دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / بارداری و زایمان / زمان بارداری /

دلایل زودرنجی زنان در دوران بارداری 

یکشنبه، 25 دی 1401
زودرنجی در دوران بارداری یکی از مشکلات شایع میان خانم ها به ویژه سه ماهه اول و آخر بارداری می باشد. در این مطلب به علت و راهکارهای رفع این مشکل آن اشاره می شود.

آیا شما نیز در دوران بارداری خود زود رنج و حساس شده اید؟ حساس شدن زن باردار یک امر طبیعی و گذرا است. اکثر خانم های باردار زود رنج شدن در بارداری را تجربه خواهند کرد. تغییرات شدید هورمونی و جسمی در بارداری منجر به تغییرات زیادی در بدن و روحیه زنان باردار می شود یکی از عوارضی که اغلب زنان باردار تجربه میکنند زودرنجی در بارداری به خصوص سه ماهه اول و سه ماهه اخر است.

علت زودرنجی زنان باردار و راهکارهای رفع آن

زودرنجی در دوره بارداری مسئله شایعی است که بیشتر خانم ها به ویژه در سه ماه نخست و پایان بارداری با آن روبرو می شوند. علت عمده این زودرنجی نیز تغییرات هورمونی می باشد. هورمون های استروژن و پروژسترون تاثیر فراوانی بر تعادل رفتاری خانم ها دارد.تغییر در مقدار این هورمون ها سبب تغییرات اساسی در رفتار آن ها می شود . کاهش استروژن باعث می شود که زنان صبوری خود را از دست بدهند و نسبت به هر مسئله ای پرخاشگری داشته باشند که این موضوع غم و ناراحتی شدید آن ها را سبب می شود و حتی ممکن است سریعا با گریه یا سرزنش اطرافیان واکنش نشان بدهند.

در این دوره خانم ها شدیدا تحریک پذیر شده و آستانه تحمل در آن ها بسیار پایین می آید. علت این زود رنجی تغییرات فیزیکی و نشانه های منفی بارداری مانند تهوع هم می باشد. استرس و خستگی نیز می تواند بر این موضوع تاثیر بگذارد.بروز برخی دردها در سه ماهه اول حاملگی، ترس از زایمان، ترس از تربیت فرزند، ترس از بی توجهی همسر بعد از تولد نوزاد به ویژه اواخر باردار و مشغله زیاد پس از زایمان سبب تغییر رفتار زنان باردار می شوند. این تغییرات خلق و خویی در سه ماه ابتدایی بارداری مشخص تر می باشد.

پس از پایان ۱۲ هفته اول بارداری تدریجا این حالت رفع می شود و در سه ماهه پایانی مجددا بروز می کند. البته در بعضی خانم ها ممکن است این تغییر در تمام طول بارداری وجود داشته باشد و کاهش آن به رفتار اطرافیان و حمایت آنها بستگی دارد.البته خانم های بارداری هستند که اصلا دچار تغییر خلق و خو نمی شوند و ضمنا این مسئله در یک خانم از بارداری به بارداری دیگر متفاوت است و به میزان حساسیت زنان به مسائل باز می گردد.

تاثیر زودرنجی بارداری بر جنین

از 4 ماهگی به بعد جنین میتواند اتفاقات بیرون از رحم مادر را حس کندو صداهای بیرون رحم را بشنود بنابراین میتواند زودرنجی ،خشم یا عصبانیت و استرس شما را درک کند . تمام این حالت های روحی میتواند بر روحیه نوزادتان تاثیر بگذارد و کودکتان را در آینده پرخاشگر و استرسی کند.از سویی دیگر مادران پرخاشگر و عصبی معمولا با مشکل کم خوابی و گریه و بیقراری بیشتر نوزادشان در ماههای اول تولد روبرو خواهند شد.

ارتباط زودرنجی بارداری و جنسیت جنین

تغییرات هورمونی هنگام بارداری جنین دختر با جنین پسر متفاوت است در نتیجه میتواند باعث تغییراتی در روحیه مادر شود.مطالعات کوچکی که در زمینه ارتباط جنسیت جنین با زودرنجی و پرخاشگری مادر انجام شده است نشان می دهد که تحریک پذیری مادرانی که جنین پسر دارند بیشتر است.

راههای کاهش زودرنجی بارداری

با وجودی که زودرنجی و پرخاشگری جزو عوارض طبیعی زایمان است ولی می توانید با کمک ترفندهای زیر تا حدودی تغییرات خلقی تان را کنترل کنید.کنترل تغذیه : مصرف مواد غذایی حاوی سروتونین ، استفاده ازمواد غذایی تازه و متنوع که سطح انرژی بدن را بالا نگه دارد، افزایش میزان مصرف میوه و سبزیجات و پروتئین و کاهش مصرف قند و کربوهیدرات های ساده ، استفاده ازمکمل های توصیه شده توسط پزشک .

  • پیاده روی یا ورزش کردن روزانه
  • خواب کافی
  • مدیتیشن
  • قرار گرفتن در محیط های شاد و دوستانه
  • گوش دادن به موسیقی شاد
  • دیدن فیلم های مثبت
  • اجتناب از خواندن اخبار ناگوار و گوش دادن به حوادث استرس زا
  • صحبت کردن با جنین
  • پوشیدن لباس های شاد
  • صحبت کردن با اعضای خانواده با لحن آرام و محبت آمیز

نقش شوهر برای کاهش زودرنجی در بارداری

  • معمولا در آغوش گرفتن و نوازش می تواند تا حدود بسیار زیادی باعث بهبود حالت روحی زنان در هر زمانی شود. بنابراین سعی کنید هر شب قبل از خواب زمانی را در آغوش هم بگذرانید تا از نظر روحی برای روز بعد همسرتان را شارژ کنید و به طور شگفت انگیزی شاهد کاهش زودرنجی همسرتان باشید.
  • با صحبت های امیدبخش و دلگرم کننده استرس های بارداری همسرتان را کاهش دهید تا افکار منفی اش جای خود را به افکار مثبت بدهد. مهم ترین وظیفه شوهر در دوران بارداری درک کردن همدلی کردن است.
  • از گفتن جملات منفی که احساسات همسرتان را تحریک می کند اجتناب کنید.
  • اگر همسرتان پرخاشگر شده یا در حال گریه کردن است با محبت کلامی و فیزیکی ، آرامش کنید.
  • در کارهای روزانه و شخصی که به دلیل سنگین شدن ، برایش سخت شده اند ، او را یاری نمایید.

پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز جمعه 14 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
ترجمه رسمی انگلیسی اسناد و مدارک
سابمیت مقاله چیست؟
مراحل اکسپت مقاله
گام به گام مراحل چاپ کتاب
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه