دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / مجله خودرو / دانستنی های خودرو /

دلایل و نشانه های ضعیف شدن باتری خودرو 

شنبه، 18 تیر 1401
باتری یکی از قسمت های مهم خودرو است که به دلایل مختلفی امکان ایراد پیدا کردن آن وجود دارد. ما در این مطلب دلایل و نشانه های ضعیف شدن باتری خودرو را بررسی می کنیم.

باتری خودرو های شخصی به دلیل استفاده از کولر در ماه های گرم سال و یا استفاده زیاد از خودرو و خاموش و روشن شدن زیاد آن، باتری به آرامی از بین می رود. تشخیص آن گه بتوان باتری های خراب شده و یا ضعیف شده را شناسایی کرد راه هایی وجود دارد. ما در این بخش به بررسی نشانه های ضعیف شدن باتری خودرو و همچنین نکاتی در مورد انتتخاب باتری میپردازیم.

نشانه ها و علائم ضعیف شدن باتری خودرو

اگر به علت ایراد در کار کردن خودرو به تعمیرگاه مراجعه کنید قائدتا خواهند گفت که مشکل از موتور خودرو است ولی دقیق مطلع نیستند که کدام قسمت از موتور ایراد دارد. بعد از بررسی های فراوان متوجه می شوند که ایراد از باتری آن است. معمولا باتری خودرو به آرامی از بین می رود البته مواردی نیز مانند شکستن یکی از قسمت های داخلی باتری وجود دارد که باتری به صورت کامل و یکدفعه ای خراب می شود که این مورد خیلی کم اتفاق می افتد. هنگامی که این اتفاق می افتد شما برای روشن کردن خودرو ی خود با مشکلاتی مواجه خواهید شد.وقتی باتری خودروی شما ضعیف می شود یا از کار می افتد علائمی را از خود بروز می دهد. ما در ادامه مطلب به بیان این علائم میپردازیم. در نظر داشته باشید که وقتی که باتری خودروی خود را به صورت منظم آزمایش کنید سریعتر و بهتر خواهید فهمید که باتری شما ضعیف شده است یا خیر.

  • روشن شدن چراغ باتری:یکی از اولین علائم ضعیف شدن باتری خودرو ، روشن شدن چراغ باتری در پشت آمپر است. این علت می تواند به علت شارژ نشدن باتری توسط دینام خودرو باشد.
  • قدیمی بودن باتری خودرو:این مورد واضح است که وقتی باتری شما قدیمی و فرسوده باشد به خوبی عمل نخواهد کرد. این امر طبیعی است که تمام قطعات در صورت استفاده مکرر از آن ها فرسوده و در نهایت خراب می شوند باتری خودرو ها نیز هیچ تفاوتی با سایر قطعات ندارند و از این قائده مستثنی نیستند.
  • روشن نشدن چراغ ها:این مسئله یک امر عادی است که در صورت روشن نشدن چراغ ها باتری خودروی شما خراب شده باشد و یا شارژ خالی کرده باشد. در اینصورت شما باید نسبت به شارژ دوباره باتری یا تعویض آن اقدام کنید.
  • یک روز خوب عمل می کند و یک روز بد:یکی دیگر از علائم ضعیف شدن باتری خودرو ، عملکرد متناوبی آن است. این نشانه آن است که ممکن است اتصالات باتری خودروی شما شل شده و یا شکسته باشد و یا حتی دور آن سولفاته شده باشد. در اینصورت شما باید نسبت به تعمیر یا تعویض باتری اقدام کنید.
  • استارت خوردن موتور اما روشن نشدن آن:از مهم ترین نشانه های ضعیف شدن باتری خودرو این است که اگر موتور هنگام چرخاندن سوئیچ می چرخد یا صدای استارت زدن می دهد اما روشن نمی شود به احتمال زیاد عیب از باتری است.
  • سخت استارت خوردن:اگر خودرو پس از مدتی کار نکردن و خوابیدن موتور، دیگر استارت نزند ولی پس از اینکه روشن شد به راحتی کار کرد واندکی بعد استارت زدن خودرو نیز درست شد، در این حالت باتری شارژ می شود اما قابلیت نگهداری شارژ را ندارد و پس از مدتی خاموش ماندن خودرو دوباره شارژ آن خالی می شود. در این صورت مشکل از باتری خودرو است که می توان به ضعیف شدن باتری خودرو پی برد که باید به تعویض باتری اقدام کنید.
  • کم بودن ولتاژ باتری:از نشانه های دیگر ضعیف شدن باتری خودرو پایین بودن ولتاژ باتری است. ولتاژ باتری خودرو هرگز نباید کمتر از ۱۲ ولت باشد. اگر ولتاژ خودرو از این مقدار کمتر باشد خودرو با استارت سنگین و سخت روشن خواهد شد. در این صورت باید به این قضیه پی ببرید که باتری خودروی شما خراب و یا ضعیف شده است و نیاز به تعویض دارد.
  • داغ شدن بیش از حد باتری:یکی دیگر از نشانه های ضعیف شدن باتری و یا خراب بودن آن، داغ شدن بیش از حد باتری خودرو است. باتری هیچ موقع نباید بیش از حد داغ شود. هنگامی که پس از مدتی کارکردن خودرو و روشن ماندن موتور با دست زدن به باتری احساس کردید که باتری بیش از حد معمول گرم شده، در اینصورت باتری خراب است. جهت جلوگیری از داغ شدن باتری توسط گرمای زیاد موتور می توانید از عایق های باتری استفاده کنید.

اصلی ترین دلایل ضعیف شدن باتری خودرو

تاثیر باطری ضعیف بر خودرو می تواند بسیار صدمه زننده باشد، به همین دلیل شناخت دلایل اصلی ضعیف شدن و جلوگیری از آن می تواند انرژی و زمان صرف شده و هزینه های مرتبط با تعمیر خودرو را کاهش دهد

  • کهنگی:به طور معمول میانگین طول عمر باتری خودرو بین 3 تا 5 سال است. بعد از گذشت 3 سال علایم مرتبط با ضعیف شدن باتری کم کم خودشان را نشان می دهند. بعد از هر بار شارژ، توانایی باتری در نگهداری شارژ کاهش پیدا کرده و در نتیجه بعد از 3 سال عملکرد آن مشابه روزهای اول نخواهد بود.
  • لایه بندی اسیدی:یک تاثیر باطری ضعیف بر خودرو لایه بندی اسیدی است. لایه های اسیدی در باتری زمانی ایجاد می شوند که الکترولیت باتری در کف آن ته نشین می شود. همانطور که می دانید الکترولیت ترکیب آب و سولفوریک اسید است و از آنجایی که اسید از آب سنگین تر است در کف باتری ته نشین می شود.لایه بندی و ته نشین شدن اسید باعث کاهش عملکرد باتری و در نتیجه کاهش طول عمر آن می شود.
  • سولفاته شدن:سولفاته شدن به معنی تجمع کریستال های سولفات روی سر باتری است. علت سولفاته شدن کم شارژ شدن و شارژ نامنظم باتری است. جالب است بدانید 85 درصد مشکلات عملکرد باتری در نتیجه سولفاته شدن آن است.
  • از دست دادن آب:شارژ بیش از حد، حرارت بالا، نگهداری ضعیف یا ناکافی، و تبخیر (به دلیل دمای زیاد زیر کاپوت) باعث از دست رفتن آب باتری می شود.

تاثیر باطری ضعیف بر خودرو

  • کوتاه شدن عمر آلترناتور:از زمانی که ماشین روشن می شود، آلترناتور مسئول عملکرد بی عیب و نقص آن است. آلترناتور برق مورد نیاز قطعات الکترونیک خودرو را تامین کرده و باتری را شارژ می کند. در صورتی که باتری خودرو ضعیف شده باشد و یا ولتاژ آن به کمتر از 12 ولت افت کرده باشد آلترناتور با فشار بیشتری کار کرده و این موضوع باعث کاهش طول عمر آن می شود.
  • تاثیر باطری ضعیف در افزایش مصرف سوخت:عملکرد بیش از حد آلترناتور باعث می شود تا موتور خودرو سوخت بیشتری مصرف کند. زمانی که آلترناتور بیش از حد معمول فعالیت کند، این تقلای زیاد مصرف سوخت موتور را نیز افزایش می دهد.
  • تاثیر باطری ضعیف بر قطعات داخلی موتور:زمانی که سطح ولتاژ باتری پایین باشد آمپر و همچنین دما بالا می رود. در نتیجه این افزایش حرارت، موتور خودرو دچار آسیب دیدگی می شود.
  • کاهش عملکرد اجزای مختلف خودرو:کاهش عملکرد اجزای الکترونیکی نیز تاثیر باطری ضعیف بر خودرو است. این اجزا شامل صندلی ها، چراغ داشبورد، بالابر خودکار شیشه ها، پمپ سوخت، هیترها و غیره می شود.
  • انتقال ضعیف سوخت به سیلندرها:صدا دادن موتور در حالت آماده به کار و یا به سختی راه افتادن آن نشانه ای از نرسیدن سوخت به سیلندرها توسط انژکتورهای سوخت است. این مشکل معمولا تاثیر باطری ضعیف بر خودرو است.
  • عملکرد ضعیف کامپیوتر خودرو:اگرچه کامپیوتر خودرو ممکن است به اندازه کافی کار کند، نیاز رفع نشده سیستم مکانیکی و الکتریکی به دلیل باتری ضعیف ممکن است منجر به کاهش کارایی برخی از عملکردهای کامپیوتر شود.

پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 16 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت
تبدیل پایان نامه به مقاله !
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
مراحل اکسپت مقاله
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
ترجمه رسمی انگلیسی اسناد و مدارک
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟