دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / بارداری و زایمان / زمان بارداری /

دلایل خواب رفتگی دست و پا در بارداری 

چهارشنبه، 10 اسفند 1401
بارداری موجب بروز تغییرات زیادی در بدن زنان می‌شود که برخی از آن‌ها علت بی حسی و خواب رفتگی دست و پا در بارداری است.در ادامه این مطلب از ساعد نیوز درباره علل این مشکل در بارداری بحث می کنیم.

بارداری تغییرات زیادی در بدن زن ایجاد می کند و برخی از این تغییرات موجب خواب رفتن دست و پا در بارداری همچنین احساس سوزن سوزن شدن شکم در بارداری و حتی سایر قسمت های بدن خواهد شد. گزگز کردن دست و پا در بارداری یکی از علائم غیرمنتظره این دوران است و بیشتر در سه ماهه آخر بارداری رخ می دهد. اگر باردار هستید و پاها یا دست هایتان خواب می رود جای نگرانی نیست، اما اگر با علائم دیگر همراه باشد، باید به پزشک مراجعه کرد.

خواب رفتگی یا احساس سوزن شدن در دوران بارداری اساساً به گونه ای است که در موضع مورد نظر حس از بین رفته و حس سوزن شدن پدید می آید. این علامت در بارداری شایع است و معمولاً به دلیل تغییرات هورمونی در بدن رخ می دهد.

مادر باردار کجا و در چه شرایطی خواب رفتگی را تجربه می کند؟

در دوران بارداری، خواب رفتگی در بسیاری از قسمت های بدن از جمله زبان و صورت احساس می شود به بسیاری از مادران از سوزن سوزن شدن کف دست و پا در بارداری شکایت دارند. سایر اعضای بدن که ممکن است در بارداری خواب رود، به شرح زیر است:

  • مادران باردار معمولاً بلافاصله پس از بیدار شدن، در پاهای خود احساس خواب رفتگی می کنند. اگر باردار هستید، نشستن به مدت طولانی، موجب خواب رفتگی پاها می شود. خواب رفتگی با علائم بی احساسی، سوزن شدن و درد همراه است که با جابجا شدن و تغییر وضعیت فروکش می کند.

  • در دوران بارداری، بازوها و کف دست بعد از بیدار شدن از خواب یا هنگام بلند کردن اجسام سنگین، خواب می روند.

  • برخی خانم های باردار نیز بعد از مصرف یک غذای خاص، فشار به گردن یا حرکات ناگهانی خواب رفتگی روی زبان را تجربه می کنند.

علت بی حسی و خواب رفتگی دست و پا در بارداری

بی حسی و خواب رفتگی در دوران بارداری، در بسیاری از اندام ها، حتی زبان و صورت نیز رخ می‌دهد. زنان باردار اغلب پس از بیدار شدن از خواب یا بعد از اینکه برای مدت طولانی نشسته اند، دچار بی حسی در پا‌ها می‌شوند. این حالت معمولا پس از تغییر حالت و موقعیت نشستن از بین می‌رود.در ادامه برخی از دلایل بی حسی و خواب رفتگی دست و پا در بارداری را بیان می‌کنیم:

1. تغییرات هورمونی

تغییرات هورمونی در بدن موجب خواب رفتگی و بی حسی در اندام‌ها می‌شود. هورمون ریلکسین که در اواخر بارداری تولید می‌شود، باعث نرم شدن عضلات لگن و سایر مفاصل شده و در نتیجه موجب بی حسی در برخی اندام‌ها می‌شود.

2. سندرم تونل کارپال

هورمون‌های بارداری موجب نگه داشتن آب در بدن می‌شوند که منجر به سندرم تونل کارپال می‌شود. سندرم تونل کارپال یک بیماری دردناک است که بر روی دست و بازو تاثیر می‌گذارد. حجم خون در بدن زنان در دوران بارداری به میزان یک و نیم برابر افزایش می‌یابد تا نیاز‌های جنین را برطرف کند. این میزان افزایش خون در بدن، بر روی اعصاب اندام‌ها فشار ایجاد می‌کند. فشار حاصله بر روی دست‌ها و بازو‌ها موجب بی حسی و خواب گرفتگی آن‌ها می‌شود.

3. کم خونی

کم خونی ناشی از عواملی مانند کمبود گلبول قرمز، کمبود آهن و یا عوامل ژنتیکی نیز علت دیگر بی حسی و خواب رفتگی دست و پا در بارداری است.سعی کنید در دوران بارداری از منابع آهن مثل گوشت و اسفناج و... زیاد استفاده کنید.

4. فشار بر عصب سیاتیک

درد و بی حسی ناشی از عصب سیاتیک نیز در میان زنان باردار رایج است. در سه ماهه دوم و سوم بارداری، رشد جنین موجب فشار آمدن به این عصب و ایجاد بی حسی در پا‌ها می‌شود.سعی کنید در دوران بارداری نرمش های سبکی را انجام دهید.

سخن نهایی

بی حسی خفیف در دست‌ها و پا‌ها در دوران بارداری طبیعی است، اما یک بی حسی ناگهانی و شدید ممکن است نشانه‌ای از یک بیماری جدی باشد. اگر قصد استفاده از هر گونه دارو یا پماد برای کاهش بی حسی در دست یا پا‌ها دارید، با پزشک خود مشورت کنید. این دارو‌ها اغلب دارای مقادیر غیر استانداردی از دارو‌های گیاهی هستند و می‌توانند در دوران بارداری خطرناک باشند. در نتیجه، بهتر است هر گونه نشانه ناخوشایندی را با پزشک خود در میان بگذارید.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز جمعه 14 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت