ساعدنیوز
ساعدنیوز

آموزش انگلیسی برای نوآموزان (حالت جمع اسامی)

  چهارشنبه، 24 فروردین 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
آموزش انگلیسی برای نوآموزان (حالت جمع اسامی)
در این درس می خواهیم با حالت جمع اسامی در زبان انگلیسی آشنا شویم.

جمع بستن اسامی در انگلیسی و اسم جمع

بیشتر اسامی مفرد به سادگی با قرار دادن یک -s در انتهای آن ها به اسم جمع در انگلیسی تبدیل می شوند. قوانین مختلفی در مورد جمع بستن اسامی در انگلیسی وجود دارد. این قوانین به حرفی که اسم به آن ختم می شود بستگی دارند. علاوه بر این برخی از اسامی از قوانین و قواعد پیروی نمی کنند که برای یادگیری آن ها راهی به غیر از حفظ کردن یا جستجو در فرهنگ لغات وجود ندارد. جمع ها در عین سادگی به دلیل وجود اسامی بی قاعده یکی از پیچیده ترین مباحث زبان انگلیسی به شمار می آیند. با توجه به اهمیت اسم جمع در زبان انگلیسی در این یادداشت به بررسی این اسم و قوانین ایجاد آن پرداخته شده است. علاوه بر این در انتهای یادداشت متداول ترین اسامی جمع بی قاعده نیز ارائه شده است.

جمع بستن اسامی

ساختار اسامی در زبان انگلیسی از نظر تعداد

در انگلیسی مهم مانند فارسی اسامی از نظر تعداد به دو دسته تقسیم می شوند:

  • مفرد: اسمی که تنها یک چیز را نشان دهد. مثلا وقتی در فارسی می گوییم “کتاب” یعنی به یک کتاب اشاره می کنیم.
  • جمع: اسمی که بیش از یک چیز را نشان می دهد. مثلا وقتی در فارسی می گوییم “کتاب ها” یعنی در مورد 2، 3، 4 یا بیشتر کتاب صحبت می کنیم. هر مجموعه ای که بیش از یک عدد باشد به صورت جمع نوشته می شود.

قاعده کلی ساختن حالت جمع

قاعده کلی ساختار حالت جمع در زبان انگلیسی بسیار ساده است. کافیست که پسوند جمع ساز –s را به اسم اضافه کنیم. به مثال های زیر توجه کنید:

  • book (کتاب)
  • books (کتاب ها)
  • pen (خودکار)
  • pens (خودکارها)
  • chair (صندلی)
  • chairs (صندلی ها)

اسم جمع در انگلیسی

اسم جمع در انگلیسی نشان می دهد که بیش از یک اسم وجود دارد. در حقیقت از آنجایی که یک اسم مفرد تنها به یک واحد از آن اسم اشاره دارد ما به یک حالت برای صحبت کردن در مورد تعداد بیشتر نیاز داریم. برای مثال اگر قرار است به بیش از یک مار در جمله اشاره کنیم باید از حالت جمع آن یعنی Snakes استفاده کنیم.

  • بیشتر اسامی که اسم قابل شمارش در انگلیسی شناخته می شوند دارای حالت جمع و مفرد هستند. یک اسم قابل شمارش در مقابل یک اسم غیرقابل شمارش قرار دارد که حالت جمع ندارد.

dog–> dogs, man–> men

  • فهم این موضوع که اجزای گفتار مانند فعل و اسم در انگلیسی باید مطابقت داشته باشند نکته اساسی است که هنگام یادگیری یا تدریس این زبان باید به آن دقت شود. در بیشتر موارد اگر فاعل مفرد باشد فعل جمله نیز باید مفرد باشد و اگر فاعل جمع باشد فعل آن نیز باید جمع باشد.

The dog chases the cat.

The dogs chase the cat.

  • در برخی از موارد ممکن است اسم به حرف s ختم بشود اما دارای معنی واحد و مفرد باشد. در این حالت ما قادر به استفاده از فعل جمع برای این اسامی نیستیم. برای مثال می توان به اسامی news، mumps، physics و measles اشاره کرد. به جمله زیر دقت بکنید که چگونه اسامی mumps و news به همراه فعل مفرد is استفاده شده است:

Mumps is a contagious disease.

The news is at 11 p.m.

  • شما می توانید از یک یا چند اسم جمع در جمله استفاده کنید. در این حالت تنها باید به این مساله دقت کنید که قواعد و قوانین تطابق اسم، فعل و صفت را رعایت بکنید.

چگونگی ایجاد اسم جمع در انگلیسی

نحوه جمع بستن اسامی در انگلیسی یکی از سوال های ابتدایی زبان آموزان است. از آنجایی که ما به طور مکرر از اسم جمع در انگلیسی استفاده می کنیم شناخت تمام قوانین و قواعد مرتبط با نحوه ایجاد آن از اهمیت بسیاری برخوردار است. املای حالت جمع اسم به طور معمول به حرف آخر حالت مفرد بستگی دارد.

  • به طور کلی برای تبدیل اسم مفرد به اسم جمع حرف -s را به انتهای کلمه اضافه می کنیم:

cat –> cats

house –> houses

  • اگر اسم مفرد به حروف x، ch، sh، ss، s یا z ختم بشود برای ایجاد اسم جمع -es را به انتهای آن ها اضافه می کنیم:

truss –> trusses

bus –> buses

marsh –> marshes

lunch –> lunches

tax –> taxes

blitz –> blitzes

  • در برخی از موارد که اسم مفرد به s یا z ختم می شود قبل از اضافه کردن -es آخرین حرف باید تکرار شود:

fez –> fezzes

gas –> gasses

  • اگر اسم مفرد به y ختم شد و حرف قبل از y صامت بود ما برای رسیدن به اسم جمع در انگلیسی انتهای آن را باید به -ies تغییر دهیم:

city –> cities

puppy –> puppies

  • در صورتی که حرف قبل از y صامت نبود برای ایجاد اسم جمع تنها کافی است که حرف -s را به انتهای آن اضافه کنید:

ray –> rays

boy –> boys

  • در صورتی که حرف آخر اسم مفرد o بود در بیشتر موارد می توانید از -es برای تبدیل آن به اسم جمع استفاده کنید. با این حال در برخی از موارد نیز کافی است تنها -s را به انتهای آن اضافه کنید. در برخی از موارد نیز مانند volcano می توان به هر دو روش اسم مفرد را به اسم جمع تبدیل کرد.

potato –> potatoes

tomato –> tomatoes

photo –> photos

piano –> pianos

volcano –> volcanoes / volcanos

اسامی جمع بی قاعده

اگر تمام جنبه های زبان انگلیسی از یک قانون مشخص پیروی می کردند یادگیری آن بسیار آسان می شد. در حقیقت با وجود قوانین استاندارد همه چیز برای زبان آموز ساده و عالی خواهد بود. با این حال زبان انگلیسی همانند زندگی ساده نیست.

جمع های بی قاعده در حقیقت به یک اسم جمع اشاره دارد که به کمک قوانین مطرح شده ساخته نمی شود. برای مثال می توان به louse به معنی شپش اشاره کرد که اسم جمع آن lice است.

  • بی قاعده بودن آن ها به این معنی است که یک قانون واحد برای ایجاد آن ها وجود ندارد. با این حال برخی از اسامی بی قاعده با توجه به نحوه تغییر از مفرد به جمع شبیه یکدیگر رفتار می کنند که این موضوع می تواند حفظ کردن آن ها را ساده تر بکند. برای درک بهتر این موضوع به اسامی مفرد و جمع لیست زیر دقت بکنید:

wolf –> wolves, dwarf –> dwarves, shelf –> shelves, knife –> knives, life –> lives

man –> men, woman –> women, goose –> geese, foot –> feet, tooth –> teeth

basis –> bases, analysis –> analyses, crisis –> crises, oasis –> oases

formula –> formulae, vertebra –> vertebrae

child –> children, ox –> oxen

mouse –> mice, louse –> lice, die –> dice

  • در برخی از موارد نیز اسم جمع در انگلیسی تغییری در حالت مفرد از نظر املایی و تلفظ صورت نمی گیرد. در حقیقت هر دو حالت از هر نظر شبیه یکدیگر هستند.

sheep, deer, fish, moose, duck, salmon, trout, series, species

  • شما باید این اسامی را در متن ببینید تا بتوانید مفرد یا جمع بودن آن را تشخیص بدهید. برای درک بهتر این موضوع به جمله زیر دقت بکنید:

Mark caught one fish, but I caught three fish.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
عرض ارادت احساسی و عیادت بازیگران و ورزشکاران از رهبر معظم انقلاب در بیمارستان+ عکس/ از جواد عزتی و علی ضیا تا علی پروین و بهداد سلیمی (526 نظر) تذکر جدی رهبر انقلاب به عکاسان خبری در کرمانشاه/ با کفش وارد نشوید+عکس (297 نظر) واکنش ایران به درخواست عجیب آمریکا برای حمله نمادین اسرائیل (156 نظر) پاسخ جالب رهبر معظم انقلاب به یک سوال: حضرت آقا اصلاً شما فکر می‌کردین که رهبر بشین؟ (100 نظر) گریم سخت و سنگین شازده مفخم سریال "گیلدخت"، صالح میرزاآقایی، برای بازی در نقش امام خمینی/ بنظرتون شبیه ایشون شدن؟ (95 نظر) دیدار بازیگران معروف و محبوب ایرانی با رهبر انقلاب/ از شاهرخ استخری تا مصطفی زمانی و عموپورنگ+عکس (57 نظر) روایتی جالب از روز دقیق تولد رهبر معظم انقلاب از زبان خودشان در سالگرد 85 سالگی ایشان+عکس شناسنامه (52 نظر) نگاهی به ماشین لوکس و هوش پران حسن یزدانی، قهرمان کشتی ایران/ این ماشین نیست هواپیماست+ویدیو (51 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده مشهدی، با نوشته جالب پشت وانت اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (47 نظر) خلاقیت خنده دار یک ایرانی برای دوخت کاپشن با پتو پلنگی حماسه آفرید/ ایرانی پنجه طلا از هر انگشتش هنر میباره😂 (45 نظر) نگاهی به ماشین لاکچری و خارجی محسن تنابنده، نقیِ پایتخت+عکس/ صبر و لبخند در برابر درخواست مردم برای گرفتن عکس سلفی (42 نظر) مراسم عقد شیک و منحصربفرد برادرزاده سامان صفاری، امیر سریال دلدادگان/ ایشالا عروسی خودت+عکس (32 نظر) کارت عروسی متفاوت و خاص رضا داوودنژاد و همسرش غزل بدیعی با یک نوشته منحصر به فرد/ روز عروسی یه تیم بسیج گفتن آدرس شدند!+عکس (30 نظر) خلاقیت و هوش بالای نصاب در وصل کردن سینک ظرفشویی حماسه ساز شد +عکس/ اُستاد، برای نکات ریز جزوه میدین یا خودمون بنویسیم؟🤣 (28 نظر) نگاهی به کیک تولد 5 سالگی هانا دختر مهران غفوریان با دیزاین خاص/مبارکا باشه +عکس (28 نظر)
دیگران می‌خوانند   
شام عزای شبانه منوچهر هادی برای خانواده پرجمعیتش در یک رستوران شیک و لاکچری بدون حضور یکتا ناصر/ خدا بهش صبر بده دختر 11 ساله فسیل بزرگترین هیولای دریاها را کشف کرد+عکس خونه پدری لوکس و هوش پران محسن تنابنده نقی سریال پایتخت که عین کاخ میمونه/ چه مبلمان خوشگلی مراسم عروسی ساده به دو از تجملات فرزندان رهبر معظم انقلاب بدون میوه و تنوع شام/ اشرافی گری را چه کسی در ایران باب کرد؟ آخرین وضعیت سامانه‌های پدافندی و مراکز حساس نظامی و امنیتی در کشور رهبر معظم انقلاب چه میوه هایی را برای حفظ سلامتی خود میل می کنند؟ سخنگوی سپاه: ادعای آسیب‌دیدن ساختمان نیروگاه دیمونا عملیات روانی است محدودیت‌های پروازی فرودگاه‌های کشور رفع شد رونمایی از برادر قد بلند و دومتری لیلا بلوکات/ چقدر شبیه به هم هستن ارتش: هیچ حادثه و خسارتی نداشته‌ایم منشاء صدای انفجار در تبریز، شلیک پدافند بوده است (ویدئو) لو رفتن سوالات آزمون سمپاد در برنامهٔ تلویزیونی! (ویدئو) اعتراف باورنکردنی سلبریتی‌های محبوب در برنامهٔ اسکار/ در کنکور تقلب کردیم! بلوف حمله به ایران؛‌ کوه تهدیدات اسرائیل موش زایید رونمایی از برادر خوش تیپ و قدبلند آزاده زارعی، باران آوای باران +عکس/ته چهره هاشون شبیه هم هست افشاگری شهاب حسینی از برخورد قابل تامل پدرش با او؛ بابام بهم گفت دیگه نمیخوامت و ...+ویدیو فوری: گزارش لحظه به لحظه از انفجارهای اصفهان / پاسخ اسرائیل بود؟ + فیلم لحظه هدف قرار گرفتن چند ریز پرنده در آسمان اصفهان بغض و گریه لیلا حاتمی درباره پدرش؛ ناگفته‌های جدید خانم بازیگر درباره علی حاتمی+ویدیو غوغای صدای بهشتی و اجرای عاشقانه بی‌نظیر امیرحسین مدرس با آهنگ شجریان/ غلام نرگس مست تو تاجدارانند😍+ویدیو مراسم سالگرد ازدواج ساده و خلوت شاهرخ استخری و خانومش در حیاط باصفا و دلباز خونشون/ عجب کیک شیک و منحصر به فردی+عکس نگاهی به خانه لوکس و باکلاس ارسلان قاسمی، وحید سریال فاصله ها با چیدمان شیک و منحصر به فرد+عکس کتابی دربارۀ «روح» که با «پوست انسان» جلد شده بود+عکس خلاقیت خنده دار پدر ایرانی برای گرفتن اولین عکس نوزادی از فرزندش حماسه آفرید/ کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت عکس خنده دار از پشت صحنه بازیگران سریال نون خ/ از سلمان تا... صحبت های عاشقانه محسن کیایی با روح پاک مادرش در برنامه صداتو اشک همه داوران رو درآورد!+فیلم حضور غیرقابل باور عادل فردوسی پور در جشن خانوادگی علی دایی/ عکس مشترک عادل فردوسی پور با همسر علی دایی در یک مجلس خصوصی سناریوهای علمی مختلف برای پایان جهان! هدیه خنده دار سلمان سریال نون خ برای هادی چوپان / پای هادی چوپان به نون خ باز شد+فیلم (ویدئو) درس اخلاق فوق خنده‌دار استاد محسن قرائتی/ وقتی خدا برای وزیر مملکت در مستراح کلاس میذاره! خلاقیت منحصربفرد شهرداری بوشهر برای زیباسازی خونه های قدیمی حماسه آفرید/ این زیبایی رو فقط تو ایران میشه دید😍 آخرین جشن تولدی که حامد سلطانی برای همسر اولش در خانه ابدی او گرفت/ حیف جوونیش که سهم خاک شد درخت میوه حیاط خانه حامد سلطانی با حال و هوای بهاری/ چه عکس خوشگلی انداخته👌😍 ایده های خلاقانه چیدمان میز صبحانه برای یک پذیرایی شیک و دل انگیز+عکس شام مفصل و سفره غذای رنگی خواهر ساره بیات برای خانواده پر جمعیت رضا قوچان نژاد/ چه ضیافتی برای خانواده شوهر به پا کرده فال انبیاء روزانه جمعه 31 فروردین ماه 1403 فال قهوه با نشان روز جمعه 31 فروردین ماه 1403 فال ابجد روزانه جمعه 31 فروردین 1403 فال روزانه امروز جمعه 31 فروردین ماه 1403 فال حافظ با تفسیر روز جمعه 31 فروردین 1403 + فیلم حضور جالب خانم معلم همدانی با لباس عروس در کلاس درس/ این لحظه تا ابد برای دانش آموزاش خاطره شد+عکس
تیتر امروز   
دختر 11 ساله فسیل بزرگترین هیولای دریاها را کشف کرد+عکس مراسم عروسی ساده به دو از تجملات فرزندان رهبر معظم انقلاب بدون میوه و تنوع شام/ اشرافی گری را چه کسی در ایران باب کرد؟ آخرین وضعیت سامانه‌های پدافندی و مراکز حساس نظامی و امنیتی در کشور رهبر معظم انقلاب چه میوه هایی را برای حفظ سلامتی خود میل می کنند؟ سخنگوی سپاه: ادعای آسیب‌دیدن ساختمان نیروگاه دیمونا عملیات روانی است محدودیت‌های پروازی فرودگاه‌های کشور رفع شد ارتش: هیچ حادثه و خسارتی نداشته‌ایم منشاء صدای انفجار در تبریز، شلیک پدافند بوده است بلوف حمله به ایران؛‌ کوه تهدیدات اسرائیل موش زایید فوری: گزارش لحظه به لحظه از انفجارهای اصفهان / پاسخ اسرائیل بود؟ + فیلم لحظه هدف قرار گرفتن چند ریز پرنده در آسمان اصفهان کتابی دربارۀ «روح» که با «پوست انسان» جلد شده بود+عکس فال انبیاء روزانه جمعه 31 فروردین ماه 1403 فال روزانه امروز جمعه 31 فروردین ماه 1403 فال قهوه با نشان روز جمعه 31 فروردین ماه 1403 فال حافظ با تفسیر روز جمعه 31 فروردین 1403 + فیلم