دلایل ترس بانک ها از بیت کوین !

  چهارشنبه، 23 آذر 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
دلایل ترس بانک ها از بیت کوین !
گروهی از معامله‌گران معتقدند بیت کوین در نهایت می‌تواند جایگزین بانک‌ها و سیستم اقتصادی فعلی شود و آنها را از بین ببرد. آیا این حرف درست است؟ واقعاً خطر بیت کوین برای بانک ها چیست؟ با ما در ادامه این مطلب همراه باشید تا به بررسی این موضوع بپردازیم.

تصادفی نیست که بیت کوین به عنوان بزرگترین تهدید برای بانکداری، دائماً مورد انتقاد این صنعت و ذینفعان آن بوده است. بیت کوین با هر معیاری به ویژه نرخ پذیرش، در حال تبدیل شدن به جریان اصلی است. اما پذیرش خوشحال کننده بیت کوین توسط همه در حال افزایش نیست. به ویژه، صنعت بانکداری با افزایش بیت کوین احساس خطر می کند و همچنان به جنگ علیه ارزهای دیجیتال ادامه می دهد.

اینکه بانک ها بیت کوین را دوست ندارند، نباید تعجب آور باشد. اختراع ساتوشی ناکاموتو بزرگترین اختلال در سیستم پولی قدیمی در چند دهه اخیر است. بیت کوین به عنوان یک شبکه همتا به همتا برای ایجاد و تبادل ارزش، ممکن است بانک ها را بی فایده کند. موسسات بانکی برای حفظ موقعیت خود به ابزار کلاسیک جنگ یعنی تبلیغات متوسل شده اند. با انتشار اطلاعات نادرست، بانک ها امیدوارند که بیت کوین را بی اعتبار کنند و در همین راستا کاهش پذیرش عمومی و تشویق مقررات سختگیرانه تر را دنبال می کنند

اگر تا به حال از خود پرسیده اید که چرا بانک ها از ارزهای دیجیتال خوششان نمی آید؟ این مقاله برای شما مناسب است. برخی از تحلیلگران بر این باورند که رمزارزها روزی جایگزین بانکداری سنتی خواهند شد. اگر اینطور باشد، دلیلی وجود ندارد که بانک ها ارزهای دیجیتال را دوست داشته باشند. درواقع بانکداران ارزهای دیجیتال را به عنوان یک تهدید جدی می بینند! با ما همراه باشید تا دلایلی که بانک ها از ارزهای دیجیتال خوششان نمی آید را باهم بررسی کنیم.

نقش بانک مرکزی در اقتصاد

امروزه، وظایف بانک مرکزی بین کشورها متفاوت است. اما سیاست های آنها کل سیستم مالی جهانی را به حرکت در می آورد. مثلاً آنها سیاست پولی خاصی را ایجاد می کنند و نرخ های بهره و عرضه پول در ایالات متحده را دستکاری می کنند. بانک انگلستان نیز به همین صورتس سیستم مالی را در بریتانیا اداره می کند.آنها پول را از طریق شبکه ای از بانک ها مانند پره های روی چرخ توزیع می کنند. بنابراین، اگر اقتصاد کشوری کند باشد، بانک مرکزی می تواند مقدار پول در گردش را افزایش دهد تا مردم دوباره خرج کنند. وقتی اقتصاد با تورم همراه می شود، بانک می تواند نرخ بهره را افزایش دهد تا اوضاع را آرام کند. بنابراین، دستورات سیاستی آنها از طریق سیستم جاری می شود و مسئول رونق و رکود اقتصادی هستند.

چرا بانک ها از بیت کوین می ترسند؟

بانک های سنتی مدت هاست که با دریافت هزینه ای از کاربران برای ذخیره و استفاده از پولشان، درآمد کسب کرده اند. دارندگان حساب به طور متوسط ​​کارمزدهای نگهداری حساب، کارمزد بدهکار، کارمزد اضافه برداشت و هزینه های زیادی را می پردازند که برای سود بانک طراحی شده اند. در تمام این مدت، بانک پول موجود در حساب را وام می دهد، در حالی که تنها کسری از سود به دست آمده را به کاربران می دهد.اما در واقع، بیت کوین تهدیدی برای این مدل درآمد صنعت بانکداری است. با ارزهای دیجیتال، هیچ موسسه ای وجود ندارد که به کاربران برای ذخیره، مدیریت یا استفاده از پول خود کمک کند. مالک همچنان کنترل کامل بیت کوین های خود را در دست دارد. در ادامه به چند قابلیت از بیت کوین که خطری جدی برای درآمد صنعت بانکداری هستند، می پردازیم

تراکنش های بهتر و ارزان تر

بیت کوین این امکان را فراهم می کند که پول را به هر کسی، بدون در نظر گرفتن مقدار درگیر یا محل دریافت کننده، فوراً منتقل کند. و کاربران می توانند این کار را بدون اتکا به یک واسطه مانند بانک محلی خود انجام دهند. به طور متوسط، تراکنش های مبتنی بر بیت کوین سریع تر و ارزان تر از معاملات از طریق بانک ها هستند. مدت زمان لازم برای پردازش یک انتقال بین المللی و هزینه های سنگینی که بانک ها دریافت می کنند را در نظر بگیرید.به جز هزینه های ماینر، مردم برای پردازش تراکنش های بلاکچین بیت کوین، به هیچ شخص یا نهاد دیگری پول نمی پردازند. همچنین مقادیری با هر اندازه، بزرگ یا کوچک، بدون هیچ محدودیتی معمول قابل جابجایی هستند. بیت کوین در کمتر از 10 دقیقه یک انتقال پول برگشت ناپذیر را پردازش می کند. بانک ها به سادگی نمی توانند با آن مقابله کنند.

فروشگاه ارزش

بانک ها به مشتریان کمک می کنند تا سرمایه گذاری های بلندمدت در طلا، اوراق قرضه و سایر دارایی ها را ترتیب دهند، تا ارزش پول خود را تضمین کنند و برای نگهداری، مشاوره سرمایه گذاری و مدیریت پورتفولیو هزینه ای دریافت می کنند. اما وقتی مردم متوجه شوند که مجبور نیستند، برای ذخیره ارزش به بانک ها تکیه کنند، چه اتفاقی می افتد؟ در پاسخ باید گفت؛ با توجه به ویژگی های ذاتی بیت کوین، این رمزارز به سرعت به عنوان یک ذخیره ارزش ترجیحی در حال ظهور است. بیت کوین کمیاب است (فقط ۲۱ میلیون واحد تولید خواهد شد)، اما همچنین قابل تعویض و قابل حمل است. این باعث می شود، حتی بهتر از منابع سنتی ذخیره ارزش مانند طلا باشد.

از آنجایی که هر کسی می تواند به راحتی بیت کوین بخرد و نگه دارد، بانک ها دیگر نمی توانند از برنامه های مدیریت دارایی شیلینگ درآمد کسب کنند. بانک ها، مانند JPMorgan، با فروش سرمایه گذاری های مبتنی بر بیت کوین مانند معاملات آتی سازگار شده اند، اما این باعث نجات آنها نمی شود.

ضد دستکاری

بانک ها مدت هاست که با دستکاری سیستم مالی برای منافع خصوصی دوام آورده اند. بحران مالی 2008 ناشی از معاملات پنهانی برخی از بزرگترین بانک های جهان از جمله Lehman Brothers بود که بعداً اعلام ورشکستگی کرد. به عنوان مثال، بانک ها همیشه بیشتر از آنچه که اهرم دارند، پول قرض می دهند. بنابراین اگر همه تصمیم بگیرند، پول خود را از بانک ها برداشت کنند، کل صنعت به ناچار سقوط می کند.بیت کوین به مردم اجازه می دهد، تا بانک خودشان باشند. پول موجود در کیف پول بیت کوین توسط هیچ کس غیر از دارنده آن، قابل دستکاری یا استفاده نیست. برای اولین بار، مردم اکنون قدرت کنترل پول خود را دارند.

بانک ها نمی توانند بیت کوین را از بین ببرند

شدت جنگ اطلاعاتی صنعت بانکداری نشان می دهد که چقدر از بیت کوین می ترسند. آن طور که باید بیت کوین در تمام بخش های مالی از جمله؛ تسویه حساب های فراساحلی، سپرده گذاری، پرداخت ها، سرمایه گذاری های دارایی و موارد دیگر نفوذ کند، فقط به مسئله زمان نیاز دارد. وقتی این اتفاق بیفتد، بانک ها آخرین قربانیان اختلالات فناوری خواهند شد. همانطور که نتفلیکس جایگزین اجاره ویدئو و آمازون جایگزین کتابفروشی ها شد، بیت کوین نیز جایگزین بانک ها خواهد شد و هیچ مقدار شک و تردید و اطلاعات نادرست آن را معکوس نمی کند.

بیت کوین

آیا کریپتو جایگزین بانک ها خواهد شد؟

بله، ارزهای دیجیتال می توانند روزی جایگزین فیات شوند که نه تنها به عنوان یک ذخیره کننده ارزش، بلکه به عنوان وسیله ی مبادله استفاده می شوند. علاوه بر این، بلاک چین های غیرمتمرکز روزی می توانند با امنیت بهتر، تراکنش های سریع تر و کارمزد کمتر، جایگزین بانکداری شوند. با دیفای، کاربران می توانند وام دهند، وام بگیرند، پرداخت کنند و سرمایه ی خود را افزایش دهند و این تازه شروع ماجرا است.

پیشگامان کریپتو معتقدند اقتصاد غیرمتمرکز در حال حاضر کارآمدتر است. اما آیا ارز دیجیتال هرگز به صورت کامل جایگزین بانک ها خواهد شد؟ بانک های بزرگ و دولت های بزرگ، همراهان مهربانی هستند و بیشترین قدرت را در جهان دارند. بنابراین، احتمالا ساده لوحانه است که فکر کنیم این دو با خوشحالی با هم کنار می آیند و اجازه می دهند این اتفاق بدون دعوا بیفتد.

بانکداران وجوه بیشتری را برای پر کردن جیب سیاستمداران کلیدی که تلاش برای کمک به تصویب قوانین مطلوب برای آنها دارند خرج می کنند. این به این دلیل است که عموم مردم از نوآوری استقبال می کنند و آن را راه حلی برای مشکلات خود می دانند. علاقه فزاینده به کریپتو از اشخاص حقیقی گرفته تا سرمایه گذاران سازمانی، جهان را به نقطه اوج مالی می رساند. افراد معمولی احساس می کنند که می توانند ثروت گزافی را با سرمایه گذاری در دنیای دارایی های دیجیتال به دست آورند، در حالی که سیستم قدیمی چیزی شبیه به تقلب به نظر می رسد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (257 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (170 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (120 نظر) شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند (75 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (40 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (34 نظر) عاشقانه های بیرانوند و اکرم بانو با نمایی از ویلایی لاکچری/ بیرانوند استخر شنا و زمین فوتبال ویلایش را به نمایش گذاشت (25 نظر) خلاقیت خنده دار کارمند کوتاه قامت برای افزایش ارتفاع صندلی‌اش در اداره با چهارپایه حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (24 نظر) نگاهی به خونه زندگی مجلل کاظم نوربخش، سلمان سریال نون خ+ویدیو/ چه چیدمانی، خوش سلیقگی از در و دیوار میباره (22 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (19 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (19 نظر) نگاهی به کیک تولد چند طبقه و هزار رنگ رضا داوودنژاد/ لبخندهای از ته دل آقای بازیگر کنار همسرش غزل بانو (16 نظر) لب مرز پاکستان خبری است؟ / پشت پرده فراوانی انبه در وانت‌های میوه فروشان خیابانی (16 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده کرمانی، با نوشته جالب پشت پژو حماسه ساز شد/ آخه جای این چیزا پشت ماشینه؟!🤣 (14 نظر) نگاهی به ورودی خانه ویلایی پوریا پورسرخ در میزبانی از بازیگر معروف ترکیه ای+ویدیو/ میز بیلیارد با پرده هایی خوش رنگ و خاص 😍 (13 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
دختر پشت کنکوری قصد کشتن کل خانواده را داشت
دانلود آهنگ جدید «بیا بریم کوه» از رضا ملک زاده+فیلم/ پاشو دنیا رو جمع کن بریم دریا کنار...
فال روزانه امروز جمعه 8 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه جمعه 8 تیر 1403
اولین برنامه جوکر با حضور خانم‌ها ؛ اسامی شرکت‌کنندگان +عکس/حتما از خنده تلف میشیم با اینا...
فال قهوه با نشان روز جمعه 8 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 8 تیر 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 8 تیر 1403+فیلم
فال انبیاء روزانه جمعه 8 تیر ماه 1403
زاکانی از انتخابات انصراف داد
درخواست کمک مالی از محمود احمدی نژاد در مراسم ختم مادر سردار سلیمانی و پاسخ وی
رئیس دانشکده علوم پایه تربیت مدرس در مکه مکرمه درگذشت+ بیوگرافی مرحوم رسول ملک‌فر
جشن تولد ساده و خودمونی پسر دوم المیرا شریفی مقدم با کیک توت فرنگی با حضور یک مهمان ویژه
بررسی همه راه‌های ممکن حمله بایدن و ترامپ به یکدیگر در مناظره امروز
غذا با گوشت انسان در این رستوران بین راهی جاده چالوس! جنایتی که این گونه برملا شد