معرفی شهر زیبای دیلم

  یکشنبه، 11 مهر 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
معرفی شهر زیبای دیلم
استان بوشهر از استان های جنوبی ایران است که در حاشیه خلیج فارس واقع شده و به دلیل صادرات و واردات دریایی، صنعت صیادی، وجود ذخایر نفت، کشاورزی و نخلداری، از اهمیتی ویژه برخوردار است و پایتخت انرژی ایران لقب گرفته است. بوشهر بندری شبه جزیره ای محسوب می شود و یکی از زیباترین بندرهای جنوب کشور است که گردشگران زیادی را به سمت خود می کشاند.

شهرستان دیلم یکی از شهرستانهای عرب نشین استان بوشهر در جنوب ایران است. شهرستان دیلم در تاریخ ۹ مهر ۱۳۷۴ با مرکزیت شهر بندر دیلم تأسیس گردید. شهر امام حسن دیگر شهر آن است. طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این شهرستان ۳۴٬۸۲۸ نفر می باشد.شهرستان دیلم از شمال به استان خوزستان وازجنوب به شهرستان گناوه ، از غرب به خلیج فارس واز مشرق به استان كهكیلویه وبویراحمد محدود است . مركز این شهرستان بندردیلم است. بندردیلم یكی از قدیمی ترین بنادرجنوبی ایران است كه دارای آب وهوای گرم ومرطوب است كه درتابستان بادهای گرم نیز به شدت گرما می افزاید. این شهرستان شامل دوبخش مركزی وبهرگان وچهاردهستان به نام های لیراوی جنوبی لیراوی میانی لیراوی شمالی وحومه با٤٣روستامی باشد . حوزه سیاسی دیلم وجلگه لیراوی دربیست ودوم مهرماه ٧٤ باتصویب هیئت دولت به دوبخش مركزی وبهرگان تقسیم شد.جمعیت منطقه دیلم بابیش از ٢٩...نفرجمعیت شهری وروستایی درمساحتی نزدیك به ١٦٩٨كیلومترمربع باتوجه به موقعیت از مناطق قابل توجه استان بوشهرمحسوب می گردد .براساس نتایج سرشماری عمومی نفوس مسكن از كل جمعیت این شهرستان ٦٥.٤درصد ساكن نقاط شهری و٣٤.٢درصدساكن نقاط روستایی ومابقی غیرساكن بودند. تراكم جمعیت دراین شهرستان ٨-١نفردرهركیلومترمربع می باشد .

موقعیت جغرافیایی دیلم

شهرستان دیلم از شمال به شهرستان بهبهان و بندر هندیجان (از استان خوزستان) از شرق استان کهگیلویه و بویر احمد، از جنوب شهرستان گناوه و از غرب به خلیج فارس محدود می باشد.

مردم شناسی دیلم

مردم دیلم از نژاد لر هستند و زبانشان لری جنوبی می باشد.اهالی شهرستان دیلم از نژاد لر و شیعه دوازده امامی اند و به زبان لری لیراوی سخن می گویند.

جاذبه های گردشگری دیلم

اگر با دیلم آشنایی ندارید و یا این که برای نخستین بار نام این مکان را شنیده اید، در ادامه معروفترین و دیدنی ترین جاذبه های گردشگری دیلم را به شما عزیزان معرفی می کنیم تا با دید بازتری به این دیار سفر کنید.

پلاژ و ساحل ماسه ای دیلم

یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری این شهرستان پلاژ فوق العاده زیبا و ماسه ای بندر دیلم است که دارای ماسه های نرم و یک دست بوده واز خور یُفره (آبراه اصلی دیلم) تا خور جِن (یکی از خورهای معروف دیلم) کشیده شده و بدون اغراق می توان گفت که یکی از بی نظیرترین سواحل استان و حتی کشور به حساب می آید. وسعت ساحل زییای دیلم و ماسه های نرم آن موجب شده تا مسافران نوروزی همه ساله با خودروهای خود تا کنار آب رفته و از نزدیک از دریا و هوای مطبوع بهاری لذت ببرند و به شنا در دریا، قایق سواری، اسب سواری، موتورسواری و ماشین سواری بر روی ماسه های نرم ساحلی بپردازند.

پلاژ و ساحل ماسه ای دیلم

بندر امام حسن

بندر امام حسن در 30 کیلومتری شهرستان دیلم با وجود تفرجگا ها و جاذبه های گردشگری مکان مناسبی برای اقامت مسافران نوروزی است.وجود پارک ساحلی خلیج فارس، پارک سینیز، نخلستان و بقعه امامزاده امام حسن (ع) از مکان های دیدنی این شهر است. پارک ساحلی خلیج فارس و سینیز و همچنین چشم انداز غروب زیبای خورشید از کنار نخلستان امام حسن در کنار تاسیسات عظیم نفت فلات قاره جلوه زیبایی به این بندر داده و آنرا جزو یکی از سواحل زیبای استان بوشهر و از مناطق دیدنی شهرستان دیلم کرده است.

بندر امام حسن دیلم

بندر تاریخی حماد

بندرحماد در شمال بندردیلم از دیگر جاذبه های گردشگری این شهرستان است که با طبیعت زیبا و بِکر،سایه سار درختان کهور،آرامش و سکوت جزیره،نرمی ماسه های دست نخورده و غروب زیبای خورشید جلوه ای وصف ناپذیریی از خلقت خالق یکتا را برای هر دوستدار طبیعت و گردشگری ترسیم کرده است. وجود انواع گَبگابهای (خرچنگ) کوچک و بزرگ، گُچ (صدف) ، گوش ماهی، حلزون و شِلَمبو (نوعی ماهی دوزیست ) از دیگر زیبایی های این بندر تاریخی و قدیمی است.

بندر تاریخی حماد دیلم

تفرجگاه ها

علاوه بر ساحل، پارک آبی خاکی دیلم، پارک جنگلی عامری، جنگل بیدو، کوه بیکس و جنگل دره امیری نیز از جمله تفرجگاه های شهرستان دیلم است که در ایام نوروز میزبان گردشگران و مسافران نوروزی است تا اوقات خوشی را برای خود رقم بزنند.

تفرجگاه  دیلم

قلعه حصار دیلم

قلعه حصار قلعه ای تاریخی است که با ۴۰۰۰ متر مربع مساحت، در روستای حصار از توابع شهرستان دیلم قرار دارد. حدود ۱۱۰ سال پیش، این قلعه توسط آقا خان لیراوی و حاکم دهقان لیراوی ساخته شد. چهار برج قلعه محل نگهبانی تفنگ چیان خارک بوده است. همچنین ۱۵ اتاق و یک حمام هم در این قلعه وجود دارد که حمام آن دارای خزینه با آب گرم بوده است. سقف را با بوریا و چوبی بسیار محکم به نام چندل پوشانده اند. در ساخت اتاق ها نیز از چوب ساج و ملاتی محلی به نام چاری استفاده شده است. این بنا از قلعه های زیبای حاشیه خلیج فارس به شمار می رود.

قلعه حصار دیلم

بازار کویتی ها و بازارچه ساحلی

بازار کویتی ها در مرکز شهر و بازارچه ساحلی در انتهای خیابان ساحلی جنوبی ازدیگر جاذبه های گردشگری و قابل سرمایه گذاری این شهرستان است و یکی دیگر از عوامل حضور مهیمانان و گردشگران نوروزی در این منطقه وجود همین دو بازار مهم و معروف دیلم است.

بازار کویتی ها و بازارچه ساحلی دیلم

بازار تاریخی دیلم

برپایی بازارچه فصلی دستفروشان در ایام نوروز در کنار ساحل دیلم از دیگر جاذبه های این شهر توریستی است که عرضه انواع اجناس ایرانی و خارجی در غرفه های کوچک و بزرگ به قیمت مناسب و هیاهوی بازارچه و شلوغی آن علاوه بر مسافران نورزوی، دیلمی ها رو هم در ایام نوروز به این بازارچه می کشاند. اجناس خارجی در این شهر با قیمتی کمتر از بازار ایران به فروش می رسند به طوری که از استان های همجوار و حتی دیگر استان ها برای خرید به این شهر می آیند. به همین دلیل در ایام تعطیل شلوغ ترین شهر استان بوشهر است.

بازار تاریخی دیلم

اسکله صیادی و تجاری دیلم و بازار ماهی فروشان

اسکله صیادی و تجاری دیلم و همچنین بازار ماهی فروشان ازدیگر جاذبه های گردشگری این شهرستان بوده که موجب شده تا گردشگران با حضور در کنار لنجهای صیادی و باری و تماشای خور و لنجها و قایق ها و خرید ماهی و میگوی تازه از این بندر زیبای جنوبی لذت ببرند.

اسکله صیادی و تجاری دیلم

کمپینگ ساحلی

وجود سه کمپینگ اقامتی در خیابان ساحلی، کنار بازارچه ساحلی و گلزار شهدای گمنام این شهر که دارای پارکینگ، آلاچیق، آبخوروی، تانکرهای مخصوص شستشو، اقامتگاه مناسب و امن، مساجد قلعه و اشرف و نور، رستوارن ها و کبابی ها و امکان فروش مواد غذایی، سرویس های بهداشتی و حمام عمومی هستند، فضای مناسب و امنی را برای اقامت و حضور طولانی مدت گردشگران و میهمانان در ایام نوروز و سایر ماه های سال فراهم کرده است.

کمپینگ ساحلی دیلم

بناهای تاریخی و مذهبی

خرابه های بندر مهروبان (24 کیلومتری شمال بندر دیلم)، امام زاده حسن (شهر امام حسن)، عمارت تاریخی حاج رئیس التجار و عمارت دیلمی پور، امام زاده بی بی حلیمه، کاروانسرای حاج حسن خان لیراوی، قلعه چاه تلخ، قلعه آقاخان مسیح خان در روستای باستین، آب انبارهای سنگ و ساروج در محوطه تاریخی اسلجان در روستای شهرویران و… از آثار مذهبی و تاریخی در شهرستان دیلم است.در مورد بناهای تاریخی در بندر دیلم متأسفانه جز اندک بناهای مخروبه ای بجا نمانده قلعهٔ آقا خان لیراوی واقع در روستای حصار در فاصله حدود ۳۰ کیلومتری جنوب بندر دیلم این قلعه بجا مانده از دوره قاجار می باشد که آقا خان لیراوی که بر دشت لیراوی چوب حکومت می راند در آن می زیسته این قلعه دارای چهار برج دیدبانی، شاهنشین، تعدادی اتاق درونی و اندرونی، سیاه چال و بخش های دیگری بوده که امروزه بخش های زیادی از آن در اثر بی توجهی متولیان آن تخریب شده. در شهر دیلم نیز امارت حاج رئیس دیلمی پور که به بجا مانده از عهد قاجاری است همچنان پابرجاست رضا شاه پهلوی زمانی که برای دست گیری شیخ خزعل در خوزستان عازم آنجا بوده از بوشهر با کشتی به دیلم می آید و یک شب را در امارت دیلمی پور بیتوته می کند و از دیلم به اهواز می رود. یکی دیگر از امارت های قدیمی در بندر دیلم منزل مرحوم حاج بشیر بشیری است که در حدود سال ۱۲۵۰ شمسی ساخته شده و اولین ساختمان شهرداری بندر دیلم در سال ۱۳۳۴ در این امارت شروع به کار کرد و خوشبختانه این بنا به همت نوادگان حاج بشیر مرمت و بازسازی شد و هم اکنون در آن سکونت دارند امروزه به دلیل رشد روزافزون ساختمان سازی های جدید و مدرن و با توجه به قرار گرفتن بازار بندر دیلم در محدوده بافت قدیم شهر متأسفانه بخش اعظمی از بناهای تاریخ دار و شناسنامه دار دیلم جای خود را به پاساژهای چند طبقه و پر زرق و برق امروزی داده اند و چیزی از آنها به جا نمانده از دیگر بناهای دیدنی دیلم مسجد نور واقع در خیابان ساحلی می باشد که با معماری منحصر به فرد و دیدنی ساخته شده و مزین به تکه ای از (پرده کعبه) می باشد.

و در پایان...

شهرستان دیلم یکی از شهرستانهای عرب نشین استان بوشهر در جنوب ایران است.شهرستان دیلم از شمال به استان خوزستان وازجنوب به شهرستان گناوه ، از غرب به خلیج فارس واز مشرق به استان كهكیلویه وبویراحمد محدود است . مركز این شهرستان بندردیلم است . بندردیلم یكی از قدیمی ترین بنادرجنوبی ایران است كه دارای آب وهوای گرم ومرطوب است.بندر دیلم (Bandar Deylam) شهرستانی است که آوازه اش با شرجی و گرما، تجارت و دریانوردی، صید ماهی و میگو و غذاهای بومی و محلی همچون قلیه ماهی، مچبوس ماهی و لِلَک عجین شده است. دیلم شمالی ترین شهرستان استان بوشهر و در ۲۰۰ کیلومتری مرکز استان واقع شده است. شهرستان دیلم ۶۵ کیلومتر با ساحل نیلگون خلیج همیشه فارس همجواری دارد. این شهرستان دارای دو بخش مرکزی و امام حسن و دو شهر بندری دیلم و امام حسن بوده و دارای ۳۷ روستا از عامری در شمالی ترین نقطه آن تا شیرونک در جنوبی ترین نقطه آن است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (667 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (119 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (96 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (81 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (70 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (65 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (50 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (40 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (39 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (30 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (17 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (17 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (16 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان