دلایل پیکا در بارداری و روش های درمان

  سه شنبه، 11 مرداد 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
دلایل پیکا در بارداری و روش های درمان
برخی از محققان بر این باورند که علت پیکا در دوران بارداری کمبود آهن می باشد و بدن تلاش می کند تا برخی ویتامین ها را جبران کند. ما در این مطلب پیکا و دلایل بروز آن را در بارداری بررسی می کنیم. همراه ما باشید.

حقیقت آن است که میزان زیادی (حدود 68 درصد) از زنان باردار تغییر در تمایلات غذایی را به علت تغییرات هورمونی شان تجربه خواهند نمود. همچنین در طی بارداری به موازات نوسانات هورمونی ممکن است زنان دریابند که به بوهای برخی غذاهای خاص حساس شده اند و حتی برخی افراد به حالت تهوع می رسند. پیکا حالتی است که فرد متمایل به مصرف مواد غیر غذایی می گردد که از مرسوم ترین گزینه های غیر غذایی مصرفی و یا غیرمعمول می باشند که عبارتند از:تکه های یخ، صابون، نشاسته، خاک، مو و غیره. در کل موادی که معمولاً شامل پیکا می شوند عبارتند از:یخ، نشاسته، خاک و گل، کاغذ، کبریت سوخته، ذغال چوب، دوده، خاکستر سیگار، قرص های آنتی اسید، شیر منیزیم و غیره.

دوران بارداری

برخی بانوان باردار در این دوران علاقه مند به خوردن موادغذایی فاقد ارزش غذایی می شوند برخی به خوردن خاک و یا یخ گرایش پیدا می کنند . بهتر است بدانند این روش تغذیه برای جنین آن ها خطرساز خواهد بود بهتر است با اقدامات پیشگیرانه این عارضه را درمان کنند و در پی رفع این رفتارها بر آیند .پیکا حالتی است که موادی که ارزش غذایی ندارند و یا ارزش غذایی آن ها کم است خورده می شوند. پیکا در زمان بارداری بیشتر نسبت به خاک می باشد. درست است که بیشتر زنان در زمان بارداری دچار هوس غذایی و یا ویار می شوند، ولی پیکا بیشتر در بچه ها یافت می شود و نزدیک به 25 تا 30 درصد همه ی کودکان این حالت را دارند و در زنان باردار کمتر است.

علت پیکا در بارداری چیست؟

شما ممکن است به دلایل مختلفی دچار پیکا شوید. برخی از علل آن شاید بتوانند علت تداول بیشتر این اختلال را در زنان باردار توضیح دهند.یک دلیل اینکه چرا بدن شخص باید ولع اقلام غیر غذایی را داشته باشد این است که وی دسترسی مناسب به مواد غذایی ندارد.در طول بارداری، غذاهایی که زنان می خورند نیازهای غذایی وی و همچنین جنین در حال رشد را تأمین می کنند. بدن شما به مواد مغذی کامل برای حمایت از بارداری شما نیاز دارد.
گاهی از اوقات نیازهای افزایش یابنده بارداری ممکن است به کمبود غذایی منجر شود. این مشکل همچنین ممکن است در صورتی که تهوع و استفراغ مقدار مواد غذایی دریافتی شما را محدود کنند ایجاد گردد.کمبود مواد معدنی مهم مثل آهن و زینک ممکن است محرک پیکا شود. اگر زنی باردار باشد، بر اثر عدم دسترسی کافی به آهن یا ویتامین های گروه B شخص را در ریسک بالاتری برای آنمی قرار می دهد. این وضعیت نیز می تواند باعث پیکا شود.یک مطالعه بر روی 286 زنان باردار در غنا نوشته است زنان بارداری که در بیشترین ریسک ابتلاء به پیکا قرار دارند شامل گروهی می شوند که دچار وضعیت های زیر هستند:

  • فقر غذایی یا کمبود غذایی
  • داشتن تاریخچه یا فرهنگ تماس با خوردن اقلام غیر غذایی مثل خوردن خاک رس به عنوان دارو در برخی فرهنگ ها

مطالعه مزبور همچنین پی برده است که 47.5 درصد زنان مورد اشاره در طول حاملگی به برخی اشکال پیکا مبتلاء بوده اند. شایع ترین اقلام مصرف شده توسط زنان مورد برسی خاک سفید و یخ بود.محققان نوشته اند که بعضی نمونه های مطالعه بر این باور بودند که خاک سفید و یخ دارای ارزش غذایی است. محققان در عین حال مشاهده کردند که بسیاری از نمونه ها به این علت اقلام غیر غذایی مصرف می کرده اند که برای آنها مطبوع بوده و طعم و مزه ای داشته که به تخفیف حالت تهوع کمک می کرده است.

تغذیه بارداری

تمایلات شایع زنان در بارداری

شایعترین پیکاها در بارداری شامل: تمایل به خوردن خاک، خاک رس و پودر لباسشویی است.سایر پیکاها عبارتند از:

  • کبریت سوخته
  • سنگ
  • زغال چوب
  • نفتالین
  • یخ
  • نشاسته ذرت
  • خمیردندان
  • صابون
  • ماسه
  • گچ دیوار
  • قهوه
  • جوش شیرین
  • خاکستر سیگار

آیا پیکا بارداری برای جنین خطرناک است؟

خوردن مواد غیر غذایی هم برای مادر و هم برای جنین مضر است. ابتلا به پیکا بسته به آنچه زنان باردار می خورند و مقدار آن می تواند به سلامت آنها آسیب برساند. خوردن مواد غیر غذایی در جذب مواد مغذی تداخل ایجاد کرده و باعث سوء تغذیه می شود. همچنین مواد مضر غیر غذایی ممکن است حاوی مواد سمی یا انگلی باشند. به عنوان مثال، خوردن مواد غیر غذایی مانند کاغذ، خاک رس یا خاک می تواند زنان باردار را بیمار کند. همچنین ممکن است احساس سیری در مادر ایجاد کرده و باعث شود مادر به اندازه کافی از مواد مغذی مورد نیاز خود و جنین استفاده نکند.

پیکا به خودی خود همیشه مضر نیست، اما شناخت علل اصلی ایجاد این وضعیت می تواند از بروز خطرات ناشی از آن جلوگیری کند. به عنوان مثال اگر زنان باردار فقط هوس یخ کرده و از خوردن آن لذت می برند، این مسئله برای مادر و جنین خطرناک نیست. بلکه در واقع علت اصلی ابتلا به پیکا مانند کم خونی، برای مادر و جنین مضر است.در موارد جدی، پیکا می تواند منجر به سایر بیماری ها مانند عفونت، مسمومیت با جیوه و سرب، مشکلات معده، انسداد دستگاه گوارش، سوراخ شدن روده و استفراغ و کاهش وزن شود. زنان بارداری که تصور می کنند به اختلال پیکا مبتلا شده اند، باید حتما با یک پزشک متخصص زنان و زایمان مشورت کنند. حتی اگر تنها مورد غیر غذایی آنها یخ باشد.

چگونه با پیکا در بارداری مقابله کنیم؟

ابتلا به اختلال پیکا در زنان باردار غیر عادی نیست. مهمترین نکته این است که زنان باردار با پزشک متخصص زنان و زایمان مشورت کنند تا درک کاملی از خطرات مرتبط با اختلال پیکا داشته باشند. بهترین روش های مقابله و درمان اختلال پیکا عبارت است از:

  • اطلاع به پزشک
  • رعایت یک رژیم غذایی متعادل برای دریافت کافی مواد مغذی
  • استفاده از جایگزین های احتمالی مانند جویدن آدامس های بدون شکر
  • انجام آزمایش خون برای تشخیص کم خونی احتمالی و اندازه گیری ویتامین ها و مواد معدنی بدن
  • در جریان قرار دادن دوستان و اطرافیان که می تواند در پیشگیری از مصرف مواد غیر غذایی به زنان باردار کمک کند.

راه های تشخیصی پیکا در بارداری کدام است؟

هیچ آزمایشی برای تشخیص این اختلال وجود ندارد. تشخیص pica باید همراه با آزمایشات مربوط به کم خونی، انسداد احتمالی روده و عوارض جانبی سمی مواد مصرف شده (یعنی سرب موجود در رنگ، باکتری یا انگل از خاک) انجام بگیرد. پزشک براساس تاریخچه پزشکی، علائم و چندین عامل دیگر این بیماری را تشخیص می دهد. بیمار باید با پزشک خود در مورد کالاهای غیرغذایی که می خورد صادق باشد، چون نوع چیزی که فرد می خورد می تواند درتشخیص بیماری مفید باشد. پزشک می تواند آزمایش خون را برای تشخیص کمبود آهن تجویز کند.انجام آزمایش خون از مهمترین روش های تشخیص پیکا در بارداری است. از این آزمایش برای تشخیص کم خونی احتمالی و اندازه گیری ویتامین ها و ریزمغذی های بدن مانند کلسیم استفاده می شود. در برخی موارد ممکن است پزشک رادیوگرافی شکم را هم تجویز کند.

آیا پیکا در بارداری قابل درمان است؟

پیکا در زنان باردار بیشتر رخ می دهد؛ زیرا در دوران بارداری نیاز بدن زنان به مواد غذایی افزایش پیدا می کند. خطر ابتلا به اختلال پیکا در زنان بارداری که به تهوع و استفراغ بارداری مبتلا هستند بیشتر است. به همین علت زنان باردار در صورت ابتلا به تهوع و استفراغ، باید از مایعات و نوشیدنی های جایگزین استفاده کنند تا اشتهای خود را دوباره به دست آورده و دچار کمبود مواد مغذی نشوند.زنان باردار در صورت ابتلا به پیکا باید با یک پزشک متخصص زنان و زایمان مشورت کنند؛ زیرا تشخیص و درمان به موقع پیکا می تواند از عوارض بعدی آن پیشگیری کند. پزشک برای درمان پیکا سوابق پزشکی بیمار را بررسی کرده و برای تعیین کم خونی و تشخیص کمبود ویتامین ها و مواد معدنی یک آزمایش ساده خون تجویز می کند. درمان پیکای بارداری در اغلب موارد پیچیده و شامل موارد زیر است:

  • دارو درمانی
  • رفتار درمانی
  • دور کردن مواد مضر از دسترس
  • درمان استرس ها و مشکلات روان شناختی
  • آموزش به زنان باردار در مورد عوارض هرزه خواری
  • ایجاد بیزاری در زنان باردار نسبت به مصرف مواد مضر فاقد ارزش غذایی

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (436 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (232 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (175 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (157 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (154 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (148 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (103 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (92 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (82 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (80 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (79 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (71 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
از تولد 1 سالگی دختر سردار آزمون تا شوخی حسن ریوندی با قطعی برق حواشی داغ امروز جمعه 6 مهر 1403
کتاب خوب بخوانیم ؛ معرفی کتاب صد سال تنهایی گابریل گارسیا مارکز
خرید قاتل خونسرد کرمانشاهی با کارت‌های بانکی مقتولانش !
فال قهوه با نشان روز جمعه 6 مهر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 6 مهر 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه جمعه 6 مهر 1403
فال روزانه امروز جمعه 6 مهر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 6 مهر 1403
فال روزانه امروز پنجشنبه 5 مهر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 5مهر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 6 مهر 1403
دانلود آهنگ جدید «اگه دوسم داشتی» علی یاسینی+فیلم/ تو درو دیوار هرچیو پرت نمیکردم تو اگه دوسم داشتی
پزشکیان: دیگر با چه زبانی بگوییم با کسی سر جنگ نداریم؟
(ویدیو) شیردوشیدن تاریخی حامد آهنگی/ فقط اونجا که میگه شیر تازه گاو را از ما بخواهید
نامه امام جمعه اردبیل به سید حسن نصرالله: جوانان اردبیل، تبریز، ارومیه و زنجان آماده اعزام به لبنان هستند
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس استاندار بصره راننده شخصی مسعود پزشکیان در سفر به این شهر شد+عکس/ چهره خندان رئیس جمهور سوار بر BMW