دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / نگهداری حیوانات خانگی /

دلایل و علائم غش کردن سگ 

سه شنبه، 29 فروردین 1402
غش‌کردن برای صاحبان و هم برای خود حیوان می‌تواند تجربه ترسناکی باشد. این غش‌ها معمولاً کوتاه بوده و با ازدست‌دادن موقت اکسیژن و مواد مغذی در مغز رخ می‌دهد. این مشکل در بیشتر سگ‌ها به طور خودبه‌خود حل می‌شود. در این مطلب از ساعد نیوز علل غش کردن سگ را بررسی می کنیم.

دیدن سرگیجه یا بدتر شدن سگ شما، از دست دادن هوشیاری و غش کردن، می تواند منظره بسیار ترسناکی باشد. فروپاشی حاد یا ناگهانی و از دست دادن هوشیاری در سگ ها معمولاً به دلیل از دست دادن ناگهانی قدرت است که می تواند نشانه ای از یک بیماری زمینه ای شدید باشد. گاهی اوقات، سگ ها قبل از بیهوش شدن، علائم اولیه گیجی، سرگیجه، تلو تلو خوردن، عدم هماهنگی عضلات و ضعف را نشان می دهند. به خواندن ادامه دهید تا بدانید اگر این اتفاق برای سگ شما افتاد چه کاری باید انجام دهید.

چرا سگ ها غش می کنند؟

این حالت یک وضعیت نامطلوب است که به عنوان کاهش موقت هوشیاری و بهبودی خود به خودی مشخص می شود. شایع ترین علت سنکوپ، قطع موقت جریان خون رسانی مغز است که منجر به بروز اختلال در انتقال اکسیژن و مواد مغذی به مغز می شود.

یکی دیگر از علل مهم سنکوپ در سگ ها بیماری قلبی است که منجر به قطع خون رسانی به مغز می شود. سنکوپ بیشتر در سگ‌های سالمندتر به‌ ویژه سگ ‌های کوکر اسپانیل، اشناوزر مینیاتوری، پاگ، داش‌ هاند، بوکسور و ژرمن شپرد بروز می کند.از جمله علل بروز این وضعیت، عبارت اند از:

  • هیجان

  • تومور قلبی

  • استرس عاطفی

  • بیماری های قلبی

  • استفاده از داروهای خاص

  • غلظت کم گلوکز، کلسیم، سدیم در خون

  • بیماری هایی که منجر به غلیظ شدن خون می شوند

اگرچه سنکوپ اغلب فقط باعث کاهش موقت هوشیاری می شود، اما تشخیص علت زمینه ای در سگ خانگی مبتلا، امری بسیار مهم است. زیرا بیماری زمینه ای ممکن است ماهیت مزمن و پیشرونده داشته باشد یا حتی ممکن است جدی، خطرناک و کشنده باشد. دامپزشک سابقه سلامتی سگ خانگی شما را می گیرد و یک معاینه فیزیکی دقیق انجام می دهد.

علائم غش در سگ‌های خانگی

سگ ممکن است، در طول یک دوره غش، ضعیف شود، تکان بخورد یا روی زمین بیفتد. همچنین غش‌کردن سگ باعث ازدست‌رفتن ناگهانی هوشیاری می‌شود که از شایع‌ترین علامت سنکوپ در سگ‌ها است. این شرایط با ازدست‌دادن توان عضلانی (معروف به آتونیا)، اپیستوتونوس (بیماری که در آن سر و گردن کشیده شده و پشت قوس دارد) و ادرار همراه می‌شود. سرفه، پارس کردن سگ، هیجان، ورزش، یا کشیدن افسار می‌تواند منجر به سنکوپ شود که پس از چند ثانیه رفع می‌شود. از علائم سنکوپ در سگ‌ها می‌توان به افتادن ناگهانی، افتادن روی زمین عدم پاسخگویی ضعیف، شل شدن اندام، رنگ پریدگی لثه ادرار یا مدفوع تکان خوردن غیر ارادی عضلات اشاره کرد. سرفه کردن قبل از غش در برخی از سگ‌ها رایج است. سنکوپ قلبی سگ در بیشتر موارد، فقط چند ثانیه تا یک یا دو دقیقه طول می‌کشد. با این حال، اگر سگ شما به مدت طولانی تری این شرایط را تجربه کرد فوراً برای مراقبت‌های دامپزشکی اقدام کنید.

چرا سگ خانگی من هنگام هیجان‌ غش می کند؟

موقعیت های ایجاد کننده هیجان زیاد در سگ ها می تواند منجر به بروز سنکوپ شود. این وضعیت می تواند شامل دعوا با حیوان دیگر، تلاش و تحرک زیاد در پیاده روی، ورزش بیش از حد یا انجام سایر فعالیت هایی باشد که فشار خون را افزایش می دهند.

اگر سگ خانگی با مشکلات قلبی قابل توجهی رو به رو باشد، حتی اعمال جزئی مانند زور زدن هنگام اجابت مزاج می تواند باعث غش کردن حیوان شود. علت این است که تلاش بیشتر عضلانی باعث بروز وضعیت تاکی کاردی می شود. این حالت سیستم واگ را تحریک می کند، ضربان قلب را کاهش می دهد و منجر به سنکوپ می شود.

این وضعیت به عنوان سنکوپ وازوواگال در سگ ها شناخته می شود. سگ های سالمند بیشتر مستعد غش هستند. علت آن این است که طول عمر باعث فرسایش و افت وضعیت بدن می شود. هنگامی که ماهیچه های قلب نیز تحلیل بروند، فشار خون کاهش می یابد و سگ راحت تر غش می کند.

کدام سگ ها بیشتر غش می کنند؟

لازم به ذکر است که برخی از سگ ها بیشتر از بقیه مستعد غش هستند. این موارد شامل نژادهای سگ براکی سفالیک مانند سگ پاگ یا باکسر است. این وضعیت اغلب به علت سرفه است. زیرا مورفولوژی آنها راه های هوایی را محدود می کند. سپس فشار در قفسه سینه افزایش می یابد که بر عضلات قلب فشار وارد می کند. نتیجه این عمل کاهش جریان خون و سنکوپ است.

نژادهای سگ خانگی کوچکتر بیشتر از نژادهای سگ بزرگتر دچار ضعف می شوند. سگ هایی مانند چیهواهوا و یورکشایر تریر اغلب به علت هیپوگلیسمی غش می کنند که ممکن است در هنگام استرس رخ دهد. این امر به ویژه در توله سگ های این نژادها بیشتر است.

علاوه بر این، این نژادها بیشتر در معرض فروپاشی نای هستند. این اختلال ناشی از بروز یک وقفه در جریان هوای عبوری از طریق نای است که گاهی منجر به سنکوپ می شود.

سخن پایانی

پس از تشخیص علت زمینه‌ای بیماری برخی از آزمایش‌ها از جمله شمارش کامل خون، مشخصات بیوشیمیایی خون، رادیوگرافی قفسه سینه، نوار قلب (EKG)، اکوکاردیوگرام و کاتتریزاسیون قلب راست انجام می‌شود. پس این‌که علت زمینه‌ای دوره‌های غش مشخص شد، می‌توان سنکوپ در سگ‌ها را درمان کرد. برخی از داروها برای عادی‌سازی ضربان قلب در دسترس هستند، یا ممکن است برای تحریک قلب از ضربان‌ساز استفاده شود. اگر مصرف داروی خاصی باعث ایجاد سنکوپ قلبی سگ باشد مصرف بیشتر آن دارو باید قطع و درمان جایگزین در نظر گرفته شود.

اگر علت سنکوپ هیجان یا استرس در سگ است باید سگ در یک محیط پر استرس قرار نگیرد. علاوه‌بر این برای کاهش واکنش‌های هیجانی شدیدی که باعث غش می‌شود برخی دارو ها مؤثر هستند. سگی که به سرطان مبتلا باشد، ممکن است، جراحی یا اشکال خاصی از درمان پزشکی انجام شود. برای کاهش اثرات هیپوگلیسمی یا سطوح ناکافی سدیم یا کلسیم برخی داروها و تغییرات رژیم غذایی در نظر گرفته می‌شود‌. تشخیص علت سنکوپ برای دامپزشک بسیار اهمیت دارد و درمان را بر اساس آن شروع می‌کند. سنکوپ در سگ‌ها می‌تواند نشانه‌ای از شرایط پزشکی تهدیدکننده باشد بنابراین در اولین نشانه غش‌کردن سگ باید فورا به دامپزشک مراجعه کنید.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز چهارشنبه 27 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
(فیلم) دعای خاص مداح و شاعر معروف زنجانی برای دکتر پزشکیان در بزرگترین تجمع حسینیان ایران / این مرد در کنار رهبر می‌ایستد و سینه می‌زند
ویراستاری تخصصی مقاله
شاعرانه ترین سکانس عاشقانه سینمای ایران/ عاشقانه بی تکرار پارسا پیروزفر و نیکی کریمی/ عاشقانه ای که رودست نداره
تبدیل پایان نامه به مقاله و کتاب
خطای دید/ حتی افرادی با ضریب هوشی بالا نمی‌توانند در 10 ثانیه "اسکوتر" را در میان انبوهی از "سگ بولداگ" پیدا کنند
دارالترجمه رسمی به زبان انگلیسی
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
نگاهی به چیدمان هنرمندانه اتاق خواب رامین رضاییان+عکس/ از لوسترهای ژاپنی بالای تخت‌خواب تا گلهای استوایی و سرسبز کنار تخت/ اینجا خود بهشته😍
خلاقیت منحصربه‌فرد پدر ایرانی در نصب کولرآبی روی موتورش حماسه‌ای جدید آفرید+ویدیو/ با این ایده موتورسواری توی گرما باز هم لذت بخشه