علل و علائم ترس در سگ ها

  یکشنبه، 05 اردیبهشت 1400   زمان مطالعه 12 دقیقه
علل و علائم ترس در سگ ها
بیشتر‭ ‬سگ‌ها،‭ ‬حس‭ ‬ترس‭ ‬را‭ ‬تجربه‭ ‬می‌کنند‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬اغلب‭ ‬موارد‭ ‬نمی‌توان‭ ‬به‭ ‬طور‭ ‬دقیق‭ ‬مشخص‭ ‬کرد‭ ‬که‭ ‬چه‭ ‬چیزی‭ ‬باعث‭ ‬ترسشان‭ ‬شده‭ ‬است.‬ خوشبختانه‭ ‬با‭ ‬توجه‭ ‬دقیق‭ ‬به‭ ‬رفتارها‭ ‬و‭ ‬زبان‭ ‬بدنشان‭ ‬می‌توانیم‭ ‬به‭ ‬راحتی‭ ‬ترس‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬آنها‭ ‬تشخیص‭ ‬بدهیم‭.

سگ ترسو رفتار غیرقابل پیشبینی از خود نشان می دهد و ممکن است بدون توجه به خطر، مثلا به طرف خیابان بدود. ترس در سگ مشکل نیست مگر اینکه روی زندگی روزانه شما تاثیر بگذارد یا سگ ترسو رفتارهای نامطلوب مربوط به ترس مانند گاز گرفتن رو یاد بگیرد.

گاهی نیز سگ ها از چیزهایی می ترسند که برای ما قابل مشاهده و درک نیست مانند زمانهایی که سگ به نقطه ای از خانه خیره می شود و شروع به پارس کردن می کند. سگ ها در هنگام رشد یافتن با افراد، حیوانات و اجسام مختلف آشنا می شوند ولی باز هم امکان ترس از موقعیت های جدید وجود دارد. ترس ممکن است که رفتار اکتسابي و آموزشي باشد يا ممکن است که يکي از غريزه هاي شخصيت سگ شما باشد. متناوبا در رفتار با يک سگ حساس ممکن است يک اتفاق ناخوشايند و فراموش نشدني منجر به ايجاد ترس در او شود.

ترس ميتواند يک احساس مفيد براي سگ شما باشد. ترس به سگ شما در مورد بعضي از چيز هايي که ميتواند براي او آزار دهنده يا تهديد کننده و يا حتي خطرناک باشد هشدار دهد و انگيزه ي فرار را در او ايجاد کند. يا اگر موجود خطرناکي به او نزديک شود ترسش ميتواند او را به دفاع از خود ترغيب کند يا اينکه باعث شود از تهديد دوري کند.

علائم سگ ترسو

از علائم سگ ترسو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • لرزیدن
  • کندن زمین
  • مخفی شدن
  • عرق کردن پا
  • سرد شدن بدن
  • عقب کشیدن بدن
  • پایین آوردن گوش
  • ریختن آب از دهان
  • بالا رفتن ضربان قلب
  • نشان دادن لب و دندان
  • مخفی کردن دم در بین پا
  • بدن ثابت و پایین یا بالا نگه داشتن دم

سگ ترسو

علت ترس در سگ ها

ترس در سگ ها دلایل بسیاری دارد:

  • وسایل خاص
  • عوامل محیطی
  • حیوانات قدرتمندتر
  • محیط های ناآشنا
  • آتش و مواد آتش زا
  • سر و صداهای ناگهانی
  • قرار گرفتن در حالتهای تهاجمی
  • رو به رو شدن با افراد غریبه و ناآشنا
  • صداهایی مانند رعد و برق و یا وسایل برقی داخل منزل مانند جارو برقی و سشوار و…
  • و…

    سگ ترسو

ترس های رایج در سگ ها

۱- طوفان و رعد و برق

ترس از طوفان و رعد و برق، ترسی بسیار معمول در سگ ها است. البته میزان ترس از یک سگ تا سگی دیگر متفاوت است. بعضی سگ ها تنها کمی می ترسند اما بعضی دیگر آشکارا می لرزند و ممکن است در تمام طول طوفان گوش ها و دم شان را صاف نگه دارند. بعضی دیگر ترس بیشتری دارند و قایم می شوند، رفتارهای پرخاشگرانه از خود نشان می دهند و یا کنترل ادرارشان را از دست می دهند. ممکن است بعضی از سگ ها حتی قبل از وقوع طوفان از آن اطلاع پیدا کنند و چند دقیقه قبل از شروع حرکات هیجانی از خود بروز دهند. به هر حال اگر این مسئله سگ تان را خیلی می ترساند، باید فکری برای برطرف کردن آن کنید.

۲- ترس از آتش بازی

صدا و نورهای ناگهانی که در نتیجه آتش بازی به وجود می آید، ممکن است سگ را بسیار بترساند. بعضی سگ ها را می توان آرام آرام به آتش بازی عادت داد و به اصطلاح ترس آنها را ریخت. اما بعضی از آنها را نمی تواند عادت داد و ممکن است بعد از ترسیدن از یک آتش بازی نیازمند دریات داروهای آرام کننده باشند.

۳- ترس از تنهایی

این حالت مانند ناراحتی حاصل از جدایی است. سگ هایی که این ترس را دارند به محض اینکه صاحبشان آنها را تنها می گذارد شروع به نشان دادن رفتارهای پرخاشگرانه می کنند. رفتارهای دیگری که سگ در این مواقع از خود نشان می دهد واق واق کردن و یا شکستن تصادفی اشیا خانه است. تغییر در یک سری رفتارهای صاحب سگ در هنگام ترک خانه، می تواند این فوبیا را کاهش دهد. مثلا کارهایی که معمولا در هنگام بیرون رفتن از خانه انجام می دهید را تغییر دهید و درب را آرام باز و بسته کنید.

۴- ترس از دامپزشک

ترس از دامپزشک در بین سگ ها اصلا چیز عجیبی نیست. این احساس سگ در اولین مراجعه به دامپزشک است: مکانی عجیب، بوهایی نا آشنا، مهار شدن و در آخر هم آمپول خوردن! اگر شما به جای او بودید چنین مکانی را دوست داشتید؟! البته این احساس بد را می توان آرام آرام حل کرد. برای از بین بردن ترس سگ تان آن را چند بار، برای یک چکاپ ساده (نه انجام آزمایش و آمپول زدن) به دامپزشک ببرید.

۵- ترس از ماشین سواری

بسیاری از سگ ها از ماشین سواری می ترسند. این حالت احتمالا به خاطر این است که تا به حال این تجربه را نداشته اند و یا خاطره بدی از آن دارند. شاید آخرین باری که او را سوار ماشین کرده اید، او را نزد دامپزشک می بردید! به هر حال این فوبیا هم قابل حل است. کافی است در هنگام ماشین سواری به سگ تان خوراکی دهید و زمان ماشین سواری را هم کمتر کنید.

۶- ترس از بالا پایین رفتن از پله

ممکن است تا زمانی که به یک راه پله نزدیک نشده اید و سگ تان شروع به واق واق کردن نکرده است، ندانید که او از راه پله می ترسد. این ترس معمولا به خاطر این است که سگ تان تا به حال راه پله ندیده است. ممکن است سگی که در کودکی خود از راه پله بالا و پایین نرفته باشد، در هنگام بلوغ از آن بترسد.

۷- ترس از مردها!

ممکن است تعجب کرده باشید، اما این یک ترس رایج در سگ ها است! در بعضی مواقع این ترس به این خاطر است که قبلا مردی سگ تان را اذیت کرده، اما در اکثر اوقات به خاطر عدم آشنایی اتفاق می افتد. اگر سگ تان از مردها می ترسد، او را کم کم به مردها عادت دهید و این را هم بدانید که ممکن است سگ تان در نتیجه ترسی که دارد رفتارهای پرخاشگرانه از خود بروز دهد.

۸- ترس از غریبه ها

این هم مانند ترس از مردها است با این تفاوت که این بار سگ از هر دو جنس انسان می ترسد! بر طرف کردن این احساس مقداری مشکل است چرا که نمی توانید به سگ تان یاد دهید با هر فرد غریبه ای دوست شود و خوب برخورد کند. برای آشنا کردن سگ تان با افراد باید به او وقت دهید. اگر سگ را مجبور کنید به غریبه ها نزدیک شود ممکن است رفتار خشنی از خود بروز دهد.

۹- ترس از بچه ها

ترس از بچه ها به دلایل مختلفی در سگ بروز می کند. یکی از این دلایل عدم شناخت است. معمولا افراد قبل از اینکه بچه دار شوند شروع به نگهداری ازیک حیوان می کنند. اگر سگ تان از ابتدا وارد خانه ای شده که در آن بچه هایی هم وجود داشتند، به وجود بچه در اطراف خود عادت می کند. ممکن است این ترس در اثر یک تجربه بد هم در ذهن سگ تان شکل بگیرد. به هر حال اگر سگ تان این ترس را دارد، باید کم کم ترس او را از بین ببرید.

۱۰- ترس از اشیا

خیلی از سگ ها از اشیای مختلفی، عروسک، جارو برقی، سشوار و …، می ترسند. این نوع ترس خیلی مسئله ساز نخواهد بود چرا که می توان به راحتی آن شی را از دید سگ پنهان کرد. البته گاهی هم این ترس مشکل آفرین است و باید برای آن فکری کرد. مثلا اگر هر بار جارو برقی را روشن می کنید سگ تان از ترس به خود می پیچد، در این صورت باید کم کم سگ تان را با این وسیله آشنا کنید.

نحوه ‬کمک‭ ‬به‭ ‬سگ‭ ‬ترسیده‭ ‬

۱. ‬این‭ ‬که‭ ‬دقیقا‭ ‬هر‭ ‬بار‭ ‬چه‭ ‬چیزی‭ ‬موجب‭ ‬ترس‭ ‬او‭ ‬می‭ ‬شود‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬دقت‭ ‬تحت‭ ‬نظر‭ ‬بگیرید

صداهای‭ ‬بلند‭ ‬مشخصی‭ ‬مانند‭ ‬صداهای‭ ‬آتش‭ ‬بازی،‭ ‬عوامل‭ ‬رایج‭ ‬ترس‭ ‬در‭ ‬اکثر‭ ‬سگ‭ ‬ها‭ ‬هستند‭.‬‭ ‬بعضی‭ ‬از‭ ‬سگ ها‭ ‬ممکن‭ ‬است‭ ‬عوامل‭ ‬خاص‭ ‬دیگری‭ ‬را‭ ‬برای‭ ‬ترس‭ ‬داشته‭ ‬باشند‭ ‬که‭ ‬از‭ ‬نظر‭ ‬بقیه‭ ‬سگ های‭ ‬و‭ ‬حتی‭ ‬انسان ها‭ ‬ترسناک‭ ‬نیستند‭ ‬برای‭ ‬مثال‭ ‬ادمی‭ ‬که‭ ‬کلاهی‭ ‬بر‭ ‬سر‭ ‬دارد‭ ‬ممکن‭ ‬است‭ ‬نوعی‭ ‬محرک‭ ‬ترس‭ ‬برای‭ ‬بعضی‭ ‬از‭ ‬سگ‭ ‬ها‭ ‬تلقی‭ ‬شود‭.‬

  • تلاش‭ ‬کنید‭ ‬هربار‭ ‬که‭ ‬سگتان‭ ‬دچار‭ ‬حالت‭ ‬ترس‭ ‬و‭ ‬اضطراب‭ ‬می شود‭ ‬محیط‭ ‬اطرافش‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬خوبی‭ ‬بررسی‭ ‬کنید‭ ‬تا‭ ‬متوجه‭ ‬محرک های‭ ‬ترس‭ ‬یا‭ ‬اضطراب‭ ‬او‭ ‬بشوید‭. ‬برای‭ ‬مثال‭ ‬ممکن‭ ‬است‭ ‬هر‭ ‬بار‭ ‬که‭ ‬با‭ ‬سگتان‭ ‬به‭ ‬پیاده‭ ‬روی‭ ‬می روید،‭ ‬در‭ ‬کنار‭ ‬مکان‭ ‬مشخص‭ ‬یا‭ ‬خانه ای‭ ‬معلوم‭ ‬علائم‭ ‬ترس‭ ‬را‭ ‬از‭ ‬خود‭ ‬بروز‭ ‬دهد‭ ‬که‭ ‬نشان‭ ‬می دهد‭ ‬مساله‭ ‬ترسناکی‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬ناحیه‭ ‬برای‭ ‬او‭ ‬وجود‭ ‬دارد‭.‬
  • بر‭ ‬روی‭ ‬کاغذ‭ ‬لیست‭ ‬عواملی‭ ‬را‭ ‬که‭ ‬باعث‭ ‬بروز‭ ‬ترس‭ ‬در‭ ‬سگتان‭ ‬می شود‭ ‬را‭ ‬یادداشت‭ ‬کنید‭. ‬ممکن‭ ‬است‭ ‬الگوی‭ ‬مشخصی‭ ‬بین‭ ‬این‭ ‬عوامل‭ ‬بیابید‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬شما‭ ‬کمک‭ ‬خواهد‭ ‬کرد‭ ‬که‭ ‬کمتر‭ ‬او‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬سمت‭ ‬عوامل‭ ‬اضطراب‭ ‬آور‭ ‬سوق‭ ‬دهید‭ ‬و‭ ‬بتوانید‭ ‬راحت‭ ‬تر‭ ‬برای‭ ‬غلبه‭ ‬بر‭ ‬ترسش‭ ‬به‭ ‬او‭ ‬کمک‭ ‬کنید‭.‬

۲. ‬احتمال‭ ‬وجود‭ ‬بیماری‭ ‬های‭ ‬جسمی‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬نظر‭ ‬بگیرید‭

‬بسیاری‭ ‬از‭ ‬سگ ها‭ ‬حس‭ ‬ترس‭ ‬را‭ ‬زمانی‭ ‬تجربه‭ ‬می کنند‭ ‬که‭ ‬دچار‭ ‬بیماری‭ ‬یا‭ ‬جراحت‭ ‬شده اند‭ ‬زیرا‭ ‬متوجه‭ ‬نمی شوند‭ ‬که‭ ‬علت‭ ‬دردی‭ ‬که‭ ‬دارند‭ ‬چیست‭ ‬در‭ ‬نتیجه‭ ‬حس‭ ‬ترس‭ ‬به‭ ‬سراغشان‭ ‬می آید‭. ‬با‭ ‬دامپزشک‭ ‬خود‭ ‬مشورت‭ ‬کنید‭ ‬و‭ ‬سگتان‭ ‬را‭ ‬برای‭ ‬معاینه‭ ‬ببرید،‭ ‬بالاخص‭ ‬در‭ ‬مواقعی‭ ‬که‭ ‬نمی توانید‭ ‬الگوی‭ ‬مشخصی‭ ‬بین‭ ‬محرک های‭ ‬ترس‭ ‬او‭ ‬بیابید‭.‬

  • اگر‭ ‬سگتان‭ ‬ناگهان‭ ‬نسبت‭ ‬به‭ ‬تمام‭ ‬عومل‭ ‬محیطی‭ ‬خود‭ ‬ترس‭ ‬نشان‭ ‬می دهد،‭ ‬در‭ ‬حالی‭ ‬که‭ ‬این‭ ‬موارد‭ ‬از‭ ‬اتفاقات‭ ‬روزانه‭ ‬بوده اند‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬گذشته‭ ‬نسبت‭ ‬به‭ ‬آنها‭ ‬ترسی‭ ‬نداشته‭ ‬است،‭ ‬حتما‭ ‬او‭ ‬را‭ ‬برای‭ ‬معاینه‭ ‬پیش‭ ‬دامپزشک‭ ‬ببرید،‭ ‬زیرا‭ ‬در‭ ‬چنین‭ ‬موردی‭ ‬احتمال‭ ‬وجود‭ ‬جراحت‭ ‬یا‭ ‬بیماری‭ ‬برای‭ ‬او‭ ‬بسیار‭ ‬بالاست‭.‬

۳. ‬در‭ ‬صورت‭ ‬امکان‭ ‬اجازه‭ ‬بدهید‭ ‬که‭ ‬سگتان‭ ‬از‭ ‬محرک‭ ‬های‭ ‬ترس‭ ‬دوری‭ ‬کند‭

هنگامی‭ ‬که‭ ‬ترس های‭ ‬سگتان‭ ‬را‭ ‬مشاهده‭ ‬کردید‭ ‬و‭ ‬علل‭ ‬ان‭ ‬را‭ ‬متوجه‭ ‬شدید،‭ ‬آنها‭ ‬را‭ ‬بر‭ ‬رو‭ ‬یک‭ ‬کاغذ‭ ‬یادداشت‭ ‬کنید‭ ‬و‭ ‬تا‭ ‬حد‭ ‬امکان‭ ‬خودتان‭ ‬را‭ ‬با‭ ‬آنها‭ ‬تطبیق‭ ‬دهید‭. ‬برای‭ ‬مثال‭ ‬اگر‭ ‬سگتان‭ ‬از‭ ‬انسان هایی‭ ‬که‭ ‬کلاه‭ ‬بر‭ ‬سر‭ ‬دارند‭ ‬می ترسد،‭ ‬از‭ ‬مهمان هایی‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬منزلتان‭ ‬می آیند‭ ‬درخواست‭ ‬کنید‭ ‬که‭ ‬قبل‭ ‬از‭ ‬ورود‭ ‬به‭ ‬خانه‭ ‬کلاه‭ ‬را‭ ‬از‭ ‬سرشان‭ ‬بردارند‭. ‬

  • اگر‭ ‬با‭ ‬سگتان‭ ‬در‭ ‬حال‭ ‬قدم‭ ‬زدن‭ ‬در‭ ‬خیابان‭ ‬هستید‭ ‬و‭ ‬می بینید‭ ‬شخصی‭ ‬که‭ ‬کلاه‭ ‬بر‭ ‬سر‭ ‬دارد‭ ‬به‭ ‬سمت‭ ‬شما‭ ‬می آید‭ ‬به‭ ‬سمت‭ ‬دیگر‭ ‬خیابان‭ ‬بروید‭ ‬و‭ ‬از‭ ‬برخورد‭ ‬با‭ ‬اون‭ ‬خودداری‭ ‬کنید‭.‬
  • امکان‭ ‬این‭ ‬که‭ ‬سگتان‭ ‬را‭ ‬از‭ ‬تمام‭ ‬محرک های‭ ‬محیطی‭ ‬ترس‭ ‬دور‭ ‬کنید‭ ‬غیر‭ ‬ممکن‭ ‬است،‭ ‬اما‭ ‬با‭ ‬به‭ ‬حداقل‭ ‬رساندن‭ ‬ارتباط‭ ‬سگتان‭ ‬با‭ ‬این‭ ‬محرک ها،‭ ‬باعث‭ ‬جلب‭ ‬اعتماد‭ ‬او‭ ‬به‭ ‬خودتان‭ ‬می شوید‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬نتیجه‭ ‬می توانید‭ ‬به‭ ‬او‭ ‬کمک‭ ‬بیشتری‭ ‬در‭ ‬جهت‭ ‬غلبه‭ ‬بر‭ ‬ترس هایش‭ ‬بکنید‭. ‬

۴. ‬سگتان‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬تدریج‭ ‬با‭ ‬محیط‭ ‬های‭ ‬جدید‭ ‬آشنا‭ ‬کنید‭

اگر‭ ‬سگتان‭ ‬هنوز‭ ‬سن‭ ‬خیلی‭ ‬کمی‭ ‬دارد‭ ‬یا‭ ‬قبل‭ ‬از‭ ‬حضور‭ ‬در‭ ‬کنار‭ ‬شما‭ ‬در‭ ‬محیط‭ ‬های‭ ‬محدود‭ ‬رشد‭ ‬کرده‭ ‬است،‭ ‬به‭ ‬تجربیات‭ ‬بیشتری‭ ‬جهت‭ ‬ارتباط‭ ‬با‭ ‬محیط های‭ ‬جدید‭ ‬نیازمند‭ ‬است‭. ‬پیرو‭ ‬یک‭ ‬برنامه‭ ‬منظم‭ ‬برای‭ ‬قدم‭ ‬زدن‭ ‬با‭ ‬سگتان‭ ‬باشید‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬تدریج‭ ‬او‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬محیط های‭ ‬جدیدتر‭ ‬هم‭ ‬ببرید‭ ‬و‭ ‬از‭ ‬ارتباطات‭ ‬اجتماعی‭ ‬او‭ ‬حمایت‭ ‬کنید‭. ‬هر‭ ‬بار‭ ‬که‭ ‬او‭ ‬توانست‭ ‬با‭ ‬سگ‭ ‬های‭ ‬دیگر‭ ‬یا‭ ‬انسان های‭ ‬جدید‭ ‬ارتباط‭ ‬موفقی‭ ‬برقرار‭ ‬کند‭ ‬به‭ ‬او‭ ‬پاداشی‭ ‬بدهید‭. ‬

  • تنها‭ ‬زمانی‭ ‬از‭ ‬انجام‭ ‬این‭ ‬کار‭ ‬خودداری‭ ‬کنید‭ ‬که‭ ‬می دانید‭ ‬در‭ ‬محیط‭ ‬های‭ ‬جدید‭ ‬و‭ ‬ارتباط‭ ‬با‭ ‬انسان های‭ ‬جدید‭ ‬و‭ ‬سگ های‭ ‬دیگر‭ ‬عوامل‭ ‬محرک‭ ‬او‭ ‬وجود‭ ‬دارد‭ ‬بالاخص‭ ‬وقتی‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬محیط های‭ ‬جدید‭ ‬در‭ ‬ارتباط‭ ‬با‭ ‬سایرین‭ ‬رفتارهای‭ ‬پرخاشگرانه‭ ‬از‭ ‬خودش‭ ‬نشان‭ ‬می دهد‭.‬

۵. ‬حرکات‭ ‬جدید‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬سگتان‭ ‬اموزش‭ ‬بدهید‭ ‬تا‭ ‬بتواند‭ ‬با‭ ‬ترس هایش‭ ‬کنار‭ ‬بیاید

وقتی‭ ‬سگتان‭ ‬یک‭ ‬عامل‭ ‬محرک‭ ‬ترس‭ ‬را‭ ‬می بیند‭ ‬به‭ ‬او‭ ‬آموزش‭ ‬بدهید‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬شما‭ ‬نگاه‭ ‬کند‭ ‬یا‭ ‬بشیند‭. ‬همواره‭ ‬هنگام‭ ‬قدم‭ ‬زدن‭ ‬مقداری‭ ‬خوراکی‭ ‬همراه‭ ‬داشته‭ ‬باشید‭ ‬که‭ ‬بتوانید‭ ‬بابت‭ ‬آموزش‭ ‬و‭ ‬رفتار‭ ‬درست‭ ‬به‭ ‬او‭ ‬جایزه ای‭ ‬بدهید‭. ‬

  • برای‭ ‬مثال،‭ ‬اگر‭ ‬می بینید‭ ‬که‭ ‬دوچرخه ای‭ ‬به‭ ‬سمت‭ ‬شما‭ ‬می آید‭ ‬و‭ ‬می دانید‭ ‬که‭ ‬سگتان‭ ‬از‭ ‬دوچرخه‭ ‬می ترسد،‭ ‬سریعا‭ ‬جلوی‭ ‬او‭ ‬بایستید‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬او‭ ‬بگویید‭ ‬که‭ ‬شما‭ ‬را‭ ‬نگاه‭ ‬کند‭ ‬و‭ ‬بنشیند،‭ ‬اگر‭ ‬این‭ ‬کار‭ ‬را‭ ‬درست‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬ترتیب‭ ‬انجام‭ ‬داد،‭ ‬سریعا‭ ‬به‭ ‬او‭ ‬جایزه ای‭ ‬بدهید‭.‬

۶. ‬اگر‭ ‬سگتان‭ ‬در‭ ‬هنگام‭ ‬ترس‭ ‬پرخاشگری‭ ‬می کند

او‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬دست‭ ‬یک‭ ‬مربی‭ ‬بسپارید‭. ‬اگر‭ ‬سگتان‭ ‬در‭ ‬هنگام‭ ‬ترس‭ ‬رفتار های‭ ‬پرخاشگرانه ای‭ ‬مانند‭ ‬غریدن‭ ‬و‭ ‬دنبال‭ ‬کردن‭ ‬انجام‭ ‬می دهد،‭ ‬با‭ ‬یک‭ ‬مربی‭ ‬تماس‭ ‬بگیرید‭ ‬تا‭ ‬شما‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬مسائل‭ ‬راهنمایی‭ ‬کند‭. ‬همچنین‭ ‬این‭ ‬راه‭ ‬حل‭ ‬مناسبی‭ ‬برای‭ ‬شرایطی‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬سگ‭ ‬شما‭ ‬از‭ ‬چیزهای‭ ‬بسیار‭ ‬زیادی‭ ‬می ترسد‭ ‬و‭ ‬انجام‭ ‬کارهای‭ ‬روزانه‭ ‬و‭ ‬بیرون‭ ‬بردن‭ ‬او‭ ‬از‭ ‬خانه‭ ‬برایتان‭ ‬غیرممکن‭ ‬شده‭ ‬است‭. ‬

۷. ‬از‭ ‬افراط‭ ‬و‭ ‬تفریط‭ ‬در‭ ‬رفتار‭ ‬با‭ ‬سگتان‭ ‬در‭ ‬هنگام‭ ‬ترس‭ ‬خودداری‭ ‬کنید‭

اگر‭ ‬در‭ ‬هنگام‭ ‬ترسیدن‭ ‬سگ،‭ ‬ناگهان‭ ‬با‭ ‬او‭ ‬بسیار‭ ‬مهربان‭ ‬شوید،‭ ‬ممکن‭ ‬است‭ ‬باعث‭ ‬تقویت‭ ‬رفتار های‭ ‬او‭ ‬در‭ ‬مواقع‭ ‬ترس‭ ‬شود‭. ‬از‭ ‬طرف‭ ‬دیگر،‭ ‬تنبیه‭ ‬کردن‭ ‬او‭ ‬به‭ ‬خاطر‭ ‬ترسیدن‭ ‬به‭ ‬هیچ‭ ‬وجه‭ ‬رفتار‭ ‬صحیحی‭ ‬نمی باشد‭. ‬هیچ‭ ‬گاه‭ ‬سگی‭ ‬را‭ ‬که‭ ‬ترسیده‭ ‬است‭ ‬کتک‭ ‬نزنید‭ ‬یا‭ ‬بر‭ ‬سرش‭ ‬داد‭ ‬نکشید،‭ ‬زیرا‭ ‬این‭ ‬کار‭ ‬باعث‭ ‬می شود‭ ‬سگتان‭ ‬بیشتر‭ ‬بترسد‭ ‬و‭ ‬حتی‭ ‬شما‭ ‬نیز‭ ‬به‭ ‬عوامل‭ ‬ترس‭ ‬او‭ ‬اضافه‭ ‬شوید‭. ‬

• در‭ ‬این‭ ‬شرایط‭ ‬سعی‭ ‬کنید‭ ‬آرامش‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬حفظ‭ ‬کنید‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬سرعت‭ ‬سگتان‭ ‬را‭ ‬از‭ ‬محیط‭ ‬ترسش‭ ‬خارج‭ ‬کنید‭ ‬یا‭ ‬اگر‭ ‬در‭ ‬تلاش‭ ‬هستید‭ ‬که‭ ‬او‭ ‬را‭ ‬برای‭ ‬غلبه‭ ‬بر‭ ‬ترس‭ ‬هایش‭ ‬کمک‭ ‬کنید،‭ ‬در‭ ‬صورتی‭ ‬که‭ ‬دستوراتتان‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬هنگام‭ ‬ترس‭ ‬انجام‭ ‬داد،‭ ‬سریعا‭ ‬به‭ ‬او‭ ‬جایزه ای‭ ‬بدهید‭.‬


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (648 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (198 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (148 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (60 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (22 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان