ساعدنیوز
ساعدنیوز

فاحشه معروف تهران چه نقشی در کودتای 28 مرداد داشت؟

  دوشنبه، 17 بهمن 1401   زمان مطالعه 3 دقیقه
فاحشه معروف تهران چه نقشی در کودتای 28 مرداد داشت؟
ساعد نیوز: 28 مرداد، سالروز کودتایی است که بنا به گواه اسناد مختلف از کشورهای قدرتمند تا فاحشه های شهرنو آن روزهای تهران در آن دخیل بودند.پری بلنده نامی است که در این کودتا نقش زیادی داشته و با مدیریت شعبان جعفری ( شعبون بی مخ ) گروهی از زنان روسپی را جهت تظاهرات علیه مصدق به خیابان ها آورده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعد نیوز به نقل از سلام نو، شهرنو و برخی روسپی ها نقش بسیار پررنگی در کودتای 28 مرداد 1332 داشته اند. مشهور است که شعبان جعفری(بی مخ)، گروهی از این زنان را اجیر کرد و آن ها هم در همراهی با کودتاچیان و با سردادن شعارهای «زنده باد شاه» و «مرگ بر توده ای» و «مرگ بر مصدق» از جنوب شهر به خانه مصدق در انتهای خیابان فلسطین و سپس تا خیابان پاستور قشون کشی کردند.

در این میان، دو تن از این روسپیان بسیار مشهور بوده اند. یکی ملکه اعتضادی است و دیگری سکینه قاسمی(مشهور به پری بلنده).

تصویر

ملکه ای که موجب سقوط دولت ملی شد

درباره ملکه گفته اند که زنی بسیار زیبا بود که حتی عشاقی در میان افسران بالارتبه ارتش شاهنشاهی مانند سروان خسروانی(ژنرال خسروانی) یا رئیس سازمان ورزش ایران و یا حتی برخی اعضای دربار داشت.

گویا ملکه یکی از مدیران محله شهر نو بود که گفته می شود در یک خانواده مرفه به دنیا آمد و در قبل از کودتای 28 مرداد در توطئه های شاه بر علیه دکتر مصدق شرکت کرده و در روز کودتا نیز سوار بر یک تانک در خیابان های تهران حضور داشت. ارتشبد فردوست در خاطرات خود درباره کودتای ۲۸ مرداد می نویسد: [برادران رشیدیان] ظاهرا توانستند جمعیتی حدود پنج ، شش هزار نفر را راه بیندازند. ملکه اعتضادی را هم پیدا کرده بودند که متخصص تحریک و تهییج بود و چادرش را به کمر بسته و روی جیپ سخنرانی می کرد.

گویا بعد از کودتا چندصد متر زمین به وی اعطا شد. همچنین ملکه یکی از سهامداران بانک ایران و ژاپن شد و پیش از انقلاب به اسرائیل رفت و تا کمی قبل زنده بود.

مکالمه جالب ملکه با دکتر مصدق

برخی داستانهای راست و دروغ درباره ارتباط ملکه اعتضادی با محمد مصدق روایت شده است. طبق یکی از این روایتها، هنگامی که مصدق باشور وهیجان از خدمات صادقانه اش به مردم و مملکت سخن می گفت و دستهای مرتعشش را حرکت می داد، ملکه اعتضادی که در ردیف تماشاچیان نشسته بود از جا برخاست و با صدایی بلند، رو به دکتر مصدق گفت: یک پیرمرد سیاسی که مملکت را به پرتگاه سقوط کشانده، نباید در دادگاهی که به خیانت های او رسیدگی می کند، بترسد و بلرزد. دکتر مصدق، رو به عقب برگرداند و گویندۀ این جملات را شناخت و گفت: خانم! منارجنبان اصفهان، قرن هاست می لرزد و هنوز پابرجاست. از این پاسخ صریح و ابهام دار، اکثر حضار، حتی رئیس و منشی های دادگاه نیز به خنده افتادند و «خانم ملکه» با سرافکندگی بسیار در جایش نشست و پس از لحظاتی دیگر سالن دادگاه را ترک کرد.

تصویر

پری بلنده و شرکت در کودتای 28 مرداد

سَکینه قاسمی مشهور به پری بُلنده، یک روسپی ایرانی بود که نقش عمده ای در کودتای 28 مرداد داشته است. پری بلنده پس از انقلاب اسلامی ایران و به آتش کشیده شدن محلهٔ شهرنو، دستگیر و در ۲۱ تیر ۱۳۵۸ به اتهام «فساد فی الارض» اعدام شد.

نسیم بیداری درباره نقش این زن در کودتای 28 مرداد نوشته شده است :

کودتای 28 مرداد نتیجه اتحاد لات و فاحشه بود.در کنار شعبون بی مخ شهر نویی ها هم بودند که توانستند جماعتی را با خود همراه کنند تا خیابان های خالی قلب پایتخت را در عرض چندین ساعت بگیرند.

سکینه قاسمی یا همان پری بلنده یکی از سرکردگان این عده و از خانم رئیس های ثرتمند شهر نو بود. او زن لاغر و سبزه رویی بود که در خیابان اول قلعه شهر نو دو خانه بسیار بزرگ داشت و با مقامات بالای کشور صمیمیتی به هم رسانده و حتی با آنان رفت و آمد می کرد. یک اتوموبیل شورلت (مدل ایمپالا) سفید رنگ داشت که هر روز صبح راننده اش او را به شهر نو می آورد و شبها هم پس از کار روزانه با همان اتوموبیل به خانه اش می.رفت.

او نیز مثل شعبون، ارتباط خوبی با برخی از رجال وقت داشت. ولی شانس شعبون را نداشت و بعد از انقلاب گیر افتاد و به جرم یک عمر فحشا و خرید و فروش دختران خردسال و زنان گول خورده و اغفال شده و دایر کردن مراکز فحشا و عشرت کده های مختلف که موجب انحراف نسل جوان این مملکت شده بود، مفسد فی الارض شناخته و به اعدام محکوم شد.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
الهام حمیدی: ما مستاجریم برعکس ستاره‌های کاخ‌نشین آن سوی آب‌ها، ما در حسرت یک خانه‌ایم که مال خودمان باشد! (322 نظر) مریم امیرجلالی: داماد و دخترم توی کانادا هر دوتاشون کارمند بانک هستند و تا 5 کار می‌کنند که بعدش نای حرکت ندارند؛ ایران همه چیز سر جای خودشه کارمندا تا 2 کار می‌کنند+ویدیو (248 نظر) داریوش ارجمند: روزی که تندیس حاج قاسم را بوسیدم به من گفتند بت پرست! گفتم هستم 100 بار دیگر هم می بوسم+فیلم (161 نظر) سیدجواد هاشمی: آقای پزشکیان باسوادترین رئیس‌جمهور ایران بوده اما آیا باید ایشون رئیس‌جمهور بشه؟؛ چرا منو فقط به چشم شهید سینمای ایران می‌بینید+ویدیو (160 نظر) پاسخ جالب رهبر معظم انقلاب به سوال چالشی: آیا شرکت در عروسی که در آن رقصیدن وجود دارد، اشکال شرعی دارد؟ (145 نظر) نگاهی به میز عزای ساده و بدون تجملات مراسم ترحیم آیت الله هاشمی رفسنجانی/ تزئین زیبا و اصیل با گل، خرما و شمع+عکس (144 نظر) دبیر زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: هفته‌ایی 2 روز به رهبری درس میدادم؛ ایشان منظم و دقیق با خطی زیبا تمرین‌هایشان را انجام می‌دادند+عکس (142 نظر) مقام معظم رهبری: ما در خانه یک فرش دستبافت داریم که آن هم جزو جهیزیه‌ خانمم بوده که نخ‌نما شده ولی چون یادگاری است نگه داشتیم؛ والاّ همه‌ خانه‌ ما موکت هست (133 نظر) نگاهی به سینی های تزئین شده خرما و حلوای هنرمندان پیشکسوت ایرانی روی میزهای عزای شیک و زیبایشان/روحشان شاد و یادشان گرامی+عکس (115 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا برای طراحی و ساخت خانه 2 طبقه حماسه ساز شد+عکس/ هنر نزد ایرانیان است و بس😂 (113 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا سیم کش برای طراحی پریز در توالت حماسه آفرید+عکس/ هنر نزد ایرانیان است وبس (104 نظر) خلاقیت خنده دار پدران ایرانی برای ثبت نام دخترشان در ثبت احوال حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس+عکس (96 نظر) مهرانه مهین ترابی: شاید خلاف مسیر زندگی باشم ولی از اینکه مادر نیستم خوشحالم+ویدئو (90 نظر) کیک تولد خاص و چند بعدی فاطمه دانش پژوه برای تولد سید احمد خمینی با طرح مورد علاقه اش / مبارکا باشه+عکس (83 نظر) رضا گلزار: هنوزم کسی باور نمیکنه من ازدواج کرده باشم/ دستپخت آیسان محشره برای همین فست فود خیلی کم میخورم+فیلم (81 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز