ایرانی برای تزئین موز مهمانی حماسه آفرید/ مامان نگو هنرمند بگو+عکس (23 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (22 نظر) نگاهی به میز ناهار رنگارنگ و نان محلی دستپخت صبا راد برای همسر و مادرشوهرش/ شیک و باکلاس+عکس (20 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
بریدن سر زن تهرانی با داس توسط شوهرش / اظهارات عجیب قاتل پس از اعتراف به جنایت
بازگشت قاتل آی‌نور به محل جنایت
فال روزانه امروز سه شنبه 30 مرداد ماه 1403
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 30 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 30 مرداد 1403
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 30 مرداد 1403
فال حافظ با تفسیر سه شنبه 30 مرداد 1403 + فیلم
فوت و فن خانه‌داری؛ 6 روش کاربردی برای رسوب گیری سر دوش حمام
روستای تاریخی حیرت انگیز در کردستان؛ خانه های سنگی و پلکانی زیبا به سبک ماسوله و جنگلی با درختان گلابی وحشی
وقتی رهبر معظم انقلاب پول میوه و آجیلی که در هواپیمای مخصوص مسئولان به ایشان داده بودند را پرداخت کردند
زنوزی: یک تنه حریف همه شما هستم نیازی به دخالت پزشکیان نیست!
فوت و فن خانه‌داری؛ 8 ترفند خانگی از بین بردن زردی لیوان و استکان و برق انداختن آن‌ها
عضو پیشین شورای اطلاعات ملی آمریکا: پاسخ ایران به ترور اسماعیل هنیه با هدف قرار دادن مقامات اسرائیلی
آموختن موسیقی، راه حلی برای درمان اختلال یادگیری کودکان
ناهید کیانی احساس قلبی اش درباره کیمیا علیزاده را فاش کرد
منتخب روز   
نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد!