فواید سیرترشی چیست؟

  چهارشنبه، 13 مرداد 1400   زمان مطالعه 9 دقیقه
فواید سیرترشی چیست؟
سیر ترشی یکی از انواع ترشی است که طرفداران خیلی زیادی دارد. مخصوصا اگر این سیر ترشی هفت ساله باشد و مدت زیادی از زمان تولید آن گذشته باشد. سیر ترشی هفت ساله بسیار نرم بوده و سیاه رنگ است.

سیر

از گذشته تا به امروز سیر را به دلیل خواص بی شماری که دارد به عنوان اکسیر جوانی می شناسند. سیر تازه در نزدیکی فصل بهار و اوایل تابستان برداشت می شود. که برای نگهداری آن و استفاده بهتر از فواید آن در تمام فصول سال علاوه بر خشک کردن به ترشی انداختن آن رو می آورند.بیشترین ویتامین که در سیر وجود دارد ویتامین C است. البته این تنها ویتامین موجود در آن به شمار نمی رود. گروه های ویتامینی از جمله ویتامین B1 و B2 و همینطور B3 در ترکیبات سیر وجود دارد. این موضوع خبر از خاصیت آنتی اکسیدانی بالای این گیاه پرخاصیت را دارد.مواد معدنی از جمله منیزیم، آهن، اسید فولیک، روی، کلسیم، پتاسیم و خاصیت آنتی اکسیدانی فراوانی را شامل می شود. این موضوع در مورد سیر ترشی نیز صدق می کند و یا سیری که در انواع خوراکی ها و مواد غذایی به کار برده می شود.

سیر ترشی

خواص سیرترشی

خواص سیر ترشی شامل گزینه های متعددی است که بدون آشنایی با آنها گاهی در کنار خوردن یک غذای خوشمزه به عنوان یک چاشنی عالی به کار برده می شود. اغلب افراد از خواص فوق العاده این خوراکی خوشمزه بی خبر هستند و از آن کمتر مصرف می کنند. در ادامه این متن به توضیح بیشتر در مورد این چاشنی پرخاصیت خواهیم پرداخت تا از آن به طور متعادل استفاده کنید.

خاصیت آنتی اکسیدانی

برجسته ترین و اصلی ترین خاصیتی که از مواد غذایی تهیه شده با سیر می توان عنوان کرد، خاصیت آنتی اکسیدانی است. بسیاری از بیماری هایی که فرد به آنها مبتلا می شود، به دلیل سیستم ایمنی ضعیف بدن است. بسیاری از پزشکان بر این عقده اند که به دلیل وجود خاصیت آنتی اکسیدانی در سیر ترشی و سیر، بهترین گزینه برای در امان ماندن از بیماری ها استفاده متعادل از خواص سیر ترشی و سیر محسوب می شود. از جمله مواردی که به خاصیت آنتی اکسیدانی سیر مربوط می شود را می توان موارد زیر بر شمارد.

  • با خنثی کردن رادیکال های آزاد به پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان مانند سرطان خون و سرطان روده بزرگ می انجامد
  • پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی و بیماری های ویروسی مانند آنفولانزا را به همراه دارد

موثر بر قلب و عروق

اکثر افراد سیر ترشی را به عنوان کمکی برای بهبود بسیاری از بیماری هایی که به خون، رگ ها و قلب مربوط است می شناسند. این باور صحیحی است و تاثیر به سزای این خوراکی خوشمزه را می توان در مواردی از قبیل گزینه های زیر برای قلب و عروق شاهد بود:

  • خاصیت ضد انعقاد خون و کاهش دهنده غلظت خون (که بهتر است بیمارانی که درمان دارویی برای انعقاد خون را پیش گرفته اند در مورد استفاده آن از پزشک معالج مشورت بگیرند و از مصرف آن تا حد ممکن پرهیز کنند)
  • کاهش چربی بد و کلسترول بد خون
  • مفید برای پایین آوردن فشار خون بالا (برای این منظور بهتر است از نوع بدون نمک آن استفاده شود)
  • خونساز و مفید برای بهبود علائم کم خونی
  • تصفیه کننده خون، پاکسازی کبد و خون
  • مفید برای بیماران قلبی و عروقی

خواص سیر ترشی برای دستگاه گوارش و معده

از دیگر خواص این خوراکی که برای بدن به همراه دارد، به فواید آن برای معده و دستگاه گوارش می توان اشاره کرد. البته سیر و ترکیب آن در کنار سرکه سبب ایجاد این همه خاصیت برای تمام ارگان های بدن شده اند. در این قسمت تمام خواص سیر ترشی که بر معده تاثیر گذار است را نام برده ایم:

  • شست و شو دهنده و پاکسازی مجاری صفراوی
  • کمک کننده به هضم غذاهای سنگین و دیر هضم
  • اشتها آور طبیعی و بسیار موثر
  • بالا برنده سرعت هضم غذا
  • به عنوان یک از بین برنده آفت های دهانی برای افراد صفراوی
  • جلوگیری از پیری زودرس و جوانسازی پوست و مو
  • ضد عفونی کننده معده و علاوه بر آن ضد عفونی کننده دهان و دندان ها
  • کاهش دهنده و قطع کننده خونریزی داخلی معده و همینطور خونریزی بواسیر
  • موثر در پاکسازی کبد
  • بالا برنده متابولیسم بدن

مهمترین خواص سیر ترشی هفت ساله در طب سنتی

باورهای متفاوتی در رابطه با خاصیت سیر ترشی چندین و چند ساله وجود دارد. برخی بر این باورند که خواص آن از دست می رود و باید سیرترشی های خوشمزه را تا تُرد هستند مصرف کرد و از خاصیت های آنها بهره برد اما بر خلاف این افراد، برخی دیگر سیر ترشی نرم را ترجیح می دهند و بر این باور هستند که خواص بسیار بیشتری از نوع تازه آن دارد. جالب است بدانید وقتی سیر ترشی بیشتر می ماند و نرم می شود، طبع متعادل تری خواهد داشت. در نتیجه تمام مزاج ها می توانند بدون آسیبی بر طبع خود از آن استفاده کنند.همانطور که بیان شد طبع سیر گرم و خشک است و سرکه نیز دارای طبع سرد و تر است. این دو بعد از گذشت 7 سال به طبعی متعادل می رسند که خواص دارویی بسیار بالایی را خواهند داشت. این خواص سیر ترشی هفت ساله شامل موارد زیر می شوند:

  • باز کننده رگ ها و عروق مرتبط با قلب و مغز است
  • موثر در هضم غذاهای سنگین و غذاهایی که به سختی هضم می شوند
  • به دفع سنگ صفرا می انجامد و سبب پاکسازی مجاری صفراوی می شود
  • به کاهش کلسترول بد خون کمک می کند
  • برای کاهش التهابات بدنی بسیار مفید و موثر عمل خواهد کرد
  • از آن به عنوان یک اشتهاآور طبیعی می توان بهره گرفت
  • یکی از بهترین خوراکی ها برای پاکسازی کبد و سموم بدن است

باورهای غلط در مورد خواص سیر ترشی چند ساله

همانطور که اشاره شد، برخی بر این باورند که خاصیت سیر ترشی بر اثر مرور زمان افزایش می یابد. اما باید این باور را کمی اصلاح کرد. با اینکه سیر ترشی چند ساله نرم و خوشمزه می شود اما با توجه به اینکه در ترکیب آن سرکه و نمک یا افزودنی های دیگر مثل شیره انگور یا عسل اضافه می شود، به مرور زمان خواص، مواد مغذی و ویتامینی خود را از دست می دهد. این موضوع به دلیل فرایندهای شیمیایی است که با گذشت زمان رخ می دهد پس بهتر است گول متعادل شدن طبع آنرا نخورید. این فرایندهای شیمیایی اغلب ممکن است سبب تولید نیترات شوند که بر اثر دریافت آن به مرور زمان، زمینه سازی برای ابتلا به سرطان معده فراهم خواهد شد. پس بهتر است تا سیر ترشی تّرد است و حدود یک یا دو سال از تهیه آن می گذرد، از خواص آن بهره ببرید.

طرز تهیه سیر ترشی در خانه برای بهره مندی از خواص آن

با آشنایی در مورد خواص سیر ترشی بهتر است طرز تهیه آن را آموخت. این موضوع تنها نیاز به مواد خوراکی از جمله سیر، سرکه و مقدار کمی نمک است. البته برخی از افراد مقدار 1 الی 2 قاشق از شیره انگور یا شیره خرما برای ملس بودن طعم ترشی استفاده می کنند که این موضوع بسته به سلیقه افراد دارد. برخی دیگر از ادویه مثل فلفل و گلپر یا سبزیجات تازه یا خشک مثل ترخون و مرزه برای طعم دهندگی و عطر بیشتر و بهتر آن استفاده می کنند.حدود 1 کیلو بوته سیر تازه را ابتدا شسته و پوست اضافه و ریشه آنها را گرفته تا کاملا تمیز شوند. بعد از چیدن آنها در ظرف شیشه ای، سرکه ترکیب شده با 1 قاشق نمک را روی آنها باید ریخت تا جایی که کاملا پر شود. اگر مواد دیگری مانند شیره یا سبزیجات را می خواهید اضافه کنید بهتر است شیره را با سرکه ترکیب کنید و یا سبزیجات را نیز لایه به لایه روی سیرها بچینید.در انتها درب بطری را بسته و نهایتا بعد از گذشت 2 ماه سیر ترشی آماده می شود که هر چقدر دیرتر از آن استفاده شود نرم تر و خوشمزه تر خواهد بود که این موضوع به سلیقه افراد بستگی دارد.

طبع سیر ترشی چیست؟

مزاج بسیاری از افراد حساس است و برای در تعادل نگه داشتن آن باید طبع خوراکی های مصرفی را دانست. اما سیر ترشی یکی از گزینه هایی است که از ترکیب دو ماده حاصل می شود برای این موضوع باید طبع هر دو را دانست. با این حال طبع سیر در طب سنتی گرم و خشک معرفی می شود که از طرف دیگر سرکه دارای طبع سرد و تر است. از طرفی ترکیب سیر ترشی شامل سیر و سرکه می شود که از این رو طبعی متعادل را ایجاد می کند.

سیر ترشی بخوریم یا سیر؟

درباره خواص سیر ترشی، باید بگوییم که بسیاری از خواص سیر در سیر ترشی هم هست و کسانیکه سیر دوست ندارند، می توانند سیر ترشی بخورند. ولی خب همین طور که می دانید هیچ چیز خواص سیر خام را ندارد. هر چه ترکیبات آروماتیک (معطر) سیر بیشتر باشد، سیر تازه تر و خاصیت بیشتری دارد. سیر ترشی های بودار خاصیتی نزدیک به سیر تازه دارند. در سیر ترشی، سیر پخته شده یا سرخ می شود و طی فرآیندهایی موادش را کمی از دست می دهد و خو اص آن کمتر است. این که گفته می شود مصرف سیر ترشی چند ساله برای بیماران قلبی ـ عروقی مفیدتر است، هنوز از نظر علمی تحقیق جامع و کاملی در این خصوص صورت نگرفته است. ضمن این که باید دانست سرکه و نمک افزوده شده به سیر ترشی با گذر زمان از خاصیت و میزان مواد مغذی ترکیبات سیر می کاهد.

نتیجه: خواص سیر 40-70 برابر سیر ترشی است و بهتر است به صورت تازه میل شود. اما کسانیکه اصلا نمی توانند سیر بخورند بهتر است حداقل از سیر ترشی استفاده کنند تا بخشی از خواص سیر ترشی به آنها برسد.

عوارض سیر ترشی

نتیجه ای که از طبع سیر ترشی می توان دریافت کرد این است که سیر ترشی برای هیچ فردی ممنوعیتی ندارد و می توان استفاده متعادل از آنرا در کنار وعده های غذایی داشت تا از برجسته ترین و بهترین خواصی که برای بدن به همراه دارد بهره مند شد. البته بسیاری از افراد ممکن است با دانستن خاصیت های بسیار مفید این خوراکی در مصرف آن زیادی روی کنند که این موضوع ممکن است فشار آنها را پایین آورده و به شدت اذیت کننده باشد و موجب ایجاد سرگیجه برایشان شود.

جمع بندی

سیر ترشی یکی از انواع ترشی هایی است که طرفداران زیادی دارد. سیرهای قهوه ای رنگ در سیر ترشی که بسیار نرم و خوشمزه بوده و عطر دلچسبی هم دارند. خواص سیر ترشی خانگی نسبت به مدل کارخانه ای آن بسیار بیش تر است و برای اشخاص ابتلا به بیماری های قلبی و فشار خون بالا موثر می باشد اما به شرطی که در خوردن آن تعادل را رعایت نمود.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (143 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (88 نظر) الهام چرخنده: من که آبرو ندارم خودم را سنجاق کرده ام به اهل بیت (83 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (77 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (63 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (60 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (52 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (46 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (39 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (38 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (38 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (37 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (37 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (34 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (31 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
(تصاویر) پذیرایی منحصربفرد سپیده بزمی‌پور، همسر شاهرخ استخری، و خواهر‌شوهر مهربونش از مهمانان مخصوصشان در جشن تولد پناه/ باریکلا! چه میز شام و دسری چیدن👌
مقایسه جنجالی پاداش 18 میلیاردی قهرمانان المپیک ایرانی و مرغ سوخاری رایگان ورزشکار خارجی / از دربانی دانشگاه آکسفورد تا تحصیل بدون کنکور در پزشکی دانشگاه تهران
فعالیت آزادانه دلالان مرگ؛ گرفتن پول زور از خانواده‌های عزادار
پهلوان رسول خادم بالاخواه مبینا نعمت زاده درآمد!/ حرف های حکیمانه دارنده مدال طلای المپیک درباره جنجال دختر تکواندوکار دهه هشتادی خبرساز شد
رئیس‌‎جمهور: اقدام مشترک و همدلانه همه قوا برای حل مشکلات، نیاز ضروری امروز کشور است
رهبر انقلاب سخنگو نداشته و ندارند
حضور رئیس‌جمهور در صحن مجلس برای دفاع از وزرای پیشنهادی
ماجرای تیراندازی به آرزو بدری توسط پلیس / ربطی به بی‌حجابی نداشت
از تجاوز به من فیلم گرفته بود، کشتمش!
(تصاویر) کشف یک موزائیک باستانی به نام «آکواریوم یخ‌ زده در سنگ» با قدمتی 2 هزار ساله
از پاسخ مبینا نعمت‌زاده به شهربانو منصوریان تا حضور ظریف در یک مکان خاص در حواشی داغ امروز شنبه 27 مرداد 1403
سنگ غول‌آسای 6 تنی که 5 هزار سال قبل 700 کیلومتر جا‌به‌جا شده است!
یونسکو هشدار داد: محرومیت یک میلیون و 400 هزار دختر از تحصیل در افغانستان توسط طالبان
10 هنرمند محبوبی که باشکوه ترین مراسم تشییع ایران را داشتند/ از خسرو شکیبایی تا فروغ فرخزاد و محمدرضا شجریان +عکس
آزمون EPT دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور برگزار شد
منتخب روز   
خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه سکانسی فراموش نشدنی از سریال عاشقانه شهرزاد / وقتی شهرزاد و قباد برای اولین بار باهم تفاهم دارن