ساعدنیوز
ساعدنیوز

داغ هورالعظیم

  دوشنبه، 11 مرداد 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
دکتر مهدی قمشی : داغ هورالعظیم
خشکی تالاب هورالعظیم برجسته ترین نماد تنش آبی استان خوزستان است! این تالاب یکی از رگ های حیاتی اکوسیستم جنوب کشور است. سؤالی که این روزها بسیاری آن را مطرح می کنند این است که چرا هورالعظیم به این روز افتاده است؟ دکتر مهدی قمشی استاد مهندسی علوم آب دانشگاه شهید چمران اهواز پاسخ این سؤال را طی یادداشتی داده است.

دخالت عوامل طبیعی و غیرطبیعی انسجام تالاب ها را میتواند برهم بزند. استفاده مناسب از منابع طبيعي و مديريت اراضي استراتژی مهم برای حفظ اکوسیستم ها است.

تالاب­ها از مهم ترین اکوسیستم­هایی هستند که دارای ارزش قابل توجهی همچون زیبا شناختی­، اقتصادی و بسیاری از ارزش­های دیگری هستند.­ عدم توازن در بهره برداری و نگهداری از این منابع باعث به خطر افتادن حیات آن ها می شود. تالاب ها مجموعه منسجم و به هم پیوسته­ای از گیاهان آبزی و جانوری وابسته به آب هستند که دخالت عوامل طبیعی و غیر طبیعی می­تواند این انسجام را برهم بزند. از اين­رو در بسياري از مجامع علمي، بر استفاده مناسب از منابع طبيعي و مديريت اراضي، حفظ اکوسيستم­ها به منظور کنترل کاهش اثرات مخرب محيط زيست این ذخایر تأکيد مي­شود.

تصویر

حقابه هاي زيست محيطي تالاب­ها و حداقل جريان براي حفظ كيفيت آب رودخانه ­ها در كشور به یکی از بحث های داغ علمی تبدیل شده است.

در دهه اخير موضوع بحران آب و محیط زيست، حقابه هاي زيست محيطي تالاب­ها و حداقل جريان براي حفظ كيفيت آب رودخانه ­ها در كشور با جديت مورد بحث و مجادله علمي قرار گرفته، اين مسئله موضوعي دشوار، مهم و حتي نگران كننده است. شايد براي اولين بار تعیین حداقل نیاز آبی اکوسیستم های آبی پایین دست طرح های توسعه منابع آب در سال 1383 بر اساس تفاهم نامه همکاری مشترک فی مابین وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست به صورت جدي مورد توجه قرار گرفت. در ماده 10 پيش نویس لایحه قانون جامع آب پیشنهاد شده توسط وزارت نیرو اذعان شده:

ماده10ـ اجازه بهره برداری از منابع آب برای مصارف گوناگون در قالب نظام تخصیص آب به ترتیب اولویت، اول شرب و بهداشت و سپس بر اساس الزامات آمایش سرزمین منحصراً با وزارت نیرو است.

تبصره: حق آبه ­های زیست محیطی اکوسیستم­های آبی بر اساس الگوی مشترکی است که با همکاری وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست تدوین می­گردد. وزارت نیرو بر اساس پیشنهاد سازمان مذکور نسبت به تامین این حق آبه ­ها در نظام تخصیص و پس از اولویت شرب و بهداشت اقدام خواهد نمود.

تصویر

قانون حفاظت، احیاء و مدیریت تالاب های کشور یکی از قوانین مهم در زمینه حفاظت از تالاب ها است.

قانون حفاظت، احیاء و مدیریت تالاب های کشور که مشتمل بر پنج ماده و سه تبصره است، چهارم اردیبهشت سال 1396 در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی تصویب و به تأیید شورای نگهبان رسید و برای اجرا به دولت و سازمان حفاظت محیط زیست ابلاغ شد. بر اساس ماده یک این قانون، هرگونه بهره برداری و اقدامی که منجر به تخریب و آلودگی غیرقابل جبران تالاب ها شود، ممنوع است. مرجع تشخیص تخریب و آلودگی غیرقابل جبران، سازمان حفاظت محیط زیست است. بر اساس ماده دو قانون حفاظت، احیاء و مدیریت تالاب های کشور، سازمان محیط زیست مکلف است نیاز آبی زیست محیطی تالاب ها را تعیین و وزارت نیرو مکلف است ضمن تدوین و اجرای برنامه مدون نسبت به تخصیص و تأمین آن اقدام کند.

تصویر

یک سوم تالاب هورالعظیم در خاک ایران قرار دارد و مساحت آن 100 هزار هکتار است.

امّا برویم سراغ موضوع بحث این یادداشت که تالاب هورالعظیم است. مساحت کل این تالاب 300 هزار هکتار است که دو سوم این مساحت در کشور عراق و یک سوم آن یعنی حدود 100 هزار هکتار آن در کشور ما قرار گرفته و از ذخایر ارزشمند کشور ما محسوب می گردد.

در چند روز گذشته مسئله حیات طبیعی این تالاب موضوع بحث جدی محافل علمی و مجامع زیست محیطی کشور قرار گرفته و گزارشات و صحنه های منتشر شده از این تالاب، عامه مردم و مسئولین را نگران کرده است. متاسفانه حرف های متفاوت در مورد علت این پدیده نیز تا کنون آن قدر متناقض و غیر علمی بوده اند که تنها موجب سردرگمی اذهان گردیده و هیچ روشنگری از مباحث قابل استخراج نیست. متاسفانه حتی سازمان محیط زیست که خود متولی اصلی است و انتظار روشنگری از آن می رود نیز تحلیل صحیحی از قضیه ندارد و اوضاع فعلی تالاب را عادی و مسبوق به سابقه نشان می دهد. در این یادداشت قصد اطاله کلام نیست امّا همانطور که در دیگر امور علمی شناخت صحیح درد قبل از علاج از اهمیت ویژه ای برخوردار است نویسنده سعی دارد از این منظر درد اصلی تالاب را موشکافی کند به امید آن که مسئولان که کلید علاج در دستشان است اراده نموده و آستین بالا زده و علاج را آغاز نمایند و با توجه بیشتر به محیط زیست از تکرار انسان ساز این درد در آینده نیز جلوگیری نمایند.

تصویر

برای زنده نگاه داشتن بخش ایرانی هورالعظیم بسته به خشکی و یا تر بودن فصل یا سال حداقل 24 مترمکعب در ثانیه و در گزینه مطلوب 56 مترمکعب در ثانیه و یا بیشتر آب باید وارد تالاب گردد.

امّا قضیه چیست؟ اول آن که باید بدانیم که تالاب یک محیط کاملاً زنده است و نباید مانند یک محیط جامد تنها به شکل ظاهری آن اکتفا کرد بلکه باید به آن از نظر پارامترهای درونی نیز توجه نمود و آن را تیمار کرد. منظورم این است که در تالاب نباید تنها گفت چند درصد تالاب مرطوب است بلکه باید کیفیت آب از جهت غلظت املاح موجود و حرارت لایه های مختلف و اکسیژن محلول نیز توجه شود. کار مطالعاتی که در مورد تالاب هورالعظیم انجام شده نشان می دهد که برای زنده نگاه داشتن بخش ایرانی هورالعظیم بسته به خشکی و یا تر بودن فصل یا سال حداقل 24 مترمکعب در ثانیه و در گزینه مطلوب 56 مترمکعب در ثانیه و یا بیشتر آب باید وارد تالاب گردد.

برای ورود به بحث و نتیجه گیری اطلاعاتی که باید مدّ نظر داشت این نکات است.

1ـ از اول تیر ماه 1400 تا دوازدهم تیر ماه مقدار تغذیه تالاب از طریق شاخه های رودخانه کرخه بین صفر تا 7 متر مکعب در ثانیه بوده است یعنی کمتر از یک چهارم حداقل حق آبه.

2ـ در طول سال بخشی از نیاز تالاب توسط پساب های کشاورزی تامین می گردد بنابراین با صفر شدن ورودی آب شیرین کرخه به تالاب کیفیت آب تحت تاثیر پس آب ها قرار داشته است. البته چون پس آب ها به مخازن 4 و 5 هورالعظیم وارد می شوند تاثیری در کیفیت مخازن 1 و 2 تالاب ندارند زیرا جاده شط علی مانع تداخل می گردد ولی مخزن شماره 3 را متاثر نموده اند.

3ـ علی رغم فشار به کشاورزان سنتی برای پیروی از الگوی کم مصرف در طول رودخانه کرخه متاسفانه حداقل 2600 هکتار از زمین های کشاورزی منطقه زیر کشت پُر مصرف برنج رفته اند.

4ـ چون در دوسال گذشته و زمستان امسال حق آبه ای بیش از نیاز واقعی به تالاب تغذیه شده است همین مسئله باعث رونق و رشد قابل ملاحظه پوشش گیاهی و گونه های جانوری آبزی شده و با صفر شدن ورودی کرخه به تالاب علی رغم این که سطح پوشش مرطوب تالاب کاهش محسوسی نداشته است (نقشه های ماهواره ای پوشش مرطوب بیش از 70 درصد را تایید می نمایند) امّا عمق آن کم شده ولی نیاز به اکسیژن محلول برای حیات تالاب بالا باقی مانده است.

تصویر

عدم تامین حق آبه حداقلی مورد نیاز در خرداد ماه و تیر ماه از کرخه و برنامه ریزی غلط توزیع حق آبه در طول سال آبی مقصر اصلی و بقیه بهانه است.

با این اطلاعات اتفاقی که در تالاب رخ داده این است که صفر شدن ورودی آب کرخه و راکد شدن و کم عمق بودن آب در مخازن مختلف و گرمای شدید تیر ماه سبب شده لایه های آب مخزن بیش از حد گرم شده و اکسیژن محلول در آب نیز تخلیه گردد در نتیجه کفاف نیاز جمعیت زیاد آبزیان را نداشته و آنان را تحت استرس شدید قرار داده و متاسفانه مقدار زیادی از آن ها را از بین برده است. پس درست است که در مجموع در طول سال آبی یعنی از اول مهر 99 تا کنون آب کافی به تالاب رسیده است امّا عدم توزیع مناسب تغذیه آب در طول زمان به مخزن و تقریباً صفر شدن ورودی در یک ماه گذشته این فاجعه زیست محیطی را رقم زده است. یعنی زمانی با آب زیادی تکثیر و ازدیاد را دامن زده ایم و اکنون گریبان آن ها را گرفته و خفه کرده ایم. در انتها به این نکات نیز توجه شود که؛

1ـ حتی اگر الگوی کشت منطقه نیز به الگوی ایده آل نیز تغییر می کرد در طول یک ماه گذشته تنها 5 تا 6 مترمکعب در ثانیه به آب ورودی به تالاب اضافه می شد و تاثیر چندانی در سرنوشت تالاب نداشت.

2ـ پس آب های کشاورزی در ایجاد این شرایط سهم بسیار ناچیزی دارند.

3ـ فعالیت شرکت نفت در هورالعظیم هیچ نقشی در محدویت ورود آب به مخازن تالاب و یا کیفیت آب و یا بهره برداری از تالاب نداشته است. فعالیت های نفتی اگر مشکلی با آب داشته باشند در حالت سیلاب است که حتی در سیلاب فروردین 98 نیز نتوانستند مانع گسترش تالاب گردند.

پس به طور خلاصه عدم تامین حق آبه حداقلی مورد نیاز در خرداد ماه و تیر ماه از کرخه و برنامه ریزی غلط توزیع حق آبه در طول سال آبی مقصر اصلی و بقیه بهانه است.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (84 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (76 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (76 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (38 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (35 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (33 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (27 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (26 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (24 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (24 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (20 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (19 نظر) صدای بهشتی دو برادر با خوانندگی برای پدر و مادر ناشنوایشان+ویدئو/حنجرشونو فرشته ها بوسیدن+ویدئو (17 نظر) بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری (15 نظر) خلاقیت خنده دار دانش آموز تنبل در پاسخ به سوال ریاضی حماسه ساز شد+عکس/حیف انیشتین این نخبه رو ندید مرد (15 نظر)
دیگران می‌خوانند   
(ویدئو)سکانس خنده دار خواستگاری قل مراد از فروغ در سریال باغ مظفر/شفیعی جم باز هم ملت رو از خنده روده بر کرد خلاقیت هوشمندانه اُوستا نقّاش برای رنگ آمیزی3 بعدی اتاق کودک/ وقتی استعداد تو خون آدم باشه میشه همین+ عکس فال ابجد روزانه یکشنبه 16 اریبهشت 1403 فال شمع یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 فال انبیاء روزانه امروز یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 + فیلم فال قهوه با نشان روز یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 نگاهی به کیک تولد 48 سالگی و 2طبقه کریم باقری/ شیک در عین سادگی+ عکس خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! شاهرخ‌خان در تهران دستگیر شد عکسی از خانه ابدی علی طباطبایی و پدربزرگش که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... لحظه هولناک سقوط دکل برق روی یک خودرو وسط جاده؛ انفجار مخزن! +ویدئو نگاهی به خونه زندگی لوکس و دلباز پاشا جمالی، مهیار سریال نون خ+عکس/ چه مبلمان خوش رنگ و باکلاسی😍 فریبا نادری: همسرم منو نمیگرفت تا اینکه گریه و زاری کردم گفتم من جوونیمو برات گذاشتم+ویدئو مادرانگی و بچه داری کیوت حدیث میرامینی، روشنکِ سریال دلنوازان/ ماشالا چه بچه بانمکی+عکس صحبت های خنده دار آقای قرائتی: به رهبر گفتم برای بچه های مدرسه پول بدیم طلبه بیاد نماز بخونه گفت نمیخواد نماز برای خداست گفتم پول تاکسیشو باید بده +ویدئو😂👌 خلاقیت خنده دار مهندس ایرانی در پیوند موفقیت آمیز پیکان به پرشیا حماسه آفرید+عکس/ شرکت بنز باید سازنده اینو استخدام کنه تغییر استایل سامان صفاری، امیر سریال دلدادگان در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس انتخاب بازیگران منوچهر هادی در فیلم جدیدش بدون حضور یکتا ناصر +عکس/از جواد خیابانی تا حمید گودرزی... نگاهی به سفر رهبر انقلاب به لرستان با ماشین معمولی و فقط با یک راننده/مردم لُر جواهرند +عکس این زن اولین واردکننده تاکسی به تهران بود/ یک تاکسی سهم پسرانی که متاهل می شدند+عکس بدرقه مهدی هاشمی برای رفتن به اوین توسط پدرش هاشمی رفسنجانی +ویدئو (عکس) گریه های تلخ محمود احمدی نژاد در روز تشییع پیکر برادر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی عکسی از تیپ خاص اسحاق جهانگیری در طبیعت /هوا واقعا دلچسب است روزی روزگاری 21 مغازه پالان‌دوزی در بازار طهران قدیم+عکس/نعل و میخ؛ ابزار یک شغل پردرآمد محبوب‌ترین سکه طلا در بازار ایران این سکه است آیا فرزندتان یک استعداد استثنایی است؟ به دنبال این نشانه‌ها باشید! راز چهره‌ی نیاکان ما فاش شد / چهره نئاندرتال 75 هزار ساله بازسازی شد! + تصویر معمای جالب ریاضی که از 1000 نفر 1 نفر توانست به آن پاسخ دهد (ویدئو) تمرینات سخت و نفس‌گیر رانندگان فرمول یک! (ویدئو) پایان فضا، راز حل شده یا افسانه‌ای ابدی؟ قبول شدگان ماده 28 پس از قبولی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش باید چه کنند؟ (ویدئو) با رعایت این نکات از آسیب نرسیدن به ماشین خود در فصل گرما اطمینان حاصل کنید (ویدئو) این بار با کمک هوش مصنوعی سیمپسون‌ها پا به دنیای واقعی گذاشتند! بررسی‌ و مطالعه تقسیم استانهای غربی و شرقی تهران/ لزوم تطبیق طرح با شرایط امروز جمعیتی واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران ؛ مرعوب نمی شویم نخبه معلول کنکور انسانی بر اثر گاز گرفتگی جان باخت‌ توصیه امام صادق (ع) به پدران و مادران امروز دفاع جانانه محمدحسین میثاقی از بانوان پرسپولیسی هتک حرمت شده / از اون سربندت خجالت بکش ...
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...