درمورد شرط حق مسکن زوجه چه می‌دانید؟!

  پنجشنبه، 30 آذر 1402   زمان مطالعه 4 دقیقه
درمورد شرط حق مسکن زوجه چه می‌دانید؟!
یکی از شروط مهم و اصلی در زندگی زناشویی و نکاح شرط حق مسکن زوجه است. این درحالی است که علیرغم اینکه زن باید درخانه ای که همسر خود دراختیار دارد سکونت کند، اما با داشتن این حق ، این زن است که شرط می‌کند در کجا زندگی کند.با ساعد نیوز در این مطلب همراه باشید.

شرط حق مسکن زوجه


شرط حق مسکن زوجه، به طور کلی شما باید بدانید که مطابق ماده 1114 قانون مدنی زن باید در منزلی که شوهر تعیین می کند زندگی کند. قانون انتخاب محل زندگی را به شوهر می دهد، ولی در برخی از موارد زن می تواند شرط حق مسکن زوجه را دریافت کرده و مشخص کند کجا زندگی کنند. حق مسکن یکی از مهمترین و اصلی ترین مسائلی است که در زندگی زناشویی وجود دارد و باید به آن اهمیت بسیار زیادی داده شود.

در صورتی که زن بخواهد شرط حق مسکن را دریافت کند باید شرط حق مسکن زوجه در محضر و عقدنامه آورده شود تا در صورت نیاز زن بتواند به صورت قانونی از آن استفاده کند. دقت داشته باشید که این حق به زن اختیار انتخاب محل زندگی را می دهد. زن بر اساس این قانون نمی تواند در خانه ای جداگانه از مرد زندگی کند. آنها باید با یکدیگر زندگی کنند ولی زن است که محل زندگی را مشخص می نماید.

نحوه واگذاری شرط حق مسکن زوجه


واگذاری شرط حق مسکن به زن به دو صورت امکانپذیر است. شرط حق مسکن زوجه ممکن است به صورت ضمن عقد نکاح و در حین ازدواج به زن داده شود و دیگری بعد از عقد و ضمن سند جداگانه به زن داده شود. مرد با دادن حق مسکن به زن اختیار تعیین مسکن را از خود سلب می نماید و اختیار تعیین محل سکنی به زن داده می‌شود. زن بعد از گرفتن حق سکونت باید مسکنی را انتخاب نماید که متناسب با وضع اقتصادی زوج و شأن و مرتبه اجتماعی مرد باشد.

شرط حق مسکن زوجه

ضمانت اجرایی حق مسکن زوجه


در صورتی که مرد بدون رضایت زن مسکنی را برای زندگی تعیین کند که مورد قبول زن نباشد زن چه ضمانت ‌اجرایی برای این شرط دارد?. شرط حق مسکن برای زن یکی از شروط لازم ‌الوفاء می باشد، و از شروط مشروع می باشد و مرد باید آن را اجرا کند.

در صورتی که زوج نسبت به تهیه منزل مطابق شرط اقدام نکند زن می‌تواند ابتدا به استناد ماده 1111 قانون مدنی به لحاظ استنکاف شوهر از دادن نفقه ( مسکن مورد نظر زوجه ) به محکمه رجوع کند. اگر مردی مسکنی را بر خلاف مفاد شرط انتخاب و معرفی کند زن می تواند از شوهر تمکین نکند و در صورت عدم تمکین ناشزه تلقی نمی شود و مستحق دریافت نفقه است.

نکاتی مهم در مورد شرط حق سکونت زوجه


  1. اگر شما قصد دارید از شرط حق مسکن زوجه استفاده نمایید باید به خوبی بدانید که جزئیاتی در این خصوص وجود دارد که اهمیت بسیار زیادی دارد و باید به آن نهایت دقت و توجه را نشان دهید. یکی از مهمترین نکات این است که اگر شما تنها در محضر بنویسید حق مسکن با زوجه می باشد اصلا کافی نیست و ایراداتی دارد.

  2. در صورتی که شما تنها این کلمه را در محضر نوشته باشید دادگاه آن را به تعیین شهر و یا محل سکونت منصرف می کنند. در واقع شما باید بدانید تعیین مستقل بودن محل سکونت و اینکه در چه محدوده ای از شهر می‌خواهید منزل خاصی داشته باشید اهمیت بسیار زیادی دارد و این مورد برای زن تاثیرگذار است.

  3. یکی از مهم ترین قوانین که در این مورد وجود دارد این است که در قالب شرط ضمن عقد موضوعی که زن در نظر دارد را به درستی وارد کنید. اینکه انتخاب محل سکونت را می خواهید در اختیار داشته باشید را باید به طور کامل زمان عقد وارد کنید. زندگی در یک محل جداگانه را قانون قبول نمی‌کند، چرا که اقتضای زندگی مشترک با یکدیگر زندگی کردن است.

  4. اینکه شما در یک منزل حضور داشته باشید اهمیت بسیار زیادی دارد. به طور کلی قانون بیان می دارد که زن باید در منزلی که شوهر تعیین می‌کند زندگی نماید. تنها در صورتی که بتواند در محضر حق مسکن را برای خود دریافت کند می‌توانید از این قانون پیروی ننماید.

شرط حق مسکن زوجه

ذکر جزئیات در شرط حق مسکن زوجه


تاکید کردن روی ذکر جزئیاتی که مربوط به شرط حق مسکن زوجه می باشد، اهمیت زیادی دارد، چرا که بسیاری از قضات حق مسکن را با حق تعیین محل سکونت متفاوت می دانند. به عنوان مثال شما باید بدانید زمانی که دختر خانمی اهل مشهد باشد و زمان عقد بیان کند تنها می خواهد در همان شهر زندگی کند، قانون به او حق زندگی در مشهد را می دهد.

این مورد نشان دهنده این است که زن تنها بیان نموده در مشهد زندگی کند و محله خاصی را در نظر ندارد. اما در برخی از موارد امکان دارد که زن محله خاصی را هم برای زندگی مشخص نماید، در این صورت تنها باید در آن محله زندگی کنید.

اینکه شما در عقدنامه به خوبی مشخص کنید محل تعیین زندگی تان کجا باشد اهمیت بسیار زیادی دارد. بنابراین باید بدانید که تنها دریافت حق مسکن اهمیت ندارد، بلکه شما باید شهر محل سکونت و یا محله ای که می خواهید در آن زندگی کنید را هم در عقدنامه بیاورید.

توجه داشته باشید که زمان انتخاب شهر محل سکونت شما باید به خوبی این تبصره ها و نظراتی که قاضی می دهد را در نظر بگیرید. اگر شما حق مسکن را دریافت کرده اید و می خواهید بعد از ازدواج به خارج از کشور بروید بدون شک قانون این مسئله را قبول نمی کند و شما باید به خوبی این مورد را هم زمان دریافت حق مسکن در نظر داشته باشید.

سخن آخر

درست است که شروط ضمن عقد زیادی وجود دارد، اما یکی از اصلی ترین و مهم ترین این موارد، شرط حق مسکن زوجه در عقد نکاح و زندگی است. باید در این خصوص به موارد و جزئیات ریزی دقت کنید و در نظر داشته باشید. در این خصوص ساعد نیوز مطالبی را گرد آوری کرده است که بتوانید با این مسئله آشنا شوید. امیدواریم که برایتان مفید و آگاهی بخش باشد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (650 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (112 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (86 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (64 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (50 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (37 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (36 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (13 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (10 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان