دوره «دکتری عمومی/ تخصصی» داروسازی در کشور راه‌اندازی شد

  دوشنبه، 29 شهریور 1400 ID  کد خبر 168353
دوره «دکتری عمومی/ تخصصی» داروسازی در کشور راه‌اندازی شد
ساعد نیوز: برای نخستین‌بار در کشور آیین نامه پذیرش دانشجو برای دوره دکتری عمومی/ دکتری تخصصی داروسازی (Pharm.D/Ph.D) تصویب شد. دانشجویان داروسازی می توانند از عمومی به تخصصی مستقیم ادامه تحصیل دهند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز به نقل از مهر، آیین نامه پذیرش دانشجو برای دوره دکتری عمومی/ دکتری تخصصی داروسازی (Pharm.D/Ph.D) در راستای سیاست های معاونت آموزشی وزارت بهداشت در جهت استفاده از روش های نوین در جذب فراگیران برای ادامه تحصیل در مقاطع مختلف آموزش عالی به نحوی که علاوه بر ایجاد انگیزه و تشویق افراد مستعد برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر، مسیر ورود آنها را تسهیل و تسریع کند و طول تحصیل را نیز تعدیل کند، تدوین شد.

همچنین ایجاد شفافیت بیشتر در نحوه پذیرش دانشجو برای مقاطع مختلف تحصیلی از دیگر اهداف آیین نامه پذیرش دانشجو برای دوره دکتری عمومی/ دکتری تخصصی داروسازی (Pharm.D/Ph.D) است.

فلسفه تدوین این دوره، تسهیل و تسریع در انتخاب دانشجویان دوره دکتری عمومی داروسازی برای ورود به دوره دکتری تخصصی (Ph.D) در رشته های مختلف داروسازی است. به نحوی که ضمن فراهم آوردن امکان انتخاب شایسته ترین افراد برای ورود به این مقطع، موجب کوتاه تر شدن دوره تربیت نیروی متخصص مورد نیاز نیز شود.

اهداف دوره دکتری عمومی/ دکتری تخصصی داروسازی (Pharm.D/Ph.D) شامل «تربیت نیروی انسانی متخصص در حیطه داروسازی و علوم دارویی»، «کوتاه کردن طول دوره جهت تربیت افراد مورد نیاز کشور»، «تسهیل انتخاب افراد شایسته برای ورود به دوره های تخصصی»، «تسهیل ورود به دوره های تخصصی برای متقاضیان» است.

طول دوره دکتری عمومی/ دکتری تخصصی داروسازی (Pharm.D/Ph.D) بسته به رشته تخصصی از ۹ تا ۱۱ سال خواهد بود.

برنامه درسی دوره دکتری عمومی/ دکتری تخصصی داروسازی (Pharm.D/Ph.D)

دانشجویان دوره دکتری عمومی داروسازی شاغل به تحصیل پس از طی ۱۸۰ واحد و شرکت در امتحان جامع داروسازی در صورت کسب حد نصاب های تعیین شده مجاز انتخاب رشته های دوره دکتری تخصصی (Ph.D) داروسازی خواهند بود.

این افراد در صورت پذیرش، مستقیماً به دوره دکتری تخصصی (Ph.D) وارد شده و محتوای دوره تخصصی بر اساس محتوای دوره های تخصصی مصوب شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی است.

پایان نامه دوره دکتری عمومی/ دکتری تخصصی داروسازی (Pharm.D/Ph.D)

دانشجویانی که به یکی از دوره های تخصصی وارد می شوند ملزم به طی واحدهای باقی مانده به جز واحدهای پایان نامه دوره دکتری عمومی داروسازی هستند.

این دانشجویان تنها یک پایان نامه ارائه خواهند داد که همان پایان نامه دوره تخصصی داروسازی است و نمره این پایان نامه برای واحدهای پایان نامه دوره دکتری عمومی داروسازی نیز لحاظ خواهد شد.

شرایط ورود به دکتری عمومی/ دکتری تخصصی داروسازی (Pharm.D/Ph.D)

- شاغل بودن در دوره دکتری عمومی داروسازی و گذراندن ۱۸۰ واحد با حداقل میانگین کل ۱۶

- کسب رتبه ۲.۵ درصد برتر آزمون جامع داروسازی (۱۸۰ واحدی) بر اساس تایید مرکز سنجش آموزش علوم پزشکی

نحوه پذیرش در دوره دکتری عمومی/ دکتری تخصصی داروسازی (Pharm.D/Ph.D)

از داوطلبان واجد شرایط، حداکثر تا ۲ برابر ظرفیت هر رشته بر حسب اولویت رتبه، نمره و درخواست داوطلب به عنوان پذیرفته شده مرحله اول اعلام خواهد شد.

از افراد قبول شده در مرحله اول توسط کمیته متشکل از اعضای هیئت ممتحنه و ارزشیابی مربوطه مصاحبه به عمل خواهد آمد.

پذیرش نهایی فرد و تعیین محل تحصیل بر اساس ۵۰ درصد نمره کسب شده در آزمون جامع داروسازی (۱۸۰ واحدی) و ۵۰ درصد مصاحبه نمره مصاحبه خواهد بود.

مصاحبه بصورت ساختارمند بوده و شامل نمرات مشخصی برای معلومات مربوط به زبان انگلیسی، مهارت های ارتباطی، سوابق و فعالیت های علمی و تحقیقاتی خواهد بود.

تعداد پذیرش و رشته های مورد پذیرش در گروه های آموزشی متولی آموزش دوره های دکتری تخصصی داروسازی بر اساس امکانات و توانایی موجود از طریق معاونت آموزشی هر دانشگاه به دبیرخانه شورای آموزش داروسازی و تخصصی ارائه و پس از تصویب نهایی اعلام می شود.

سقف پذیرش حداکثر ۲۰ درصد ظرفیت آن رشته در آن دانشگاه است. این ظرفیت مازاد ظرفیت سالیانه در آزمون پذیرش دکتری تخصصی است.

در پایان این دوره به دانش آموختگان دانشنامه دکتری عمومی داروسازی (Pharm.D) و دانشنامه دکتری تخصصی (Ph.D) داروسازی اعطا می شود.

دانش آموختگان این دوره می توانند از مزایای دانش آموختگان دوره های دکترای عمومی داروسازی و دکتری تخصصی داروسازی استفاده کنند.

آیین نامه پذیرش دانشجو برای دوره دکتری عمومی/ دکتری تخصصی داروسازی (Pharm.D/Ph.D) مشتمل بر ۱۰ ماده در هفتاد و نهمین جلسه شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی در تاریخ ۱۱ خردادماه ۱۴۰۰ تصویب و از تاریخ تصویب جهت دانشجویان دکتری عمومی دوره دکتری عمومی داروسازی مشمول آزمون جامع داروسازی (۱۸۰ واحدی) و به بعد قابل اجرا است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (499 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (106 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (26 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (17 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (17 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (7 نظر) علی دایی: هرکسی گفته ویلای معروف اوشان برای من است بیجا کرده (6 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
(ویدیو) شام غریبان نیوشا ضیغمی و دختر موبلندش در شب عاشورا کنار خیمه ها/ ماشالله دخترش چه خانومی شده!
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان