در مورد قلعه‌ ناریکالا در گرجستان چه می دانید؟

  شنبه، 06 اسفند 1401   زمان مطالعه 5 دقیقه
در مورد قلعه‌ ناریکالا در گرجستان چه می دانید؟
قلعه‌ ناریکالا از مهم‌ترین و زیباترین جاذبه‌های گردشگری گرجستان به‌شمار می‌رود. با قدمتی که به قرن چهارم میلادی بازمی‌گردد، این بنا روی یک تپه قرار دارد و چشم‌اندازهای زیبایی از شهر قدیم تفلیس و رود کر را به نمایش می‌گذارد. با قرارگیری بین حمام‌های گوگردی و باغ گیاه‌شناسی، این قلعه از دو بخش محصور با دیوار تشکیل می‌شود.

تفلیس پایتخت و همچنین بزرگترین شهر کشور گرجستان و شرق اروپا است. این شهر بدلیل نزدیکی به کشور ترکیه و روسیه توانسته به عنوان یک مقصد گردشگری در جهان به شمار بیاید و در سال های اخیر مسافران زیادی به سمت این شهر گرجی سفر کنند. تفلیس یکی از مقاصد گردشگری محبوب برای ایرانی ها به شمار می آید و دلیل آن هم لغو روادید برای ورود ایرانیان به این کشور بوده است. ساعد نیوز قصد دارد در این مطلب درباره یکی از جاذبه های تاریخی قلعه ناریکالا در گرجستان را شرح دهد، ما را در ادامه همراهی کنید.

تفلیس زیبا از آن شهرهایی است که به دلیل نزدیکی جغرافیایی ، هزینه های پایین و مناسب و البته بافت شهری مدرن و فوق العاده ای که دارد ، در سالهای اخیر بطور چشمگیری مورد توجه گردشگران ایرانی قرار گرفته و به همین دلیل تور تفلیس بسیار محبوب است. در ضمن این شهر که پایتخت کشور گرجستان شناخته میشود کلی جاذبه و دیدنی های متفاوتی را در خود جای داده که یکی از مهمترین های آن قلعه ناریکالا در تفلیس است

همانطور که گفتیم شهر تفلیس در زمان حکومت ساسانیان جزئی از خاک ایران به شمار می آمد و این قلعه در قرن چهارم میلادی توسط ایرانیان ساخته شد. پس از آن بود که تفیلس به دست پادشاه وقت گرجستان ساخته و بعدها در گذر زمان به شهری مورد توجه بدل شد. بنابراین با انتخاب ناریکالا، جاذبه ای ایرانی را در پیش رو دارید که قدمتی بیش از 1600 سال دارد و دارای معماری پارسی است. جالب است بدانید که ناریکالا در تفلیس با عنوان «قلعه مادر» نیز مشهور است و به عنوان نماد باستانی و دفاعی شهر شناخته می شود. این قلعه زمانی حمله مغول های به ایران صورت نگرفته بود این قلعه با نام بومی آن منطقه شوریس سیخه عنوان داشت محلی کاربردی برای دفاع از مرزهای ایران بشمار می رفت و بخش هایی از آن به عنوان زندان و سیاهچاله مورد استفاده قرار می گرفت.

 قلعه ناریکالا در گرجستان

اما این موضوع تا زمانی ادامه داشت که مغول ها به ایران حمله کردند و به این ترتیب با یورش خود توانستند تفلیس و این قلعه را به تصرف خود در بیاورند. با این که آسیبی به قلعه وارد نساختند اما نام آن را به “نارین قلعه” تغییر دادند. نام کنونی آن بر اساس تفاوت گویش های مردم ساکن در این منطقه به ناریکلا تغییر کرده است. البته بد نیست بدانید برخی از منابع نیز تخریب ناریکالا در سال 1827 را مربوط به انفجار مهمات روس ها می دادند که از این قلعه برای نگهداری آن ها استفاده می کردند. اما بارها و بارها این قلعه ایرانی در شهر تفلیس مورد بازسازی قرار گرفته و اکنون با گذشت 1600 سال ساختمانی مستحکم برای بازدید عموم دارا است.

در حیاط این قلعه یک کلیسا کوچک به نام سنت نیکلاس ساخته شده است. قدمت این کلیسا تاریخی به قرن دوازدهم میلادی باز می گردد. در آن زمان شاه وایت چهارم بر شهر تفلیس حکمرانی می کرد. در سال 1827 زلزله و آتش سوزی در این منطقه رخ داد که باعث تخریب بخش هایی از کلیسای سنت نیکلاس شد. کاوشگران با کشف برخی از لوح های مذهبی کلیسا در سال 1966 میلادی و همچنین بازسازی این کلیسا در طی تاریخ 1996 تا 1997 توانستند آن را روزهای پیشین خودشان بازگردانند و هم اکنون جزء یکی از جاذبه های گردشگری در شهر تفلیس به شمار می رود. کلیسای سنت نیکلاس سه ورودی در جهات مختلف دارد و هنگامی که وارد آن شوید، با حکاکی های جالب توجهی بر روی دیوار مواجه خواهید شد. همچنین بر روی دیوارهای این کلیسای کوچک، نقاشی هایی از کتاب مقدس و تاریخ گرجستان را خواهید دید.

 قلعه ناریکالا در گرجستان

بخش های مختلف قلعه نارین

در این قلعه کلیسایی با ناقوس های قدیمی وجود داشته که متعلق به قرن سیزدهم بوده اما به دلیل آتش سوزی از بین رفته است و کلیسای سنت نیکلاس به سبک قدیمی و به شکل صلیب در پایین این دژ به عنوان جایگزین کلیسای قدیمی ساخته شده است و آن را می‌توان یکی از قدیمی ترین کلیساهای تفلیس دانست. برخی از لوح های مذهبی کلیسای قدیمی پیدا شده اند و بازسازی هایی نیز صورت گرفته تا به حالت ابتدایی دست یابد. کلیسای سنت نیکلاس دارای سه ورودی است که شامل حکاکی های جالبی بر روی دیوار ها است. همچنین نقاشی هایی از کتاب مقدس و تاریخ گرجستان را نیز روی دیوارهای این کلیسا خواهید دید.

دسترسی به قلعه ناریکالا چگونه است؟

قلعه ناریکالا در مرکز شهر تفلیس قرار دارد ، پس بنابراین به راحتی می توانید با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی گرجستان در تفلیس خود را به این سازه باستانی جذاب برسانید و شما این امکان را دارید که از این وسایلی همچون مترو ، اتوبوس و تاکسی استفاده نمایید و یکی از جالب ترین راه هایی که برای دسترسی به ناریکالا می توانیم به شما پیشنهاد کنیم ، تله کابین تفلیس است و شما برای این کار باید خود را به بوستان رایک ( Rike Park ) که درست در آن سوی رودخانه کر تفلیس می باشد ، برسانید و بعد از آن تنها با پرداخت 2 لاری گرجستان سوار بر تله کابین تفلیس شوید و از رودخانه عبور کرده و درست در نزدیکی قلعه پیاده شوید و همچنین اگر بخواهید برگشت هم از همین راه بروید ، در مجموع کارتی با شارژ 5 لاری گرجستان همان ابتدا به شما داده می شود که کارتان راحت خواهد شد ، در غیر این صورت این امکان هم هست که در راه برگشت از پیاده روی نهایت لذت را ببرید .

خلاصه

ناریقالا یک قلعه باستانی در بالای تپه‌ای در تفلیس، گرجستان است.این قلعه شامل بخش‌هایی با دو دیوار بر روی یک تپه پرشیب بین حمام‌های گوگردی و باغ ملی گیاه‌شناسی قرار دارد. در حیاط پایینی، کلیسایی جدید با نام نیکولوز قدیس قرار دارد که در سال 1997 ساخته شده‌است. این سازه در سده چهارم میلادی به عنوان یک دژ ساسانی ساخته شد و «شوریس تسیخه» گرجی: შურის ციხე نام داشت که به معنای «قلعهٔ حسد» است. گسترش این قلعه ابتدا در زمان حکومت خلافت اموی بر امیرنشین تفلیس و سپس در زمان حکومت داویت چهارم (1089–1125) بر پادشاهی گرجستان انجام شد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (584 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (107 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (52 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (39 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (28 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (18 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) نگاهی به استایل محرمی متفاوت بازیگران معروف و محبوب ایرانی/ از هادی کاظمی و مهدی پاکدل تا المیرا شریفی مقدم+عکس (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان