ساعدنیوز
ساعدنیوز

سونامی مهاجران افغان در راه است/ حمایت از طالبان خلاف تمام ارزش هایی است که هویت ما را می سازند

  یکشنبه، 20 تیر 1400   زمان مطالعه 13 دقیقه
دکتر شهرام فتاحی : سونامی مهاجران افغان در راه است/ حمایت از طالبان خلاف تمام ارزش هایی است که هویت ما را می سازند
با پیشروی های طالبان در افغانستان و سقوط شهرهای این کشور یکی بعد از دیگری، دولت مرکزی هر روز ضعیف و ضعیف تر می شود. این رویداد یک هشدار جدی نه فقط برای افغانستان بلکه برای کل منطقه و جهان است. نام طالبان با قتل عام، کشتار شیعیان و نسل کشی گره خورده است. در این میان، حمایت از این گروه از سوی برخی در ایران، مایه تعجب و حیرت است.

برخی از کارشناسان مسائل بین الملل، وضعیت کنونی افغانستان را به یک بمب هیدروژنی ساعتی تشبیه می کنند. این بمب هر لحظه می تواند منفجر شود و نه تنها کل افغانستان را در آتش خود نابود کند، بلکه زبانه های این آتش کل منطقه خاورمیانه را در کام خود فرو خواهد کشید. سقوط دولت مرکزی افغانستان به معنای سقوط آرزوهای یک ملت برای داشتن یک حکومت دموکراتیک و مبتنی بر ارزش های جامعه مدنی است. تسلط یک گروه افراط گرا بر خاک افغانستان، کل این کشور را دستخوش ناامنی، کشتار، خشونت و افراط خواهد کرد. البته، حضور طالبان در رأس قدرت در افغانستان صرفاً به معنای انتقال قدرت در یک کشور نیست. پس لرزه های مهیب این انتقال، کل منطقه را خواهد لرزاند. گروهی که ظرفیت بالای خود برای افراط و خشونت را پیشتر به صورت کامل نشان داده است، این بار از تغییر رفتار سخن می گوید! گزارشات میدانی از حضور نیروهای داعش و القاعده در بین صفوف نیروهای طالبان خبر می دهد. این یک زنگ خطر جدی برای ایران و کشورهای منطقه است. طالبان و متحدانشان در طول سالهای ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱، مرتکب قتل عام علیه غیرنظامیان افغان شدند، از تأمین غذا برای ۱۶۰٬۰۰۰ غیرنظامی گرسنه توسط سازمان ملل جلوگیری کردند و با سیاست زمین سوخته، مناطق وسیعی از زمین حاصلخیز را سوزاندند و ده ها هزار خانه را ویران کردند. در طول حکومت خود، آنها سرگرمی ها و فعالیت هایی مانند پرواز بادبادک و نگهداری پرندگان به عنوان حیوانات خانگی را ممنوع کردند و اقلیت های مذهبی و قومی را مورد تبعیض قرار دادند. طبق اعلام سازمان ملل متحد، طالبان و متحدان آنها مسئول ۷۶٪ از تلفات غیرنظامیان افغان در سال ۲۰۱۰، ۸۰٪ در ۲۰۱۱ و ۸۰٪ در سال ۲۰۱۲ بودند. طالبان همچنین دست به نسل کشی فرهنگی زده و بناهای تاریخی بسیاری از جمله بوداهای معروف ۱۵۰۰ ساله بامیان را تخریب کرده است. تسلط داعش بر سوریه و بخشی از خاک عراق، نشان داد که رشد افراط گرائی در هر نقطه خاورمیانه تا چه اندازه می تواند برای منافع کل کشورهای منطقه خطرآفرین باشد. متأسفانه به نظر می رسد جمعی از سیاست ورزان و تصمیم سازان در کشور بر تطهیر طالبان همت گماشته و حتی برای سقوط شهرهای افغانستان و تسلط این گروه افراطی بر خاک افغانستان هلهله سر می دهند! این فاجعه در عرصه سیاست خارجی نه تنها ابعاد اجتماعی و اقتصادی وحشتناکی در پی دارد، بلکه امنیت ملی کشور را در معرض خطرات جدی قرار داده است. برای بررسی بیشتر این موضوع به سراغ دکتر شهرام فتاحی استاد روابط بین المل و مدیر گروه علوم سیاسی دانشگاه آزاد کرمانشاه رفته ایم. دکتر فتاحی سابقه ریاست بر دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه آزاد کرمانشاه و معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد کرمانشاه را در کارنامه دارد. نظر مخاطبان ساعد نیوز را به مطالعه این مصاحبه جلب می کنیم:

تصویر

تقریباً 80 درصد خاک افغانستان به کنترل طالبان درآمده است/ خروج آمریکا از افغانستان برای حضور قدرتمند در تقابل ژئواستراتژیک و ژئواکانمیک با چین است/ آمریکا می خواهد انرژی بازیگران یاغی صرف مدیریت بحران افغانستان شود.

ساعد نیوز: نقش آمریکا در بحران به وجود آمده در افغانستان چیست؟ برخی معتقدند که خروج آمریکا از افغانستان با اهداف خاص استراتژیک صورت گرفته است و هدف ایجاد یک مشکل در یکی از جبهه های حیاتی برای رقیب یعنی روسیه برای تمرکز بر روی چین است. این تحلیل تا چه اندازه درست است؟

دکتر شهرام فتاحی: واقع مطلب این است که برای تحلیل نقش آمریکا در این رویداد باید به عقب برگردیم و به وقایعی اشاره کنیم که باعث حضور آمریکا در افغانستان و متعاقب آن تصمیم این کشور برای خروج از منطقه شد. بهانه آمریکا برای حضور نظامی در افغانستان، حوادث یازدهم سپتامبر سال 2001 و حمله به برج های دو قلوی تجارت جهانی در نیویورک توسط القاعده بود. این که حقیقت ماجرا چه بوده و چه کسی در واقع این حملات را طراحی کرده مطلبی است که در دایره بحث کنونی ما نمی گنجد. فی الواقع، بعد از حوادث یازدهم سپتامبر آمریکا تصمیم گرفت تا برای مبارزه با القاعده به افغانستان حمله کند. عملیاتی تعریف شد به نام پروژه آزادی پایدار. این عملیات قرار بود تا بنیادهای فکری و سنتی و قبیله ای افغانستان را در هم شکند و زمینه را برای دولت-ملت سازی در این کشور مهیا سازد. قرار بود در افغانستان، القاعده ریشه کن شود و یک افغانستان نوین ساخته شود.

آمریکا می خواست این دولت-ملت سازی را به صورتی اجباری عملی سازد و آمریکایی ها معتقد بودند که چنین تجربه ای را بعد از جنگ جهانی دوم داشته اند. طالبان از آمریکا خواست تا مدارک حضور القاعده در عملیات انتحاری یازدهم سپتامبر را ارائه دهد، ولی آمریکا چنین مدارکی را ارائه نکرد. چه اتفاقی افتاد؟ پیش از حضور آمریکا در افغانستان، این کشور 70 درصد مواد مخدر دنیا را تولید می کرد. نه تنها این فرایند متوقف نشد بلکه حجم تولید مواد مخدر تا حدی بالا رفت که امروز افغانستان 90 درصد مواد مخدر دنیا را تولید می کند. هزاران نفر در افغانستان به بهانه های واهی و طی عملیات های کور و غیراخلاقی و غیرانسانی، جان خودشان را از دست دادند. ما شاهد حضور یک کشور استعمارگر در افغانستان بودیم و شعار "آزادی پایدار" در واقع یک شعار خالی و بی اساس بود.

بسیاری از تحلیلگران آمریکایی به مقامات تصمیم گیر این کشور یادآور شدند که تلاش برای دولت -ملت سازی در افغانستان مانند کاشتن یک بذر خوب و مستعد در یک بیابان خشک و بی آب و علف است. دکترین خروج آمریکا از افغانستان یک تصمیم حاکمیتی در آمریکا بود که در دوره ریاست جمهوری ترامپ زمینه آن مهیا شد و در دوره بایدن، رنگ واقعیت به خود گرفت. آمریکایی ها مانند یک دزد، شبانه از پایگاه بگرام خارج شدند. وزیر امور خارجه میلیتاریست آمریکا مایک پامپئو در قطر حداقل 2 دور با طالبان مذاکره کرد و مصالحه نامه ای تنظیم شد که آمریکا از افغانستان خارج شود. به هر صورت زمینه برای پیشروی نیروهای طالبان مهیا شد و امروز شاهد این هستیم که بیش از 80 درصد خاک افغانستان در دست این گروه است و تنها بخشی از هرات و خود کابل سقوط نکرده است.

خوب الان باید این پرسش را مطرح سازیم که چرا آمریکا این کار را کرد؟ یک بُعدش همان تقابل تمام عیار ژئواستراتژیک و ژئواکانمیک آمریکا با چین است. گفتند که برای این تقابل به کل عِدّه و عُدّه خودشان نیاز دارند و طبیعتاً حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان خلاف استراتژی شان است. این تقابل برای آمریکایی ها به تعبیر ساموئل هانتینگتون، یک نبرد آخرالزمانی است. آمریکا از افغانستان خارج شد. البته بایدن گفته است که هر زمان نیاز باشد، به افغانستان بازخواهند گشت. یک استخوان را لای زخم باقی میگذارند تا تا بخشی از انرژی بازیگران به اصطلاح یاغی از دید آمریکا (یعنی ایران و چین) برای مبارزه با بحران طالبان صرف شود چرا که حضور طالبان در افغانستان به معنای ناامن شدن مرزهای ایران و روسیه و خطر گسترش افراط گرائی در منطقه است.

تصمیم آمریکایی ها بر این است که یک بار دیگر، منطقه به صورت کامل غرق در بحران شود تا هیچ علامت سؤالی در برابر حضور آنها در منطقه باقی نماند. درست مثل همان کاری که در جنگ جهانی اول و جنگ جهانی دوم و در بالکان انجام دادند. منتظرند تا کل جنگل در کام آتش فرو رود و بعد از آن در کسوت یک قهرمان هالیوودی وارد میدان شود تا به درگیری و منازعه پایان دهد.

تصویر

تفکر طالبانیسم دقیقاً شبیه تفکر صهیونیسم یک تفکر افراطی با عُلقه های قومی و ایدئولوژیکی است/ غُسل تعمید طالبان در کشور توسط عده ای، ماهیت این گروه تروریستی و افراطی را تغییر نمی دهد/ شیعه کشی برای طالبان یک اصل عقیدتی و فضیلت دینی است.

ساعد نیوز: برخی در داخل کشور از تغییر طالبان سخن می گویند و معتقد هستند که طالبان دیگر آن طالبانی نیست که مجسمه بودا را در بامیان نابود کرد، نسل کشی هزاره ها را رقم زد و خشونت های بی پایان بر علیه مردم مظلوم افغانستان را روا داشت؛ دیپلمات های بی دفاع ما را در مزار شریف شهید کرد. امروز طالبان یک طالبان طاهر و طیب است. نظرتان در این خصوص چیست؟

دکتر شهرام فتاحی: سؤال اول این است که ما با چه کسانی طرف هستیم؟ اول ماهیت این افراد و تفکراتشان را بشناسیم، بعد درباره شان نظر بدهیم. تفکر طالبانیسم دقیقاً شبیه تفکر صهیونیسم یک تفکر افراطی با عُلقه های قومی و ایدئولوژیکی است. شاکله و ستون فقرات طالبان را پشتون ها ساخته اند. پشتون ها اسماً به اسلام حنفی معتقدند و در فقه به مکت مرتجعانه دیوبندیه تعلق دارند. اصول عقاید این قوم چیست؟ اول این که یک مردسالاری سفت و سخت بر جامعه طالبان حاکم است. آنها معتقدند که یک مرد پشتون باید پرده دار نوامیس خودش باشد. حجاب یعنی پوشیدن برقع و یک زن حق ندارد از منزل خارج شود مگر به همراه یکی از محارم خود. کسانی که در حال غسل تعمید دادن به طالبان در داخل ایران هستند با چه معیار و مقیاسی این کار را انجام می دهند؟! حتی خود طالبان متوجه است که مطالبی که در مورد تغییر آنها منتشر می شود، مطالب نادرستی است.

تصویر

وقتی آقای ظریف از طالبان در تهران میزبانی می کند، آیا اعتباری برای ما نزد همکیشانمان باقی میماند؟!/ لشکر فاطمیون که دوشادوش حاج قاسم در سوریه شهید داده است از همین شیعیان افغانستان تشکیل شده است!/ نسل کشی هزاره ها لکه ننگی بر پیشانی طالبان برای همیشه است.

طبق گزارشات میدانی، وقتی این گروه وارد تخال شده است، اعلام کرده که هر خانواده باید یک دختر به طالبان بدهد. آنها مردم را مجبور می کنند که دخترانشان با تروریست های طالب ازدواج کنند. جالب است بدانید که شیعه کشی نزد طالبان، یک فضیلت محسوب می شود. مهدور الدم دانستن شیعیان ذات طالب ها را تشکیل می دهد. ما به عنوان ام القرای شیعیان باید از همکیشان خودمان دفاع کنیم. همان کاری که در یمن و سوریه و لبنان به خوبی انجام داده ایم. چرا سیاستمداران و تصمیم سازان ما آمده اند دست طالبان را فقط با یک قول آنها برای مبارزه با داعش در خاک افغانستان باز گذاشته اند؟ جان میلیون ها تاجیک و هزاره در خطر است. آیا می شود جان این همه انسان بیگناه را قربانی یک قول واهی کرد؟

تصویر

تطهیر طالبان به معنای تأئید مشی خوارج نهروان است.

این یک کوته فکری استراتژیک است. ما در مورد سرحداتی صحبت می کنیم که قبل از معاهده پاریس بخشی از خاک کشور عزیزمان را تشکیل می دادند. یقیناً طالبان تغییر نکرده است و بنا بر ذات خودش، بعد از استیلا بر خاک افغانستان، به خشونت و نسل کشی روی خواهد آورد. وقتی آقای ظریف از طالبان در تهران میزبانی می کند، آیا اعتباری برای ما نزد همکیشان مان بافی می ماند؟ طالبان 11 بار حکم به کشتار و قتل عام شیعیان افغانستان داده است. 60 درصد جمعیت هزاره ها در قرن بیست توسط پشتون ها قتل عام شده اند. شما درباره گروهی صحبت می کنید که همه چیز را با عینک ایدئولوژی می بیند! کسی که بالاصاله ایدئولوژیک است چطور می تواند مورد اعتماد ما باشد. همان طور که می گویند: خطرناکترین آدم ها، کسانی هستند که اعتقاد زیاد و عقل کم دارند. درست مانند خوارج نهروان عمل می کنند.

تصویر

توافق با طالبان یعنی وهن آشکار در عرصه سیاست خارجی کشور!/ ایستادن در کنار طالبان برای کسی آبرو ایجاد نمی کند.

گفته می شود که به ازای حمایت از طالبان، قرار شده است که داعش در خاک افغانستان ریشه کن شود. ما چه نیازی به طالبان برای ریشه کن کردن داعش داریم. سپاه قدس با توان و قدرت بی مثالش داعش را در سوریه و عراق نابود کرد. شهید سلیمانی جان خودش را فدای مبارزه با داعش و آمریکای جنایتکار کرد. حالا ما آمده ایم با طالبان که خودش یک گروه تروریستی و ضد شیعه است توافق کرده ایم که بیائید با داعش بجنگید؟ این وهن در عرصه سیاست خارجی است. ما درباره یک سیستم رادیکال صحبت می کنیم که بسیار خطرناک بوده و تجربه هر نوع خشونتی را دارد. ما نباید بر مشی موازنه تهدید عمل کنیم. گذاشتن تخم مرغ های سیاست خارجی در سبد طالبان بدترین تصمیمی است که درباره مسأله افغانستان گرفته شده است. متأسفانه این مورد هم یکی از هزینه هایی است که به دلیل همسوئی با روسیه بر سیاست خارجی ما تحمیل می شود.

تصویر

با این وضعیت باید منتظر سونامی مهاجران افغان باشیم/ کشور در وضعیت بحران اقتصادی است و این بحران با حضور مهاجران، عمیق تر خواهد شد/ حضور مهاجران به معنای به خطر افتادن امنیت جامعه است.

ساعد نیوز: تحلیل شما از آینده این بحران چیست؟ بحران افغانستان چه عواقبی برای کشور ما دارد؟

دکتر شهرام فتاحی: من صراحتاً می گویم، این روزها احساس استیصال می کنم. 2 تا 3 میلیون افغان به سمت ایران خواهند آمد. کشور در بحران اقتصادی با هزاران مشکل اجتماعی قرار دارد. حضور این مهاجران افغانی اوضاع را بدتر خواهد کرد. آقای لیلاز ساده باورانه می گوید که حضور مهاجران افغان یعنی تزریق نیروی جوان ارزان قیمت به بازار!! نمی دانم اساس این نوع تحلیل ها چیست؟ این نوع تحلیل ها را باید کجای دلمان بگذاریم؟ وقتی این افراد وارد بازار می شوند و کار مناسبی برای خودشان پیدا نمی کنند، از روی بیکاری و برای تأمین زندگی فرزندانشان وارد بازار قاچاق مواد مخدر و بزهکاری می شوند. می گویند مرزها امنیت اش برقرار است؛ اگر که می توانستیم از مرزهایمان با افغانستان مراقبت کنیم این همه مهاجر افغان در کشور نبود. صد سال پیش این مرزها را می توانستیم ببندیم.

ورود افغان های مهاجر جدید به بازار کار فروپاشیده ایران یعنی تیر خلاص به بازار کار!/ وظیفه ما این است که باید فریاد بزنیم و ناقوس ها را به صدا درآوریم که یک بحران بزرگ اجتماعی و اقتصادی در راه است.

من نمی دانم با این مشی غلطی که سیاست خارجی کشورمان در مسأله افغانستان در پیش گرفته، با سونامی مهاجران چه کار خواهند کرد؟ بازار کار ما فروپاشیده است. در آمار شفافیت بین المللی فشل ترین سیستم را به لطف آقای روحانی صاحب هستیم. این افراد مهاجر را می خواهید کجا سکونت دهید؟ ما باید داد بزنیم و ناقوس ها را به صدا درآوریم. این نوع برخورد با مسأله افغانستان نه به نفع کشور افغانستان است نه به نفع ملت ایران. دولت مرکزی افغانستان، در میان فساد گسترده، سکولاریزم و تناقض های ساختاری نتوانست خودش را پیدا کند. جریان عبدالله عبدالله و اشرف غنی نفهمیدند که دشمنی پشت دروازه است که منتظر فرصت مناست برای نابود کردن جامعه نوپای مدنی افغانستان است. آنها وقتی درباره نتیجه انتخابات با همدیگر دعوا می کردند، طالبان در حال بازسازی خودش بود.

متأسفانه مسئولان جمهوری اسلامی ایران با این ایده که خوب دولت مرکزی افغانستان به صورت کامل راه خودش را از ما جدا کرده، باب گفتگو را با طالبان باز کردند. این گفتگو با طالبان منجر به پیشروی بیشتر این گروه تروریستی در خاک افغانستان شد. در آینده ای نه چندان دور عواقب وحشتناک این تصمیم استراتژیک را شاهد خواهیم بود. طالبان منشأ احساس تهدید علیه تمام ارزشهایی است که هویت کشور ما را می سازد. ما باید این را بفهمیم که همنشینی با طالبان برای سیاست خارجی ما مخرب است. ما باید امروز از دستاوردهای شهید احمد شاه مسعود دفاع کنیم نه زمینه سازی برای استقرار طالبان. طالبان یک گروه تروریستی ضد فرهنگ است که جز کشتار و نسل کشی راه دیگری برای ورود به قدرت نمی شناسد.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

2 دیدگاه
  دیدگاه ها
تینا
3 سال پیش

شمارو بخدا راهشون ندید
تینا
3 سال پیش

وای نه تورو خدا افغانا رو راه ندید به والله بدبخت تر میشیم بابا پدر من کارگر بقران بدبخت میشیم...افغانا بجا فرار کردن مث مردم عراق بجنگن به ما چه ربطی داره
پربحث های هفته   
تصویری بسیار قدیمی از 17 سالگی آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب/ساده زیستی رهبر از ابتدای زندگی (426 نظر) رهبر معظم انقلاب چه میوه هایی را برای حفظ سلامتی خود میل می کنند؟ (207 نظر) بهترین گردو ایران متعلق به کدام شهر است (171 نظر) میز عزای ساده و بدون تجملات مادر محسن کیایی، مجری برنامه صداتو +عکس/ روحشون شاد چه چهره دلنشینی داشتن (166 نظر) (عکس) دمپایی‌های لاکچری بچه‌های دهه شصت / هر کی از اینا برای بچش می‌خرید خیلی لاکچری بود ... (164 نظر) خلاقیت خنده دار و هوشمندانه قصاب اهوازی برای فریب گوسفند و قربانی کردنش حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (40 نظر) (عکس) زیبایی بی حد و اندازه روژان سریال نون خ در عکسی که هدیه بازوند در اینستاگرامش منتشر کرد / مهیار حق داره این قدر عاشقش باشه ... (37 نظر) شعرخوانی زیبا و دلنشین رهبر معظم انقلاب/ سرشارم از جوانی، هرچند پیر دهرم...+ویدیو (31 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همیشه عضو خانواده پرسپولیس هستم/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم (29 نظر) میز عزای شیک پسر نسرین مقانلو با گل آرایی منحصر به فرد و شمع و تسبیح/ حیف جوونیش+عکس (23 نظر) خونه زندگی رحمان رحیم سریال پایتخت (مصطفی و مجتبی بلال حبشی) در واقعیت به سبک سلیقه 90 درصد ایرانی ها/ خونه نگو سمساری بگو😅 (23 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب اصفهانی در کشاندن مشتری به مغازه با تزئین فوق خلاقانه کله پاچه‌ها+عکس/ خوش ذوقی از در و دیوار میریزه😂 (23 نظر) حضور چهره های فوتبالی در بیمارستان و روحیه دهی به علی دایی در عیادت از اسطوره فوتبال+ عکس/ مهدی رحمتی، عادل فردوسی‌ پور، کارلوس کی‌روش و ... (23 نظر) خلاقیت بامزه یک پدر ایرانی روی کلید کولر حماسه ساز شد/ این یادداشت بانمک پربازدید شد+عکس (21 نظر) نگاهی به مراسم عروسی لاکچری و مفصل دختر بزرگ اردوغان در استانبول+عکس/ چه لباس عروس خوشگلی، چه داماد خوش‌تیپی (16 نظر)
دیگران می‌خوانند   
فال ابجد روزانه جمعه 7 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز جمعه 7 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 7 اردیبهشت 1403+فیلم خلاقیت خنده دار پدر ایرانی برای ضد سرقت کردن گوشی موبایلش روح مخترع تلفن همراه را شاد کرد+عکس/ سلطان تامین امنیت خودتی و بس🤣 فال روزانه امروز جمعه 7 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز جمعه 7 اردیبهشت 1403 سفر به ایران قدیم؛ پسر روزنامه‌فروش با جراحی دختر شد+عکس کشف حیرت‌انگیز «فکّ انسان» در یک سنگ 1 میلیون ساله لحظات ثبت شده از حرکات نوزاد داخل رحم مادر+ویدئو/فقط یک مادر میتونه این سختی ها رو به جون بخره 🥺❤ خلاقیت نشاط‌آور و تحسین برانگیز یک راننده تاکسی با ماشین پر از گل برای مسافران/ ذوق و شوق آقا رحمان پربازدید شد+عکس نگاهی به استایل سرتا مشکی بهرام افشاری بازیگر قد بلند سینما/ سبیل چه بهش میاد +عکس ویدیویی دیده نشده از دیدار رامبد جوان و رهبر معظم انقلاب/ سوال جالب آقای بازیگر وقتی تقریباً 20 ساله بود +ویدیو مهران مدیری: 700 بار احسان علیخانی را به برنامه دعوت کردیم و هر بار یک بهونه ای آورد+ویدئو/از معده درد تا کلیه درد برای نیامدن به برنامه... نگاهی به استکان کمر باریک و نعلبکی مینا مختاری در خانه باصفایش/ چای و استکان کمرباریک و گُل، ترکیب زندگی وقتی نمک شرکت کننده بیشتر از مهران مدیریه+ویدئو/همه از خنده رفتند روی هوا (تصاویر) حواشی بازدید وزیر علوم از برگزاری کنکور در دانشگاه الزهرا (س) رونمایی از لوگوی جدید دانشگاه تهران در جشن تولد نود سالگی لب ساحل با آهنگ عرفان طهماسبی چه شود.../ وای اگر عشق مرا وارونه تعبیر کند... +فیلم انتقام باورنکردنی یک گوسفند از چوپان/فک کنم از چند جا تَرَک خورد+ فیلم تیپ و ظاهر متفاوت «مهمت» سریال پایتخت بعد پنج سال بدون گریم تلویزیونی/ مگه داریم این همه تغییر؟+عکس خلاقیت خنده دار مرد ایرانی در غافلگیری همسرش برای ندادن رمز کارت بانکش حماسه آفرید+عکس/ بنازم به این مغز 😂 خوانندگی حیرت انگیز پسر سوپرمارکتی با صدای بهشتی و زیباش در برنامه صداتو/ عالی اجرا کرد+ویدیو کشف هولناک جسد دست و پا بسته زن ثروتمند در کمد کَل‌کَل خنده دار محسن کیایی با بانوی شیرازی و شبنم مقدمی سر پارک دوبل خانم ها/ فقط جواب آخرش عالیه😂+ویدیو سفر به شهر ترابزون: آشنایی با آداب و رسوم محلی گلف بازی کردن بانمک و ناشیانه مهدی طارمی و علیرضا بیرانوند+ویدیو/ فقط تمرکز کردن طارمی که نتیجه نداد😂 دورهمی سپیده خداوردی، مرضیه سریال آوای باران و دختران چینی با لباس چونگسام / تیپ متفاوت خانم بازیگر به سبک چینی ها تبریک تولد جالب حامد آهنگی برای تک پسرش/ ایشالا لبش همیشه خندون باشه+عکس عجیب‌ترین و متفاوت‌ترین جشن تولد محسن تنابنده، نقیِ پایتخت/ میز تولدی آهنی با دیزاین آتش، زیرسیگاری و استکان! +عکس روش خلاقانه نبات استخری با سنگ کاغذ قیچی بازی کردن برای پیچوندن مدرسه/ چه بچه باهوشی😁+ویدئو مادرانه های مستانه مهاجر و نفس بازغی/ قاب احساسی ستاره سریال گناه فرشته در آغوش مادر مشهورش+عکس خلاقیت منحصر به فرد مهندس ایرانی با خلق ساختمانی به شکل تایتانیک حماسه آفرید+عکس/هیتلر هم مغز تو رو نداشت! نگاهی به کوچه آجری و قدیمی هدیه بازوند بازیگر روژان سریال نون خ/ چه کوچه خوشگل و باصفایی+ عکس خلاقیت منحصربفرد هموطن یزدی در ایجاد استخر در پذیرایی خانه‌اش حماسه‌ای دیگر خلق کرد+ویدیو/ خسته نباشی هموطن خودکفا🙋‍♂️ بیوگرافی و زندگی خصوصی دنیا جهان‌منش،مهناز سریال نون خ و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی دکوراسیون خاص و مجلل منزل ایمان قیاسی با چیدمان شیک و اروپایی+ویدئو دفن پیکر مادر محمود احمدی نژاد همراه با جلد قرآنی حاوی دستخط سید حسن نصرالله+عکس/ چه دعای قشنگی نوشته خلاقیت بی نظیر یک طراح مبل راحتی با الهام از مدل فلامینگو/ مغز تو رو باید تو موزه نگه داشت+عکس اولین تصویر از عروس بزرگ امام خمینی(ره) که صبح امروز درگذشت (عکس) شباهت جالب سوگل خلیق، نازنین سریال دفتر یادداشت به پدرش / گوله نمک شیطنت از چشاش میباره!
تیتر امروز   
فال روزانه امروز جمعه 7 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز جمعه 7 اردیبهشت 1403 کشف حیرت‌انگیز «فکّ انسان» در یک سنگ 1 میلیون ساله خلاقیت نشاط‌آور و تحسین برانگیز یک راننده تاکسی با ماشین پر از گل برای مسافران/ ذوق و شوق آقا رحمان پربازدید شد+عکس فال ابجد روزانه جمعه 7 اردیبهشت 1403 (تصاویر) حواشی بازدید وزیر علوم از برگزاری کنکور در دانشگاه الزهرا (س) رونمایی از لوگوی جدید دانشگاه تهران در جشن تولد نود سالگی فال قهوه با نشان روز جمعه 7 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 7 اردیبهشت 1403+فیلم کشف هولناک جسد دست و پا بسته زن ثروتمند در کمد بیوگرافی و زندگی خصوصی دنیا جهان‌منش،مهناز سریال نون خ و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی آزار زنان در مراسم ترحیم؛ متهم به مادرمرده هم رحم نکرد /مرد موطلایی از طعمه‌ها فیلم سیاه می‌گرفت رونمایی باورنکردنی جواد خیابانی از ماشین ساده و ایرانی‌اش پلمب آرایشگاه مختلط در نسیم‌ شهر بلاتکلیفی در اجرای حکم توماج صالحی! اعدام می شود یا نه؟
منتخب روز   
عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده رودررویی با یک تمساح آن‌ هم فقط با یک ماهیتابه +فیلم متقاضیان عمره بخوانند/ آخرین وضعیت و شرایط ثبت‌نام حج عمره 1403 اعلام شد طرح 100 میلیارد پوندی برادر اسامه بن لادن برای ساخت طولانی ترین پل معلق جهان+عکس