عیب یابی خودرو با رنگ دود خارج شده از اگزوز

  یکشنبه، 24 اسفند 1399   زمان مطالعه 3 دقیقه
عیب یابی خودرو با رنگ دود خارج شده از اگزوز
اگر دودهای خروجی از لوله ی اگزوز به رنگ سیاه باشد، به معنای این است که مخلوط هوا و سوخت بیش از اندازه غلیظ شده است، و در موتورهای کاربراتوری نشان‌ دهنده ی این است که موتور در حالت ساسات اتوماتیک گیر کرده است.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، خودرو در زندگی مردم به جزئی از ملزومات مهم زندگی تبدیل شده است و دیگر کمتر خانواده ای را می توان یافت که خودرویی در اختیار نداشته باشد و باعث شده است تا مردم راحت تر و با سرعت بیشتری به کارهای روزمره خود رسیدگی کنند.

امروزه متاسفانه با بالا رفتن تعداد خودرو ها در سطح شهر ها مشکلاتی از قبیل ترافیک، آلودگی هوا و … نیز به وجود آمده است.

دودهای حاصل از موتور خودرو یکی از مهم ترین مسائل در ایجاد آلودگی هوا است، رانندگان باید با رسیدگی و سرویس های به موقع همیشه خودروی خود را در حالت ایده آل نگه دارند، این مورد نه تنها باعث کمک به پاکیزه ماندن هوای شهر می شود بلکه باعث صرفه جویی در هزینه تعمیرات، وقت، سوخت و همچنین افزایش شتاب خودرو خواهد شد.

در ادامه این مطلب قصد داریم تا شما با انواع رنگ های دود های خروجی از اگزوز خودرو آشنا شوید. معمولا بیرون زدن دود از اگزوز خودرو نشانه ای از وجود مشکل است. دودهای خروجی از اگزوز معمولاً به رنگ مشکی، آبی یا سفید است. تشخیص درست رنگ دود به شما کمک می کند متوجه شوید مشکل خودرو چیست و کدام قسمت خودرو نیاز به تعمیر دارد.

رنگ دودهای خروجی از لوله ی اگزوز و نشانه های آن

دود سفید:

اگر متوجه شدید که دود سفیدی که از لوله ی اگزوز خارج می شود، ناشی از بخار آب است (این مورد در دمای زیر ۱۰ درجه سانتیگراد اتفاق می افتد) که دیگر نگرانی از آن وجود ندارد.

ولی در بعضی موارد خروج این دود نشان دهنده ی این است که مایع خنک کننده و روغن هیدرولیک به درون موتور نشت کرده و در حال سوختن است؛ که اگر مربوط به مایع خنک کننده باشد، این نشت احتمالا مربوط به واشر سرسیلندر و یا وجود ترک در سر سیلندر خواهد بود.

اگر دود مربوط به سوختن ماده ی خنک کننده باشد که اصطلاحاً به آن دود شیرین گفته می شود، ابتدا می توانید مایه خنک کننده را کنترل کنید. اگر سطح مایع پایین تر از حد معمول باشد و یا اینکه موتور بیشتر از حد گرم شده باشد و درجه آن از حد نرمال تجاوز کرده باشد، باید آزمایش فشار در آن صورت گیرد.

در صورتی که سیستم نتواند فشار وارده را تحمل کند، یعنی اینکه واشر سرسیلندر خراب شده و احتیاج به تعویض آن دارید.

ولی اگر دوده حاصل مربوط به سوختن روغن هیدرولیک باشد، پس مربوط به گیربکس است. در مرحله بعدی اقدام به کنترل روغن هیدرولیک در داخل گیربکس نمایید. اگر فقط سطح روغن پایین آمده باشد، شما می توانید با ریختن روغن، سطح آن را به حالت نرمال برسانید و سپس اقدام به کنترل و بازدید لوله ی مکنده از گیربکس به موتور بکنید؛ که در صورت نیاز باید لوله را تعویض نمایید.

پس به طور خلاصه می توان عوامل ایجاد دود سفید را به قسمت های زیر تقسیم بندی کرد.

  • تنظیم نبودن کاربراتور
  • وجود نشتی در انژکتور
  • گرفتگی فیلتر هوا
  • فشار بیش از حد در سیستم سوخت رسانی
  • صحیح نبودن تایمینگ موتور
  • مخلوط نادرست سوخت و هوا در محفظه احتراق
  • سوختن واشر سر سیلندر
  • ترک خوردگی سر سیلندر و بلوکه ی موتور
  • سوختن روغن هیدرولیک گیربکس

خروج دود سیاه:

اگر دودهای خروجی از لوله ی اگزوز به رنگ سیاه باشد، به معنای این است که مخلوط هوا و سوخت بیش از اندازه غلیظ شده است، و در موتورهای کاربراتوری نشان دهنده ی این است که موتور در حالت ساسات اتوماتیک گیر کرده است.

ولی در اتومبیل های دیگر می تواند ناشی از وجود نشتی در انژکتور سوخت رسان، نقص عملکرد در سنسور اکسیژن، فشار بیش از حد سیستم سوخت رسان، گرفتگی فیلتر و یا صافی هواکش، و یا اشکال در سیستم جرقه زنی و…..باشد.

البته وجود دودهای خروجی از لوله ی اگزوز به خصوص دود سیاه از اگزوز اتومبیل های دیزلی قدیمی پدیده ای کاملاً عادی به شمار می رود.

اگر اتومبیل شما از نوع کاربراتوری قدیمی است، باید ساسات آن را مورد بازدید قرار دهید و اگر موتور مجهز به سیستم انژکتوری است، باید فشار انژکتور، که عمل سوخت رسانی در آن انجام می گیرد را، بررسی کنید.

در پایان با بررسی در صحت عملکرد سنسور اکسیژن و بازرسی فیلتر هواکش می توانید به وجود عیوب موجود در آن پی ببرید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (671 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (197 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان