دریاچه سوان کجاست؟

  چهارشنبه، 10 اسفند 1401   زمان مطالعه 9 دقیقه
دریاچه سوان کجاست؟
ارمنستان سال‌هاست یکی از محبوب‌ترین گزینه‌های سفر ما ایرانی‌هاست. تاریخ چند هزار ساله، طبیعت رؤیایی و آب‌وهوایی مطبوع، از جمله دلایلی است که هرکسی جذب این کشور می‌شود. یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی ارمنستان، دریاچه سوان است. این دریاچه نه‌تنها میان گردشگران، بلکه میان ارمنی‌ها نیز منطقه محبوبی به‌شمار می‌رود.

دریاچه سوان، از معروف ترین جاذبه های گردشگری در کشور ارمنستان است که در نزدیکی شهر ایروان قرار دارد. این دریاچه در تابستان ها آب و هوای ایده آلی دارد و می تواند برای گذراندن ساعاتی خوش در لیست مکان های گردشگری در این کشور قرار بگیرد. علاوه بر تفریحاتی که می توانید در کنار دریاچه سوان داشته باشید، جاذبه های تاریخی نظیر چند کلیسای مشهور در اطراف این دریاچه وجود دارد که بازدید از آنها به طور کلی یک روز کامل از شما را خواهد گرفت. در ادامه ساعد نیوز به طور کامل درباره دریاچه سوان در ارمنستان صحبت خواهد کرد، با ما همراه باشید.

فلسفه نام گذاری دریاچه سوان

اکثر مختصصات زبان و فرهنگ دانشگاهی در کشور ارمنستان بر این موضوع اتفاق نظر دارند که ریشه نام دریاچه سوان از اورارتویی سیونا و به معنی «سرزمین دریاچه‌ها» گرفته شده‌ است. همچنین جالب تر این است که بدانید باستان شناسانی که در این منطقه در حال انجام مطالعه هستند نان این دریاچه را بر روی کتیبه های باستانی 2800 منطقه آذزبرد در نزدیکی از این دریاچه دیده اند که این خود بر این موضوع گواهی می دهد.

مختصری از تاریخ دریاچه سوان

قدمت دریاچه سوان به 25 تا 30 هزار سال پیش بر می گردد. البته اگر بخواهیم نگاه دقیق تری به پیشینه پهنه وسیع بیاندازیم، خواهیم دریافت که نخستین جرقه پیدایش دریاچه سوان در دوره کواترنری و حدود دو و نیم میلیون سال پیش زده شده است. زمانی که در جریان ساخت و جا به جایی پوسته های زمین، دریاچه ای 10 برابر دریاچه کنونی پدید آمد. در اطراف دریاچه مراکز اقامتی متعددی پیدا می کنید.

دریاچه سوان در استان گغارکونیک قرار دارد و حوضچه آن دارای 5000 هزار کیلومتر مساحت است. که این عدد یک ششم مساحت کل کشور ارمنستان را شامل می‌شود. سوان از آن جهت از نظر گردشگری بسیار مهم است که باید اطراف آن را تنها ساحل کشور ارمنستان دانست. آبزیان زیادی در این دریاچه زندگی می‌کنند که یکی از مشهورترین آنها را باید ماهی قزل آلا از نوع ایشخان دانست. این ماهی بومی دریاچه سوان است. این دریاچه تاریخی در ابتدای تشکیلش ده برابر مساحت کنونی بوده و امروزه با گذشت زمان به شکل و اندازه کنونیش در آمده است.

دریاچه سوان ارمنستان

چرا دریاچه سوان ارمنستان؟

  • در تابستان آب و هوای خنک و دلپذیری دارد.

  • بزرگ ترین دریاچه کشور ارمنستان و سرزمین های قفقاز است.

  • می توانید در کنارش به تفریح و گردش بپردازید.

  • ماهی کبابی دریاچه سوان را نمی توان از دست داد.

  • می توانید به راحتی از چند کلیسای تاریخی و مشهور ارمنستان هم بازدید کنید.

  • امکانات قابل توجهی در اطراف دریاچه و در سواحل عمومی سوان در دسترس شما قرار دارد.

دریاچه سوان ارمنستان

ابعاد دریاچه سوان

دریاچه سوان، بزرگ‌ترین دریاچه ارمنستان و بزرگ‌ترین پهنه آبی در سرزمین قفقاز است. جالب است بدانید که محدوده این دریاچه و حوضه آبریز آن، یک‌ششم کل مساحت کشور ارمنستان را به خود اختصاص داده است.

دریاچه سوان و حوضه آبریز آن با طول و عرض 78 و 56 کیلومتر، بیش از 4,000 کیلومتر مربع وسعت دارد. حجم آب دریاچه حدود 33 کیلومتر مکعب برآورد می‌شود. عمق میانگین دریاچه سوان، 26٫5 متر و بیشترین عمق آن 86 متر است.

دریاچه سوان از دو بخش شمال غربی و جنوب شرقی تشکیل می‌شود؛ بخش بزرگ‌تر با نام «بولشوی سوان» (Bolshoy Sevan) به معنی «سوان بزرگ» در جنوب شرقی دارای بیشینه عمق 39٫2 متر و بخش کوچک‌تر با نام «مالی سوان» (Maly Sevan) به معنی «سوان کوچک» در شمال غربی دارای بیشینه عمق 85٫95 متر است. آب بزرگ‌ترین دریاچه ارمنستان از 28 رودخانه و جریان مختلف تغذیه می‌شود؛ تنها 10 درصد از آب دریاچه به رودخانه هرازدان (Hrazdan) و سپس رودخانه ارس و دریای کاسپین می‌ریزد و 90 درصد باقی آن تبخیر می‌شود.

دریاچه سوان با توجه به قرار گرفتن در منطقه مرتفع کوهستانی، یکی از بزرگ‌ترین دریاچه‌های آب شیرین و کوهستانی در کل قاره اوراسیا نیز به شمار می‌آید؛ دریاچه‌ای که در 19 تا 25 روز سال یخ می‌زند.

پوشش گیاهی و جانوری دریاچه سوان

ماهی قزل‌آلای سوان (Ishkhan) مشهورترین گونه جانوری دریاچه است؛ گونه‌ای که تنها در آب‌های شیرین دریاچه پیدا می‌شود و یکی از پرطرفدارترین ماهی‌ها در ارمنستان است؛ به‌طوری که آن را می‌توان در طرز تهیه بسیاری از غذاهای دریایی ارمنستان دید. امتحان ماهی قزل‌آلای کبابی در رستوران‌های اطراف دریاچه نیز از جمله تجربیاتی است که به‌هیچ‌وجه نباید از دست بدهید.

دمای آب دریاچه سوان، پایین است؛ به همین دلیل موجودات آبزی کمی (تنها 29 گونه) در این دریاچه زندگی می‌کنند که در میان آن‌ها می‌توان به ماهی قرمز و آزادماهی چشمه‌ای (رقبای قزل‌آلای سوان) اشاره کرد. دریاچه سوان علاوه بر آبزیان، زیستگاه بیش از 200 گونه پرنده است که 95 گونه از آن‌ها تنها برای زاد و ولد به دریاچه سوان می‌آیند. این دریاچه همچنین به محل تخم‌گذاری کاکایی ارمنی (نوعی مرغ دریایی) مشهور است؛ حدود چهار تا پنج هزار جفت از این پرندگان در فصل تخم‌گذاری در دریاچه سوان قابل‌مشاهده هستند.

از دیگر گونه‌های مهاجر در دریاچه سوان می‌توان گونه‌های شکاری چون سنقر گندم‌زار و عقاب صحرایی، گونه‌های آبی مانند اردک بلوطی غواص، اردک ساکت کاکل قرمز، قوی تندرا و کاکایی سربزرگ و پرندگان بومی و کمیابی نظیر غاز پیشانی سفید کوچک را نام برد. بز وحشی و پلنگ ارمنی از دیگر جاندارانی (39 گونه پستاندار، چهار گونه دوزیست و 18 گونه خزنده) هستند که در این منطقه زندگی می‌کنند. درختان کاج نیز از مهم‌ترین گونه‌های گیاهی اطراف دریاچه سوان هستند.

 دریاچه سوان

تفریحات امکان پذیر در دریاچه سوان

از جمله تفریحاتی که می توانید در این منطقه انجام دهید عبارتند از:‌

  • شنا و آب تنی

  • آفتاب گرفتن

  • جت اسکی و قایق سواری

  • کایت سرفینگ

  • پاراگلایدر سواری

  • ماهی گیری

  • اسکی و اسنوبورد در سوان

  • کایت کاتاماران

  • ویک بوردینگ

  • وایند سرفینگ یا باد موج سواری

جاهای دیدنی دریاچه سوان

خود دریاچه سوان آنقدر جذاب است که می‌تواند یک روز کامل و حتی بیشتر شما را به خود مشغول کند اما در اطراف دریاچه هم جاذبه‌هایی برای بازدید وجود دارد که شما می‌توانید زمانی را هم برای بازدید از آنها کنار بگذارید. در ادامه برخی از این جاذبه‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

پارک ملی سوان

پارک ملی سوان مهم‌ترین جاذبه‌ای است که در اطراف این دریاچه می‌توانید ببینید. این پارک را درواقع باید محدوده وسیعی از کشور ارمنستان دانست که تحت حفاظت محیط زیست قرار دارد. به طور کلی در کشور ارمنستان چهار پارک محافظت شده وجود دارد که پارک ملی سوان یکی از آنهاست. پارک ملی سوان در سال 1978 افتتاح شد. در طول این سال‌ها عوامل محیط زیستی و اکوسیستم این منطقه را مورد توجه وبررسی قرار دارند و سعی کردند به بهترین وجه ممکن از آن محافظت کنند.

قبرستان نوراتوس

این قبرستان در یک روستای تاریخی در 40 کیلومتری دریاچه قرار دارد و بسیار متفاوت‌تر از تمام گورستان‌هایی است که تاکنون دیده‌اید. در این گورستان مجموعه‌ای از سنگ قبرهای تاریخی قرار دارد که قدمتشان به قرن دهم می‌رسد. این مجموعه را باید بزرگ ترین مجموعه خاچکارهای جهان دانست.

قله آدزبرد

این قله را باید یکی دیگر جاذبه‌هایی دانست که در اطراف دریاچه وجود دارد و باید حتما زمانی را برای بازدید از آن کناز بگذارید. این جاذبه تاریخی که در جنوب دریاچه در شهر تسووینار قرار دارد را در گذشته با نام تیسبا می‌شناختند. به نظر می‌رسد از قلعه آدزبرد 2800 سال پیش به عنوان اقامتگاه پادشاهی اورارتو استفاده می‌شده و جالب است که بدانید در طول این همه سال کاملا سالم باقی مانده است.

صومعه سواناوانک

حیف است که اطراف دریاچه سوان باشید و از صومعه سواناوانک دیدن نکنید. این صومعه بنایی تاریخی مربوط به قرن نهم است و از دو کلیسا با گنبدهای هست ضلعی تشکیل شده است که این دو کلیسا در فاصله کمی از هم قرار دارند. درواقع بیشتر کسانی که به دریاچه سوان می‌روند بازدید از این صومعه تاریخی را هم در لیست بازدیدهای خود قرار می‌دهند.

روستای نرکین گتاشن

روستای نرکین گتاشن را باید یکی دیگر از جاذبه های گردشگری نزدیک به دریاچه سوان دانست که در آن یک رودخانه و یک کلیسای تاریخی قرار دارد. همچنین دو گورستان تاریخی بزرگ نیز در این روستا وجود دارد که مجموعه‌ای از سنگ‌ قبرهای قدیمی را می‌توانید در این گورستان‌ها ببینید.

بهترین زمان بازدید از دریاچه سوان

شرایط آب و هوایی دریاچه سوان کوهستانی است و با توجه به این موضوع حتی در تابستان‌ها هم این منطقه خنک خواهد بود. بنابراین هر زمان که قصد بازدید از دریاچه را داشتید لباس گرم با خود ببرید. در اغلب روزهای سال دریاچه برای بازدید مناسب است بنابراین نمی‌توان بهترین زمان بازدید را انتخاب کرد. بسته به سلیقه خودتان می‌توانید این زمان را انتخاب کنید.

مسیر دسترسی به دریاچه سوان

دریاچه سوان سواحل متعددی در شهرهای مختلف ایروان دارد؛ اما بهترین ساحل این دریاچه، در شهر سوان قرار گرفته است. شهر سوان تنها حدود 60 کیلومتر با ایروان فاصله دارد. برای دسترسی به این دریاچه می‌توان از وسایل حمل و نقل عمومی نظیر قطار، اتوبوس، ون یا تاکسی‌های ایروان استفاده کرد.

ساحل دریاچه سوان در روزهای تعطیل و آخر هفته‌ها بسیار شلوغ است؛ زیرا بیشتر گردشگران و شهروندان ایروانی برای تفریح در این روزها به دریاچه می‌روند. پس اگر به‌دنبال فضایی آرام و به دور از همهمه هستید، روزهای میانی هفته را برای بازدید از دریاچه سوان انتخاب کنید. در ادامه، برخی از راه‌های دسترسی به این دریاچه را به شما معرفی خواهیم کرد.

  • قطار: هر روز دو قطار از ایستگاه قطار ایروان به دریاچه سوان می‌روند؛ بنابراین تنها کافی است بلیط ایروان - سوان را تهیه کنید و در ساعت مقرر به ایستگاه قطار بروید.‌ در نظر داشته باشید که سفر با قطار، طولانی‌ترین راه پیش روی شما است و رسیدن از ایروان تا سوان حدود سه ساعت زمان خواهد برد.

  • اتوبوس یا مینی‌بوس: یکی از معمول‌ترین روش‌ها برای سفر از ایروان به دریاچه سوان است. ایروان سه ترمینال اتوبوس دارد که تنها از یکی از این ترمینال‌ها، روزانه اتوبوس‌هایی معروف به «مارشروتکا» (Marshrutka) به‌سمت شهر سوان حرکت می‌کنند. برای دسترسی به دریاچه کافی است به ترمینال شمالی شهر، واقع در بزرگراه ایروان - سوان بروید و سوار اولین اتوبوس شوید. در نظر داشته باشید که مقصد نهایی این اتوبوس‌ها، ترمینال شهر سوان است و برای رسیدن به دریاچه نیاز به کرایه تاکسی از ترمینال تا دریاچه خواهید داشت.

  • تاکسی: اگرچه هزینه این روش در مقایسه با دیگر روش‌ها بیشتر است، شما را در کمتر از نیم ساعت از ایروان به دریاچه خواهد رساند. به این منظور می‌توانید از سامانه‌های تاکسی‌رانی مختلف ارمنستان مانند UTaxi، Yandex و GG استفاده کنید و با نصب اپلیکیشن آن‌ها، از هر نقطه شهر ایروان خود را به دریاچه سوان برسانید؛ برای سهولت بیشتر در بازگشت از سوان به ایروان بهتر است به نقاط پر تردد شهر بروید.

  • تورهای دریاچه سوان: تورهای دریاچه توسط شرکت‌های گردشگری مختلف در ایروان برگزار می‌شوند و با توجه به تعداد نفرات، خدمات و مدت زمان تور، قیمت‌های گوناگونی دارند. بدیهی است که هرچه تعداد نفرات بیشتر باشد، هزینه نهایی تور برای هر نفر کمتر خواهد بود.

کلام آخر

در این مطلب درباره دریاچه سوان، هر آنچه را که لازم بود درباره این جاذبه گردشگری بدانید، بیان کردیم. ابتدا به معرفی این جاذبه پرداختیم و سپس درباره دیگر موارد مهم مربوط به آن حرف زدیم. اگر نکته دیگری درباره دریاچه زیبای سوان وجود دارد که در این نوشته بدان اشاره نشد و یا اگر تجربه بازدید از این جاذبه طبیعی کشور ارمنستان را دارید، آن را با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید تا دیگران هم بتوانند از آن استفاده کنند. امید است این مطلب برایتان مفیده بوده باشد و از خواندن آن لذت ببرید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (459 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (169 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (151 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (71 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (45 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (23 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (21 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (19 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (18 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (15 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (11 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) هادی چوپان ریشش را زد و سبیل گذاشت ؛ قهرمان بدن سازی با سبیل دسته دارش قابل شناسایی نیست (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید
روایت‌هایی تاریخی از قتل فجیع امیرکبیر در کاشان توسط ایرانی‌ها انگلیسی‌ها / جان کندن او چهار ساعت طول کشید ...
همدستی خانم وکیل و پرستار بیمارستان در قتل مرد ثروتمند / پای 24 میلیارد تومان وسط بود
وقتی گریه رضا شاه را خارجی‌ها درآوردند!
نکات مهم درباره نظافت ماشین ظرفشویی که باید بدانید
خواننده معروف لس آنجلسی به ایران بازگشت+عکس خواننده در فرودگاه
فرهنگ عجیب ازدواج زنان با درخت در هند!!
پشت‌پرده علاقه عجیب ایرانی‌ها به خرید بچه میمون! / دیگر سگ و گربه جواب نمی‌دهد!
بیوگرافی و زندگی خصوصی شبنم قلی خانی، یکتای سریال هشت و نیم دقیقه و همسر جنتلمنش+تصاویر جذاب و دیدنی
تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند
حمایت تمام قد قالیباف از جلیلی: همه باید تلاش کنیم تا نامزد جبهه انقلاب آقای دکتر جلیلی بعنوان رئیس دولت چهاردهم انتخاب شود
تاریخ مناظره‌ ها و برنامه‌های تبلیغاتی دور دوم انتخابات ریاست‌ جمهوری + جدول
میانجی گری پسر 17 ساله با از دست دادن جانش تمام شد
یک حیوان نایاب پس از 2 قرن در ایران دیده شد + فیلم | این حیوان گمشده، ایرانی‌ها را خوشحال کرد
قدرت صدای علیرضا قربانی بنای تخت جمشید را خراب می‌کند؟ حاشیه‌های تازه کنسرتی که از امروز شروع می‌شود
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس