ساعدنیوز
ساعدنیوز

دلایل درد کردن رحم بعد از زایمان

  شنبه، 26 آذر 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
دلایل درد کردن رحم بعد از زایمان
بعد از زایمان داشتن میزانی از خونریزی، احساس ناراحتی و خستگی طبیعی است. زمان، استراحت و کمک به خود همه آن چیزی است که برای بهتر شدن حالتان نیاز دارید.با ما همراه باشید تا با علل درد رحم بعد از زایمان آشنا شویم.

مطمئناً درد و خستگی بعد از زایمان تا حدودی قابل انتظار و طبیعی است، اما درد شکم پس از زایمان می تواند برای اکثر زنان ناخوشایند و دور از انتظار باشد. برهمین اساس، ما در این مقاله سعی کرده ایم شایع ترین علل درد شکم پس از زایمان و راهکارهای درمانی آن را مورد بررسی قرار دهیم تا اگر شما هم یکی از آن دسته افرادی هستید که بعد از زایمان دچار درد شکمی شده اید بتوانید علل احتمالی و گزینه درمانی خود را بشناسید. پس تا انتها مقاله با ما باشید.

درد رحم بعد از زایمان

دردهای ناشی از جمع شدن رحم پس از زایمان، اغلب برای مادرانی که بارداری اول را تجربه کرده اند خفیف است و مدت زیادی طول نمی کشد، اما پس از زایمان دوم می تواند بیشتر باشد و معمولاً با هر بارداری، از بارداری قبلی شدیدتر می شود. به این دلیل که مادران در بارداری اول ماهیچه های رحم بهتری دارند و بنابراین رحم بیشتر تمایل به جمع شدن و باقی ماندن در حالت منقبض دارد.شیر دادن به نوزاد نیز می تواند این گرفتگی ها را ایجاد یا آنها را شدیدتر کند، زیرا مکیدن سینۀ شما توسط نوزاد باعث آزاد شدن هورمون اکسی توسین می شود که باعث انقباض خواهد شد. سعی کنید این انقباضات را به عنوان یک نکتۀ خوب و مثبت در نظر بگیرید، زیرا آنها معمولاً به کاهش خونریزی پس از زایمان کمک می کند و به همین دلیل است که بدن شما آنها را ایجاد می کند.

درد شکم

علل درد شکم و رحم بعد از زایمان

شش هفته اول پس از زایمان را دوره پس از زایمان می گویند. این دوره زمانی، یک دوره منحصر به فرد و تا حدودی شکننده است که در آن بدن زنان به حالت قبل از بارداری خود باز می گردد. گرفتگی هایی که به عنوان پس دردهای بعد از زایمان در ناحیۀ رحم شناخته می شود، به دلیل انقباضات رحم برای برگشتن به اندازه و موقعیت قبل از بارداری است.برخی از دلایل رایجی که می توانند منجر به درد شکم پس از زایمان شوند، عبارتند از:

پس دردها

پس از زایمان، رحم منقبض می شود و به اندازه طبیعی خود باز می گردد. این وضعیت می تواند باعث ایجاد گرفتگی های زیر شکم شود که به آنها پس درد گفته می شود. این دردها می توانند شبیه دردهای قاعدگی باشند. اگر آنها شدید هستند، برای ارزیابی با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود تماس بگیرید.بیشتر زنان در هفته اول پس از زایمان، شدیدترین این دردها را تجربه خواهند کرد. با این حال، بازگشت رحم به اندازه قبل از بارداری ممکن است تا شش هفته طول بکشد.

دردها معمولاً در هنگام شیردهی شدیدتر می شوند زیرا شیردهی ترشح اکسی توسین را تحریک می کند، هورمونی که باعث انقباض رحم می شود.این دردها معمولاً برای چند روز اولیه درست پس از تولد وجود دارند، زیرا رحم نزدیک به ۶ هفته طول می کشد تا به حالت اولیه بازگردد. شناخته شده است که تغذیه با شیر مادر باعث تحریک بیشتر این دردها می شود. مادرانی که اولین فرزند خود را به دنیا می آورند در مقایسه با دیگران درد کمتری دارند، زیرا رحم آنها قدرت عضلانی بیشتری را حفظ می کند.

شما نمی توانید از دردهای بعد از زایمان جلوگیری کنید و باید رحم شما منقبض شود و به اندازه قبل از بارداری بازگردد. با این حال، می توانید با استفاده از یک پد گرم کننده یا بطری آب گرم، دردهای پس از آن را درمان کنید. اگر پزشک به شما اجازه دهد، می توانید از مسکن های بدون نسخه مانند موترین (ایبوپروفن) یا سایر داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID) استفاده کنید.

یبوست

ناراحتی شکمی در دوران پس از زایمان نیز می تواند ناشی از یبوست باشد. چندین دلیل بالقوه برای یبوست پس از زایمان وجود دارد و تشخیص علت اصلی آن به شما کمک می کند تا بهترین راه را برای مدیریت آن پیدا کنید. دلایل احتمالی یبوست شما در دوره پس از زایمان، عبارتند از:

  • استرس
  • تغییرات هورمونی
  • رژیم غذایی کم فیبر
  • کاهش فعالیت بدنی بعد از زایمان
  • پارگی واژن یا پرینه کبود شده (ناحیه بین مقعد و واژن) ناشی از زایمان
  • هموروئید (که در دوران بارداری و همچنین در دوران پس از زایمان شایع است).

درد در محل اپیزیوتومی

داروها یکی دیگر از علل اصلی یبوست پس از زایمان هستند. بیهوشی و مواد افیونی مورد استفاده برای درد پس از زایمان می تواند باعث یبوست یا تشدید آن شود. برخی ویتامین ها مانند آهن نیز می توانند به یبوست کمک کنند یا آن را بدتر کنند. یبوست معمولاً در دوره پس از زایمان بهبود می یابد، برخلاف دوران بارداری که رحم روی روده بزرگ فشار می آورد.خوردن مقدار زیادی فیبر (به عنوان مثال، میوه ها، سبزیجات، لوبیاها، حبوبات، آجیل و غلات کامل) و نوشیدن آب فراوان در دوران بارداری و در دوران پس از زایمان، گام های حیاتی برای پیشگیری از یبوست است. دریافت فیبر کافی و هیدراته ماندن ممکن است تمام چیزی باشد که برای کاهش ناراحتی های روده پس از زایمان نیاز دارید. اگر نه، ورزش نیز می تواند کمک کننده باشد.

قبل از شروع هر گونه فعالیت بدنی، مطمئن شوید که از پزشک خود بپرسید که آیا انجام آن از نظر پزشکی برای شما بی خطر است یا خیر. اینکه چه زمانی می توانید به ورزش بازگردید به نوع زایمان و میزان فعال بودن قبل و در طول بارداری بستگی دارد. با پیاده روی کوتاه شروع کنید. می توانید کودک خود را در کالسکه بگذارید و برای هوای تازه بیرون بروید (که برای هر دوی شما مفید خواهد بود).اگر هموروئید دارید، حمام آب گرم می تواند کمک کننده باشد. همچنین می توانید درد ناحیه واژن یا مقعد را با مسکن های بدون نسخه یا با استفاده از کمپرس یخ تسکین دهید (مجدداً ابتدا با پزشک یا متخصص اطفال خود مشورت کنید. به خصوص اگر در دوران شیردهی هستید).اگر بیش از چند روز اجابت مزاج نداشته اید، به پزشک یا ماما خود اطلاع دهید. ممکن است مصرف مکمل فیبر، نرم کننده مدفوع و یا ملین را به شما توصیه کنند.

بهبودی ناشی از سزارین

پس از زایمان سزارین، معمولاً به دلیل بهبودی برش و زخم های داخلی، گرفتگی خفیف احساس می شود. همچنین احساس درد در اطراف برش به خصوص در چند روز اول طبیعی است.بهترین کاری که می توانید بعد از سزارین انجام دهید این است که به اندازه کافی استراحت کنید و از وارد کردن فشار زیاد به شکم خود جلوگیری کنید. هیچ چیز سنگین تر از کودک خود بلند نکنید. اگر سزارین شده اید، حتماً در دوران نقاهت پس از زایمان، داروهای مسکن را طبق تجویز و تجویز پزشک مصرف کنید.برای اینکه زمان لازم برای بهبودی برش شما وجود داشته باشد، از دوستان و اعضای خانواده بخواهید که در تهیه وعده های غذایی، کارهای خانه و سایر وظایف کمک کنند. فقط مطمئن شوید که آنها مانع نیاز شما به استراحت نمی شوند.

در صورت امکان، افراد حرفه ای را استخدام کنید تا کارهای بزرگتری مانند خرید و نظافت را انجام دهند. این به شما زمان و انرژی می دهد تا روی شفای خود و نوزاد جدیدتان تمرکز کنید.اگر درد شما شدید، مداوم است یا با توصیه های بالا تسکین نمی یابد، با پزشک خود تماس بگیرید. اگر علائم “هشدار دهنده” را تجربه کردید، فورا به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. این علائم و نشانه ها می تواند نشان دهنده عوارضی مانند عفونت و خونریزی باشد.

تسکین پس درد ناشی از جمع شدن رحم

در صورت داشتن پس دردهای پس از زایمان، بهتر است مراقب باشید که مثانۀ خود را پر نگه ندارید. مثانۀ پر باعث می شود رحم نتواند به راحتی جمع شود. به طورکلی نکاتی وجود دارد که می توانید با رعایت آنها از میزان این درد کم کنید. برخی از این نکات شامل موارد زیر است:

  • دفع ادرار، حتی به مقدار کم را هم انجام دهید، حتی اگر نیازی به آن حس نمی کنید.
  • خوابیدن به صورت دمر، درحالی که یک بالش زیر شکم قرار دارد به برخی از خانم ها کمک می کند.
  • ماساژ ملایم و آرام پایین شکم به برخی از مادران کمک می کند.
  • مصرف ایبوپروفن می تواند در کاهش پس درد پس از زایمان مؤثر باشد؛ قبل از مصرف هر دارویی لازم است به پزشکتان اطلاع دهید.

موارد نیازمند مراجعه به پزشک

در صورت مشاهدۀ هر کدام از موارد زیر لازم است با پزشکتان تماس بگیرید، زیرا این موارد می تواند نشانۀ عفونت یا مشکل دیگری باشد که نیاز به توجه و پیگیری پزشکی دارد:

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
مراسم سلام عید نوروز و اهداء سکه توسط فرح پهلوی به همسران مقامات دولتی +عکس/ ولخرجی زن تازه به دوران رسیده زمانی که مردم غرق در فقر و بدبختی بودند! (381 نظر) میزبانی حسن روحانی از سیاستمداران و اقوام در مراسم عید دیدنی در منزل زیبا و ایرانی پسندش+ عکس/ چه مبلمانی، چه فرش هایی، از همه مهمتر چه خونه دلبازی😍 (365 نظر) خلاقیت خنده دار یک ایرانی برای گرم کردن آب حماسه ساز شد/ خسته نباشی هم وطن+ عکس (251 نظر) تلاوت زیبا و دلنشین سوره شمس توسط رهبر معظم انقلاب+ویدئو (240 نظر) صبحانه مفصل و رنگارنگ دو نفره رضا گلزار و آیسان خانوم+عکس/از خاویار گرفته تا آواکادو و انار وحشی... (195 نظر) تصویری از عیادت نجم الدین شریعتی، مجری برنامه سمت خدا از رهبر معظم انقلاب و استقبال گرم ایشان (187 نظر) روایتی از هواپیمایی که برای آوردن یک روبان عروسی برای فرح پهلوی از تهران به پاریس رفت! (172 نظر) رونمایی منوچهر هادی از خواهر و شوهر خواهر پزشکش+ عکس/ به قولی مخ خانواده ایشون هستن که پسرش هم دکتره (152 نظر) خلاقیت منحصر به فرد پسر مشهدی با ساخت تریلی حماسه آفرید/ هیلتر هم مغز اینو نداشت!+عکس (144 نظر) دو پادشاه یکی از ایران (ناصرالدین شاه) و دیگری از ژاپن (میجی) در یک زمان به اروپا رفتند/ تفاوت ها را بنگرید (135 نظر) مراسم تولد جگرسوز آزاده نامداری در خانه ابدی اش و گریه های دلخراش همسر و پدرش/ روحت شاد+ عکس (128 نظر) خواهر یکتا ناصر سکوتش را شکست (123 نظر) خنده های رهبر معظم انقلاب به اشعار شاعر طنزپرداز با موضوع آقازاده+ویدئو/ ای صورت و سیرت تو مطلوب، به‌به به‌به به این ژن خوب (118 نظر) حضور علی دایی در رستوران شیک فریبا نادری به صرف افطار+عکس/ ذوق و خوشحالی خانم بازیگر از حضور شهریار ایران در رستورانش (116 نظر) استوری معنادار شاهین صمدپور برای یکتا ناصر و منوچهر هادی (111 نظر)
دیگران می‌خوانند   
استوری مشترک ترلان پروانه و شروین حاجی پور با یک نوزاد بامزه +عکس (ویدئو) ترکیب هنر و علم ریاضیات مساوی می‌شود با خلق اثری بی‌نظیر از تصویر مریم میرزاخانی/ کاش هنرمندش رو هم نشون میداد دعای زیبای محیا مهمان برنامه محفل برای امام زمان (عج) + فیلم حواشی داغ امروز جمعه 10 فروردین 1403 / یادگاری عجیب علیرضا جهانبخش برای دختر هلندی! خلاقیت بی نظیر بستنی فروش تبریزی، با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا تصاویری از جسدی 800 ساله که قبل مرگش بسیار ترسیده بوده!/ رنج‌های انسان جایی در تاریخ ثبت میشوند؟ سفره هفت سین فوق العاده ساده و بدون تجملات خانه کریم باقری+ عکس/ واقعا زیبایی در سادگی یعنی همین کیک تولد متفاوت نرگس محمدی در کانادا و حضور فریبا نادری، پری سیمای سریال ستایش در تولدش +عکس سکانس خنده دار ذهن منحرف یوسف تیموری درباره فیلمنامه محیا دهقانی/ همه از شدت خنده منفجر شدن+ویدیو حضور مهران مدیری، رامبد جوان و المیرا شریفی مقدم در یک ضیافت افطاری مشترک/ یک میز با غذاهای ساده و رنگارنگ+عکس (ویدئو) ستاره فوتبال آسیا امام جماعت شد! شام عاشقانه رامید جوان و همسرش نگار جواهریان در یک جگرکی/ چقدر این زوج خاکی و خاص هستن+عکس (تصاویر) تغییر چهره و تیپ «جمیله» همسر تقی معمولی در سریال پایتخت بعد 5 سال فال انبیاء روزانه جمعه 10 فروردین ماه 1403 عکس جنجالی با استایل بهاری مرجانه گلچین/ فخر فروشی مرجانه گلچین با طلا و جواهراتش ! (عکس) نمایی دیده نشده و خاص از دکوراسیون داخلی و نوروزی خانه ملیکا شریفی نیا/دکور شاد و رنگی رنگی! عکس عاشقانه امیر علی نبویان و همسرش بهار نوروزپور با دسته گل زیبا و بهاری/ جذاب ترین زوج تلویزیون ! جلوه‌گری فرح دیبا با چادر توری در حرم امام رضا/اقدامات ریاکارانه برای بهره برداری سیاسی از دین! (عکس) عکس لو رفته و متفاوت از نرگس محمدی بازیگر سریال ستایش و خواهر پژمان جمشیدی در کانادا/خوش گذرانی خانم ها کنار آبشار نیاگارا! کتابخانه شخصی دلنشین و مملو از کتاب سید حسن خمینی در خانه‌اش با رونمایی از قاب عکس رهبری و دخترشان+عکس/ محبوب‌ترین بخش منزل نوه امام (عکس) منوی غذای مفصل کافه هنر شهاب حسینی، قباد سریال شهرزاد در لواسان/ از کیک شکلاتی گرفته تا آیس آمریکانو... استعداد و هوش بالای خانمهای شرکت کننده در مسابقه حامد آهنگی و عصبانیت بانمک او از نباختنشون+ویدئو رامین رضائیان ستاره تیم ملی درحال نماز خواندن در اتاقش+عکس علی دایی: زندگی مرفه حق من است، اما پنت هاوس ندارم دختر گدایی که یه شبه میلیاردر شد! دختری که در خیابان برای پول و غذا گدایی می کرد+عکس نان محلی پختن حرفه‌ای و جالب آزیتا حاجیان با تنور روستایی/ خانم بازیگر رو با این تیپ محاله بشناسید!+عکس (ویدئو) دکتر فیروز نادری اطلاعات مرموز ناسا را فاش کرد خلاقیت خنده دار و اقتصادی پدر ایرانی با هدف صرفه جویی در استفاده از چای کیسه ای حماسه آفرید+عکس/ هنر نزد ایرانیان است و بس! صحبت های شنیدنی هادی چوپان قهرمان جهان در حضور آرنولد/ من یک جنگجو هستم +فیلم روایت خنده دار گاوی که از روی ملیکا شریفی نیا رد شد و عمرش را داد به مهران مدیری/ بیژ بیژ را بیشتر بشناسید+فیلم میز ناهار رنگارنگ مصطفی زمانی و مهتاب کرامتی در یک رستوران شیک چینی+عکس (عکس) کشف شگفت انگیز حلقه طلایی و زیبای کوروش هخامنشی در روسیه/ انگشتری متعلق به 500 سال قبل از میلاد مسیح عکس های دکوراسیون شیک و لاکچری خانه شیلا خداداد و همسر جراحش/ هفت سین جذابش را هم ببینید (تصاویر) حیوانات خانگی عجیب و غریب ملکه الیزابت دوم / باورتون میشه واقعا؟ (عکس) تلاشهای بی وقفه ی زن بریتانیایی برای جلب رضایت همسرش جواب داد و رکوردش در کتاب گینس ثبت شد فال قهوه با نشان روز جمعه 10 فروردین ماه 1403 فال ابجد روزانه جمعه 10 فروردین 1403 فال حافظ با تفسیر جمعه 10 فروردین 1403 + فیلم فال شمع روزانه امروز جمعه 10 فروردین 1403 فال روزانه امروز جمعه 10 فروردین ماه 1402
تیتر امروز   
حواشی داغ امروز جمعه 10 فروردین 1403 / یادگاری عجیب علیرضا جهانبخش برای دختر هلندی! جلوه‌گری فرح دیبا با چادر توری در حرم امام رضا/اقدامات ریاکارانه برای بهره برداری سیاسی از دین! 12 دروغ شاخداری که پدر و مادرها در بچگی به ما گفتند / خیلی از باورهای کودکیمان حقیقت ندارد و باید با واقعیت رو به رو شد اگر این 10 رفتار را در اولین قرارتان دیدید پا به فرار بگذارید / اگر طرف مقابل این رفتارها را داشت بدون فرد مناسبی برای ازدواج نیست جزئیات مسمومیت شدید یک جوان در پی بلعیدن مواد مخدر علی دایی: زندگی مرفه حق من است، اما پنت هاوس ندارم چهرۀ «خون‌آشام ایتالیایی» بعد از 400 سال بازسازی شد+ عکس دختر گدایی که یه شبه میلیاردر شد! دختری که در خیابان برای پول و غذا گدایی می کرد+عکس امروز آخرین مهلت ثبت‌نام دیدار رمضانی دانشجویان با رهبر معظم انقلاب جایی که ابر‌ها زیر پای‌تان شناورند/ پیشنهادی رویایی برای سفر یک روزه در اطراف تهران فال قهوه با نشان روز جمعه 10 فروردین ماه 1403 فال ابجد روزانه جمعه 10 فروردین 1403 فال حافظ با تفسیر جمعه 10 فروردین 1403 + فیلم فال شمع روزانه امروز جمعه 10 فروردین 1403 واکنش معین به انتشار خبر حضور پنهانی‌اش در ایران/ معین چند بار به ایران آمده؟