تاثیر نور پردازی در دکوراسیون منزل

  دوشنبه، 31 شهریور 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
تاثیر نور پردازی در دکوراسیون منزل
ساعد نیوز: نور همواره یکی از مهمترین و تأثیرگذار ترین عوامل در زندگی انسان و سایر موجودات بوده و هست. از این رو در معماری و بخصوص طراحی دکوراسیون دارای اهمیت بالایی می باشد. نور پردازی مناسب در محیط علاوه بر تأثیر مستقیم بر روی زیبایی و جذابیت فضا، بر سلامت روان، سیستم بینایی و سلامت مغز نیز تأثیر دارد.

طلوع خورشید با پراكنده شدن اشعه هایی همراه است كه مجموع آنها نور نامیده می شود. نور از جمله مهم ترین مواهب الهی است كه در زندگی بشر از ارزش بسزایی برخوردار است. در واقع هیچ عنصری در دنیا بدون وجود نور هویت دیداری ندارد. نور واسطه ای میان چشمان بیننده و محیط اطراف اوست یعنی در صورتی كه نوری به چشم ما نرسد تصویری در شبكیه تشكیل نشده و در نتیجه حس بینایی معنا و مفهوم كاربردی نخواهد داشت. ارزش واقعی نور هنگام تاریكی نمایان می شود. این تاریكی یا حاصل از غروب خورشید و تابش آن بر عرصه دیگری از گیتی است و یا در نتیجه خاموش كردن كلیدی از یك نورپرداز و یا سیستم نورپردازی است.

انواع نورپردازی در معماری داخلی

نور را می توان براساس منبع تولیدکننده اش به دو دسته عمده تقسیم کرد؛ نور طبیعی و نور مصنوعی. ما در نور طبیعی که از خورشید تامین می شود، امکان دخل و تصرفی نداریم؛ مگر اینکه با ابزارهایی مثل پرده از ورود آن جلوگیری کنیم یا آن را به داخل فراخوانیم یا با شیشه های رنگی فضایی جذاب ایجاد کنیم اما آنچه موضوع بحث ماست، نورپردازی مصنوعی یا نور پردازی داخلی ساختمان است که در ادامه انواع آن را معرفی می کنم.

نور طبیعی و تاثیر آن در دکوراسیون داخلی

یکی از بهترین خصوصیاتی که یک خانه می تواند داشته باشد استفاده از نور طبیعی است.اما تابش نور در هر قسمت از خانه متفاوت است و بستگی به جهت اتاق ها دارد.اتاق های رو به جنوب در تمام مدت روز نور و گرمای خورشید را دریافت می کنند.پس بهتر است تا آشپزخانه، اتاق نشیمن و هر جایی که معمولا مدت زمان زیادی را در طی روز در آنجا می گذرانید، رو به جنوب باشد.اتاق های رو به شمال اتاق های سردی هستند و نور مستقیم خورشید به آنها نمی تابد.اتاق های رو به شرق، اولین اتاق هایی که با طلوع خورشید روشن می شوند.اما بعد از گذشت چند ساعت از زمان طلوع، سایه ای طولانی مدت بر این اتاق ها سایه می افکند و طی روز دیگر خبری از نور خورشید در این اتاق ها نیست.

نورپردازی دکوراسیون داخلی منزل

تأثیر نورپردازی در دکوراسیون داخلی منزل و ترکیب نور با رنگ­ها و سایر قطعات خانه زیبایی و جذابیت منحصر بفردی به آن می­بخشد. برای مثال اتاق نشیمن را درنظر بگیرید، جایی که بیشترین استفاده را در خانه دارد. زیرا افراد خانواده برای فعالیت­های مختلف به سراغ این قسمت از خانه می­آیند. بنابراین وجود جوی آرام، راحت و با روشنایی کافی در این اتاق را باید جدی گرفت. راه­های نورپردازی دکوراسیون داخلی منزل به سه دسته نورپردازی محدود، متمرکز و روشنایی عمومی تقسیم می­شود. از هرکدام از این نوع نورپردازی­ها بر حسب نیاز در قسمت­های مختلف خانه استفاده می­شود. به عنوان مثال نورپردازی متمرکز نصب لامپ بالای یک تابلو می­باشد. نورپردازی محدود می توان به قرار دادن یک چراغ رومیزی اشاره کرد و روشنایی عمومی هم شامل چراغ­آویز سقفی را مثال زد.

نور پردازی اتاق خواب بزرگسالان

شاید تشخیص این موضوع که آیا در اتاق خواب تان نورپردازی درست و اصولی وجود دارد یا نه در وهله اول کار چندان راحتی نباشد اما به راحتی از تبعات آن می توان به این مطلب پی برد. اگر صبح ها با سردرد از خواب بیدار می شوید وچشم هایتان می سوزد و هاله ای قرمزرنگ اطراف مردمک چشم هایتان دیده می شود یا اگر از همان اولین ساعات شروع روز عادت به بدخلقی و پرخاشگری دارید، همه و همه نشانگر جای خالی نورپردازی مناسب در اتاقتان است؛ چرا که نورپردازی خوب موجب می شود در خانه خود احساس آرامش و امنیت داشته باشید.

راه حل تمامی این مشکلات ایجاد یک شمای انعطاف پذیر نوری است به نحوی که برای تمامی ساعات روز مناسب باشد و به اتاق های شما در هر لحظه از شبانه روز، حالتی خوشایند ببخشد. نورپردازی باید به گونه ای طراحی شده باشد که با فشاردادن یک کلید ساده، به راحتی بتوانید نور اتاق را زیاد یا کم کنید و مثلاً اتاق خود را از یک اتاق نورانی، به یک اتاق آرام با نوری رمانتیک که برای خوردن یک شام دونفره با همسرتان مناسب است، تبدیل کنید.

اگرچه نور پردازی سقفی و عمومی برای اتاق خواب خوب است و نظافت اتاق را آسان می کند، نور اصلی و کاربردی بهتر است در ارتفاعات پایین تر و بصورت موضعی باشد. میز آرایش، کمدهای لباس، میز پاتختی و دیوار پشت تلویزیون به روشنایی نیاز دارند. در اتاق خواب می توان از چراغهای پایه دار(استند) آباژور و چراغ برقی استفاده کرد. تأمین حداقل روشنایی لازم برای جهت یابی(حدود 5 تا 20 لوکس) برای موقعی که فرد نیمه شب از تخت برخاسته ودر اتاق حرکت می کند ضروری است. این نور می تواند در ارتفاع بسیار پایین و حتی در نزدیکی سطح زمین یا بصورت غیر مستقیم و مخفی باشد تا اشعه مستقیم آن باعث خیرگی چشم در اتاق خواب تاریک نشود. منابع روشنایی قرار گرفته در ارتفاع پایین حالت استراحت و خواب را تداعی می کنند. شدت نور کلی اتاق خواب می تواند حدود 200 لوکس باشد. ولی بصورت موضعی نقاط خاصی را می توان تا 500 لوکس روشن کرد.

نورپردازی حمام و سرویس بهداشتی

از جمله مکان­هایی که تحت تأثیر نورپردازی در دکوراسیون داخلی منزل هستند، می­توان از حمام، سرویس بهداشتی و آشپزخانه نام برد. نورپردازی در سرویس بهداشتی باید به اندازه کافی وجود داشته باشد که اثری از افتادن سایه و تاریکی روی چهره فرد نباشد. افراد باید بتوانند به راحتی با نور مناسب به استفاده از سرویس بهداشتی بپردازند، برای مثال در آینه به وضوح چهره خود را ببینند. برای برقراری چنین شرایطی در سرویس بهداشتی و حمام باید از لامپ­های با نور مناسب و سفید استفاده کنیم که تامین­کننده روشنایی این محیط ها باشد. در محیط دستشویی و حمام بهتر است علاوه بر نصب لامپ­های سقفی برای برقراری نور و روشنایی بهتر بالای آینه هم یک لامپ دیواری نصب کنید.

نورپردازی نهار خوری

به صورت عمومی، چراغ های آویز بلند را روی میز نهار خوری قرار می دهند تا فضای اطراف میز زیباتر جلوه داده شود.اما بی شک براتون جالب خواهد بود که در واقع، نور پردازی در ارتفاع پایین، اگر چه میز را به خوبی روشن می کند ولی باعث کاهش بینایی چشم می شود.در موضوع تاثیر نور بر دکوراسیون داخلی کوچکترین مسائل می تواند جلوه دیگری به محیط کار و یا منزل شما دهد.اکنون که با نورپردازی داخلی نهارخوری آشنا شدیم، می خواهیم در ادامه به بررسی یکی دیگر از مهمترین قسمت های خانه بپردازیم.که جایی نیست جزء اتاق خواب ها پرداخته و اطلاعات بیشتری را در اختیار شما قرار دهیم.

نورپردازی دکوراسیون داخلی آشپزخانه

مهمترین نکته ای که در دکوراسیون داخلی به آن باید پرداخت، نور پردازی داخل آشپزخانه است.متاسفانه افراد به این موضوع اهمیت چندانی نمی دهند.آنها تنها به اندازه کابینت، نوع کفپوش، رنگ دیوار و یا پرده آشپزخانه اهمیت داده و هیچ گونه توجهی به نورپردازی و روشنایی آن ندارند. نورپردازی آشپزخانه باید هماهنگ با طراحی داخلی آشپزخانه باشد. در فضای آشپزخانه، لامپ های کم مصرف بسیار مناسب هستند. زیرا هم انرژی کمتری مصرف می کنند و هم اندازه کوچکی دارند.نصب لامپ های سقفی یکی از گزینه هایی است که می توان آن را در نظر گرفت. به عنوان مثال می توان از لامپ های جانبی مانند هالوژن ها در کنار یک لوستر سقفی استفاده کرد و جلوه ای منحصر به فرد به وجود آورد.

نورپردازی قسمت های دیگر خانه

نورپردازی قسمت های مختلف خانه، هال ورودی، راهروها و راه پله ها را نیز فراموش نکنید. این اماکن در هر خانه ای باید از نور فراوان برخوردار باشند به خصوص راه پله ها که در حفظ ایمنی و سلامتی خانواده و میهمانان اهمیت به سزایی دارد. در اینجا ایمنی مهم تر از زیبایی است و بهترین روش نورپردازی روشن کردن مسیر حرکت و سطح روی پلکان با چراغ هایی است که به دیوار نصب می شوند و نور را به طرف پایین می تابانند. استفاده از چراغ های دیواری کار تعویض لامپ را نیز ساده تر می کند.

نورپردازی دکوراتیو در فضای داخلی

درواقع این نوع نورپردازی صرفا جنبه زیبایی و هنری دارد و در ادراک بصری ما دخل و تصرفی ندارد. شاید مجسمه هایی که با نور ترکیب شده اند را دیده باشید. این درواقع نوعی استفاده از نور به عنوان مصالحی برای خلق اثری هنری است. نورپردازی دکوراتیو علاوه بر اینکه جذابیت و حس علاقه مندی را به فضا می افزاید به عنوان یک اثر هنری توجه مخاطب را به خود جلب می کند. نورهای مخفی در حاشیه سقف یا منابع نوری که خود یک اثر هنری هستند یا نورهایی مثل شمع از انواع این نور محسوب می شوند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (470 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (323 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (50 نظر) معلم زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: ایشان در منزلشان با پرده پارچه‌ای قسمت مهمان‌ها و خانواده را از هم جدا کرده+عکس/ همیشه بساط چای رهبر برقراره (47 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (26 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) جشن تولد ساده و خلوت نیما شعبان نژاد، بازیگر برنامه "جوکر 2" و خلاقیت عجیبش برای تزئین میز با شمع استوانه‌ای/مبارکا باشه+عکس (9 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (9 نظر) رهبر معظم انقلاب: خدا را شکر که آن روزها در منزلمان پنیر نداشتیم! +فیلم (8 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (8 نظر) نگاهی به بوفه دکوری خانه پدری رهبر انقلاب؛ بوفه ای چوبی به ظروف چینی گُل سرخ قدیمی (7 نظر) خلاقیت منحصر بفرد یک قناد حرفه ای در پخت کیک سه بعدی با الهام از فرش ایرانی / هنر نزد ایرانیان است و بس... (6 نظر) رهبر انقلاب با فرزندان خود چه ورزشی را انجام می‌دهند؟+ویدیو/ سرشارم از جوانی هر چند پیر دهرم... (5 نظر) نگاهی به دیزاین میز عزای ساده مادر محسن کیایی، مجری خوش خنده صداتو در خانه اش +عکس/ قاب عکس، شمع مشکی، گل و کیک یزدی (5 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
سرنوشت وحشتناک مومیایی دختر جوان مصری
در این شهر آرام قدم بردارید؛ ساکنین آن همگی مردگان هستند!
پیش‌بینی مهم نیویورک‌تایمز از دوره ریاست جمهوری پزشکیان
محمد جواد ظریف چه نقشی در دولت پزشکیان خواهد داشت؟
برادر کوچکتر رهبر معظم انقلاب: در آشپزخانه منزل رهبری از این صندلی‌های پلاستیکی هست که من خریدم، همین الان خانه‌ ایشان گلیم و موکته!+ عکس
فیلم قدیمی از حضور محمد علیزاده در تلویزیون در دهه 80 در برنامه فرزاد حسنی / چقد عوض شده کلا یه آدم دیگه شده نمیشه شناخت😨
(تصاویر) نوعروس سپند امیر سلیمانی چه مانتوهای خنک و شیک برا تابستون پوشیده!/انتخاب شما برای مانتوهای تابستونی چیه؟
(ویدئو) دو عصبانیت پارسا پیروزفر با فاصله 27 سال / از اول کراش همه بوده
(ویدیو) شوخی دلنشین رهبر معظم انقلاب با مهدی فخیم زاده"بازیگر سریال مختارنامه"/ شما طاغوتی هستید؟!
ماجرای ازدواج و مرگ همسر و پسر کوچک مسعود پزشکیان چه بود؟/ گزارشی از زندگی خصوصی مسعود پزشکیان ، از شغل همسر تا مهریه ازدواجشان
پزشکیان، ورزشکارترین رئیس جمهور ایران /حواشی داغ امروز دوشنبه 18 تیر 1403
اولین عکس منتشر شده از همسر مرحوم رئیس جمهور وفادار ایران/ قاب قدیمی ولی زیبا از مسعود پزشکیان در کنار همسر مرحومشان، فاطمه خانم
(عکس) خلاقیت بانمک یک مادر برای نشان دادن اینکه فرزندش چقدر خوردنی و خوشمزه ست همه را به خنده واداشت
روایتی از دوران بیماری رهبر معظم انقلاب: از انتخاب بیمارستان دولتی حاکی از ساده زیستی رهبر تا استفاده صحیح از بیت المال/زندگی رهبر همانند طبقه پایین جامعه...
برنده بهترین عکس عروسی سال 2023 چه کسی است؟/عروس دامادی که برنده جایزه 1500دلاری شدند!
منتخب روز   
(عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!!