دکوراسیون منزل ایرانی

  چهارشنبه، 02 مهر 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
دکوراسیون منزل ایرانی
ساعد نیوز: سبک‌های متعددی برای طراحی و دیزاین فضاهای مسکونی وجود دارد اما برای این که بتوانید سبک چیدمان منزل خود را به سبک معماری ایرانی نزدیک کنید، باید فاکتورهای بسیاری مهم زیر را در نظر داشته باشید. به عنوان مثال استفاده از المان‌های ایرانی و یا رنگ‌های خاص که نماینده سبک معماری اصیل ما هستند، می‌تواند در این مسیر به شما کمک کند.

در خانه های کلاسیک ایرانی، کف خانه به طور کامل با فرش های د ست بافت پوشانده می شد. بنابراین کف پوش مورد استفاده از اهمیت بالایی برخوردار نبود. اما امروزه سبک های جدید دکوراسیون داخلی منزل ایجاب می کند که کفپوش خانه ها به طور کامل پوشیده نشوند. با این وجود هنوز هم تلفیق فرش های با طرح ایرانی، با سبک های جدید طراحی دکوراسیون داخلی، می تواند فضایی دلنشین و آشنا با سبک زندگی ایرانی را برای شما فراهم کند.

در ایران بیشتر افراد به فکر افزایش زیبایی خانه ی خود هستند یا بیشتر علاقه دارند تا دکوراسیون داخل خانه ی خود را طوری درست کنند تا توجه همه را به خود جلب کند.پس زیبایی کوراسیون داخلی خانه در ایران اهمیت بالایی دارد یکی از بخش های مهم دکوراسیون داخلی خانه ایرانی فرش هااست فرش ها در زیبایی دکوراسیون داخل خانه تاثیر زیادی دارد پس در انتخاب فرش ها در دکوراسیون داخل خانه ی ایرانی باید بیشتر توجه کنید. بیشتر کسانی که به فکر زیبایی دکوراسیون داخل خانه ی خود در ایران هستند از سبک های سنتی و کلاسیک استفاده میکنند این سبک ها نیز زیبایی خاص خود را دارد.

ویژگی های بارز دکوراسیون خانه های ایرانی

استفاده از فرش اصیل ایرانی

فرش ایرانی که شهرت جهانی دارد، دومین عاملی است که استفاده از آن برای دیزاین خانه می تواند ذوق هنری و علاقه ما را به سنت ها نشان دهد. پس اگر می خواهید مهمان ها به محض ورود به خانه شما، حس کنند وارد یک خانه اصیل ایرانی شده اند، حتما از فرش ایرانی استفاده کنید. طرح و رنگ خاص این کفپوش می تواند چشم هر بیننده ای را به خود خیره کند. اگر بتوانید از فرش دستباف استفاده کنید که چه بهتر. سبک، طرح و روش بافت این فرش ها معمولا بیشتر شبیه فرش های عتیقه و معروف جهان است.

پارچهو هنر دوخت ایرانی

شاید اصلی ترین رکن دکوراسیون خانه ی ایرانی استفاده از فرش ایرانی باشد. فرش ایرانی با دارا بودن رنگ ها و نقوش خاص و منحصربه فرد دنیایی از طرح و زیبایی را به خانه ی شما هدیه می کند. به علت گوناگونی و تنوع رنگ ها و طرح های فرش ایرانی، قابلیت انتخاب یک فرش مناسب برای هماهنگ کردن آن با سایر اجزای خانه به راحتی فراهم می شود.

هم چنین در دکوراسیون خانه به سبک سنتی ایرانی استفاده از هرگونه محصول و پارچه ی دست بافت به عنوان رومیزی، پادری، کوسن، پشتی، تابلو فرش های دیواری و… به شدت رونق داشته است. امروزه شما به راحتی می توانید کوسن هایی با طرح ایرانی سنتی، و هم چنین پارچه هایی نظیر ترمه و… تهیه کرده و به منزل خود حال و هوایی سنتی ببخشید . هم چنین پرده هایی به سبک سنتی ایرانی و هماهنگ کردن آن با یک فرش ایرانی مناسب، می تواند منزل شما را به یک کاخ شرقی بدل سازد!

استفاده از رنگ

معماری داخلی و هنر طراحی دکوراسیون به شده به رنگ ها وابسته است. در واقع این رنگ ها هستند که تا حدودی سبک های مختلف معماری و طراحی دکوراسیون داخلی را از هم متمایز می کنند. پس از کاربرد رنگ ها در دیزاین خانه های ایرانی غافل نشوید. استفاده از ترکیب رنگ هایی که برگرفته از هنر ایرانی هستند می تواند روی نتیجه و ظاهر کار تاثیر زیادی داشته باشد. اما سوالی که پیش می آید این است که چه رنگ هایی نماینده سبک اصیل ایرانی هستند؟ قرمز آتشی یا همان لاکی که ترکیبی گرم از قرمز و نارنجی است، پر کابردترین رنگی است که در گذشته هنرمندان ایرانی به خصوص در بافت فرش و گلیم از آن استفاده می کردند.

به غیر از قرمز، آب فیروزه ای نیز نماینده خوبی برای نمایش سبک معماری ایرانی است. این رنگ نیز مانند قرمز لاکی، یک ترکیب بی نظیر از سبز و آبی است. همانطور که می دانید در تولید صنایع دستی مختلف در کشورمان نیز به وفور از این رنگ استفاده می شود. یکی از ویژگی های مهم این رنگ، همخوانی عجیب آن با بسیاری از رنگ هاست. به عنوان مثال آبی فیروزه ای هم با طیف وسیعی از تن خاکستری همخوانی دارد و هم با دیگر طیف های آبی و سبز.

اگر می خواهید خانه خود را به سبک ایرانی دیزاین کنید؛ به غیر از این فاکتورها عوامل دیگری نیز وجود دارد که باید آنها را نیز در نظر بگیرید. اما بهترین کاری که می توانید برای طراحی خانه خود به سبک دیزاین خانه های ایرانی انجام دهید، مشورت با یک فرد متخصص در این زمینه است.

مبلمان

منبع پیدایش مبلمان ایران نیست؛ اما بعضی از طرح های مبلمان کلاسیک از نظر ظاهری بسیار نزدیک به سلیقه فرهنگی و هنری ایرانی است. اگر در دکور خانه ایرانی شما مبلمان جایگاه ویژه ای دارد؛ بهتر است به سراغ نمونه های کلاسیک بروید. در میان نمونه های کلاسیک هم، انواع مبلمان سلطنتی طرح استیل و نمونه های منبت کاری شده، با طرح ها و نقش های ایرانی بسیار نزدیک و هماهنگ هستند.

همچنین در انتخاب مبلمان، توجه به طرح روی پارچه می تواند شما را به هدف خود نزدیک تر کند. پارچه هایی با طرح بته جقه و سایر طرح های ایرانی در این زمینه ارزش بررسی دارند؛ و می توانند شما را هدف تان نزدیک کنند. توجه کنید همه این موارد به معنای آن نیست که در دکور خانه ایرانی جایی برای مبلمان راحتی و مدرن وجود ندارد. در این زمینه نیز می توانید با انتخاب کوسن های طرح ایرانی و یا پهن کردن گلیم و جاجیم های ایرانی روی بخشی از مبلمان راحتی، فضایی کلاسیک و نزدیک به فرهنگ ایرانی را بازآفرینی کنید.

استفاده از هنرهای کهن ایرانی در دکوراسیون خانه

ایرانیان همواره به هنر و هنرمندی شهره ی آفاق بوده اند. ازجمله زیباترین و اصیل ترین انواع هنر ایرانی می توان به کاشی کاری، منبت کاری، شیشه سازی، معرق کاری و… اشاره نمود. همان طور که در ساختمان های کهنِ بناشده به سبک سنتی ایرانی می بینیم این هنرها کاربردی اساسی در صنعت معماری داشته است. از پنجره های مشبک گرفته تا کاشی کاری های سقف و طاق… برخلاف چیزی که ما فکر می کنیم این هنرها مختص مساجد و کاخ ها و … نبوده و نیست بلکه در منازل عادی مردم نیز به وفور استفاده می شده است.

استفاده از شیشه های رنگی در ساختمان سازی می تواند اولین راه ورود سنت به مدرنیته باشد. پنجره های مشبک رنگی می تواند با تغییر نور سفید به یک رنگین کمان زیبا، حال و هوای منزل را به طور کامل عوض کرده و آن را به سبک سنتی ایرانی نزدیک تر سازد. استفاده از پنجره های مشبک با شیشه های رنگی در اتاق پذیرایی و یا آشپزخانه، می تواند ایده ای جالب و خلاقانه باشد.هم چنین امروزه در همه ی کشورهای دنیا استفاده از آجر، سفال و هنر کاشی کاری به عنوان یک تزیین ناب و خاص برای منزل، به وفور به چشم می خورد. این هنر می تواند هم در نمای داخلی و هم در نمای خارجی منزل بکار رفته و تأثیر بسزایی در ایرانی سازیِ دکوراسیون خانه داشته.

تزئینات دیواری

دکور خانه ایرانی معمولا شلوغ و پر از جزئیات رنگارنگ است. بسیاری از این جزئیات نیز به عنوان تزئینات دیواری مورد استفاده قرار می گیرند. تابلوهای نقاشی در خانه های ایرانی نقش پررنگی ندارند؛ با این وجود می توان نمونه های فراوانی از آن را در بازار یافت. اما جایگزین جالب این تابلوها، تابلوفرش های دست بافت است؛ که شکوه و عظمت خاصی به دیوارهای خانه شما می دهد. بشقاب های میناکاری شده، ظروف مسی و چینی و تابلوهای خطاطی، از جمله سایر آقار هنری ارزشمند هستند که به دیوار خانه ایران رنگ، انرژی و مفهوم می دهند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (471 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (323 نظر) معلم زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: ایشان در منزلشان با پرده پارچه‌ای قسمت مهمان‌ها و خانواده را از هم جدا کرده+عکس/ همیشه بساط چای رهبر برقراره (75 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (50 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (40 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) نگاهی به بوفه دکوری خانه پدری رهبر انقلاب؛ بوفه ای چوبی به ظروف چینی گُل سرخ قدیمی (13 نظر) رهبر معظم انقلاب: خدا را شکر که آن روزها در منزلمان پنیر نداشتیم! +فیلم (12 نظر) جشن تولد ساده و خلوت نیما شعبان نژاد، بازیگر برنامه "جوکر 2" و خلاقیت عجیبش برای تزئین میز با شمع استوانه‌ای/مبارکا باشه+عکس (10 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (9 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (8 نظر) خلاقیت منحصر بفرد یک قناد حرفه ای در پخت کیک سه بعدی با الهام از فرش ایرانی / هنر نزد ایرانیان است و بس... (6 نظر) رهبر انقلاب با فرزندان خود چه ورزشی را انجام می‌دهند؟+ویدیو/ سرشارم از جوانی هر چند پیر دهرم... (5 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (6 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فرهاد مجیدی : به خاطر گلم به استقلال پدرم با من قهر بود/ من از علی دایی گران‌تر بودم
12 نکته برای انتخاب مناسب‌ترین و بهترین رنگ کاشی برای سرویس بهداشتی
سرنوشت وحشتناک مومیایی دختر جوان مصری
در این شهر آرام قدم بردارید؛ ساکنین آن همگی مردگان هستند!
پیش‌بینی مهم نیویورک‌تایمز از دوره ریاست جمهوری پزشکیان
محمد جواد ظریف چه نقشی در دولت پزشکیان خواهد داشت؟
برادر کوچکتر و غیر روحانیِ رهبر معظم انقلاب: در آشپزخانه منزل رهبری از این صندلی‌های پلاستیکی هست که من خریدم، همین الان خانه‌ ایشان گلیم و موکته!+ عکس
فیلم قدیمی از حضور محمد علیزاده در تلویزیون در دهه 80 در برنامه فرزاد حسنی / چقد عوض شده کلا یه آدم دیگه شده نمیشه شناخت😨
(تصاویر) نوعروس سپند امیر سلیمانی چه مانتوهای خنک و شیک برا تابستون پوشیده!/انتخاب شما برای مانتوهای تابستونی چیه؟
(ویدئو) دو عصبانیت پارسا پیروزفر با فاصله 27 سال / از اول کراش همه بوده
(ویدیو) شوخی دلنشین رهبر معظم انقلاب با مهدی فخیم زاده"بازیگر سریال مختارنامه"/ شما طاغوتی هستید؟!
ماجرای ازدواج و مرگ همسر و پسر کوچک مسعود پزشکیان چه بود؟/ گزارشی از زندگی خصوصی مسعود پزشکیان ، از شغل همسر تا مهریه ازدواجشان
پزشکیان، ورزشکارترین رئیس جمهور ایران /حواشی داغ امروز دوشنبه 18 تیر 1403
اولین عکس منتشر شده از همسر مرحوم رئیس جمهور وفادار ایران/ قاب قدیمی ولی زیبا از مسعود پزشکیان در کنار همسر مرحومشان، فاطمه خانم
(عکس) خلاقیت بانمک یک مادر برای نشان دادن اینکه فرزندش چقدر خوردنی و خوشمزه ست همه را به خنده واداشت
منتخب روز   
(عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!!