دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / مجله خودرو / دانستنی های خودرو /

علت خراب شدن رله کولر پراید 

دوشنبه، 13 مرداد 1399
یکی از مشکلاتی که معمولاً رانندگان خودروی پراید از آن شکایت می کنند، خراب شدن و تعویض زودهنگام رله کولر خودروی شان است. این قطعه ی شبیه به سوکت، قیمت چندان بالایی ندارد، اما وظیفه ی مهم آن در خودرو باعث می شود که راننده و سرنشینان از خرابی پی در پی آن به ویژه در فصل گرما کلافه شوند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، رله کولر پراید همان قطعه ای است که شبیه به فیش است و چون به صورت دو یا سه عددی در کنار هم قرار می گیرد، به آن رله دوقلو یا سه قلو می گویند. این قطعه، برخلاف ظاهر ساده و کوچک خود، وظیفه ی مهمی دارد. برای اینکه با عملکرد رله کولر پراید و علائم و عوامل خرابی آن بیشتر آشنا شوید، مقاله ی امروز توربومگ را بخوانید.

در چند قسمت مختلف خودرو، قطعه ای به نام رله به کار رفته است اما در این نوشتار، درباره ی رله کولر پراید ، یکی از اجزای سیستم کولر، صحبت می کنیم. وظیفه ی رله کولر پراید ، تنظیم زمان روشن شدن فن کولر و تقویت کننده ی جریان برق ورودی به آن است. این قطعه به نوعی یک استارتر برقی است که از سیستم های الکتریکی و مدارها در خودرو محافظت می کند. با وجود این قطعه در خودرو، شما نگران بالا و پایین شدن ولتاژ برق نیستید، چرا که تنظیم برق ورودی هم از دیگر وظایف رله کولر پراید است. شما با چرخاندن کلید A/C به رله کولر دستور می دهید که فن کولر را فعال کند.

یکی از مشکلاتی که معمولاً رانندگان خودروی پراید از آن شکایت می کنند، خراب شدن و تعویض زودهنگام رله کولر خودروی شان است. این قطعه ی شبیه به سوکت، قیمت چندان بالایی ندارد، اما وظیفه ی مهم آن در خودرو باعث می شود که راننده و سرنشینان از خرابی پی در پی آن به ویژه در فصل گرما کلافه شوند. با توجه به این که دسترسی به محل قرار گیری رله کولر پراید ، چندان دشوار نیست؛ در صورتی که بخواهید می توانید این قطعه را خودتان تعویض کنید؛ فقط باید مطمئن باشید که ایراد به وجود آمده از سوی رله کولر است. درب کاپوت را باز کنید؛ رله کولر پراید ، در داخل کاپوت، سمت راننده، بین باتری خودرو و پشت چراغ جلوی خودرو قرار گرفته است. آن را بالا بیاورید و رله ی سالم را جایگزین کنید.

مشخصات رله کولر و انواع آن

در بعضی از خودروهای پراید از رله دو قلو و در بعضی دیگر، از رله سه قلو استفاده می شود؛ البته کارایی هیچ کدام با هم فرقی ندارد. معمولاً رله کولر خودروهای پراید مدل بالاتر، دو قلو است؛ بنابراین، با توجه به نوع رله ی به کار رفته در سیستم کولر خودروی تان باید رله ی سالم را جایگزین کنید.

نکته ی بعدی، ساختار، ولتاژ و آمپر رله ای است که می خواهید آن را تعویض کنید؛ برای اینکه افراد هنگام تعویض این قطعه ی الکترونیکی دچار اشتباه نشوند، روی بدنه ی خارجی آن اطلاعات و مشخصات آن درج می شود. با دانستن مفهوم این علامت های اختصاری می توانید راحت تر برای تعویض آن اقدام کنید.

بعضی از رله ها تک قطبی بوده و فقط یک خروجی دارند؛ حک شدن عبارت SPST روی بدنه به همین معناست.

رله های دیگری هستند که تک قطبی اند اما دو راه خروجی دارند؛ به این نوع رله ها ، SPDT نسبت داده می شود.

بعضی دیگر از انواع رله ، دارای دو قطب و یک خروجی هستند که عبارتDPST روی آنها درج می شود.

آخرین نوع رله در خودرو، نوع DPDT است که یعنی دو قطب و دو خروجی دارند.

حرف p مخفف کلمه ی pole به معنای قطب و حرف T مخفف کلمه ی Throws به معنای خروجی است.

علائم خرابی رله کولر پراید

قبل از اینکه نشانه های خرابی رله کولر پراید را بخوانید به این نکته توجه داشته باشید که ممکن است خرابی قطعات دیگری مثل ترموستات، سوئیچ فشار یا دیگر اجزای سیستم کولر خودرو نیز همین نشانه ها را داشته باشد. به همین دلیل، شما می بایست برای این که از خرابی هر قطعه ای اطمینان حاصل کنید به فرد متخصص در این حوزه مراجعه کنید.

قطع و وصل شدن کمپرسور کولر ؛

روشن نشدن کمپرسور کولر ؛

بالا رفتن بیش از حد دمای آب رادیاتور حین کار کردن کولر ؛

عوامل خرابی رله کولر پراید

کارکرد بالا؛

سولفاته شدن رله؛

نفوذ آب به داخل رله؛

کیفیت پایین مواد اولیه ی قطعه؛


2 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز پنجشنبه 10 خرداد
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
ترجمه تخصصی متن
تبدیل پایان نامه به مقاله و کتاب
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
ترجمه تخصصی کتاب
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
هزینه چاپ یک کتاب
ترجمه رسمی انگلیسی اسناد و مدارک
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه