دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

دانشگاه / آموزش / مسائل حقوقی /

هرآنچه که باید درباره سفته ضمانت کار یا حسن انجام کار بدانید؟! 

دوشنبه، 20 آذر 1402
شایدبارها نام سفته را در جای جای شهر دیده و شنیده باشید ؛ اما ممکن است مفهوم آن را واضح ندانید. ما در این مطلب برای شما به صورت کامل سفته را تعریف و درمورد قوانین این سند تجاری توضیح داده‌ایم، تا هم بدانید سفته چیست و هم موقع استفاده از آن دچار مشکل نشوید. پس این مطلب جذاب را از دست ندهید و تا انتها همراه ساعدنیوز باشید.

امروه اغلب جوانان و افراد جویای کار با مسئله سفته ضمانت و حسن انجام کار مواجه هستند. ممکن است به دلایل مختلفی از انجام آن خودداری کنند و نتوانند شغل مورد نظر خود را به دست بیاورند. در این مطلب میخواهیم تا با شما درباره این نوع سفته و نکاتی که باید درباره این نوع سفته بدانید بحث کنیم.

سفته چیست؟


سفته یک سند تجاری لازم الاجراست که به موجب آن صادرکننده تعهد می‌دهد مبلغ معینی را در زمان سررسید مشخص به فرد یا موسسه ذکرشده در سفته پرداخت کند. لازم به ذکر است که این روزها اعتبار سفته چیزی کم از چک ندارد، به شرط آنکه قوانین آن به طور کامل رعایت شود و به اضافه اینکه فراهم کردن آن هم به مراتب از چک راحت‌تر است.

6 مورد از قوانین مهم سفته


هر زمان که شما قصد استفاده از سفته را دارید، لازم است قوانین آن را به‌طور کامل رعایت کنید تا از شما و عدم آگاهیتان سواستفاده نشود؛ ضمن اینکه در این صورت اعتبار و ارزش این سند تجاری هم زیر سوال نمی‌رود. اگر شما فرد بی‌تجربه‌ای هستید و تمایل به خرید قسطی، دریافت وام و انجام هر کار دیگری تنها با ارائه سفته دارید، لازم است با چم‌و‌خم قوانین و ضوابط به طور کامل آشنا شوید تا با اطمینان خاطر و به دور از مشغله برای تهیه و ارائه این تضمین اقدام کنید.

  • نوشتن مشخصات گیرنده: برای آنکه سفته دقیقا در وجه گیرنده صادر شود نه حامل، لازم است روی آن به طور کامل مشخصات گیرنده ذکر شود؛

  • ذکر تاریخ پرداخت روی سفته: روی سفته باید تاریخ وصول که شامل روز، ماه و سال است هم به حروف و هم به عدد نوشته شود؛

  • نوشتن مبلغ روی سفته: روی سفته عدد پرداختی مورد نظر را هم به حروف و هم به عدد حتما ذکر کنید؛

  • امضا کردن سفته: امضا و مهر صادرکننده سفته حتما باید روی سفته وجود داشته باشد؛ در غیر این صورت ادعای طلبکار بودن دریافت کننده سفته مردود می‌شود؛

  • امضای ضامن پشت سفته: یکی دیگر از قوانین سفته این است که اگر کسی به عنوان ضامن پشت سفته را امضا کند، به اندازه صادرکننده سفته نسبت به پرداخت وجه مسئول است؛

  • سفته در وجه حامل: اگر سفته را در وجه حامل صادر می‌کنید باید در قسمت نام گیرنده عنوان «حامل» را بنویسید؛ به این معنی که سفته شما قابل انتقال به سایرین است و می‌تواند دست به دست بچرخد.

سفته حسن انجام کار یا ضمانت انجام کار چیست؟!


سفته ای است که عموما کار فرما هنگام استخدام و شروع کار از کارمند یا کارگر دریافت میکند تا نسبت به اجرای تعهدات قراردادی وی مطمئن باشد.

نکاتی که باید درباره سفته حسن انجام کار یا ضمانت بدانید.


اگر شکا قصد انعقاد قراردادکار جدیدی را دارید ، ممکن است کار فرما در ابتدا از شما درخواست سفته حسن انجام کار کند.

برای این کار چند چند نکته را باید حتما مورد توجه قرار دهید تا دچار مشکل نشوید.

  1. حتما در سفته عبارت « بابت حسن انجام کار» نوشته شود. بهتر است شماره و تاریخ قرار داد کار که سفته بابت انجام آن قرارداد اخذ شده نیز ذکر شود.

  2. در قسمت نام گیرنده در سفته، باید نام شرکت یا کارفرمایی که ان را دریافت میکند، ذکر شود و سفته در وجه حامل نباشد.

  3. در صورت وجود قرارداد کتبی میان طرفین، شماره سفته حسن انجام کار در آن قرارداد نوشته شود.

  4. ته برگ سفته باید در دست متعهد باقی بماند؛ بهتر است برای اطمینان یک کپی از خود سفته نیز نگه داشته شود.

  5. مبلغی که به صورت چاپی روی سفته نوشته شده، نشان دهنده حداکثر مبلغ تعهد سفته است. پس اگر مبلغ کمتری مد نظر است، هم در خود سفته و هم در قرارداد ، مبلغ باید با عدد و حروف نوشته شود.

توجه


توجه داشته باشید که کار فرما در صورتی می تواند این سفته را به اجرا بگذارد که بتواند اثبات کند کارمند از تعهدات خود در قرارداد سرباز زده است ، در غیر این صورت امکان دریافت وجه با استناد به سفته حسن انجام کار وجود ندارد.

کلام آخر

امروزه به دلیل سختی‌ای که در پیداکردن شغل وجود دارد بسیاری از کارفرمایان و صاحبان صنایع و شرکت ها برای افراد جویای کار شرطی بنام سفته حسن انجام کار یا ضمانت اخذ میکنند. به دلیل نیاز مبرم به آگاهی عموم جامعه در این باره وظیفه خود دانستیم تا شمارا با این مورد آشنا کرده و مطالب مورد نیازی که ممکن است برایتان مشکل به وجود آورد، آشنا کنیم. امیدواریم که مطالب ارائه شده در این باب مورد قبول شما همراهان ساعد باشد.


1 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز دوشنبه 11 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
مرگبارترین تلاشهای زنان برای زیبا بودن در اوایل قرن 19/ وحشتناکترین ملاک زیبایی در میان زنان غرب+ عکس
روسری اصیل و ایرانی بر سر فریبا نادری عروس حشمت فردوس+عکس/ سلیقه بینظیر خانوم بازیگر در انتخاب طرح روسری😍
آینه کنسول قهوه ای رنگ و شومینه اُریب، گوشه ای از سبک چیدمان و طراحی خانه لوکسِ سالار عقیلی+ عکس/ علاقه همسر آقای خواننده به حیوان خانگی مشهوده
ویراستاری تخصصی مقاله
پشت‌پرده علاقه عجیب ایرانی‌ها به خرید بچه میمون! / دیگر سگ و گربه جواب نمی‌دهد!
تبدیل پایان نامه به مقاله و کتاب
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
همدستی خانم وکیل و پرستار بیمارستان در قتل مرد ثروتمند / پای 24 میلیارد تومان وسط بود
گشت و گذار کوچه به کوچه پورتو با همسر علی علیپور / استایل مونوکروم زهرا بانو هوش از سر مردم پورتو برد 😍
اولین عکس از فیلم جدید رامبد جوان با گریم فوق‌العاده خنده دار محسن تنابنده و نوید محمدزاده / فقط فوکول و پشت موهاشون😁