دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / بارداری و زایمان / زمان بارداری /

فواید و مضرات مصرف هویج و آب هویج در بارداری 

یکشنبه، 04 مهر 1400
مصرف هویج در دوران بارداری باعث تقویت استخوان بندی جنین و بهتر شکل گرفتن دندان های نوزاد می شود اما نباید در مصرف آن زیاده روی کرد. در این مطلب فواید و مضرات مصرف هویج در بارداری را بررسی می کنیم. با ما همراه باشید.

خوردن هویج در بارداری به نظر بیخطر میرسد اما واقعاً این فکر تا چه حد درست است؟ اگر باردار هستید، بدیهی است، اولین و مهمترین نکته ای که باید به آن توجه کنید، رژیم غذایی و لیست غذاهای مناسب در دوران بارداری است. درمورد خوردن هویج در بارداری شبهاتی وجود دارد که آیا ویتامین A فراوان موجود در آن می تواند به جنین آسیب وارد کند یا نه؟ ما در این مقاله قصد داریم در مورد مزایا و خطرات مختلف مصرف هویج در دوران بارداری صحبت کنیم.

آیا خوردن هویج در بارداری بی خطر است؟

به طور کلی درمورد بیشتر مواد غذایی و سبزیجات می توان اینگونه بیان کرد که اگر به مقدار متعادل مصرف شوند هیچ گونه خطری برای مادر و جنین در دوران بارداری ایجاد نمی کند.درمورد خوردن هویج در بارداری شبهاتی وجود دارد که آیا ویتامین A فراوان موجود در آن می تواند به جنین آسیب وارد کند یا نه؟

براساس بسیاری از منابع معتبر پیش ساز های ویتامین A که از منابع گیاهی دریافت می شوند نه تنها هیچ ضرری برای جنین ندارند، بلکه خوردن آنها فواید بسیار زیادی دربر خواهد داشت. اما پیش ساز ویتامین A وقتی از منابع حیوانی همانند جگر و یا به صورت مکمل ها مصرف شود، عوارض نامناسبی بر روی رشد جنین خواهد گذاشت.

درحقیقت ویتامین A زیاد به شکل مکمل می تواند بصورت بالقوه روی رشد جنین تاثیراتی منفی به همراه داشته باشد. از طرف دیگر هویج و سبزیجات به خودی خود ویتامین A ندارد بلکه حاوی کاروتن است. کاروتن پیش ویتامین A است و در صورت نیاز می تواند در بدن شما به ویتامین A تبدیل شود.با خوردن کاروتن زیاد میزان ویتامین A بدن شما زیاد نمی شود زیرا بدن تبدیل کاروتن به ویتامین A را تنظیم می کند.

با این که کاروتن در بدن تبدیل به ویتامین A می شود، مصرف زیاد کاروتن باعث کاروتنمیا می شود، نه مسمومیت ویتامین A. کاروتنمیا معمولا فاقد نشانه است اما می تواند منجر به کاروتنودرمیا شود که طی آن پوست به رنگ زرد درمی آید. بتا کتاروتن وقتی به عنوان مکمل مصرف شود، می تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش بدهد. اما مصرف زیاد کاروتن به شکل میوه و سبزیجات این خطر را به همراه ندارد. در نتیجه خوردن هویج و سبزیجات نمی تواند به جنین شما آسیب برساند.

ارزش غذایی هویج

هویج جز سبزیجات ریشه ای هستند که سرشار از ویتامین های ضروری مختلف و مواد معدنی هستند. جدول زیر شما را با ارزش غذایی موجود در هویج آشنا می کند.

ارزش غذایی هر 100 گرم

  • انرژی 41 کالری
  • کربوهیدرات 9.58 گرم
  • شکر 4.5 گرم
  • پروتئین 0.93 گرم
  • چربی 0.24 گرم
  • فیبر (فیبر رژیمی) 2.8 گرم
  • ویتامین ث 6 میلی گرم
  • ویتامین A 5 میلی گرم
  • ویتامین B - 6 0.135 گرم
  • ویتامین K 13. 2 ug
  • کلسیم 33 میلی گرم
  • سدیم 69 میلی گرم
  • فسفر 35 میلی گرم
  • پتاسیم 320 میلی گرم
  • منیزیم 12 میلی گرم
  • مس 0.045 میلی گرم
  • آهن 0.30 میلی گرم
  • روی 0.24 میلی گرم
  • منگنز 0.143 میلی گرم
  • سلنیوم 0.1 ug

مقادیر ذکر شده در بالا مقادیر تقریبی 100 گرم هویج هستند.

خواص و فواید خوردن هویج در دوران بارداری

هویج ، منبع ویتامین های مختلف و مواد معدنی هستند. این سبزی ریشه ای می تواند به صورت خام و پخته خورده شود. خوردن هویج در دوران بارداری فواید سلامتی بسیار زیادی برای شما دارد برخی از این مزایا عبارت اند از:

1.مفید برای بینایی

منبع غنی ویتامین آ، ست که برای سلامت چشم در طول دوران بارداری بسیار خوب است. این کار نه تنها از چشم و بینایی در دوران بارداری محافظت می کند، بلکه برای بینایی در دوران جنینی نیز مفید است.

2. تقویت سیستم ایمنی بدن

هویج ها حاوی مقادیر خوب ویتامین ث هستند که برای بهبود سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است. ایمنی بدن در طول دوران بارداری کاهش پیدا می کند و مصرف هویج به طور مرتب به تقویت ایمنی کمک می کند.

3. به پرورش جنین کمک می کند

مصرف هویج برای رشد و نمو جنین بسیار موثر است زیرا هویج حاوی مقادیر فراوانی کلسیم است که برای استخوان و شکل گیری دندان بسیار مهم است. مقدار کلسیم موجود در هویج برای سلامت استخوان های مادر خوب است.

4. کمک به پیش گیری از کم خونی

گنجاندن هویج در رژیم غذایی روزانه می تواند به جلوگیری از کم خونی در بارداری کمک کند. این به این دلیل است که هویج تنها غنی از آهن نیست، بلکه حاوی ویتامین ث نیز است که به جذب آهن به وسیله بدن کمک می کند.

5. کمک به درمان یبوست

یبوست یکی از رایج ترین مشکلات زن باردار است. هویج دارای مقدار کافی فیبر و مصرف منظم هویج ممکن است به شما کمک کند تا بر مشکلات یبوست غلبه کنید. هویج هم چنین به حفظ مشکلات گوارشی دیگر کمک می کند و برای سلامت هاضمه خوب هستند

6. جلوگیری از گرفتگی عضلات در بارداری

بسیاری از زنان باردار ممکن است درد شکم و سفتی ماهیچه ها را در دوران بارداری تجربه کنند. اگرچه این مشکلات بارداری بسیار رایج هستند اما آن ها می توانند بسیار ناراحت باشند. هویج ها حاوی فسفر هستند که به عملکرد ماهیچه مناسب در دوران بارداری کمک می کنند و از هر نوع دردی جلوگیری می کنند.

7. موثر در مدیریت فشارخون بارداری

برخی از آن ها ممکن است دارای فشار خون بالا باشند که می تواند منجر به مشکلات متعددی در دوران بارداری شود. با این حال، اگر هویج به صورت روزانه مصرف شود، ممکن است خطر فشار خون بالا را کاهش دهد.

8. کمک به تشکیل استخوان جنینی و غضروفی

هویج حاوی منگنز است که یک ماده معدنی حیاتی مورد نیاز برای تشکیل استخوان های بهتر استخوان و غضروف در نوزاد به دنیا نیامده است. می توانید جذب منگنز را از طریق عصاره هویج نیز افزایش دهید چون فواید مساوی عصاره دانه هویج در دوران بارداری نیز وجود دارد.

9. کمک به توسعه سیستم عصبی جنین

مقادیر کافی ویتامین ب و اسید فولیک در هویج برای توسعه سیستم عصبی و رشد مغز متولد نشده مفید هستند. مصرف هویج به صورت روزانه همچنین ممکن است خطر بچه دار شدن مبتلا به نقص های مادرزادی مثل اسپنابیفیدا را کاهش دهد.

10. کمک به پیش گیری از سرطان

هویج حاوی بتا - کاروتوئن است که در کاهش خطر سرطان سودمند هستند. بتا کاروتوئن به عنوان آنتی اکسیدان برای یک زن باردار عمل می کند و تاثیر رادیکال های آزاد را در بدن کاهش می دهد در نتیجه شما و نوزادتان را از تهدید بالقوه سرطان نجات می دهد.فواید زیادی برای مصرف هویج وجود دارد که می توانید در طول دوران بارداری از سلامتی نوزادتان لذت ببرید.

معایب خوردن هویج در بارداری

با اینکه هویج پر از خاصیت است اما اگر به اندازه لازم و بیش از حد نیاز بدن مصرف شود، مضر و حتی می تواند خطرناک باشد.کارشناسان توصیه می کنند این سبزی پر خاصیت را با تجویز پزشک و به میزانی که برای برنامه غذایی شما در نظر گرفته شده است، مصرف کنید.

  • مصرف زیاد هویج ممکن است باعث حساسیت و واکنش های آلرژیک شود. سردردهای شدید، تهوع از نشانه های مصرف بیش از حد هویج است.
  • هویج نارنجی رنگ است اگر مصرف آن بیش از حد باشد، ممکن است رنگ پوست زرد و یا نارنجی شود. هویج حاوی ماده ای به نام کارتوئن است که ممکن است باعث ایجاد یک بیماری پوستی به نام کاروتن خونی شود.
  • اگر بدن ویتامین آ را بیشتر از نیازش دریافت کند، ممکن است در رشد جنین اختلالاتی پیش بیاید.
  • مصرف زیاد هویج برای زنان بارداری که عفونت دستگاه گوارش دارند اصلا مفید نیست.

مقدار مجاز مصرف آب هویج در بارداری چقدر است؟

با این که خوردن هویج خام در دوران بارداری هیچ خطری برای شما یا جنین تان ندارد، اما مصرف زیاد هویج یا آب هویج در دوران بارداری با خطراتی همراه است.

  • هویج نارنجی یا قرمز است و برای همین با مصرف زیاد آن ممکن است پوست شما رنگ پریده یا زرد شود. دلیلش این است که هویج حاوی ماده ای به نام کاروتن است و مقدار زیاد آن می تواند باعث یک عارضه پوستی به نام کاروتنمیا شود.
  • مصرف هویج گاهی می تواند باعث واکنش آلرژیک شود. می تواند سردرد شدید، تهوع و این قبیل را ایجاد کند. خوب است پیش از افزودن هویج به رژیم غذایی خود احتیاط کنید.
  • اگر در دوران بارداری دچار عفونت مجاری صفراوی شده اید، خوب است از مصرف هویج خودداری کنید.
  • نوشیدن مقدار زیاد آب هویج نیز برای بارداری شما خوب نیست. مصرف آب هویج به مقدار بیشتر از حد مجاز باعث سردرد و بی حالی می شود.

فواید زیاد هویج برای سلامت بانوان باردار را نمی توان کتمان کرد اما خطرات آن را نیز نباید فراموش کرد. اگر می خواهید هویج را در رژیم غذایی جای بدهید، توصیه می شود با پزشک خود در این باره مشورت کنید. وقتی پزشک آن را تایید کرد و اجازه افزودن آن به رژیم غذایی تان را داد، می توانید از فواید بسیار هویج در دوران بارداری خود بهره مند شوید. با این حال، اطمینان یابید که از مقدار توصیه شده تجاوز نخواهید کرد چرا که می تواند مشکلات و عوارض جانبی به همراه داشته باشد.

وقتی می پرسید که مقدار مجاز مصرف آب هویج در بارداری، به یاد داشته باشید که رمز داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل در بارداری رعایت اعتدال است، اگر در بارداری از مواد غذایی معمول به مقدار متعادل مصرف کرده و در خوردن هیچ یک افراط نکنید، هیچ گونه مشکلی سلامتی شما و جنینتان را تحدید نخواهد کرد.

اگر هوس تهیه و خوردن آب هویج در این دوران شگفت انگیز به سراغ شما امد موارد زیر را مد نظر قرار دهید:

  • اگر می خواهید هویج مزه شیرین تری داشته باشد هویج های کوچک تری انتخاب کنید اگرنه می توانید هویج های بزرگ هم مصرف کنید.
  • باید هویج های تازه را برای مصرف انتخاب کنید، زیرا نه تنها تردتر بلکه خوشمزه تر هم هستند. می توانید هویج را از وسط بشکنید، اگر راحت شکست تازه است. هویج یک گیاه ریشه ای است، برای همین مهم است آن را خوب بشویید و هرگونه رد خاک را از آن پاک کنید.
  • بهترین کار این است که هویج را با فرچه تمیز کنید اما پوست آن را کامل نگیرید، زیرا بیشتر مواد مغذی در پوست آن هاست.

هویج سبزی متنوعی است و می توانید آن را نه تنها بصورت خام، بلکه پخته هم بخورید و همچنین می توانید آن را بصورت پوره، خردشده و یا رنده شده استفاده کنید. بنابراین با رعایت مقدار مجاز مصرف آب هویج در بارداری، خود و جنینتان را از فواید این ریشه نارنجی بهره مند کند.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز دوشنبه 17 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
گام به گام مراحل چاپ کتاب
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی