دلایل مخالفت مردان با اشتغال زنان

  جمعه، 04 آذر 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
دلایل مخالفت مردان با اشتغال زنان
شاغل بودن یا خانه‌دار بودن زنان، هر کدام مزایای خاص خود را دارند و این یک انتخاب شخصی است که یک نفر بخواهد شاغل باشد و یا یک نفر بخواهد خانه‌دار باشد اما گاهی خانم دوست دارد شاغل شود اما همسرش اجازه نمی‌دهد. در این مقاله دلایل این مخالفت را توضیح میدهیم. همراه ما باشید.

درگذشته مردان با اینکه زنان در بیرون از خانه کار کنند، مخالف بودند. خوشبختانه با گذشت زمان، این اختلاف نظر کمتر شده و شاهد آن هستیم که زنان بسیاری در بیرون از خانه شاغل هستند.معمولاً قبل از ازدواج زنانی که ترجیح می دهند به سرکار بروند، باید با همسر خود به توافق رسیده و آنها را متقاعد کنند.یک سری عوامل باعث می شود که مردان از کارکردن زنان خودداری کرده و با سرکار رفتن آنها مخالفت کنند.

چرا شوهرم با کار کردن من مخالفت می کند؟

  • اقتدار: مهمترین عاملی که برای یک مرد مهم تلقی می شود،«جایگاه و اقتدار» او است. مردها معمولا علاقه دارند که از اقتدار برخوردار بوده و کسی به آنها تکیه کند و اگر همسر او به سرکار برود و از نظر مالی و یا عاطفی نیازی به او نداشته باشد، احساس رضایت نمی کنند.
  • تعصب: بعضی از مردان معتقدند که اگر زن به سرکار برود، بی کفایتی آنها را نشان می دهند. در نتیجه بر این باورند که اگر همسر آنها به سرکار برود، مردم در مورد او چنین تصوری دارند و تعصب خاصی روی زن خود نشان می دهند و می گویند: «مگه از گرسنگی مرده ایم که تو می خواهی بروی سرکار؟!»
  • عدم اعتماد: معمولاً مردهایی که با کار کردن همسر خود مخالفند، به او« اعتماد» ندارند. و با خود تصور می کنند که اگر زن به سرکار برود، جامعه او را خراب می کند.
  • ضعف در مدیریت خانه: یکی دیگر از عوامل مخالفت مردان با کار کردن زنان این است که متاسفانه بعضی از زنان به محض اینکه به سرکار می روند، جایگاه خود را از دست داده و در مدیریت خانواده دچار ضعف می شوند.
  • ضعف در ابراز عواطف: معمولاً فرزندان و مرد خانواده نیاز به عواطف مادر و زن را دارند که متاسفانه برخی از زنان با ورود به محیط کاری و به علت خستگی و فرصت نداشتن، نمی توانند عواطف خود را ابراز کرده و یکی دیگر از ضعف های خانواده محسوب می شود. و این مسائل باعث اختلاف و بهم ریختن سیستم خانواده می شود.
    زن و شوهر

چطور شوهرم را راضی کنم و شاغل شوم؟

  • دلیل مخالفتش را بپرسید:همان طور که در بخش قبلی مقاله توضیح دادیم، دلایل مختلفی وجود دارد که باعث می شود شوهرتان با این موضوع مخالفت کند. ابتدا باید دلیل او را بدانید. پس بهتر است به جای حدس زدن آنچه که در ذهنش می گذرد، از او بپرسید که چرا مخالف کار کردن شما است.
  • واضح توضیح دهید که چه کاری قرار است انجام بدهید:مهم است که شغلی که انتخاب می کنید چیست و چقدر وقت تان را در طول روز خواهد گرفت. همه این ها را مشخص کنید و دقیق برای همسرتان توضیح دهید و با هم به توافق برسید. شاید او نمی خواهد شما تمام وقت کار کنید تا بتوانید به کارهای خانه هم رسیدگی کنید. در این صورت می توانید کار پاره وقت داشته باشید.
  • از او بپرسید که در چه صورت با شما موافقت خواهد کرد؟خواسته او چیست؟ او می خواهد شما کار پاره وقت داشته باشید؟ یا اجازه می دهد در چه جاهایی کار کنید؟ وقتی بدانید او چه می خواهد و چه چیزهایی را اجازه می دهد، می توانید کارتان را با خواسته های او هماهنگ سازید.
  • از او کمک و حمایت بطلبید:مردان عاشق این هستند که در نگاه شما قدرتمند و قهرمان دیده شوند. اگر می خواهید او از شما حمایت کند، از او کمک و حمایت بخواهید و یک سری مسئولیت ها را به او بسپارید. مثلا به او بگویید که چه شغلی را دوست دارید و از او بخواهید برایتان این شغل را پیدا کند و مکان های مناسب را به شما معرفی کند. وقتی از او کمک بخواهید، او احساس قدرت خواهد کرد و بیشتر از شما حمایت خواهد کرد.
  • به او اطمینان خاطر بدهید که به کارهای خانه هم رسیدگی می کنید:اگر او نگران است که با شاغل شدن، دیگر نمی توانید به کارهای خانه رسیدگی کنید، به او اطمینان خاطر دهید که این اتفاق نخواهد افتاد و می توانید به نحو احسن کارهای بیرون و داخل خانه را مدیریت کنید تا مشکلی پیش نیاید.
  • نقاط قوت کار کردن و شاغل شدن را به همسرتان یادآوری کنید:به او بگویید که با شاغل شدن چه اتفاقات خوب و مثبتی برای شما می افتد و چه مزایایی دارد.
  • زور و اجبار را کنار بگذارید:برای اینکه به چیزی که می خواهید برسید، نباید زور و اجبار کنید و یا با همسرتان با لحن بد و تحکم آمیز صحبت کنید چون در این صورت او اصلا موافقت نخواهد کرد. همه چیز را به درستی پیش ببرید و دیدگاه های او را هم درک کنید.
  • صبور باشید:شاید مدتی طول بکشد تا همسرتان راضی شود. انتظار نداشته باشید زود رضایت بدهد و از شما در کارتان حمایت کند.

موارد منع اشتغال زن توسط شوهر از دید قانونی

ماده ی ۱۱۱۷ قانون مدنی، پیش بینی کرده که در بعضی موارد خاص، مرد می تواند همسر خود را از اشتغال منع کند. در این ماده آمده: «شوهر می تواند زن خود را از حرفه یا صنعتی که منافی مصالح خانوادگی یا حیثیات خود یا زن باشد منع کند.» به موجب این ماده، مرد تنها در سه فرض می تواند از اشتغال همسر خود جلوگیری کند: اگر شغل زن منافی مصالح خانوادگی باشد، اگر شغل زن منافی حیثیت مرد باشد، اگر شغل زن منافی حیثیت خود او باشد.

تشخیص این موضوع که شغلی منافی مصلحت خانواده، مرد یا زن است کاملا به عرف بستگی دارد و ممکن است از خانواده ای به خانواده دیگر متفاوت باشد. به همین دلیل ممکن است شغلی که برای یک خانواده یا یک همسر، مخالف شئونات تلقی می شود، برای خانواده یا همسری دیگر این گونه نباشد. بنابراین تشخیص این موضوع، مورد به مورد به عهده ی قاضی است.

از طرف دیگر، به نظر می رسد خلاف مصلحت خانواده بودن با مخالف حیثیت بودن متفاوت است. بدین معنا که ممکن است شغلی به مصلحت خانواده نباشد، درحالی که آن شغل لزوما خلاف حیثیت تلقی نمی شود. منظور از مخالف حیثیت بودن تا حدی از نظر عرف مشخص است. مشاغلی که عرف یا شرع آنها را تأیید نکرده و برای یک زن مناسب نمی داند یا مشاغلی که مستلزم انجام حرام یا فعلی غیرقانونی است، می تواند در زمره ی مشاغل مخالف با حیثیت قرار بگیرد.

اما ممکن است گاهی اوقات شغلی مخالف حیثیت نباشد ولی به دلیل شرایطی که دارد، برای خانواده مضر تلقی شده و به مصلحت آن نباشد. مانند مشاغلی که ساعات کاری غیرمعمول دارند یا مشاغلی که مستلزم دوری زن برای مدت های طولانی از خانواده می شود. در این موارد هرچند ممکن است شغل زن طبق تعاریف ارائه شده مخالف شئونات و حیثیت خانواده یا زن و مرد نباشد، ولی به دلیل این که با شرایط خود کیان خانواده را بر هم می زند، ممکن است به مصلحت خانواده نباشد و درنتیجه از اشتغال به آن جلوگیری شود.


2 دیدگاه
  دیدگاه ها
دریا
2 سال پیش

من خیلی دوست دارم کار کنم بااین وجود ک شوهرم حقوق ماهانه بهم میده فقد ب این دلیل ک کارنکنم__ بهش میگم جنس بیارم توخونه که حواسم ب بچم و خونه زندگیم باشه باگوشی کسب درآمد نمیزاره هی استرس بهم وارد میکنه ک منو درگیر کارات نکنی ونفرستی جایی ومنم دل زده میشم میخام دستم توجیب خودم باشه حتی میدونم ک موفق میشم تواین کار ولی نمیزاره
فرازمند
2 سال پیش

من کار قنادی و دکوراتور کیک رو دوست داشتم و متاسفانه طی دوسال کشمکش و از من توضیح از شوهرم انکار ایشون موافقت به کار من در منزل و کنار خانواده کردند ولی در حین کار دمار از روزگار من در آوردند و بلا هایی سر من و بچه هام آوردند که من خودمو کنار کشیدم و علاقمو زیر پا گذاشتم
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (572 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (107 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (44 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (36 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (29 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (27 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان