دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / گردشگری /

در مورد تالاب استیل آستارا چه می دانید؟ 

دوشنبه، 28 فروردین 1402
تالاب استیل تالابی است که در 7 کیلومتری شهر آستارا و در حاشیه جاده آستارا به تالش قرار دارد. این تالاب یکی از مناطق نمونه گردشگری و توریستی شهر آستارا به‌شمار می‌رود.

اگر می‌خواهید یکی از بهترین و جذاب‌ترین مناطق گردشگری را ببینید، سراغ تالاب استیل آستارا بروید. این منطقه زیبا آن‌قدر جذاب و دوست‌داشتنی است که در سال 1384 به عنوان یکی از پنج مناطق گردشگری برتر در استان گیلان شناخته شده است. این تالاب با نام‌های تالاب هستیل، تالاب درختان شناور و دریاچه متحرک هم شناخته می‌شود. هنگامی که به تماشای این تالاب می‌نشینید، انگار که یک نقاشی سه‌بعدی و زیبا را از آب و درخت مشاهده می‌کنید. تصویر درختان سرسبز و پرتراکم که در آب زلال تالاب افتاده است، آن‌قدر زیباست که نمی‌توانید از آن چشم بردارید. آب این تالاب همچون آینه‌ای در دل طبیعت است که زیبایی‌های اطراف خود را در آن منعکس می‌کند.
پدیده جالبی که البته برای ساکنان این منطقه عادی شده است و دلیل آن هنوز مشخص نیست، جابه‌جایی آب تالاب است. اگر شب را کنار این تالاب اتراق کنید، صبح که از خواب برمی‌خیزید، متوجه تغییر مکان آب می‌شوید که برخی درختان زیر آب رفته‌اند و برخی از آب سر بیرون آورده‌اند!
جنگل‌های انبوه و محیط سرسبزی که در اطراف این تالاب وجود دارند از دیگر زیبایی‌های طبیعی هستند که باعث شده‌اند تا جلوه‌گری تالاب بیشتر خود را نشان دهد. البته نباید پرندگان مهاجر را هم نادیده گرفت؛ پرندگانی که از مناطق قطبی و اروپای مرکزی به این منطقه سفر می‌کنند و مهمان این تالاب می‌شوند.
البته خاص بودن این منطقه را نمی‌توان به این چند مورد محدود کرد. درختان توسکای شناور با ریشه‌های رها در تالاب، هر لحظه در حال تغییر مکان هستند و همین عامل هم سبب شده است تا به عنوان یک مورد جذاب برای گردشگران تلقی شود. پس با این همه شگفتی در تالاب استیل آستارا بهتر است که هر چه سریع‌تر بار و بندیل سفر را ببندید و خود را به دل جاده بسپارید.

پیشینه تالاب استیل

اهمیت اکو توریستی این تالاب از جهت نزدیکی به جاده، تنوع چشم‌اندازهای طبیعی همچون کوهستان، جنگل و مزارع و کشتزارهای اطراف دو چندان می‌شود. ضلع‌غربی تالاب، پوشیده از جنگل و پوشش‌های سبز گیاهی است و در ضلع شرقی آن درختان توسکای شناور منظره بسیار جالب توجهی را بوجود آورده است که در بهار و تابستان استراحتگاه مسافران بوده و از نظر گردشگری یکی از جاذبه‌های مهم تلقی می‌شود.

تالاب استیل 138 هکتار وسعت دارد و از مکان‌های گردشگرپذیر استان گیلان است. این تالاب یکی از مهمترین قطب‌های گردشگری در شهر آستارا است که افزون بر کارکردهای زیستی و طبیعی از جنبه‌های اقتصادی- اجتماعی نیز بسیار مهم است. قرار گرفتن این تالاب در بین جاده و کوه اسپینه و همسایگی با هتل بین‌المللی از جاذبه‌های توریستی استان گیلان است و سالانه تالاب استیل پذیرای هزاران پرنده مهاجر و جوجه‌آوری این پرندگان در این تالاب است.

معرفی تالاب استیل

تالاب استیل یکی از تالاب‌های پر اهمیت کشور به شمار می‌رود و از جاهای دیدنی آستارا محسوب می‌شود. مردم بومی در زبان تالشی این تالاب را هستل (با معنای آبگیر) می‌نامند. این تالاب به‌دلیل برخورداری از چشم‌اندازهای کوهستان و جنگل در کنار مزارع کشاورزی در میان گردشگران محبوبیت زیادی دارد. همچنین حضور پرندگان مهاجر بر جذابیت بکر استیل افزوده است.

تالاب استیل از سال 1384 یکی از پنج منطقه‌ نمونه‌ گردشگری استان گیلان به شمار می‌رود که به رشد اقتصادی این استان کمک بسیاری کرده است. خوشبختانه در سال 1393 نیز با اعلام اداره‌ کل حفاظت محیط زیست استان گیلان، در پی بارش‌های فراوان باران، وسعت این تالاب به میزان قابل توجهی افزایش یافت.

متاسفانه وضعیت رسیدگی به تالاب‌ها در ایران مناسب نیست و این مورد شامل تالاب استیل نیز می‌شود. دلیل بدی این وضعیت، استفاده و برداشت بی رویه از آب برای آبیاری شالیزارهای آستارا است. همچنین پیشروی انسان‌ها در نزدیکی تالاب سبب کاهش مهاجرت پرندگان شده است. از طرف دیگر افزایش ساخت‌و‌ساز در محدوده‌های اطراف و فعالیت کارگاه‌های صنعتی آسفالت و شن و ماسه و بدتر از همه تخلیه انباشت‌های زباله و نخاله، به‌علاوه‌ی عبور دکل‌های فشار برق قوی از وسط آن، روز به روز تالاب را به سوی مرگ سوق می‌دهد.

ویژگی‌های تالاب استیل

  • تالاب استیل 13 متر پایین‌تر از سطح دریاهای آزاد قرار دارد.

  • تالاب استیل درمجموع 138 هکتار مساحت دارد.

  • آب تالاب استیل از نوع شیرین است.

  • منبع آب این تالاب از بارش‌های باران است و به اعتقاد مردم منطقه، بخشی از آن نیز از چشمه‌های بستر آن تامین می‌شود.

حیات وحش تالاب استیل

تالاب استیل درمجموع میزبان بیش از 80 نوع گونه‌ گیاهی و جانوری است که برخی از آن‌ها در خطر انقراض قرار دارند. این تالاب و محیط اطراف آن امروزه به‌عنوان منطقه‌ شکار ممنوع اعلام شده‌اند.

  • پوشش گیاهی: در غرب تالاب استیل می‌توان جنگل‌های سرسبز و در شرق آن درختان توسکا را مشاهده کرد. ریشه‌ درختان توسکا که درون تالاب قرار دارند، در واقع درون آب هستند. ازاین‌رو این درختان همواره در حال جابه‌جایی هستند. به همین دلیل،‌ این تالاب به تالاب درختان شناور نیز شهرت دارد.

  • پرندگان مهاجر: تالاب استیل سالانه میزبان سیل مهاجرت پرندگان بی‌شماری است که از مناطقی مانند اروپای مرکزی، شمال دریای خزر و مناطق قطبی به این سمت پرواز می‌کنند. برخی از این پرندگان مانند «چینگیر نوک‌سرخ» در دسته‌ پرندگان کمیاب قرار می‌گیرند.

  • ماهیان: وجود ماهیانی مانند کپور و اردک ماهی از مهم‌ترین ویژگی‌های این تالاب به شمار می‌رود.

  • دیگر جاندران: از دیگر جاندارانی که در این ناحیه زندگی می‌کنند می‌توان به‌نوعی موش بزرگ تالابی به نام نوتریا و انواع مار و لاکپشت اشاره کرد.

امکانات تالاب استیل

تالاب استیل امکانات چندانی ندارد و تنها آلاچیق‌هایی برای گردشگران و محلی برای شستن ظروف در آن در نظر گرفته شده است. همچنین امکان قایق‌‌سواری در تالاب وجود دارد.

تالاب استیل محیطی بکر است که تفریحات محدودی را در آن می‌توان تجربه کرد. می‌توانید با کرایه قایق‌های پدالی یا موتوری، در تالاب گشت‌و‌گذار کنید. همچنین اگر اهل عکاسی هستید، بی‌شک سوژه‌های متعددی برای عکاسی خواهید یافت، از آب‌ ساکن تالاب گرفته تا درختان توسکا. برای بازدید‌های خانوادگی و دوستانه نیز پیک‌نیک را توصیه می‌کنیم. زیراندازی پهن کنید و روزی را با شادی و آرامش در جوار تالاب استیل سپری کنید.

چالش‌های زیست‌بومی تالاب استیل

از سال 1384 تالاب استیل به عنوان یکی از پنج منطقه نمونه گردشگری استان گیلان شناخته شده است؛ ولی معضل تالاب استیل به مانند بسیاری دیگر از تالاب‌های موجود در داخل استان گیلان و کشور به مانند تالاب انزلی و تالاب کیاکلایه کم‌آبی می‌باشد که در مورد تالاب استیل استفاده بی‌رویه از آب این زیستگاه طبیعی برای آبیاری شالیزارهای منطقه آستارا مشکل مهم و اساسی به‌شمار می‌رود.

ویژگی های تخصصی تالاب

حدود 250 گونه گیاه در تالاب زندگی می کند , پوشش گیاهی منطقه شامل : درختان توسکا , نی و گیاهان علفی است.حیواناتی که در تالاب زندگی میکنند شامل : نوتریا ، قره قاز ، ماهیانی مانند کپور و اردک ماهی، سمور، مارهای آبی، شنگ ، لاک پشت، قورباغه و... است که دقیقا به دلیل وجود این حیوانات تالاب از سوی محیط زیست منطقه شکار ممنوع اعلام شده است.

مسیر تالاب استیل

در استان گیلان به سمت شهرستان آستارا حرکت نموده، حال از جنوب این شهر به سمت جاده آستارا-رشت (در 5 کیلومتری جنوب آستارا) رفته، پس از طی 5 کیلومتر در حاشیه جاده اصلی تالش، به تالاب استیل خواهید رسید. برای اقامت در این منطقه می توانید در هتل های اطراف آن اقامت نمایید. ناگفته نماند که عدم مدیریت صحیح استفاده از منابع آبی و خشکسالی باعث شده است که تالاب استیل هم مانند خیلی قسمت های آبی دیگر ایرانمان رو به خشکی و نابودی برود...

خلاصه

یکی از جاذبه های دیدنی در خطه زیبا و همیشه سبز شمال، تالاب استیل است. این تالاب زیبا دارای چشم اندازهای خارق العاده از مناطق کوهستانی، جنگل و مزارع گسترده و سرسبز کشاورزیست که همچون نگین انگشتری، تالاب استیل را در دل خود جای داده، مردم تالش زبان منطقه، آن را هستل (به معنای آبگیر) می نامند. تالابی با آب شیرین که چشمه هایی که، به اعتقاد مردم منطقه، در بستر این تالاب قرار گرفته به همراه آب های حاصل از بارش باران از جمله منابع تغذیه تالاب استیل هستند.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز شنبه 30 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
ترجمه تخصصی کتاب
خطای دید/ حتی افرادی با ضریب هوشی بالا نمی‌توانند "تخم‌مرغ عید پاک" را که در "مهمانی خرگوشی" گم شده است، در 4 ثانیه پیدا کنند
تبدیل پایان نامه به مقاله و کتاب
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
دارالترجمه رسمی به زبان انگلیسی
ویراستاری تخصصی مقاله
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب