دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

سیاست /

دخالت قدرت سیاسی در امور فنی و تخصصی عامل ریزش متروپل آبادان است 

شنبه، 07 خرداد 1401
کد خبر: 207255
فاجعه متروپل آبادان همچنان در صدر اخبار قرار دارد. با گذشت چندین روز از این اتفاق تلخ، هنوز بسیاری از اجساد در زیر آوار هستند و به گفته مسئولین، آواربرداری 15 روز ادامه خواهد یافت. فساد، رانت و دور زدن قانون در این رویداد آشکارتر از هر زمانی است. ساعدنیوز در گفتگو با سید محمد غرضی استاندار اسبق خوزستان به ابعاد این حادثه تلخ پرداخته است.

توسعه به این معنا نیست که شما در این مناطق نفت خیز ساختمان بسازید. ساختمان توسعه نمی آورد بلکه توسعه به معنای تزریق تکنولوژی به جامعه است.

ساعدنیوز: فاجعه متروپل آبادان باعث شد که یک بار دیگر مطالبات به حق مردم شریف استان خوزستان مبنی بر عدم توسعه متوازن در کشور و عدم توجه به استان های نفت خیز و مشکلات عدیده موجود در این استان از نو و با حرارت بیشتری مطرح شود. حضرتعالی در اوایل انقلاب، استاندار خوزستان بودید. چرا استان خوزستان به عنوان یکی از نفت خیزترین استان کشور با این مشکلات روبرو است؟

مهندس سید محمد غرضی: به نظرم زمانی که تهران تبدیل به پایتخت شد، از همینجا گرفتاری سایر استان ها آغاز شد. در تهران بالأخص در شمال این شهر، ساخت ساز حدود 50 سال است که به عنوان یک زمینه پرسود اقتصادی دنبال می شود. در حالی که در سایر بخش های کشور تا به این درجه نیست. تورم باعث افزایش قیمت زمین می شود خصوصاً در تهران و استان های پررونق؛ در حالی که در الباقی استان های کمتر توسعه یافته این طور نیست. این مشکل فقط مشکل خوزستان نیست. مشکلی است که بسیاری از استان های دیگر هم به آن مبتلا هستند. ثروت در تهران هزینه می شود و بعد از آن، کسانی که از طریق این هزینه صاحب ثروت های رانتی میلیاردی میشوند از کشور خارج و پول مردم را به جاهای دیگر دنیا می برند.

برای فهم این مطلب اجازه دهید بار دیگر به جریان اقتصادی کشور نه به صورت فیزیکی، بلکه به صورت نرم افزاری اشاره کنم. مرحوم پدرم می گفت که در سال 1270 شمسی، 1 دلار آمریکا را به قیمت 1 ریال در بازار اصفهان خریداری کرده است. وقتی در سال 1285 شمسی انقلاب مشروطه رخ می دهد، دلار با نیم ریال افزایش به قیمت یک و نیم ریال خرید و فروش می شود. رضا شاه که بر سر قدرت می آید، دلار 3 ریال می شود و وقتی از قدرت میرود، دلار 15 ریال بوده است. وقتی متفقین ایران را اشغال می کنند، دلار 20 ریال می شود. در 28 مرداد 32 که خودم دقیق یادم هست، دلار 35 ریال بود. زاهدی اعلام کرد که دلار از 20 ریال به 35 ریال افزایش یافت. منصور که بر سر قدرت آمد، دلار شد 68 ریال؛ بعد از انقلاب در دوره آقای بنی صدر، دلار شد 300 ریال؛ در دولت موسوی دلار شد 1500 ریال؛ در دولت آقای هاشمی شد 4500 ریال؛ در دولت آقای خاتمی شد 10 هزار ریال؛ و احمدی نژاد دلار را با 30 هزار ریال تحویل داد و امروز دلار 300 هزار ریال است. این داستان نزول ارزش پول ملی است.

تهران توسعه یافته است. ده میلیون جمعیت دارد. وقتی پایتخت شد کمتر از 70 هزار نفر جمعیت داشت. و امروز کشور تبدیل شده است به عرصه جولان رانتخوارها و قدرت سیاسی؛ وقتی حرکت کشور طبیعی نبوده و رانتخوارها بر قدرت سیاسی تأثیر داشته اند، وضعیت همین می شود که هست. توسعه غیرمتوازن و خیل عظیمی از استان هایی که محروم هستند و قدرت و ثروت در یک استان و یک نقطه جمع شده است.

دخالت قدرت سیاسی در امور مهندسی باعث شده است که مهندس به جای تمرکز بر اصول فنی بر اصول اداری متمرکز شود و این واقعاً قابل قبول نیست.

ساعدنیوز: در قانون، ردیف بودجه ای خاصی برای توسعه مناطق نفت خیز وجود دارد. حضرتعالی سابقه وزارت نفت را نیز در کارنامه کاری تان دارید. چرا به این قانون عملی نشده یا به صورت مؤثری عمل نشده است؟

مهندس سید محمد غرضی: به این قانون عمل می شود ولی به توسعه مناطق نمی انجامد. پولی که بر اساس این قانون تخصیص می یابد به نحوی توزیع می شود که به دست قدرت سیاسی می رسد نه دست مردم!! توسعه به این معنا نیست که شما در این مناطق نفت خیز ساختمان بسازید. ساختمان توسعه نمی آورد بلکه توسعه به معنای تزریق تکنولوژی به جامعه است. باید اقداماتی در این زمینه به صورت مؤثر انجام شود که از همه زمینه های مختلف، انسان از آدم فیزیکی به آدم نرم افزاری تبدیل شود.

ساعدنیوز: فاجعه ای که در آبادان اتفاق افتاده و ریزش متروپل انعکاس بسیار زیادی در جامعه داشته است. فساد اقتصادی آشکار و قصور مسئولان امر در عدم اعتنا به نظرات مهندسین ناظر در شهرداری و نهادهای دیگر باعث شده است که رهبری خواستار اشد مجازات برای همه مقصران شوند. چرا چنین اتفاق فاجعه باری رخ داده است؟

مهندس سید محمد غرضی: این که کشور، عظمت نظام مهندس را ظرف 100 سال گذشته درک نکرده است، جای بسی تأسف دارد. خصوصاً دخالت قدرت سیاسی در امور مهندسی باعث شده است که مهندس به جای تمرکز بر اصول فنی بر اصول اداری متمرکز شود و این واقعاً قابل قبول نیست. نظام شهرسازی، مهندس را به جای تبدیل به یک انسان نرم افزاری، تبدیل کرده است به یک آدم اداری. نتیجه اش هم می شود همین فروریختن یک ساختمان به آن بزرگی و جان هایی که فدای این قصور می شود.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 09 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
تبدیل پایان نامه به مقاله !
ترجمه رسمی انگلیسی اسناد و مدارک
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری