دریاچه حوض سلطان قم : نشان دهنده انعکاس زیبایی از آسمان

  چهارشنبه، 09 خرداد 1403 ID  کد خبر 390557
دریاچه حوض سلطان قم : نشان دهنده انعکاس زیبایی از آسمان
ساعد نیوز: دریاچه نمک حوض سلطان قم با نام‌هایی نظیر دریاچه شاهی و دریاچه ساوه قم نیز شناخته می‌شود. که در 90 کیلومتری تهران و 40 کیلومتری شمال شهر قم واقع شده است. رودهای متعددی به این دریاچه وارد می‌شوند. این دریاچه عنوان بزرگترین آینه طبیعی ایران را به خود اختصاص داده است.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی ساعد نیوز،دریاچه نمک حوض سلطان قم با نام‌هایی نظیر دریاچه شاهی و دریاچه ساوه قم نیز شناخته می‌شود. که در 90 کیلومتری تهران و 40 کیلومتری شمال شهر قم واقع شده است. رودهای متعددی به این دریاچه وارد می‌شوند. این دریاچه عنوان بزرگترین آینه طبیعی ایران را به خود اختصاص داده است.

دریاچه حوض سلطان قم یکی از جاهای دیدنی قم و یکی از مناطق طبیعی ایران به شمار می رود. این دریاچه در کنار اتوبان پر رفت و آمد تهران – قم قرار دارد. این دریاچه از بقایای دریاچه قدیمی ساوه که از بین رفته‌است، به وجود آمده‌است. ویژگی خاص این دریاچه انعکاس تصویر آسمان در زمین می باشد. با ما همراه باشید.

دریاچه حوض سلطان قم

این دریاچه در 90 کیلومتری تهران و 40 کیلومتری شمال شهر قم و در حاشیه اتوبان خلیج فارس قرار گرفته است. برای رسیدن به آن بستگی دارد که مبدا شما کجا باشد. اگر از سمت قم می‌خواهید به این دریاچه برسید، وارد اتوبان قم تهران شده و تا تابلوی 95 کیلومتری تهران حرکت کنید. در مسیر خود از مجتمع مهتاب و اولین تپه مشرف به دریاچه گذر می‌کنید تا زمانی که به تپه دوم برسید. در کنار تپه دوم، جاده اصلی معدن نمک را مشاهده می‌کنید که یک جاده خاکی است و شما را به سمت پایین دریاچه هدایت می‌کند.

در حالت دیگر اگر از تهران راهی این دریاچه هستید پس از طی 70 کیلومتر از اتوبان، زمانی که تابلوی اطلاعات گردشگری را دیدید، از اولین زیرگذر به سمت دیگر اتوبان رفته و به سوی روستای چشمه شور حرکت کنید. کمی که پیش روید می‌توانید دریاچه حوض سلطان را در مقابل خود ببینید.

تاریخچه نحوه تشکیل دریاچه حوض سلطان

در سال 1883 میلادی این دریاچه وجود نداشت و مسیر اصلی تهران و قم از این مکان عبور می‌کرد. در همان سال‌ها شخصی به نام امین‌السلطان که از ملک‌داران منطقه به شمار می‌رفت، دستور داد سد روی رود شور را بشکنند. با این اقدام مسیر اصلی تهران به قم در آن زمان را آب گرفت و جاده را به نحوی تغییر داد که به صلاح خود او و زمین‌هایش بود و به مرور سبب پر شدن چاله‌های حوض سلطان و حوض مره شد. نام حوض سلطان نیز از کاروانسرا و آب‌انباری با این نام گرفته شده که از بناهای زمان سلطان سنجر سلجوقی بودند و پیش از تغییر مسیر تهران قم، برای استراحت و سکونت افراد در میان راه استفاده می‌شدند.

نمک حوض سلطان

دریاچه نمک حوض سلطان به مساحت تقریبی 240 کیلومتر مربع در شمالشرق شهرستان قم واقع شده‌است. در مواقع بارندگی و ذوب برف‌های ارتفاعات اطراف، چون بر میزان آب ورودی افزوده می‌شود، وسعت آن زیاد و در غیر از این ایام، وسعت آن کم می‌شود. بدین ترتیب سطح آب دریاچه پیوسته در نوسان است.

برچسب ها: ایران سفر

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب بعد از خریدن مبل دست دوم توسط رهبری: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (200 نظر) مهران مدیری: 11 سال است که از یک مار نگهداری می کنم؛ الان 2 متر و 20 سانتی‌متر هست+عکس (145 نظر) روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید (106 نظر) تزئین میز عزای سعید راد با شمع و گل و خرما و عکس های یادگاری در خانه مجللشان/ خدا رحمتشون کنه+عکس (105 نظر) عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس (95 نظر) تصویری از خانه ابدی سعید راد، میرزا رضا سریال گیلدخت /روحش شاد و یادش گرامی (68 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار اردبیلی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (57 نظر) ژست‌های سیدمحمد خاتمی با بازیگران در سینما؛ از تعظیم در برابر مهتاب کرامتی تا پُفیلا خوردن در حال تماشای فیلم+عکس/ همراهی همسر سیدحسن خمینی و سام درخشانی با رئیس‌جمهور سابق (31 نظر) رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است (32 نظر) استوری تبریک خاص سرلشگر باقری به مناسبت روز چپ دست‌ها به رهبر معظم انقلاب+عکس (31 نظر) نگاهی به جشن تولد عاشقانه 45 سالگی الهام چرخنده بازیگر سریال آوای باران و باکس گل شیک روی میز/ مبارکا باشه+عکس (30 نظر) خلاقیت خنده دار هندوانه فروش سمنانی برای جذب مشتری حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلای خالصه😂+عکس (27 نظر) مراسم تشییع مادر پژمان جمشیدی، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (19 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلاست😂👌+عکس (24 نظر) نگاهی به بازیگران و سلبریتی‌هایی که حیوان خانگی دارند+عکس/ از گربه محمدرضا گلزار و نفیسه روشن تا سگ پاکوتاه بهرام رادان و بهاره افشاری (23 نظر)
منتخب روز   
طرز تهیه غذای محبوب ناصرالدین شاه قاجار! /فسنجان ناصری با مواد اعلا ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان....