دلیل سبز شدن سیر ترشی چیست؟

  شنبه، 13 شهریور 1400   زمان مطالعه 3 دقیقه
دلیل سبز شدن سیر ترشی چیست؟
سیر ترشی از انواع ترشی است که با قرار دادن سیر خشک در سرکه تهیه می شود.سن سیرترشی موضوعی بسیار مهم بوده و هرچه سنش بالاتر باشد مرغوب تر و لذیذ تر است.

همانطور که می دانید، در طرز تهیه ترشی سیر همانند سایر ترشی ها، از سرکه استفاده می شود. در نتیجه اضافه شدن سرکه به سیر، دیواره (غشای) سلولی سیر پاره می شود و آمینو اسیدها با ترکیبات سولفوری که در سیر وجود دارد، مخلوط می گردند.این فرآیند موجب آزادسازی ایزوآلین خواهد شد، در نهایت رنگدانه های سبز آبی رنگ (آنتوسیانین) در نتیجه ترکیب ایزوآلین با آمینو اسیدها ایجاد می گردند.علت سبز شدن سیر ترشی چیست؟ آیا خوردن سیرترشی سبز رنگ مانعی دارد؟

البته به صورت طبیعی سیر دارای این رنگدانه ها می باشد، اما با آسیب غشای سلولی و طی واکنش آمینواسیدها با ایزوآلین، میزان این رنگدانه ها افزایش می یابد.همچنین سبز رنگ شدن سیر ترشی می تواند، به دلیل نوع سیر و هچنین خاکی باشد، که سیر در آن رشد پیدا می کند. زیرا آنتوسیاتین موجود در سیر، در برخی از سیرها بیشتر می باشد و به همین خاطر، سرعت تغییر رنگ در این نوع سیرها بیشتر است.

سبز شدن سیر ترشی چه دلایلی دارد؟

مصرف سیر ترشی های که رنگ آن ها سبز شده، مشکل ساز نمی باشد و بدون نگرانی می توانید، این سیر ترشی را مورد استفاده قرار دهید، زیرا رنگ سیر ترشی پس از گذشت مدتی به حالت اول بر می گردد.

همانطور که می دانید، در طرز تهیه ترشی سیر همانند سایر ترشی ها، از سرکه استفاده می شود. در نتیجه اضافه شدن سرکه به سیر، دیواره(غشای) سلولی سیر پاره می شود و آمینو اسیدها با ترکیبات سولفوری که در سیر وجود دارد، مخلوط می گردند. این فرآیند موجب آزادسازی ایزوآلین خواهد شد، در نهایت رنگدانه های سبز آبی رنگ(آنتوسیانین) در نتیجه ترکیب ایزوآلین با آمینو اسیدها ایجاد می گردند. البته به صورت طبیعی سیر دارای این رنگدانه ها می باشد، اما با آسیب غشای سلولی و طی واکنش آمینواسیدها با ایزوآلین، میزان این رنگدانه ها افزایش می یابد.

همچنین سبز رنگ شدن سیر می تواند، به دلیل نوع سیر و همچنین خاکی باشد، که سیر در آن رشد پیدا می کند. زیرا آنتوسیاتین موجود در سیر، در برخی از سیرها بیشتر می باشد و به همین خاطر، سرعت تغییر رنگ در این نوع سیرها بیشتر است.

دلیل دیگر سبزرنگ شدن سیر ترشی ، واکنش ترکیبات سولفوری سیر با عنصری همچون مس به هنگام ترشی انداختن می باشد. زیرا در نتیجه این واکنش، سولفات مس حاصل می شود و رنگ سیر تغییر پیدا می کند. همچنین استفاده از وسایل چدنی ، آلومینیومی، مسی به هنگام ترشی انداختن و یا وجود این عناصر در آب سبب بروز این تغییر رنگ می باشد.

باید در نظر داشته باشید، تغییر رنگ سیر ترشی با قسمت های سبزرنگ سیر که جوانه می زند، متفاوت می باشد و جوانه سیر همانند قسمت های سبزرنگ پیاز و سیب زمینی سمی و مصرف آن خطرناک می باشد.

آیا خوردن سیرترشی سبز رنگ مانعی دارد؟

سبز شدن سیرترشی، مانعی برای مصرف آن ندارد و رنگ آن هیچ تاثیری بر طعم سیر نمی گذارد. بعضی از فرهنگ ها، حتی سیر های رنگارنگ دارند و از آنها در انواع خوراک خود استفاده می کنند. در چین، سیر ترشی را عمدا به گونه ای درست می کنند، که سبز رنگ شود و آن را در زمان سال جدید چینی ها مصرف می کنند. این «سیر لوا» دارای طعمی ترش و تند بوده و در عین حال زیبا و سالم است.

جلوگیری از سبز شدن سیرترشی

اگر می خواهید از سبز شدن سیرترشی جلوگیری نمایید، راه حل های زیر را امتحان کنید. به خاطر داشته باشید که بعضی از سیر ها به دلیل شرایط خاک، آبیاری و احتمالا سن بیشتر، احتمال دارد که به رنگ سبز یا آبی درآیند.

  • از آب مقطر برای درست کردن سیرترشی استفاده کنید. آب مقطر، فلزات موجود در آب لوله کشی را ندارد.
  • هنگام درست کردن سیرترشی از نمک بدون ید استفاده کنید.
  • از ظروف فولادی ضد زنگ یا وسایل آشپزی لعاب دار استفاده کنید. از ظروف مسی، آلومینیومی، چدنی و قلعی اجتناب کنید.
  • سیر را به طور مختصر (حدود ۱۰ ثانیه) بلانچ کنید. این روش ممکن است موثر باشد ولی در عین حال روی طعم سیر اثر می گذارد.
  • سیر ترشی تازه را دور از نور خورشید نگه دارید چرا که نور خورشید می تواند باعث تولید کلروفیل شود.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (169 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (95 نظر) الهام چرخنده: من که آبرو ندارم خودم را سنجاق کرده ام به اهل بیت (84 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (83 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (74 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (63 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (54 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (48 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (48 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (41 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (39 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (39 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (38 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (38 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (31 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
منتخب روز   
تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه سکانسی فراموش نشدنی از سریال عاشقانه شهرزاد / وقتی شهرزاد و قباد برای اولین بار باهم تفاهم دارن (عکس) تصویری معنادار از تکیه رهبر انقلاب بر اسلحه هنگام سخنرانی / علی به وقت حماسه عصا به دست نمی‌گیرد ...