دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / حوزه روانشناسی /

فواید و مزایای مشاوره قبل از ازدواج 

شنبه، 15 آذر 1399
تحقیقات نشان می دهد مشاوره پیش از ازدواج روش موثری برای بهبود ارتباط و کسب مهارت مدیریت اختلاف در عین بهبود کیفیت و رضایت از رابطه است.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، مشاوره ازدواج چیست و چگونه می تواند به ما کمک کند؟ آیا تمام نامزدها و زوجینی که قصد ازدواج با هم دارند، باید به مشاور قبل از ازدواج مراجعه کنند؟ یک مشاور ازدواج حرفه ای از چه راه هایی می تواند به ما کمک کند؟ در چه مرحله ای از آشنایی باید به مشاور ازدواج مراجعه کنیم؟ و ...

می دانیم که بسیاری از این سوال ها در ذهن شما است و برای پیدا کردن جواب این پرسش ها اینجا هستید، منتهی قبل از آنکه در این مقاله به صورت مفصل به جواب این سوالها بپردازیم به این نکته توجه کنید:

خيلی ها هنوز بر اين باور هستند که ازدواج هندوانه دربسته ای است که تا باز نشود، خوبی و بدی آن مشخص نمی شود. اکثر افرادی هم که اين حرف را می زنند، خودشان تجربه ناخوشايندی از ازدواجشان داشته اند و بيشتر قسمت و تقدير الهی را مقصر می دانند و نه انتخابی که خودشان کرده اند.

اما يادمان نرود موقع خريد کردن همان هندوانه دربسته ای که نگران سالم يا خراب بودن آن هستيم، از تجربه آقای ميوه فروش استفاده می کنيم و از او می خواهيم که خوبش را برايمان سوا کند (البته اگر ميوه فروش قابل اعتمادی باشد).

مشاوره قبل از ازدواج هم همين نقش را برای ما بازی می کند:
شما هرچقدر هم که فکر کنيد بهترين مرد يا زن روی کره زمين را پيدا کرده ايد، باز هم به دليل هيجانات ناشی از علاقه زياد ممکن است دچار خطا شويد و تصميم اشتباهی بگيريد. مشاوره پيش از ازدواج، همين دوراهی ها و چاله هايی را که ممکن است در آن بيفتيد و خود و طرف مقابلتان را بدبخت کنيد، برايتان مشخص می کند و يک نقشه راه درست برای تشکيل يک زندگی مناسب را در اختيارتان قرار می دهد.

مشاوره قبل از ازدواج به مشاوره ای گفته می شود که به زوجین در آمادگی برای ازدواج کمک می کند. این جلسات به شما و همسرتان اطمینان می دهد که رابطه سالم و محکمی دارید و شانس بهتری برای داشتن یک ازدواج سالم و رضایت بخش به شما می دهد.

به علاوه، زوج به شناخت بهتری از نقاط ضعف در رابطه می رسند که می توانند به مشکلاتی در زندگی و در نهایت شکست ازدواج بیانجامد. موضوعات زیر محور مشاوره قبل از ازدواج هستند و بررسی آنها نقاط ضعف و قوت رابطه شما را مشخص می کند:

  • مسائل مالی
  • ارتباط
  • باورها و ارزش ها
  • نقش ازدواج
  • رابطه، صمیمیت و رابطه جنسی
  • فرزندان و فرزندپروری
  • رابطه خانوادگی
  • تصمیم گیری
  • مهارت های کنترل خشم
  • کیفیت زمان صرف شده با یکدیگر

مشاوره قبل از ازدواج معمولا در چند جلسه کوتاه انجام می شود و به زوج پرسشنامه ها و تمرینات مختلفی برای درک بهتر یکدیگر و سطح سازگاری آنها در رابطه فعلی و زندگی آینده داده می شود.

پرسشنامه شامل موقعیت هایی می شود که زوج ممکن است در ازدواج خود با آن رو به رو شوند (برای مثال، از دست دادن شغل و واکنش هر یک از زوجین) که برخی از آنها عبارتند از اهداف، بررسی مشکلات شخصیتی و شناسایی تنش های احتمالی در آینده.

مزایای مشاوره قبل از ازدواج:

  • رسیدن به شناخت بهتر از یکدیگر
  • تایید شناخت حاصل شده و رسیدن به اعتماد بیشتر
  • یادگیری مهارت های حل اختلاف
  • پیشگیری از ماندن در یک رابطه سمی
  • رها شدن از ترس از ازدواج
  • اطمینان خاطر خانواده ها و دریافت تایید آنها
  • شناسایی نقاط ضعف و قوت رابطه
  • شناسایی نقاط احتمالی بحث و اختلاف در آینده

انواع مشاوره پیش از ازدواج:

بسته به اهداف زوجین و موقعیت افراد، جلسات با روش های مختلفی انجام می شود:

مشاوره آنلاین:

اگر به دنبال تجربه ای راحت تر و شخصی تر از مشاوره پیش از ازدواج هستید، می توانید از روش های آنلاین استفاده کنید.

هر جلسه بیشتر از یک ساعت طول نمی کشد و می توانید هر دو یا به تنهایی در آن شرکت کنید تا به درک درستی از شناخت از یکدیگر برسید.

مشاوره فردی:

در این روش، شما نگران مسائل احتمالی هستید که ممکن است در آینده برای زندگی مشترکتان به مشکل تبدیل شوند.

از این رو، با مراجعه به یک مشاور سعی می کنید پیش از ازدواج بر روی آنها کار کنید.

پرسشنامه ها و آزمون های مختلف:

اغلب همراه با دیگر روش های مشاوره، از آزمون های مختلفی برای شناخت بهتر زوج استفاده می شود. این آزمون ها برای قبول یا رد شدن در چیزی نیستند، بلکه تنها قرار است اطلاعات درستی از شما ارائه دهند.

آزمون ها را هر نفر به تنهایی پاسخ می دهد و معمولا شامل طیفی از همیشه تا به ندرت می شوند. پاسخ دهی دقیق به این پرسش ها به ارزیابی دقیق کمک می کند.

چطور مشاوره موفقی داشته باشیم:

پیشنهاد رفتن برای مشاوره به معنی وجود مشکل یا حتی تردید نسبت به ازدواج نیست. برای استفاده از مزایای آن نکات زیر را رعایت کنید:

جلسات مشاوره چالش برانگیز هستند و شامل موضوعاتی می شود که شاید همیشه سعی کرده اید از آن فرار کنید یا در رابطه خود آنها را نادیده بگیرید.

سعی نکنید تقلب کنید یا به نحوی تظاهر کنید که شما و همسرتان کاملا سازگار هستید (این کاملا اهداف مشاوره قبل از ازدواج را زیر سوال می برد)

ایده برنده و بازنده را رها کنید و در عوض به این فکر کنید که هر دو شما در یک زمین بازی می کنید.

از آنچه مشاور می گوید به عنوان «من که گفته بودم!» استفاده نکنید.

هر آنچه در جلسه مشاوره می گذرد را محرمانه نگه دارید و از آن با دوستان و اطرافیان صحبت نکنید. افشای این صحبت ها اعتماد بین شما را از بین می برد.

تنها در صورتی لازم است در مورد نکات جلسه با خانواده خود صحبت کنید که مشکلی جدی در آن تشحیص داده شده و لازم است در مورد ازدواج خود بازنگری کنید.

یکی از مهمترین نتایج مشاوره قبل از ازدواج پیشگیری از طلاق است. تحقیقات نشان می دهد احتمال طلاق در زوجینی که در این جلسات شرکت می کنند 30 درصد کمتر است.

مشاوره پیش از ازدواج با شناسایی ترس ها، ارزش ها، باورها، نیازها و علایق به شادی بیشتر در زندگی منجر می شود و به زوج روش های ارتباط بهتر را آموزش می دهد.

بسیاری از زوجین دلیل طلاق خود را خیانت یا مسائل مالی عنوان می کنند، در حالی که دلیل اصلی آن نبود مهارت های ارتباطی است. مشاوره پیش از ازدواج زوج را به اعتماد بیشتر و تکنیک های حمایت از یکدیگر مجهز می کند.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز جمعه 14 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم
مراحل سابمیت مقاله
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
تبدیل پایان نامه به مقاله !
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
گام به گام مراحل چاپ کتاب
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟