ساعدنیوز
ساعدنیوز

در مورد پارک ملی سرنگتی چه می دانید؟

  یکشنبه، 28 اسفند 1401   زمان مطالعه 4 دقیقه
در مورد پارک ملی سرنگتی چه می دانید؟
پارک ملی سرنگتی پارکی ملی در ناحیه سرنگتی در تانزانیا است. این منطقه به خاطر مهاجرت سالانه بیش از یک و نیم میلیون گاو وحشی آفریقایی و 250٬000 زبرا در آن معروف شده‌است. به خاطر وسعتش و تعداد زیاد جانوران و درندگان در آن، این پارک اغلب به عنوان بهترین اندوخته طبیعی (nature reserve) در قاره آفریقا شناخته می‌شود.

در تورهای سافاری این پارک ملی حیواناتی را از نزدیک خواهید دید که تا قبل از آن فقط آنها را از قاب تلویزیون مشاهده کرده‌اید. در این مطلب قصد داریم همه چیز را درباره پارک ملی سرنگتی بررسی نماییم. اگر شما هم علاقمند به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید، با ما تا انتهای این مطلب از وب سایت ساعد نیوزهمراه باشید.

پارک ملی سرنگتی صحنه بی بدیل پدیده ای خارق العاده و حیرت برانگیز حیاط وحش تانزانیا می باشد اگر علاقه مند به حیاط وحش و سافاری هستید و به دنبال یکی از بهترین حیاط وحش های جهان می گردید سافاری های پارک ملی سرنگتی تانزانیا پیشنهاد می شود. در اکثر مواقع تور سافاری زمینی و یا تور سافاری بالن بدون دیدن 5 بزرگ جهان یعنی شیر، پلنگ، فیل، بوفالو و کرگدن تمام نمی شود. در میان این حیوانات وحشی قوم ماسایی ها زندگی می کنند و سنت های خود را در دنیای مدرن امروز ادامه می دهند با ما همراه شوید تا با پارک ملی سرنگتی بیشتر آشنا شوید و تانزانیا را در برنامه سفرهای آتی خود همانند میلیون ها گردشگر قراردهید.

سفر به تانزانیا

تانزانیا کشوری آفریقایی است که در شرق این قاره قرار گرفته و بیشتر در بین گردشگران به عنوان یک مقصد مناسب برای تماشای حیات وحش به شمار می رود. کشور تانزانیا از لحاظ جغرافیایی در شرق آفریقا قرار گرفته و با کشورهایی نظیر کنیا، اوگاندا و رواندا از شمال و غرب به ترتیب همسایه هستند. نام تانزانیا واژه‌ای مرکب از تانگانیکا و زنگبار است. این دو کشور در سال 1964 یا یکدیگر متحد شده و جمهوری تانزانیا را تشکیل دادند. مهم ترین شهر های آن شهر دارالسلام، دودوما و ارینگا و آروشا می باشد. نزدیکترین شهر به پارک ملی سرنگتی و بیشترین سفرهای سافاری از شهر آروشا به این پارک انجام می شود. آروشا، میزبان برخی از بزرگترین شگفتی های تانزانیا است.

حیات وحش پارک ملی سرنگتی

حیات وحش پارک ملی سرنگتی

به جز مکانی مناسب برای مهاجرت سم‌داران، این پارک پناهگاه دیگر جانوران از جمله درندگانی چون شیر است. مهم‌ترین جانداران این پارک طبیعی به شرح زیر هستند:

  • شیر: سرنگتی بزرگترین جمعیت شیرهای آفریقا را در خود جای داده و این به دلیل زیاد بودن طعمه برای این جانوران در این منطقه است. هم‌اکنون نزدیک به 3000 شیر در این زیست‌بوم زندگی می‌کنند.

  • پلنگ آفریقایی: این جانوران گوشه‌گیر بیشتر در منطقه سرونرا دیده می‌شوند ولی با جمعیتی بالغ بر 1000 عدد، در سراسر پارک پراکنده هستند.

  • فیل آفریقایی: جمعیت این گونه پس از کاهش شدید در دهه 1980 به دلیل شکار غیر قانونی، در حال افزایش است. آن‌ها بیشتر در مناطق شمالی پارک حضور دارند.

  • کرگدن سیاه: تعداد این جانوران در پارک به دلیل شکار غیرقانونی بسیار کم شده و به ندرت چند عدد از آن‌ها از مرزهای شمالی وارد پارک می‌شوند.

  • گاومیش آفریقایی: با تعداد فراوان، این جانوران گله‌های بسیار با سلامتی خوب در پارک دارند ولی به دلیل بیماری تعدادشان اندکی کم شده‌است.

سرنگتی همچنین سکونتگاه گونه‌های دیگری چون یوز، آهو، توپی، کفتار، انتر، ایمپالا، سگ وحشی آفریقایی، و زرافه است.

پارک ملی سرنگتی

پارک ملی سرنگتی کجاست؟

پارک ملی سرنگتی دروازه مناطق حیاط وحش در شمال تانزانیا است. مکانی که پارک ملی دریاچه مانیارا، پارک ملی تارانجیر و پارک ملی آروشا را و پارک ملی انگورونگورو را در خود جای داده است. این پارک در مناطق مارا و سیمیو قرار گرفته و دارای مساحتی حدودی 15 میلیون هکتار منطقه جنگلی ساوانا است. این منطقه به دلیل مهاجرت سالانه بیش از 1.5 میلیون گاو وحشی آفریقایی و 250 هزار گورخر و بزرگترین جمعیت شیر در آفریقا شناخته شده است.

از لحاظ موقعیت جغرافیایی، پارک سرنگتی در شمال غربی تانزانیا واقع شده است و از شمال، یعنی جایی که به ذخیره حیاط وحش ماسایی ما را می پیوندد؛ با کشور کنیا مرز مشترک دارد. این منطقه از طرف جنوب شرقی به منطقه حفاظت شده انگورونگورو خواهد رسید.در قسمت جنوب غربی منطقه حیاط وحش ماسوا در غرب مناطق ایکورونگو و گرومتی و در شمال شرقی لولایندو قرار گرفته که در مجموع اکوسیستم سرنگتی را تشکیل می دهند. تقریبا 200 سال پیش اولین کاوشگر به نام اسکار ‌باچان اهل اتریشی و اروپایی به این منطقه دم گذاشت و با نام گذاری این منطقه با نام سرنگتی به معنی دشت بی پایان به کل دنیا معرفی کرد.

در چمنزار وسیع و خالی از درخت دشت‌های سرنگتی گاوهای وحشی تولید مثل می‌کنند و از ماه دسامبر تا می چهارپایان دیگر مانند گورخر ، غزال، ایمپالا، بوفالو در گله‌هایی با تعداد زیاد در این منطقه پیدا می‌شوند. رودخانه گرومتی محل زیست گروکودیل‌های نیل ، میمون‌های کلوبوس‌، کرگدن‌ها و عقاب‌ها نیز هست. بهترین زمان سفر به این منطقه را باید ماه‌های می و جولای ( خرداد تا مرداد ماه) دانست.

خلاصه

پارک ملی سرنگتی در شمال تانزانیا قرار دارد و یکی از مقاصد کلاسیک سافاری آفریقا به‌شمار می‌رود. این پارک از علف‌های کوتاه و درختان پراکنده تشکیل شده است و به لطف آن‌ها مکانی مناسب برای گورخرها و سایر چهارپایان محسوب می‌شود. این گیاهخواران همواره گوشت‌خواران و شکارچیان زیادی را به سمت خود جذب می‌کنند و همین تقابل میان گونه‌های متنوع حیوانات است که این پارک ملی را به یکی از مقاصد پرطرفدار سافاری تبدیل می‌کند. همچنین پارک سرنگتی به خاطر مهاجرت سالانه‌ی حیوانات در مقیاس عظیم شناخته می‌شود.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
الهام حمیدی: ما مستاجریم برعکس ستاره‌های کاخ‌نشین آن سوی آب‌ها، ما در حسرت یک خانه‌ایم که مال خودمان باشد! (322 نظر) مریم امیرجلالی: داماد و دخترم توی کانادا هر دوتاشون کارمند بانک هستند و تا 5 کار می‌کنند که بعدش نای حرکت ندارند؛ ایران همه چیز سر جای خودشه کارمندا تا 2 کار می‌کنند+ویدیو (248 نظر) داریوش ارجمند: روزی که تندیس حاج قاسم را بوسیدم به من گفتند بت پرست! گفتم هستم 100 بار دیگر هم می بوسم+فیلم (161 نظر) سیدجواد هاشمی: آقای پزشکیان باسوادترین رئیس‌جمهور ایران بوده اما آیا باید ایشون رئیس‌جمهور بشه؟؛ چرا منو فقط به چشم شهید سینمای ایران می‌بینید+ویدیو (160 نظر) پاسخ جالب رهبر معظم انقلاب به سوال چالشی: آیا شرکت در عروسی که در آن رقصیدن وجود دارد، اشکال شرعی دارد؟ (145 نظر) نگاهی به میز عزای ساده و بدون تجملات مراسم ترحیم آیت الله هاشمی رفسنجانی/ تزئین زیبا و اصیل با گل، خرما و شمع+عکس (144 نظر) دبیر زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: هفته‌ایی 2 روز به رهبری درس میدادم؛ ایشان منظم و دقیق با خطی زیبا تمرین‌هایشان را انجام می‌دادند+عکس (142 نظر) مقام معظم رهبری: ما در خانه یک فرش دستبافت داریم که آن هم جزو جهیزیه‌ خانمم بوده که نخ‌نما شده ولی چون یادگاری است نگه داشتیم؛ والاّ همه‌ خانه‌ ما موکت هست (133 نظر) نگاهی به سینی های تزئین شده خرما و حلوای هنرمندان پیشکسوت ایرانی روی میزهای عزای شیک و زیبایشان/روحشان شاد و یادشان گرامی+عکس (115 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا برای طراحی و ساخت خانه 2 طبقه حماسه ساز شد+عکس/ هنر نزد ایرانیان است و بس😂 (113 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا سیم کش برای طراحی پریز در توالت حماسه آفرید+عکس/ هنر نزد ایرانیان است وبس (104 نظر) خلاقیت خنده دار پدران ایرانی برای ثبت نام دخترشان در ثبت احوال حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس+عکس (96 نظر) مهرانه مهین ترابی: شاید خلاف مسیر زندگی باشم ولی از اینکه مادر نیستم خوشحالم+ویدئو (90 نظر) کیک تولد خاص و چند بعدی فاطمه دانش پژوه برای تولد سید احمد خمینی با طرح مورد علاقه اش / مبارکا باشه+عکس (83 نظر) رضا گلزار: هنوزم کسی باور نمیکنه من ازدواج کرده باشم/ دستپخت آیسان محشره برای همین فست فود خیلی کم میخورم+فیلم (81 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز