ساعدنیوز
ساعدنیوز

اطلاعات جامع و کامل درباره ی عرضه اولیه

  چهارشنبه، 28 خرداد 1399   زمان مطالعه 15 دقیقه
اطلاعات جامع و کامل درباره ی عرضه اولیه
ساعد نیوز: خیلی‌ها اعتقاد دارند که عرضه‌های اولیه در بورس مانند طلا است یعنی ما هرچی بخریم به احتمال خیلی بالایی سود کرده‌ایم، واقعیت هم همین است. در چند سال گذشته می‌توان گفت تمامی عرضه‌های اولیه دارای سود بوده‌اند.

عرضه اولیه چیست؟

تصویر
عرضه اولیه یا عرضه عمومی اولیه یعنی وقتی سهام یک شرکتی برای اولین بار در بورس می آید و ما بتوانیم از طریق بورس سهام آن شرکت را بخریم، عرضه اولیه چیست؟ این شرکت ها احتمالا چند سالی هم فعالیت خوب داشته اند و احتمالا سهامشان هم در آن موقع دست یک عده خاصی بوده است ولی تا روز عرضه اولیه سهام این شرکت ها هنوز در بورس معامله نشده است
  • عرضه اولیه : سهام یک شرکت برای اولین بار در بازار بورس اوراق بهادار عرضه شود.
  • این عرضه به معنی آغاز فعالیت های یک شرکت نمی باشد.
  • بلکه این شرکت ها برای افزایش رشد و یا تأمین مالی طرح های توسعه خود اقدام به فروش بخشی از سهام شرکت می نمایند و از این طریق شرکت به سهامی عام تبدیل می شود.

نکته دیگر این است که شرکت ها ممکن است در بازار بورس و یا فرابورس عرضه می شوند به گونه ای که هرچه شرکت از استانداردهای بالاتری برخوردار باشد احتمال عرضه شدن آن در بازار بورس بیشتر خواهد بود.این استاندارد ها به شرح زیر هستند:

  • وضعیت شفافیت فعالیت هایشان
  • میزان سوددهی
  • سابقه فعالیت
  • کیفیت صورت های مالی و غیره

مزایای عرضه اولیه شدن برای شرکت ها

شرکت ها به علل مختلف تمایل به ورود به بازار بورس دارند که مهم ترین آنها به شرح زیر است:

  • سهولت تأمین مالی از طریق بورس
  • افزایش نقدشوندگی سهام و کاهش هزینه سرمایه
  • افزایش قدرت چانه زنی شرکت ها
  • افزایش اعتبار داخلی و بین المللی
  • ارتقاء سیستم های اطلاعات حسابداری و کنترل های داخلی شرکت
  • بهبود ساختار مالی و اقتصادی شرکت در نتیجه رعایت الزامات پذیرش اوراق بهادار

جذابیت عرضه اولیه برای سهامداران

تصویر
- از آنجا که سهام شرکت ها معمولاً با قیمتی کمتر از ارزش ذاتی شان عرضه می شوند مورد استقبال خریداران قرار می گیرند. این نکته به ویژه در زمانی که بازار پر تقاضا باشد و نقدینگی بالایی در آن جریان داشته باشد، باعث می شود توجه سهامداران خرد به عرضه اولیه بیشتر شود. لذا از آنجا که معمولاً این عرضه ها پرسود بوده اند به عنوان فرصت های جذابی در نظر گرفته می شوند.

- از طرفی دیگر تغییر روش تخصیص عرضه اولیه به ثبت دفتری یا همان (book building) علت دیگر استقبال به آنها بوده است. در روش قبلی موسوم به قیمت ثابت، و ساعت مشخص برای عرضه اولیه وجود داشت و تخصیص براساس اولویت زمانی سفارشات انجام می شد یعنی هرکس زودتر به ثبت سفارش اقدام می کرد ابتدا به او می رسید و همین امر موجب می شد تا بسیاری نتوانند عرضه اولیه دریافت نمایند.
- book building: این در حالیست که در روش جدید هر شخص در یک بازه زمانی سفارش خود را ثبت می نماید و سپس سهام قابل عرضه بین همه شرکت کنندگان تقسیم می شود. در این روش گرچه میزان کمتری به هر کد اختصاص می یابد اما همه امکان بهره مندی از عرضه اولیه را پیدا می کنند و این یکی دیگر از دلایل جذابیت عرضه اولیه هاست.

اما چطوری موجب سود می شود؟

عرضه ی اولیه وقتی می خواهد صورت بگیرد یک سری تحلیلگر آنها را بررسی می کنند و آن شرکت را از نظر قیمت ارزش گذاری می کنند و متوجه می شوند که مثلا قیمت هر سهم این شرکت ۱۰۰۰ تومان ارزش دارد ولی می گویند ما با این شرایط خریدار نیستیم،اگر این قیمت را ارزانتر بدهید می خریم خود این شرکت هم این تحلیل ها را راجع به قیمت سهام خودش می داند اصولا برای اینکه از عرضه های اولیه استقبال بشود آنها هم حاضر اند قیمت سهام خود را یک مقداری پایین تر از ارزش واقعی خودشان بدهند و به فروش برسانند و اصولا بعد از عرضه های اولیه این سهام ها تا چند روز ۵+ معامله می شود و من توی عرضه های اولیه گذشته ای که دیدم هر کدام شاید ۱۰ %، ۲۰ % ، ۳۰ % طی چند روز قیمتشان رشد کرده اما عرضه اولیه در روز اول بسیار محدود است و بسته به بزرگی آن شرکت و آن حجمی از شرکت که خودش را می خواهد به فروش برساند مشخص کننده این است که حدودا به هر نفر چقدر سهام می رسد

عرضه اولیه به روش بوک بیلدینگ (ثبت سفارش) – BOOK BUILDING

در این روش نیازی نیست همه راس یک ساعت سفارش را وارد سیستم کنند، بلکه می توانید در آرامش قیمت مورد نظر خود را وارد سیستم کنید. در این روش لازم است شماره قیمت سهام را ارزش گذاری کنید تا بتوانید در بازه ی مشخص شده قیمت مورد نظر خود را وارد سیستم کنید. در این روش اصولا یک کف قیمتی در نظر گرفته می شود و یک سقف قیمتی که معمولا ۵ الی ۲۰ درصد بالاتر از کف قیمتی کارشناسی شده خواهد بود. عرضه اولیه چیست؟ در این روش زمان ارسال سفارش مطرح نیست. هر فردی که قیمت بالاتری بگذارد احتمال اینکه بتواند خرید انجام دهد بیشتر است. اما باید دقت کند که خیلی هم سهام را بالاتر از ارزشش خریداری نکند.

عرضه اولیه با روش حراج (اولویت زمان)

اولا که سازمان بورس اعلام می کند چه روزی چه ساعتی شما می توانید این سهام را خریداری کنید اصولا وقتی که سازمان بورس این را اعلام می کند برای مثال می گوید امروز سهام این شرکت با این نماد راس ساعت ۱۲:۴۰ عرضه می شود، بازار بورس تا ساعت ۱۲:۳۰ است اما بعضی اوقات برای اینکه ترافیک خرید سهام عرضه اولیه خیلی بالا است بعد از ساعت ۱۲:۳۰ می گذارند البته این قانون نیست ممکنه یک روز زودتر اتفاق بیافتد و یا یک روز دیرتر ما باید اطلاعیه های سازمان بورس را دنبال کنیم تا بتوانیم ساعت و زمان خرید این عرضه های اولیه را متوجه بشویم یا در آنجا هم دقیقا گفته می شود که عرضه اولیه چه ساعتی و چه روزی است و ما باید پای سیستم آنلاینمان بشینیم و اطلاعیه سازمان بورس را دنبال کنیم که ما با چه قیمتی و چه تعدادی مجاز هستیم که این عرضه اولیه را خریداری کنیم.

برای مثال

اگر سازمان بورس می گوید شما مجاز هستید هزار تا سهم بخرید و در کامپیوتر ما قیمت آن مشخص شده که مثلا قیمت این سهم هزار تومان می تواند معامله بشود, ما باید دقیقا موقع خرید تایپ کنیم من می خواهم ۱۰۰۰ تا سهام را به قیمت ۱۰۰۰ تومان خریداری کنم

اگر مثلا بنویسیم ۱۰۰۱ سهم

موقعی که کلیک می کنیم تا خرید برامون انجام بشود می گوید شما مجاز به این تعداد خرید نیستید و ممکن است ما آن عرضه اولیه را ازدست بدهیم ولی اگر پول نداشتیم آن مقدار خریداری کنیم می توانیم کمتر بخریم پس اگر تا حالا هیچ سهامی در بورس نخریدید بد نیست با عرضه های اولیه هم شروع بکنید. عرضه های اولیه تقریبا ماهی یک بار در بورس اتفاق می افتد شاید هم ۳ یا ۴ ماه در بورس هیچ عرضه اولیه ای رخ ندهد و هیچ شرکت جدیدی وارد بورس نشود و بعد در یک الی دو ماه عرضه اولیه رخ دهد و انجام بشود. که سود شیرینی هم دارد درست است که برای سهام دارها محدود می باشد ولی مانند جایزه ای است که بورس به سهام دارها می دهد یک سود تقریبا با احتمال خیلی زیاد تضمینی و اینکه در کوتاه مدت می توان آن را بدست آورد البته باز می گویم که هیچ تضمینی در خرید و فروش و معاملات وجود ندارد حتی عرضه های اولیه که در چند سال اخیر می بینیم که همشون بعد از باز شدن روزهای بعد مثبت معامله شده اند اما اگر یک روز تحلیلگرها اشتباه تحلیل کنند و فردای آن روز متوجه شوند که ما گران خریده ایم خوب آن هم احتمال دارد نزول کند پس هیچ قطعیتی در بورس وجود ندارد بورس شامل ریسک است ما و افرادی که در بورس فعالیت می کنیم چه سهام های دیگری را می خریم و چه عرضه اولیه می خریم و هر فعالیتی می کنیم این ریسک ها را پذیرفته ایم.

دلیل استقبال برای خرید عرضه اولیه چیست؟

شرکتی که قصد دارد سهام خود را در بورس به­ فروش برساند، سهام شرکت خود را پایین­تر از ارزش ذاتی خود به فروش می رساند, این کار به خاطر جذاب کردن قیمت سهام انجام می شود.
به طور مثال اگر ارزش هر برگه سهام شرکتی که قرار است وارد بازار بورس شود 400 تومان است, آن شرکت سهام خود را در قیمت 300 تومان به فروش می رساند. طبیعی است که فعالان بازار سرمایه به علت اینکه سهام شرکت زیر ارزش ذاتی خود است شروع به خرید سهام می کنند چون تقریبا به سودآوری آن سهام اطمینان دارند. به طورکلی علت استقبال از عرضه اولیه ارزان بودن قیمت سهام آن شرکت است.

رشد قیمت سهم پس از عرضه اولیه به عوامل زیر بستگی دارد:

  • تعداد سهام عرضه شده: هرچقدر تعداد عرضه کمتر بوده باشد، معمولا فروشندگان کمتری نیز وجود خواهند داشت
  • رفتار سهامدار عمده: اگر سهامدار عمده پس از عرضه اولیه، سهام دیگری عرضه نکند معمولا سهام رشد بیشتری می کند
  • جو کلی بازار: در زمانی که جو کلی بازار مثبت است و همه خوشبین هستند، افراد کمی حاضر به فروش می شوند
  • اخبار و شایعه های پیرامون سهم: گاهی اخبار و شایعات منفی یا مثبتی پیرامون سهام عرضه شده شکل می گیرد و افراد براساس این شایعات و اخبار تصمیم می گیرند
  • و…

چگونه از زمان عرضه اولیه اطلاع پیدا کنیم؟

سازمان بورس باید دو روز قبل از عرضه اولیه به سهامداران زمان عرضه ­اولیه را اعلام کند تا سهام داران بتوانند مبلغ موجود برای خرید عرضه اولیه را تهیه نمایند. معمولا کسانی که کد بورسی دارند، کارگزاری ­ها از طریق ایمیل یا پیامک به آنها اعلام می کنند. سازمان فرابورس نیز در سایت خود در قسمت اطلاعیه زمان عرضه اولیه را اطلاع رسانی می­کند.
همچنین از کانال @tahlil535 در تلگرام می توانید به صورت کامل و به روز از اخبار بورس و اطلاع از عرضه اولیه آگاه شوید.

عرضه اولیه های سال 99

۱۵ شرکتی که در صف عرضه اولیه برای سال ۹۹ قرار دارند:

  1. پلیمر آریاساسول با نماد آریا
  2. مجتمع صنایع لاستیک یزد با نماد پیزد
  3. رایان هم افزا با نماد رافزا
  4. شیر پاستوریزه پگاه گیلان با نماد غگیلا
  5. لیزینگ پارسیان با نماد ولپارس
  6. توسعه مسیر برق گیلان با نماد بگیلان
  7. ایمن خودرو شرق با نماد خیمن
  8. پتروشیمی بوعلی سینا با نماد بوعلی
  9. تولید نیروی جنوب غرب صبا با نماد بصبا
  10. ترانسفورماتور توزیع زنگان با نماد برانسفو
  11. پتروشیمی ایلام با نماد شایلام
  12. پتروشیمی مروارید با نماد شمروارید
  13. پالایش نفت جی با نماد شجی
  14. راه آهن حمل و نقل با نماد حرآهن
  15. صنایع چوب خزر کاسپین با نماد چخزر

سقف خرید عرضه اولیه

در عرضه اولیه به خاطر اینکه به همه ی افراد یکسان برسد سقف خرید قرار می­دهند و هر شخص بیشتر از سقف تعین شده اجازه خرید ندارد. حداکثر سهام قابل خریداری 150 برگه سهام نوشته شده است، یعنی هر کد بورسی اجازه خرید بیش از 150 برگه سهام را ندارد. این تعداد برگه سهام در عرضه اولیه های دیگر متفاوت است. قیمت فروش هر برگه سهام این شرکت در قسمت «دامنه قیمت در ثبت سفارش» نوشته شده است.
نکته مهم: حتما برای خرید عرضه اولیه سقف قیمت پیشنهادی را درخواست کنید، چون مکانیزم معاملاتی بورس به صورت حراج است گران ترین قیمت را قیمت برتر می داند. شما با ضرب کردن حداکثر تعداد خرید سهام در بالاترین قیمت پیشنهادی مبلغ مورد نیاز برای عرضه اولیه را می­توانید محاسبه کنید.

دو نکته مهم :

  • به هیچ عنوان بالاتر از حداکثر تعداد سهام قابل خرید، درخواست خرید ارسال نکنید.
  • به هیچ عنوان سقف قیمتی پیشنهاد شده را رُند نکنید حتی به قیمت بالاتر و دقیقا قیمت پیشنهادی را در قسمت خرید وارد کنید.

نحوه خرید آنلاین عرضه اولیه سهام

روش خرید آنلاین عرضه اولیه در تمامی کارگزاری های بورس به یک صورت انجام می شود.
در روز عرضه اولیه و در ساعت مشخص شده عرضه اولیه که در بالای مقاله به آن اشاره شد، گفتیم ساعت ثبت سفارش طبق پیغام ناظر بازار اطلاع رسانی می شود.
در ساعت ذکر شده وارد پنل معاملاتی خود شوید(قبل از درخواست خرید حتما حساب معاملاتی خود را شارژ کنید)
اسم نماد شرکتی که قرار است در بورس عرضه شود را سرچ کنید.
حالا در قسمت خرید، قیمت خرید (که حتما سقف قیمت عرضه اولیه است) را وارد کنید. در قسمت خرید و فروش محدوده سقف و کف قیمتی قرار داده شده است, حتما سقف قیمتی را برای خرید وارد کنید.
در بحث حجم که همان برگه سهام است، تعداد برگه سهامی که قصد خرید آن را دارید وارد می کنید لازم به ذکر است بیشتر سقف ذکر شده اجازه خرید ندارید که در اطلاعیه عرضه اولیه با عنوان:
(حداکثر سهام قابل خریداری توسط هر شخص حقیقی یا حقوقی نام برده شده است)
اگر قصد خرید کمتر از سقف موجود را دارید کافی است بر روی آیکن ماشین حساب کلیک کرده و مبلغ مورد نظر برای خرید را وارد کنید. سیستم به طور اتوماتیک برای شما محاسبه می­کند که با مبلغ مورد نظر چند برگه سهام می توانید خرید کنید و تعداد برگه سهام را در قسمت حجم به صورت اتوماتیک وارد می­کند. سپس برروی آیکن خرید کلیک کرده و درخواست شما برای خرید عرضه اولیه ثبت می شود و پس از تمام شدن ساعت سفارش گیری برای شما عرضه اولیه خرید خواهد شد.

خرید عرضه در روز دوم

برخی از فعالان بازار سرمایه اقدام به خرید عرضه اولیه در روز دوم می کنند.
اما کسانی که سهام دار هستند سهام خود را نمی­فروشند و خریدار ها در بالاترین قیمت مجاز درخواست خرید قرار می دهند.
به طور ساده خرید در روز دوم عرضه اولیه تقریبا غیر ممکن است و سهام داران قصد فروش ندارند و تمام راه های گفته شده صرفا فرضیه هستند. شخصی که قصد خرید عرضه اولیه در روز دوم و روز های بعدی را دارد باید رأس ساعت 80:30:00 درخواست خرید خود را ارسال کند. هرچند بیشتر فعالان بازار در این ساعت درخواست خرید ارسال می کنند. کسانی که در این ساعت درخواست خرید ارسال می کنند تقریبا نفرات اول در صف هستند و اگر کسی سهام بفروشد حق با نفرات اول است که سهام را خرید کنند.
نکته: درخواست خرید عرضه اولیه در ساعت 80:30:00 دلیل بر خرید حتمی سهام نیست، صرفا شانس شما را برای خرید بالا می برد.

عرضه اولیه را کی بفروشیم؟

زمان فروش عرضه اولیه به دو علت برای سهام داران اهمیت بالایی دارد.

  • سود حاصل از رشد عرضه اولیه از بین نرود، یعنی عرضه اولیه را در بالا ترین قیمت بفروشند.
  • رشد عرضه اولیه را از دست ندهند، یعنی وقتی سهام خود را فروختند پس از آن سهام رشد نکند.

بهترین راه این است که شخص تا زمانی که سهام صف خرید است به فکر فروختن سهام نباشد. در واقع تا زمانی که خریداران سهام عرضه اولیه برای خرید سهام این چنین در صف قرار گرفته اند بهتر است به فکر فروش سهام نباشد. در اصطلاح تا زمانی که سهام صف خرید(مثبت 5) است بر روی شرکت سهام دار بمانند. از آن به بعد اگر سهام صف خرید (مثبت5) نبود یعنی قیمت سهام متعادل در حال معامله بود بهتر است به فروش سهام خود اقدام کنند پس در این زمان بهتر است اقدام به فروش عرضه اولیه کنیم. چون احتمال اصلاح قیمتی سهام وجود دارد.
عرضه اولیه پس از اینکه یک رشد خوب کسب می­کند و صف خرید آن از بین می رود طبیعی استکه فعالان بازار برای از بین نرفتن سودشان شروع به فروش سهام می کنند و عرضه نسبت به تقاضا زیاد می شود و سهام شروع به ریزش می­کند.
به خاطر همین است که خیلی ها پس از بین رفتن صف خرید عرضه اولیه سریع اقدام به فروش می کنند. این امکان نیز وجود دارد که عرضه اولیه پس از کمی اصلاح دوباره رشد کند ولی سهام دار بودن و نفروختن سهام طبیعتا ریسک بالایی دارد.

خرید عرضه اولیه از چند کارگزاری

به علت محدود بودن سقف خرید در عرضه اولیه برخی­ ها برای خرید بیشتر سهام تصمیم می گردند از چند کارگزاری کد ­بورسی دریافت کنند که هم­زمان از چند کارگزاری خرید کنند.
اما نکته قابل توجه این است عرضه اولیه با کد ملی اختصاص می­یابد و شخص فقط از یک کارگزاری می­تواند اقدام به خرید عرضه اولیه کند. حتی ممکن است اگر از چند کارگزاری درخواست ارسال کند درخواست های او لغو شوند و در هیچ کارگزاری برای او خرید انجام نشود. پس به هیچ عنوان از چند کارگزاری درخواست خرید یک عرضه اولیه را ثبت نکنید

جمع بندی آموزش عرضه اولیه در بورس

  • آموختیم که شرکت ها برای به فروش رساندن سهام خود ابتدا باید صورت حساب های مالی را به سازمان بورس ارائه دهند و شرط پذیرفتن این سازمان هم سودآور بودن شرکت در چندسال اخیر خود بوده.اگر شرکت در شرایط مالی خوبی باشد در صف انتظار قرار میگیرد و پس از رسیدن موعد شرکت در بازار بورس عرضه خواهد شد.
  • در این مطلب یاد گرفتیم که در عرضه اولیهبرای اینکه سهام به تمامی افراد درخواست کننده برسد سقف معینی قرار میدهند و هیچکس نمیتواند از سقف تعیین شده بیشتر خریداری نماید.
  • در این مقاله فراگرفتیم که افراد با کدملی برای ثبت نام کارگزاری ها اقدام میکنند پس اگر از چند کارگزاری برای خرید سهام استفاده کنید ممکن است تمام درخواست های شما لغو شود.
پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری بسیار قدیمی از 17 سالگی آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب/ساده زیستی رهبر از ابتدای زندگی (277 نظر) میز عزای ساده و بدون تجملات مادر محسن کیایی، مجری برنامه صداتو +عکس/ روحشون شاد چه چهره دلنشینی داشتن (153 نظر) بهترین گردو ایران متعلق به کدام شهر است (131 نظر) (عکس) دمپایی‌های لاکچری بچه‌های دهه شصت / هر کی از اینا برای بچش می‌خرید خیلی لاکچری بود ... (103 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان فریبا نادری/ روحش شاد و یادش گرامی (55 نظر) شبی که محمود احمدی نژاد مهمانِ خانه ابدی مادرش شد و در آن خوابید+عکس/روحش شاد و یادش گرامی... (47 نظر) (عکس) زیبایی بی حد و اندازه روژان سریال نون خ در عکسی که هدیه بازوند در اینستاگرامش منتشر کرد / مهیار حق داره این قدر عاشقش باشه ... (32 نظر) حضور چهره های فوتبالی در بیمارستان و روحیه دهی به علی دایی در عیادت از اسطوره فوتبال+ عکس/ مهدی رحمتی، عادل فردوسی‌ پور، کارلوس کی‌روش و ... (33 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس / عاشقانه های ریما و امیر جعفری ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (32 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (28 نظر) خلاقیت خنده دار و هوشمندانه قصاب اهوازی برای فریب گوسفند و قربانی کردنش حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (24 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همیشه عضو خانواده پرسپولیس هستم/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم (24 نظر) میز عزای شیک پسر نسرین مقانلو با گل آرایی منحصر به فرد و شمع و تسبیح/ حیف جوونیش+عکس (21 نظر) نگاهی به گل آرایی فوق زیبا و شیک مراسم ترحیم رضا داوودنژاد/ واقعا حیف جوونیش+عکس (21 نظر) رونمایی از خواهر زیبا و واقعی رحمان و رحیم پایتخت / فقط شباهت بی حد و اندازه به برادراش+عکس (18 نظر)
دیگران می‌خوانند   
عاشقانه های جذاب شبنم مقدمی، داور صداتو و همسر جوان و خوشتیپش/ ایشالا به پای هم پیر بشین+عکس تصویری بسیار قدیمی و کمتر دیده شده از کودکی و جوانی رهبر معظم انقلاب تولد حیرت انگیز و هوش پران یک بچه خرگوش با صورت شبیه فیل+عکس فال انبیاء روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 (عکس) گریه های تلخ همسر جوان حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله ها در روز تشییع پیکرش/ روحش شاد و یادش گرامی نگاهی به کیک دو طبقه سالگرد ازدواج پدرام کریمی مجری مشهور ایرانی و همسر باکلاسش+عکس کودکی بامزه سعید آقاخانی، نورالدین خانزاده سریال نون خ/ چقدر ناز و گوگولی+عکس تبریک تولد جالب محسن کیایی برای بهرام رادان/ چه سلفی زیبا و خاصی+عکس خلاقیت جالب یک مادر ایرانی با نوشته جالب روی یخچال/ این متن پربازدید شد+عکس تغییر چهره هوش پران مژده لواسانی با لباس بندری در قایق+عکس سکانس خنده دار نعیمه نظام دوست: وقتی خارجی میشه و با مهمون روسی حرف میزنه +ویدئو/فقط خنده هاش وسط مکالمه... فال شمع روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 عجیب‌ترین بخشش در خوزستان: مقتول دستور بخشش قاتلش را داد خواهرکشی ناموسی در مشهد/ قتل زن 23 ساله به دست برادر 17 ساله سورپرایز تولد خاص علی دایی برای یک دوست و طرفدار/ چه کیک خرسی بامزه و قشنگی+عکس خواستگاری باحال مهران مدیری از نعیمه نظام دوست 20 ساله/ این سکانس عالیه+ویدیو اتمام حجت خلاقانه صاحب بوتیک تهرانی با خریداران درباره تعویض و پس دادن لباس +عکس/ مشخصه یا بیشتر توضیح بده😂 عجیب و غریب‌ترین مهریه‌های تاریخ ایران که باور نمی‌کنید/ از بال مگس و 1000 سفر پیاده به کربلا تا.... کاظم نوربخش، سلمان نون خ: توی مراسم ختم به من میگن بخند! فال ابجد روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 کوچکترین و منحصربفردترین کتابفروشی تهران که در دیوار جا خوش کرده+عکس فال حافظ با تفسیر روز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 + فیلم خلاقیت خنده دار اُوستا معمار در طراحی در و پله برای ورودی/دکترا افتخاری حق توئه هم وطن+ عکس زیبایی و جذابیت منحصربفرد ندا قاسمی، شیرین سریال نون خ/برق نگاهش هوش از سر آدم می پراند+عکس رونمایی مژده لواسانی از کیف زیبا و شیکش به رنگ کرمی/ در عین سادگی خیلی خاصه+عکس نگاهی به عکس های خصوصی شاهان شکیبا مجری خوش بر و روی تی وی پلاس/ ماشالا چه چشمای خوشگلی بیوگرافی و زندگی خصوصی مصطفی و مجتبی بلال حبشی، رحمان و رحیم سریال پایتخت+ تصاویر جذاب و دیدنی صدای بهشتی پسر شرکت کننده با خوانندگی آهنگ چشمای تو در برنامه صداتو +ویدئو/هنوزم چشمای تو مثل شبای پر ستارست... وقتی ستاره سادات قطبی کمبود نداشتن دختر رو با عروسک جبران میکنه+ویدیو/ ولی بهش میاد مامان دختر باشه نه 4 تا پسر خلاقیت منحصر به فرد یک مشتری در مدل موی درخواستی از آرایشگر حماسه آفرید +عکس/سلطان شینیون در سطح خاورمیانه😂 خلاقیت تحسین برانگیز شهرداری تبریز برای زیباسازی شهر حماسه آفرید/ این تصویر زیبا رو فقط تو ایران میشه دید+عکس مهران مدیری: گربه‌ام را هم به هنرمندان نمی‌دهم چه برسد به دخترم! +ویدئو اقدام تحسین برانگیز صاحب نیسان تبریزی در حمل بار با ماشینش+ویدیو/ سخاوت به جیب نیست به دله👌 نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس حضور چهره های فوتبالی برای عرض تسلیت به عابدزاده در مراسم ختم پدرش+عکس/از علی دایی و کریم باقری تا علی پروین و مهدی و رحمتی تصویری از رژه گشت کمیته در دهه شصت+ تاریخچه گشت ارشاد از اول انقلاب تاکنون خلاقیت خنده دار و حواس پرت کن فردی در رانندگی با ماشینی عجیب که سر و تهش برعکس شده+ویدیو/لامصب این معلوم نیست که داره میره یا میاد😂😂 بهترین سایت خرید پیج اینستاگرام در ایران کدام است؟
تیتر امروز   
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 عجیب‌ترین بخشش در خوزستان: مقتول دستور بخشش قاتلش را داد خواهرکشی ناموسی در مشهد/ قتل زن 23 ساله به دست برادر 17 ساله عجیب و غریب‌ترین مهریه‌های تاریخ ایران که باور نمی‌کنید/ از بال مگس و 1000 سفر پیاده به کربلا تا.... فال ابجد روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 کوچکترین و منحصربفردترین کتابفروشی تهران که در دیوار جا خوش کرده+عکس فال حافظ با تفسیر روز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 + فیلم فال انبیاء روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 بیوگرافی و زندگی خصوصی مصطفی و مجتبی بلال حبشی، رحمان و رحیم سریال پایتخت+ تصاویر جذاب و دیدنی 9 اردیبهشت 1357 در ایران چه خبر بود؟ دردسرهای چغاله خوردن زیاد معشوقه سوئدی محمدرضا شاه در ایران! استایل اسپرت آیت الله هاشمی رفسنجانی در ژاپن که هرگز ندیده اید+عکس برگزاری مجدد آزمون سراسری در خراسان جنوبی
منتخب روز   
نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده