دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / دهان و دندان /

اروژن دندانی چیست؟ 

دوشنبه، 20 بهمن 1399
عوامل متعددی در ابتلا به اروژن دندانی نقش دارد که می توان آنها را به دو دسته درونزاد (از داخل بدن) و یا برونزاد (از خارج بدن) تقسیم کرد.

بسیاری از ساختارهای بدن از آغاز زندگی تا پایان، به صورت مداوم در حال تقسیم سلولی هستند و در واقع به واسطه همین تقسیم سلولی در صورت آسیب دیدن دوباره تا حدودی ترمیم می شوند. استخوان یکی از این بخش ها است که در صورت شکستگی می تواند دوباره ترمیم شود. اما برخی از ساختارهای بدن، سلول ندارند و با آسیب دیدن یا حتی با گذشت زمان و افزایش سن، تحلیل رفته و حتی از بین می روند. دندان ها (مشخصا مینای دندان) جزء این ساختارها هستند که بنا به دلایلی از جمله پوسیدگی دندان ، تروما و … دچار سایش شده یا از بین می روند.

سایش یا ساییدگی دندان به معنای از بین رفتن بافت دندان به طرقی غیر از پوسیدگی دندان است. سایش دندان یک مشکل بسیار شایع است که تقریباً در 97٪ از جمعیت رخ می دهد. این مشکل یک روند طبیعی و فیزیولوژیک است که در طول زندگی اتفاق می افتد، اما با افزایش طول عمر افراد و استفاده مداوم از دندان ها در طول زندگی، احتمال کاهش سطح و کوتاه شدن دندان ها قابل توجه تر می شود.

علت ابتلا به اروژن دندانی

عوامل متعددی در ابتلا به اروژن دندانی نقش دارد که می توان آنها را به دو دسته درونزاد (از داخل بدن) و یا برونزاد (از خارج بدن) تقسیم کرد.

تاثیر عوامل درونزاد در ابتلا به اروژن دندانی

اسید معده به عنوان یکی از عوامل مهم در تخریب دندانها محسوب می شود. این اسید به شکل استفراغ و یا ریفلاكس معده تكرار شونده با دندان ها تماس پیدا می کند. در نتیجه به مرور زمان موجب اروژن دندانی می شود. از سوی دیگر برخی مشکلات تغذیه ای همچون بی اشتهایی عصبی و یا پرخوری عصبی (بولیمیا) كه با استفراغ همراه است، باعث ایجاد اروژن دندان می شود.

عوامل برونزاد ابتلا به اروژن دندانی

مصرف برخی از غذاهای اسیدی به اروژن دندانی کمک می کند. از جمله می توان به سركه، ترشیجات، نوشابه های گازدار و انرژی زا، میوه های تازه (به ویژه مركبات )، آب میوه ها (به ویژه مركبات، آب انگور و آب سیب)، آب نبات ها، ماست (و سایر فرآورده های تخمیری)، ویتامین C جوشان و ... اشاره کرد. این مواد غذای حاوی مقدار زیادی اسید هستند که اثر آنها بر روی دندانها باقی می ماند و به مرور زمان موجب تخریب دندانها می شود. داروهای اسیدی، استفاده از مسواک های زبر و سفت و همچنین قرار گرفتن در محیط کار اسیدی نیز موجب اروژن دندانی می شود.

شیوع اروژن دندان

بیان کردن رقم دقیقی جهت بیان شیوع اروژن بر طبق مقالات منتشر شده دشوار است، چرا که استاندارد جهانی پذیرفته شده ای برای ارزیابی بالینی این بیمار وجود ندارد.از طرف دیگر تشخیص اروژن دندان از سایر اشکال سایش دندان تقریبا همیشه پیچیده است.لذا شیوع گزارش شده اروژن دندان، در مطالعات مختلف، متفاوت است که می تواند تا حدی به علت بررسی گروه های سنی مختلف یا روش های ارزیابی استفاده شده و یا حتی کشور محل تحقیق باشد.ولی به طور کلی شیوع متوسط اروژن دندان در کودکان ۳۴% و در بزرگسالان ۳۱% گزارش شده است.در مطالعاتی که اروژن دندان در گروه های سنی مختلف را بررسی کرده اند، در کودکان و بزرگسالان شیوع اروژن با افزایش سن بیشتر می شود. چرا که با افزایش سن به علت زمان تماس بیشتر با عوامل ایجادکننده اروژن شیوع اروژن دندان نیز افزایش می یابد.همچنین دندان قروچه و فشاردادن دندان ها را به خصوص اگر توام با یکدیگر باشند از عوامل مهم ایجاد اروژن دندان عنوان کرده اند.بیشترین فراوانی علایم دهانی در افراد مبتلا به دندان قروچه را سایش دندانی عنوان کرده اند. هر چند ممکن است اتریشن و ابریشن موجب تشدید ضایعات اروژن دندان گردند ولی اروژن از نظر بالینی از دو ضایعه دیگر قابل افتراق است.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 16 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
سابمیت مقاله چیست؟
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی