دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / دهان و دندان /

اکسپوز دندان چیست؟ 

شنبه، 06 اردیبهشت 1399
نمایان کردن دندان یا همان اکسپوز دندان، به روشی گفته می شود که در آن دندان های نهفته موجود در لثه ها از طریق روش هایی مانند درمان ارتودنسی اصلاح می شوند.

نمایان کردن دندان یا همان اکسپوز دندان، به روشی گفته می شود که در آن دندان های نهفته موجود در لثه ها از طریق روش هایی مانند درمان ارتودنسی اصلاح می شوند. در عمل اکسپوز دندان، فضای خالی میان دندان ها با هدایت رشد و جا به جایی دندان نهفته پر می شود و علاوه بر اصلاح نحوه چینش دندان ها در دهان، از جا به جایی دندان های دیگر به دلیل وجود فضای خالی در بین آنها و ایجاد به هم ریختگی دندانی جلوگیری می نماید.

دندان نیش چطور نهفته می شود؟

در واقع باید بپرسیم دندان نیش چطور نهفته “می ماند”!؟ برای مطالعه بیشتر می توانید به مقاله “علت نهفتگی دندان” از همین سایت مراجعه کنید تا توضیحات کاملتری در مورد دندان های نهفته به طور کلی عایدتان شود. به طور خلاصه می توان گفت: هر زمانی دندان نیش نتواند با رویش در مسیر صحیح در محل مناسب خود در قوس دندان ها قرار گیرد درجاتی از نفهتگی دندان را تجربه می کند و اصطلاحا دندان نیش نهفته نام خواهد گرفت.توجه کنید که اگر هنوز وقت رویش دندان نیست و دندان فرصت برای رویش دارد، عبارت “دندان نیش نروئیده” مناسب تر خواهد بود!

دندان نیش نهفته چند نوع است؟

طبقه بندی دندان نیش نهفته بر اساس عمق نهفتگی و یا محل نهفتگی و یا زاویه دندان انجام می شود. دندان نیش ممکن است در زیر لثه نهفته مانده باشد و یا حتی در عمق چند میلیمتری استخوان. دندان نیش نهفته ممکن است در سمت خارج قوس دندان ها نهفته شده باشد ویا در داخل سقف دهان. هرکدام از این حالت ها مدیریت متفاوتی می طلبد و یک جراح و یک ارتودنتیست باید با روش های مدیریت این شرایط آشنا باشند.

نهفتگی دندان چیست و اکسپوز دندان چه تاثیری بر آن دارد

نهفتگی دندان به حالتی گفته می شود که دندان در اثر وجود عوامل مختلف از جمله عدم وجود فضای کافی برای رشد و قرار گیری در محل خود، رشد نکرده و در داخل بافت لثه باقی می ماند. یکی از شایع ترین این حالت ها، نهفتگی دندان عقل می باشد.

عوامل مختلفی می توانند باعث ایجاد نهفتگی دندانی شوند. از عوامل ژنتیکی تا کشیدن زود هنگام دندان های شیری و به هم ریختگی دندانی حاصل از آن، همه از جمله این موارد هستند. برای درماننهفتگی دندان، بهترین و موثرترین کار، انجام عمل نمایان کردن دندان یا اکسپوز دندان می باشد.در این عمل، دندان نهفته و رشد نکرده که در داخل فضای لثه ای فرد می باشد، از طریق جراحی جزئی و با استفاده از روش های ارتودنسی، اکسپوز یا نمایان می شود.

اکسپوز دندان چگونه انجام می شود و چه کاربردی دارد

برای اکسپوز دندان و نمایان کردن دندان، متخصص ارتودنسی از روش ارتودنسی استفاده می کند. اگر فضای کافی برای قرار گیری دندان در محل خود وجود نداشته باشد، ابتدا این فضا با ارتودنسی فراهم می شود.سپس با استفاده از یک عمل جراحی جزئی و سرپایی، بافت لثه که بر روی دندان قرار دارد برداشته می شود تا بدنه دندان قابل رویت شود. پس از برداشت بافت لثه، از روش های ارتودنسی برای جا به جایی و افزایش سرعت رشد دندان استفاده می شود. در این حالت نیرویی که از طریق ارتودنسی به دندان وارد می شود، باعث نمایان شدن دندان و قرار گیری آن در محل مورد نظر می شود.

از اکسپوز دندان برای افزایش سرعت رشد و اصلاح دندان استفاده می شود. در برخی موارد، دندان نهفته در محل بافت لثه دچار انحراف می شود در نتیجه برای اصلاح جهت گیری آن و همچنین جا به جایی دندان به محل مورد نظر خود، از روش اکسپوز دندان استفاده می شود.در برخی موارد بسیار نادر، دندان نهفته به صورت متصل به استخوان فک باقی مانده است. برای اکسپوز دندان در این گونه موارد، ابتدا باید اتصال استخوانی دندان برداشته شود.گاها نیز پیش می آید که در حین نمایان کردن دندان، دندان مورد نظر دچار چرخش و تغییر شکل می شود. در این حالت متخصص ارتودنسی باید سریعا مشکل را شناسایی کند و روش درمانی مناسبی برای آن به کار گیرد.

نتیجه نهایی عمل نمایان کردن دندان

در حین عمل نمایان کردن دندان، تغییرات گاها وسیعی بر روی بافت لثه و دندان انجام می شود. این تغییرات گاها بر روی ظاهر دندان نیز اثر می گذارد. اما در حالت کلی اگر متخصص ارتودنسی و بیمار وظایف خود را به درستی انجام دهند، مشکل نهفتگی دندان فرد به طور کامل برطرف می شود و فرد دندان های مرتب و منظمی در دهان خود خواهد داشت.

در برخی اوقات علت نهفتگی می تواند شلوغی بیش از حد دندان ها یا نیافتادن دندان های شیری و یا حتی کوچک بودن اندازه فک ها باشد. برای نتیجه بخش بودن عمل نمایان کردن دندان، در درجه اول حل این مشکلات نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

برای حفظ نتایج اکسپوز دندان و برای ممانعت از بازگشت آن به حالت اولیه یا تغییر شکل دندان، از دستگاه ارتودنسی متحرک ای به نام ریتینر دندان استفاده می کنند. ریتینر مانع از خراب شدن نتیجه عمل می شود.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 09 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
تبدیل پایان نامه به مقاله !
ترجمه رسمی انگلیسی اسناد و مدارک
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه