دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

سیاست /

در خیابان های فرانسه چه خبر است؟ 

دوشنبه، 12 تیر 1402
کد خبر: 346634
ساعدنیوز: دکتر رحمن قهرمان پور تحلیلگر مسائل بین الملل معتقد است که یکی از ریشه های اصلی آشوب های اخیر در فرانسه، سلطه روایت هویتی گذشته نگر بر جامعه فرانسه و دگرستیزی نهادینه شده در این کشور است. فرانسویانی که نسبتی با گذشته فرهنگی فرانسه ندارند و امروز بخشی از جامعه فرانسوی هستند بر تبعیض و بی عدالتی شوریده اند.

مشکل فرانسه از یک منظر، سیاست و روایت هویتی گذشته نگر است. روایتی که عوض ساختن فردای مشترک برای همه ساکنان فرانسه ( چیزی که بریتانیا در دستور کار دارد) در صدد تحکیم و حفظ پایه های فرانسه ای است که در عصر روشنگری زاده شده است.

در حالی که در روایت های هویتی گذشته نگر در چین و ایران و ترکیه و تا حدی مصر به گذشته دور باستانی ( یا همان دوران افتخار آمیز فرضی) ارجاع داده می شود، در روایت هویت فرانسوی این گذشته افتخارآمیز همان عصر روشنگری است که فرانسه و ملت فرهنگی فرانسه مشعل دار آن بوده اند. در این روایت فرهنگی گذشته نگر، جایی برای دگر های سابقا مستعمره، نظیر الجزایری ها نیست.

درست است که آنها در فرانسه زاده و بزرگ شده اند اما نسبتی با فرانسه فرهنگی پیام آور عصر روشنگری (از نظر فرهنگی) ندارند. در نتیجه شهروندی آنها صرفا حالت حقوقی صوری پیدا می کند. آنها شناسنامه فرانسوی دارند اما فرانسوی نیستند.

اصولا روایت های هویتی گذشته نگر مشکلات مشابهی دارند. در ترکیه و ایران و چین هم یک صد سال است که این نوع روایت هویتی مشکلات متعددی را بوجود آورده است. فرانسه هم تا وقتی گرفتار روایت هویتی عصر روشنگری است شاهد مشکلات و اعتراضاتی از جنس اعتراضات کنونی خواهد بود. مشکل اصلی دموکراسی فرانسه همین روایت هویتی گذشته نگری است که عملا تبعیض علیه دگرها را موجه جلوه می دهد.

اما در اینجا موجه سازی تبعیض، بر خلاف ترکیه و ایران و چین نه با رجوع به گذشته خیلی دور بلکه با ارجاع به میراث روشنگری صورت می گیرد و این همان جنبه تاریک عصر روشنگری است که در سیاست هویتی در فرانسه می توان دید.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز شنبه 29 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
سرهنگ نیروی انتظامی که دل همه را برد! + فیلم / دمت گرم سرهنگ ...
سیل مشهد سوءمدیریت است، سیل یونان نبردی نابرابر با طبیعت ؛ برگ زرینی دیگر از BBC + فیلم