دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / بارداری و زایمان / زمان بارداری /

دلایل ادرار خونی در دوران بارداری 

دوشنبه، 16 آبان 1401
اگر شما باردار هستید و در ادرار خود خون مشاهده کردید یا پزشک در طی آزمایش روتین ادرار متوجه وجود خون در ادرار شما شده است، احتمالا به عفونت مجاری ادراری (UTI) دچار شده اید.در ادامه با ما باشید تا بیشتر در این خصوص بحث کنیم.

باردار شدن علی رغم تمام زیبایی هایی که دارد متاسفانه بدن مادر را نسبت به بسیاری از بیماری ها به شدت مستعد می کند. یکی از این عارضه ها عفونت ادراری در بارداری است. ادرار خونی در بارداری معمولا به عنوان یکی از مهم ترین نشانه های ابتلا به عفونت ادراری تلقی می شود که باید هرچه سریع تر درمان گردد.عفونت مجاری ادراری یکی از انواع مشکلاتی می باشد که ممکن است در دوران بارداری با آن مواجه شده باشید و علت آن تجمع باکتری در مجاری ادراری می باشد. مجاری ادراری در دوران بارداری تحت تاثیر فشار جنین قرار گرفته و از این رو یکی از مشکلاتی که برای شما ایجاد می شود عفونت خواهد بود و همچنین در این دوران مادران بیشتر نشتی ادرار خواهند داشت.

نشانه های عفونت مجاری ادراری در بارداری

ادرار خونی در بارداری عارضه ای نسبتا شایع است. تغییرات هورمونی ناشی از بارداری سبب می شود که مادران باردار بیش از سایرین به عفونت ادراری مبتلا شوند. ابتلا به عفونت ادراری و به دنبال آن عفونت مثانه و کلیه از علل اصلی هماچوری در بارداری محسوب می شود به همین سبب راهکارهای درمان خون در ادرار در بارداری تا حد زیادی مشابه روش های درمانی عفونت ادراری در این دوران است.این بیماری یکی از بیماری های بسیار مهم دوران بارداری می باشد و ممکن است جان جنین به خطر بیفتد از این رو بهتر است با نشانه های آن آشنا باشید. نشانه های عفونت ادراری عبارتند از:

  • تکرر ادرار
  • سوزش در حین ادرار
  • ادرار کم
  • تب
  • ناراحتی های لگن
  • بوی بد ادرار
  • کمر درد های شدید
  • ادرار کدر
  • خون در ادرار

انواع عفونت ادرار در دوران بارداری

عفونت ادرار در دوران بارداری یکی از شایع ترین مشکلات می باشد بنابراین باید با انواع آن نیز آشنا باشید. در ادامه سه نوع عفونت ادرار که ممکن است در دوران بارداری هر فردی به آن دچار شود را برایتان بررسی خواهیم کرد.

  • عفونت بی علامت:عفونت بی علامت یا بی نشانه یکی از انواع عفونت ها می باشد که در دوران بارداری گریبانگیر مادر خواهد شد. این عفونت ها توسط باکتری هایی به وجود می آید که قبلاً در بدن فرد وجود داشته است و هیچ نشانه قابل مشاهده ای برای این نوع عفونت وجود ندارد. اگر این عفونت شناسایی نشود و مورد درمان قرار نگیرد در آینده به کلیه ها و مثانه آسیب های شدیدی وارد خواهد کرد و می توان گفت این عفونت در حدود ۲ الی ۱۰ درصد از بارداری ها رخ می دهد.
  • التهاب میزراه:میزراه یا مجاری خروج ادرار نیز ممکن است مورد عفونت در دوران بارداری قرار بگیرد. در این بیماری مثانه مورد عفونت شدید قرار می گیرد و در نتیجه باکتری E.coli در مثانه فعالیت خود را افزایش می دهد و نقش بسیار زیادی در ایجاد این عفونت ها دارد.
  • التهاب شدید لگنچه کلیه:عذاب شدید لگن جی کلی یا پیلونفریت که یک نوع عفونت کلیه به حساب می آید نیز ممکن است منجر به ایجاد خون در ادرار فرد باردار شود. این عفونت از طریق باکتری های ایجاد می شود که از جریان خون و مجاری ادراری وارد کلیه ها می شود و کلیه ها را تحت تاثیر قرار می دهند.

چه عوامل دیگری باعث ایجاد خون در ادرار در دوران باراداری می شوند؟

علت وجود خون در ادرار چه باردار باشید چه نباشید به چند دلیل است که در زیر به آنها اشاره می کنیم:

  • سنگ های مثانه یا کلیه
  • گلومرونفریت؛ نوعی نفریت مویرگ های کلیه
  • سرطان مثانه یا کلیه
  • جراحت کلیه بر اثر ضربه یا تصادف
  • ناهنجاری های موروثی، مثل سندروم آلپورت یا بیماری گلبول های قرمز داسی شکل.

هرچند هماچوری و یا ادرار خونی در بارداری اغلب بی ضرر است ولی می تواند باعث اختلالات فراوانی شود. اگر باردار هستید و در ادرار خود خون دیده اید، حتما به پزشک متخصص خود مراجعه کنید. آزمایش هایی که برای عفونت ادرار انجام می دهید باید از کارهای منظم در دوران بارداری باشد. که همانند انجام به موقع آزمایشات، پیگیری نتایج و درصورت لزوم روندهای درمانی نیز اهمیت فراوانی دارد.

درمان عفونت مجاری ادراری در دوران بارداری

پزشکان برای درمان عفونت مجاری ادراری در طی بارداری اکثرا از آنتی بیوتیک ها استفاده می کنند. پزشک شما آنتی بیوتیکی برای درمان تجویز خواهد کرد که هم برای استفاده در دوران بارداری بی خطر باشد و هم باکتری ها را از بین ببرد.

  • آموکسی سیلین
  • سفروکسیم
  • آزیترومایسین
  • اریترومایسین

مرکز کنترل و پیشگری از بیماری ها (CDC) توصیه می کند از مصرف داروهای نیتروفرانتوئین و تری متوپریم- سولفامتاکسازول در دوران بارداری پرهیز شود، چون سبب ایجاد نقص های مادرزادی می شود.

نتیجه گیری

اگرچه اکثرا وجود خون در ادرار بی ضرر است، اما گاها می تواند مشکلات جدی هم ایجاد کند. وجود خون درادرار زن حامله زنگ خطری برای مراجعه به پزشک است. آزمایش برای وجود عفونت مجاری ادراری باید جزئی از مراقبت های دوران پیش از تولد باشد. با پزشک یا متخصص زنان خود دراین باره صحبت کنید تا مطمئن شوید که آزمایش ادرار برای شما انجام می شود.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
رونمایی از چهره واقعی و زیبای کیمیا خاتون و شمس تبریزی برای اولین بار/ چشمان بادامی و ابروی کمانی دختر مولانا+عکس
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
رونمایی از فرزند پسر دیده نشده و بزرگ مرحوم مهرداد میناوند/ چقد شبیه پدرشه +عکس
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
نگاهی به جشن تولد 93 سالگی پدر حمید معصومی نژاد گوینده خبر از رُم/مبارکا باشه +عکس
هزینه چاپ یک کتاب
(فیلم) بالکن زیبا و پر از گل سوگل طهماسبی با ویویی ابدی رو به کوه / چقدر خوش سلیقه‌اس ...
ماجرای تسبیح رایگانی که به زائران حج امسال هدیه داده می شود!