دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / دهان و دندان /

علت ریزش آب دهان هنگام خواب چیست؟ 

سه شنبه، 16 اردیبهشت 1399
ریختن آب دهان در خواب چه علتی دارد؟ مشکل ریختن آب دهان در خواب را چگونه بر طرف کنیم؟

از خواب که بیدار می شوید، می بینید بالش تان با آب دهان تان خیس شده است و رد آن در گوشه ی دهان تان هم باقی مانده است. تعجب می کنید که چرا موقع خواب، بزاق دهانتان جاری شده است.ساده ترین پاسخ این است که چون دهان در خواب باز است، بزاق از دهان به بیرون جاری می شود. عضلات بدن هنگام خواب شل می شوند، و این احتمال وجود دارد که در این زمان دهان باز بماند.به عقیده بعضی کارشناسان، وضعیت خواب هم می تواند موثر باشد و به پهلو خوابیدن می تواند احتمال بیرون ریختن آب دهان را بیشتر کند.

علل دیگر ریزش آب دهان در خواب

  • سردی مغز و درد درناحیه پشت سر
  • سردشدن گوارش و ترشیدگی و سکسکه و آروغ ترش در( معده و روده بزرگ و کوچک )
  • بیماری سینوسها و نزله سرد
  • انگل داشتن درگوارش و دورناف و مقعد که بعضی مواقع با مورمورهمراه است
  • فلج صورت و کم کاری غده های بزاقی دهان
  • مسمومیت و بالارفتن سموم بدن
  • بزرگی لوزه سوم
  • عفونت معده ناشی از قورت دادن آب بینی

وضعیت خواب:

معمول ترین علت ریختن آب دهان در هنگام خواب بسیار ساده است و این کار با جاذبه انجام می شود. وضعیتی که شما با آن می خوابید اغلب منجر به تجمع بزاق در دهان شما می شود. افرادی که به طرفین یا روی شکم خود می خوابند، بیشتر احتمال دارند که این اتفاق در آنها رخ دهد به خصوص اگر از طریق دهان تنفس می کنند، یا اگر مسیرهای سینوسی تنگی داشته باشند، بزاق انباشته شده ممکن است هنگام تنفس از دهان خارج شود.

اگر گرفتگی بینی به خاطر سرما خوردگی و یا عفونت دارید، ممکن است متوجه شوید که بیش از حد معمول بزاق دارید و در شب بیرون میریزد. اگر به طور مرتب مجاری سینوسی و یا سینوس های شما مسدود باشند، ممکن است در تمام مدت آب از دهان شما بیرون بریزد. سینوس های مسدود شده باعث می شود که شما وقتی خواب هستید از دهان خود نفس بکشید و " تنفس دهان " به تولید بزاق بیشتری منجر می شود.

گٍرٍد یا ترش کردن معده از علت های ریختن آب دهان :

اختلال گٍرٍد (ترش کردن) یک بیماری گوارشی است که در آن محتویات معده شما به مری باز می گردد و به آستر مری آسیب می رساند.ترش کردن می تواند باعث مشکل بلعیدن و قورت دادن شود و یا باعث احساس وجود چیزی در گلو می شود.

تنظیم بالش زیر سر

هنگام خواب، بالش تان را طوری تنظیم کنید که سرتان را بالا نگه دارد. این کار به کم شدن مشکل بیرون ریختن آب دهان کمک می کند. بنابراین به خاطر داشته باشید که قبل از خواب، بالش تان را درست تنظیم کنید و مطمئن شوید که روی آن راحت هستید.

عوارض جانبی داروها از دلیل های ریختن آب دهان:

برخی داروها می توانند باعث افزایش آب دهان شوند ؛ داروهای ضد روان شناختی ( به ویژه کلوزاپین ) و داروهایی که برای درمان آلزایمر مورد استفاده قرار می گیرند، باعث تولید شدن بیش از حد آب دهان می شوند.

دستگاه مندیبولار

دستگاه مندیبولار یک دستگاه دهانی است چیزی است که در دهان خود قرار می دهید که باعث شود شما راحت تر بخوابید و خرناس و بزاق را کم می کند.

دستگاه CPAP

اگر آب دهان نشانه آپنه خواب باشد، باید به دنبال درمان بگردید. رایج ترین درمان برای آپنه خواب چیزی است که فشار هوای مثبت مداوم ( CPAP ) نامیده می شود. ماشین CPAP نه تنها به شما برای داشتن خواب عمیق کمک می کند بلکه شما رامطمئن می کند که به طور خوبی در موقعیت خواب قرار گرفته اید و در شب درست تنفس می کنید.

برخی افراد تصمیم می گیرند که رویکردی تهاجمی داشته باشند ؛ یک روش درمانی، تزریق بوتاکس به غدد بزاق است که دهان شما را احاطه می کند. این کار باعث می شود که غده های بزاق دهان از کار اضافی دور شوند ؛ این روش درمان دائمی نیست، چون در نهایت بوتاکس، تمام خواهد شد و غده های شما دوباره فعال خواهند شد.

جراحی برای رفع مشکل ریختن آب دهان

مواردی وجود دارند که در آن یک پزشک توصیه می کند که غده های بزاق شما را از بدن جدا کنند. افرادی که به غدد بزاقی نیاز دارند معمولا ً مشکلات اساسی عصبی دارند که بسیار جدی تر از بیرون ریختن آب دهان در خواب هستند. این جراحی های به طور کلی در مهار ازدیاد تولید بزاق موفق هستند، اما باید ابتدا درمان های دیگری را امتحان کنند.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز دوشنبه 17 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟