فینگرفودهای مناسب برای کودکان

  شنبه، 02 مرداد 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
فینگرفودهای مناسب برای کودکان
خوردن فینگرفود یک فعالیت لذت بخش برای کودک شماست و مهمتر از آن به او کمک می کند تا استقلال داشته و هماهنگی اعضای حرکتی او را بیشتر نماید. در این مطلب فینگر فودهای مناسبی را برای کودکان معرفی میکنیم. با ما همراه باشید.

هر نوع مادۀ غذایی که تکه های آن به اندازۀ یک لقمه و خوردن آن راحت باشد، طوری که کودکتان بتواند آن را بردارد و خودش بخورد می تواند یک غذای انگشتی باشد. خوردن غذاهای انگشتی برای کودکتان سرگرم کننده خواهد بود و یک قدم مهم به سمت استقلال آنهاست. همچنین خوردن غذاهای انگشتی به کودک کمک می کند تا مهارت های حرکتی ظریف و هماهنگی حرکتی را بیاموزد. در این مطلب می توانید با زمان دادن این غذاها به کودک و مناسب ترین غذاهای انگشتی کودکان شیرخوار آشنا شوید.

زمان شروع دادن غذاهای انگشتی یا فینگرفود

وقتی کودکتان بین هشت تا ۹ ماهه شد، احتمالاً خودش با برداشتن قاشقی که با آن به او غذا می دهید یا قاپیدن غذا از بشقابتان با انگشتان دست خودش، به شما می فهماند که آمادۀ خوردن غذاهای انگشتی است.در ابتدا کودکتان ممکن است تنها غذا را چنگ بزند و به سمت دهانش ببرد، اما در نهایت یاد می گیرد که چطور از انگشت شست و اشاره اش برای برداشتن غذا استفاده کند. این مهارت حرکتی ظریف، «گرفتن گازانبری» نامیده می شود. تنها کاری که باید بکنید این است که چهار یا پنج تکه غذای انگشتی را در سینی مخصوص صندلی بلند مخصوص غذا خوردن کودک یا درون یک بشقاب نشکن بریزید و وقتی کودک آنها را خورد می توانید تکه های بیشتری در بشقاب بگذارید.

به خاطر داشته باشید که غذا دادن به کودک در یک صندلی بلند به جای صندلی ماشین یا کالسکه، ریسک خفگی را کاهش می دهد و به او یاد می دهد که از این پس، صندلی بلند جایی است که باید در آن غذا بخورد. همچنین بازی غذا خوردن می تواند شامل ریخت وپاش زیادی باشد، بهتر است فوراً دستمال ها را برندارید و اجازه دهید کودکتان از این تجربۀ یادگیری لذت ببرد.

چه غذاهایی به عنوان فینگرفود برای کودکتان مناسب است؟

نوزاد شما ممکن است که اشتهای خوبی برای غذاخوردن داشته باشد اما احتمالا دندان ندارد یا به طور کامل دندان هایش در نیامده اند، بنابراین باید موادی را برای غذای او انتخاب کنید که به راحتی در دهانش حل شوند و کاملا پخته شده و نرم باشند. به یاد داشته باشید که یادگیری کودک در رابطه با بافت غذا، رنگ و عطر همگی به شما بستگی دارد. پس سعی کنید که از انواع مواد غذایی و غنی از مواد مغذی برای او استفاده کنید و از خوردن شیرینی های پرچرب و تنقلاتی مانند پفک و چیپس جلوگیری کنید.

نکاتی برای انتخاب غذاهای انگشتی

کودکتان ممکن است اشتهای خوبی داشته باشد اما احتمالاً دندان زیادی ندارد، پس با غذاهایی شروع کنید که بتواند با لثه اش بجود یا به راحتی در دهانش حل شود. وقتی کودک به سن نوپایی برسد شما قادر خواهید بود تکه های کوچکی از آنچه خودتان می خورید به او بدهید. برای انتخاب غذاهای انگشتی مناسب می توانید موارد زیر را در نظر داشته باشید:

داشتن تنوع غذایی

به یاد داشته باشید که کودکتان در حین غذا خوردن در حال یادگیری دربارۀ بافت، رنگ و بوی غذاهاست، پس سعی کنید انواع متنوعی از غذاها را به او بدهید.

پرهیز از خوراکی های بی ارزش

در مقابل وسوسۀ دادن شیرینی هایی مثل کیک و کلوچه یا خوردنی های پرچربی مثل پفک و چیپس به او کاملاً مقاومت کنید، زیرا کودکتان در حال حاضر به چیزهای غنی از مواد مغذی نیاز دارد، نه کالری های خالی و بی ارزش.

پیشگیری از خفگی

غذاها باید طوری باشد که خوردن آنها راحت باشد اما خطر خفگی ایجاد نکند. سبزیجات باید پخته شود تا به سادگی نرم و له شود و همه چیز باید به تکه های کوچک خرد شود. حتی یک دانۀ انگور هم در حال حاضر برای کودکتان خیلی بزرگ است و می تواند باعث خفگی شود.

توجه به واکنش های آلرژیک

کارشناسان در گذشته معتقد بودند که نباید به کودکان خیلی کوچک، تخم مرغ، ماهی یا محصولات حاوی بادا م زمینی بدهید، زیرا ممکن است باعث ایجاد آلرژی غذایی در کودک شود. اما آخرین پژوهش ها نشان داده است که هیچ شواهدی وجود ندارد که کودکان از خوردن زودهنگام این غذاها آلرژی بگیرند. با این حال، برخی پزشکان همچنان توصیه می کنند هنگام معرفی غذاهای جامد به کودکتان احتیاط کنید و اگر گمان می کنید که کودکتان ممکن است به غذاهای خاصی آلرژی داشته باشد، غذاها را یکی یکی به کودک بدهید و گوش به زنگ علائم واکنش آلرژیک باشید.

پرهیز از غذاهای چسبناک

غذاهایی را انتخاب کنید که برای سن کودک مناسب باشد. مثلاً کرۀ بادام زمینی هنوز برای کودکان در این سن ممنوع است، زیرا خیلی چسبناک تر از آن است که کودک بتواند آن را راحت ببلعد.

غذاهای انگشتی میوه ای برا کودکان

اگر میوه از قبل به طور طبیعی نرم است نیازی به جز برش دادن آن در قطعات کوچک نیست. از آنجا که نوزاد هنوز ممکن است نتواند بجود میوه را به تکه هایی به اندازه انگشت برش دهید تا کودک بتواند آن را بردارد. به محض اینکه کودک دسته چنگال را گرفت (حدود نه تا 10 ماهگی)، می توانید غذاها را به قطعات کوچکتر تقسیم کنید. احتمالاً توصیه می شود این میوه ها را نیز پوست بگیرید. برای میوه های سفت و محکم شما باید مواد را کمی بخارپز کنید تا نرمتر و برای بلعیدن کودک شما ایمن تر شود. در اینجا فقط چند ایده برای غذای فینگر فود وجود دارد:

  1. موز: خرد کردن موز برای کودک راحت تر است زیرا راحت تر میتواند آن را بخورد. حتی موز را میتوانید له کنید و آن یک پنکیک درست کنید.
  2. هلو،گلابی،آلو: این میوه ها را می توانید خرد کنید و به صورت خام یا بو داده به کودک بدهید.
  3. خربزه: خربزه را به صورت مستطیلی نازک برش دهید. اگر کودکتان بزرگتر است آن ها را می توانید فقط خرد کنی و نیازی به برش های نازک ندارید.
  4. بلوبری: بلوبری را به صورت خام و له شده به کودک بدهید.
  5. آووکادو: آووکادو را له کنید و روی نان تست بریزید و مصرف کنید.
  6. کیوی یا انبه: کیوی یا انبه را پوست بکنید و به صورت خلالی برش دهید.

غذاهای فینگرفودی گیاهی برای کودکان

برای استفاده از سبزیجات، در ابتدا نیاز به بخارپز کردن و نرم کردن همه آنها دارید. بسته به نوع سبزیجات ممکن است لازم باشد پوست آنها را نیز بگیرید. سبزیجات را به اندازه کوچک خرد کنید تا کودک راحت تر آن را بخورد. در اینجا چند ایده برای غذای فینگرفودی گیاهی وجود دارد:

  1. سیب زمینی شیرین: سیب زمینی ها را خرد کنید و آن ها را بپزید.
  2. هویج: هویج را بخار پز شده و به صورت نوارهای نازک خرد کنید و یا آن را رنده کنید تا کودک راحت تر هوبج ها را بخورد.
  3. لوبیا سبز: لوبیا سبز را بخارپز کنید تا کاملا نرم شود.
  4. کدو حلوایی: کدو حلوایی را خرد کنید. سپس آن را بخار پز کنید تا کاملا نرم شود.
  5. نخودفرنگی: نخودفرنگی ها را بپزید و کمی له کنید.
  6. کلم بروکلی: کلم بروکلی را شسته و خرد کنید و ان ها را بپزید تا از خامی در بیایند.

سایر غذاهای فینگر برای کودکان

لازم نیست کودک خود را فقط به میوه ها و سبزیجات محدود کنید. شما در غلات، لبنیات و سایر مواد غذایی گزینه های زیادی دارید. مانند:

  1. گوشت ها: به صورت نرم پخته و قطعه قطعه می شوند.
  2. پاستا: زمانی که کاملا نرم شده باشند.

شاید از خواندن برخی از غذاهای این لیست مانند تخم مرغ و ماهی متعجب شوید. تنها غذاهایی که باید برای همه نوزادان به تأخیر بیفتد غذاهایی هستند که خطر خفگی دارند و موارد ایمنی غذایی (مانند گوشت کم پخته و عسل) دارند. با پزشک متخصص اطفال در مورد اینکه کودک شما چه زمانی می تواند هریک از این غذاها را بخورد صحبت کنید


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (125 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (81 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (80 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (67 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (64 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (51 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (46 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (39 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (38 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (37 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (37 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (35 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (34 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (32 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: یکی میگفت من دعاهام 50 درصد مستجاب میشه گفتم چطور گفت دخترم بزرگ شد دعا کردم یه دوماد خرپول نصیبم بشه میگه داماد قسمتم کرده خر هست ولی پول نداره... +ویدئو😂👌 (26 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز یکشنبه 28 مرداد ماه 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 28 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 28 مرداد 1403
7 خواسته ای که مردان از همسرشان دارند!
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 28 مرداد 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه یکشنبه 28 مرداد 1403
روستای تاریخی حیرت انگیز در مازندران؛ جایی که ابر‌ها زیر پای‌تان شناورند، پیشنهادی رویایی برای سفر یک روزه در اطراف تهران
رونمایی از 7 انسان عجیب الخلقه ای که منقلبتان می کند/ از دیو و دلبر واقعی تا دختری که شتر شد!+عکس
کلاه 490،000 تومانی دزد معروف خیابان استاد معین تهران + فیلم / درآمد ماهانه یک میلیارد تومانی !
فوت و فن خانه‌داری؛ 5 راه حل ساده و تضمینی برای از بین بردن سوسک در آشپزخانه و منزل
کشف قدیمی‌ترین تقویم جهان در معبدی 13 هزار ساله در ترکیه
فال انبیاء روزانه یکشنبه 28 مرداد 1403
فوت و فن خانه‌داری؛ 11 ترفند تمیز کردن ماشین لباسشویی و ضدعفونی کردن آن در خانه+راهکاری موثر برای از بین بردن بوی بد لباسشویی
قاتل آی نور 3 ساله بلاخره اعتراف کرد/ من بچه را داخل چاه فاضلاب انداختم!
آغاز عملیات ساماندهی آسفالت بلوار پیامبر اعظم (ص) شوشتر
منتخب روز   
در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه