دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / طب سنتی و گیاهان دارویی /

رفع کولیک فیزیکی از طریق ماساژ و حرکت در طب سنتی 

یکشنبه، 20 مهر 1399
کولیک را به عنوان گریه های بیش از حد نوزادان، برای حداقل سه ساعت در روز و حداقل سه روز در هفته، حداقل برای سه هفته در نوزاد سالمی که به خوبی از او مراقبت می شود، تعریف می کنند.

کولیک چیست؟

کولیک را به عنوان گریه های بیش از حد نوزادان، برای حداقل سه ساعت در روز و حداقل سه روز در هفته، حداقل برای سه هفته در نوزاد سالمی که به خوبی از او مراقبت می شود، تعریف می کنند.

معمولاً در سه ماهه اول زندگی و معمولاً بعد از ظهرها رخ می دهد. حدود نیمی از نوزادان از این مشکل رنج می برند، اما هنوز دلیل قطعی برای آن وجود ندارد. بسیاری از علائم کولیک به ناراحتی شکمی مربوط می شوند. علل کولیک نوزادان از دیدگاه طب مدرن و طب سنتی طب مدرن علت دقیق کولیک هنوز ناشناخته است. اما از دلایلی که پزشکان طب مدرن به آن مشکوک هستند می توان به موارد زیر اشاره داشت:

رفلاکس و مشکلات گوارشی

آلرژی به پروتئین شیر

عدم تحمل لاکتوز و هضم نادرست شیر

به دام افتادن گاز در داخل حفره شکمی (ایجاد گاز در دستگاه گوارش) که موجب ناراحتی و درد شکم می شود.

خالی کردن یک سینه در یک زمان

در صورت تغذیه با شیر مادر، ابتدا یک سینه خود را خالی کنید. قبل از اینکه با سینه دیگر به نوزاد شیر دهید. زیرا شیر اول سینه دیگر دارای این پروتئین و قند زیاد است، اما کم چرب است، بنابراین گرسنگی را تسکین می دهد اما به کولیک می افزاید.

استفاده از شیشه شیر مناسب

اگر با شیشه شیر نوزاد را تغذیه می کنید، حتما از شیشه شیر استاندارد و با اندازه مناسب استفاده کنید و حدالامکان سعی کنید در هنگام درست کردن شیر هوای اضافه در آن وجود نداشته باشد.

کولیک فیزیکی

اگر فکر می کنید نوزاد شما دارای کولیک فیزیکی است. انجام ماساژ های آرام کششی بر قسمت های مختلف بدن نوزاد می تواند مفید واقع شود.

حرکات آرام

حرکات آرام و ملایم می تواند در بهبود کولیک فیزیکی مفید واقع شود.

کشش بدن نوزاد

نوزاد خود را به پشت بخوابانید. دست ها را به آرامی بسته و سپس باز کنید. این حرکات را برای پاهای او هم به آرامی انجام دهید. سپس نوزاد را روی پای خود به شکم قرار داده و پشت و ستون فقرات او را به آرامی ماساژ دهید.

ماساژ نوزاد

خصوصا با استفاده از روغن ها و لوسیون های مناسب یک راه عالی برای کمک به بهبود کولیک فیزیکی است

ماساژ شکم نوزاد

پیش از آغاز مرور روش های درمان کولیک باید بگوییم که اگر گریه های نوزاد بیش از ۳ ساعت در روز و حداقل ۳ روز در هفته و به صورت ۳ هفته مداوم طول بکشد، به احتمال قوی از کولیک Baby colic رنج می برد. ولی بهترین کار این است که در صورت بی قراری نوزاد حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید تا از علت اصلی ناراحتی کودک تان مطلع شوید. اگر پزشک نشانه های سایر مشکلات جسمی را در کودک نیابد، به احتمال زیاد به شما خواهد گفت که نوزاد قولنج کرده است.

چرا نوزاد قولنج می کند؟

علت کولیک نوزادان تقریبا ناشناخته است علت کولیک نوزادان تقریبا ناشناخته است اما معتبرترین نظریه در این مورد به ما می گوید: سیستم گوارش نوزاد کاملا رشد نکرده و در حین رشد با تولید گازهایی در طول روز همراه است که کودک را دچار مشکل قولنج می کند. و این موارد را باید در درمان کولیک مدنظر داشته باشیم البته دلایل دیگری بابت دلایل کولیک نیز مطرح است که پیش از آغاز بررسی درمان کولیک و آموزش ماساژ شکم نوزاد به چند مورد از آن اشاره می کنیم :

  • عدم تحمل لاکتوز شیر
  • روش های غلط شیردهی
  • آلرژی
  • تفاوت های فردی نوزادان

توجه داشته باشید که کولیک در نوزاد خطرناک و یا تهدید کننده برای او نیست.

درمان کولیک

در حال حاضر داروی شیمیایی خاصی برای درمان کولیک در نوزادان وجود ندارد. اما درمان های طبیعی مانند ماساژ شکم نوزاد و همچنین روشهای سنتی ای وجود دارند که در کاهش درد های کولیک نوزادان موثرند.

تغییر عادات غذایی

در صورت بروز مشکلات کولیکی در نوزاد حتما به نحوه و مقدار تغذیه او دقت کرده و در صورت لزوم آن را اصلاح کنید. توصیه متخصصان برای درمان کولیک این است که دفعات شیردهی به کودک را افزایش دهید، و در هر نوبت مقدار کمی به او شیر بدهید. در صورت امکان حتما کودک را با شیر مادر تغذیه کنید. در زمان شیر دهی سینه را از دهان کودک بیرون نکشید، زیرا باعث می شوید هوا وارد معده اش شود. مراقب باشید کودک پرخوری نکند، برخی کودکان پس از سیر شدن باز هم شیر می خورند، زیرا قرار گرفتن در آغوش مادر احساس خوبی برایشان ایجاد می کند. تغذیه بیش از حد باعث افزایش علائم دردناک کولیکی در نوزاد می شود.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
گام به گام مراحل چاپ کتاب
مراحل اکسپت مقاله
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه