ساعدنیوز
ساعدنیوز

فیس لیفت صورت چیست؟

  پنجشنبه، 15 اردیبهشت 1401   زمان مطالعه 8 دقیقه
فیس لیفت صورت چیست؟
یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های همه ما، پیر به نظر رسیدن صورتمان است. در واقع همه ما تلاش می‌کنیم شاداب و سرزنده به‌نظر برسیم. اما مسائلی مثل کهولت سن باعث چروک شدن و فرسودگی پوست می‌شوند. برای کاهش آثار پیر شدن یا آسیب دیدن پوست صورت روش‌های مختلفی وجود دارد که فیس لیفت صورت یکی از این روش‌ها است. در این مقاله قصد داریم این روش را بررسی کنیم.

همیشه اولین چیزی که در برخورد با یک فرد مورد توجه قرار می گیرد چهره اوست. معمولاً افراد در سنین بالا وقتی که پوست خود را در آینه می بینند آرزو می کنند پوستی همانند دوران جوانی شاداب و بانشاط داشته باشند. راه برآورده شدن این آرزو توسط روش های جوان سازی پوست امکان پذیر است. لیفتینگ یا کشیدن پوست صورت یکی از این روش ها می باشد که هم با روش جراحی و هم بدون روش جراحی امکان پذیر است.

فیس لیفت صورت چیست؟

مسائلی مثل کهولت سن، استعمال دخانیات یا قرار داشتن در معرض اشعه خورشید باعث پیری و افتادگی پوست صورت می شود. در این شرایط با کشیدن پوست یا اصطلاحا فیس لیفت صورت می توانیم نشاط را به چهره خود برگردانیم. به عبارت دیگر فیس لیفت صورت برابر است با: برگرداندن حالت ارتجاعی به پوست صورت با استفاده از روش های پزشکی. در فیس لیفت صورت (rhytidectomy) معمولا پوست های اضافی صورت حذف شده و لایه های جوان تر که در زیر قرار دارند بالاتر می آیند. این عمل معمولا برای جوان سازی ناحیه گونه و خط فک مورد استفاده قرار می گیرد.

 فیس لیفت صورت

لیفت صورت با جراحی چگونه انجام میشود؟

بر اساس مقاله چاپ شده در جامعه جراحان پلاستیک آمریکا، فیس لیفت یک فرآیند چند مرحله ای است. این مراحل عبارتند از:

قدم اول: بیهوشی (یا تزریق مسکن)

قبل از شروع عمل لازم است در حالت بیهوشی قرار بگیرید یا مسکن های قوی به شما تزریق شود. معمولا دکتر شما با توجه به سوابق پزشکی تان و نوع عمل مورد نیاز، بهترین روشی بیهوشی یا داروی مسکن مناسب را پیشنهاد می دهد. پس از تزریق ماده مناسب، شما آماده قدم بعدی یعنی برش خواهید بود.

قدم دوم: برش

در این مرحله با توجه به نوع عمل، مقداری از پوست صورت برش داده می شود. در لیفت صورت سنتی (Traditional Facelift) از بالای پیشانی (خط مو) تا شقیقه و زیر گوش برش داده می شود. در بعضی از عمل های فیس لیفت که لیفت کوچک (Mini-lifts) نام دارد، تنها ناحیه زیر گوش برش داده می شود. این نوع از فیس لیفت برای کسانی است که فقط به جوان سازی گونه و فک اهمیت می دهند. به این نوع از برش دادن، برش محدود گفته می شود. نوع دیگری از برش هم وجود دارد که مخصوص عمل لیفت گردن است و در شکل زیر آن را مشاهده می کنید.

قدم سوم: بستن برش ها

پس از پایان کار با لایه های زیرین، دکتر با نوعی بخیه قابل جذب، ناحیه های برش داده شده را می بندد. بعضی از دکتر ها علاوه بر بخیه از نوعی چسب هم برای بستن برش استفاده می کنند. در این مرحله ممکن است قسمت های برش داده شده با بقیه پوست از لحاظ رنگ تفاوت داشته باشند، اما این تفاوت به تدریج رفع می شود.

لیفت صورت

مراقبت های فیس لیفت صورت با جراحی

برای اینکه نتیجه بهتری از فیس لیفت بگیرید بهتر است نکاتی را قبل و بعد از عمل رعایت کنید.

مراقبت های قبل از عمل

مراقبت های قبل از عمل به اندازه مراقبت های بعد از آن اهمیت دارند. با رعایت این نکات قبل از عمل فیس لیفت صورت می توانید عوارض آن را تا حد زیادی کاهش دهید.

  • با پزشک خود در ارتباط باشید: گاهی پزشک از شما می خواهد داروی خاصی را مصرف کنید یا مصرف داروی خاصی را متوقف کنید. برای همین لازم است روز های قبل از عمل مدام با پزشک خود در ارتباط باشید و قبل از مصرف هر دارویی از او مشورت بگیرید.
  • صورت و موهایتان را بشویید: قبل از انجام عمل لازم است با یک صابون آنتی باکتریال، صورت و موهای خود را کاملا تمیز کنید.
  • چیزی نخورید: برای انجام عمل فیس لیفت صورت لازم است از ساعت دوازده شب قبل از عمل چیزی نخورید. البته خوردن آب و داروهای لازم برای انجام عمل در این ساعات مجاز است.
  • یک همراه داشته باشید: بعد از انجام عمل نمی توانید رانندگی کنید یا سوار وسایل نقلیه عمومی شوید. برای همین لازم است همراهی با خود ببرید که بتواند شما را به خانه برساند.

مراقبت های بعد از عمل

با انجام عمل فیس لیفت صورت، شما وارد دوران نقاهت می شود. اگر این دوره را با موفقیت پشت سر بگذارید، عمل شما نتیجه مثبتی خواهد داشت. برای همین لازم است در سه هفته ابتدایی بعد از عمل این مراقبت ها را انجام دهید. مجله سلامت mayoclinic مراقبت های زیر را توصیه می کند:

  • به توصیه های پزشکتان در مورد موادی که باید روی زخم بگذارید، دقت کنید و به طور مرتب این توصیه ها را انجام دهید.
  • پوسته های روی زخم معمولا شما را وسوسه می کنند. به هیچ عنوان اقدام به کَندن این پوسته ها نکنید.
  • اینکه از چه زمانی می توانید به موهای خود شامپو بزنید و چه نوع شامپویی مناسب است را از پزشک خود بپرسید.
  • از لباس های دکمه دار و زیپ دار به جای بلوز و تیشرت استفاده کنید تا نواحی زخم تحریک نشود.
  • اجازه ندهید به قسمت های زخم شده فشار وارد شود. از فعالیت هایی که این قسمت ها را درگیر می کنند تا حد ممکن بپرهیزید.
  • به هیچ عنوان از لوازم آرایشی برای صورتتان استفاده نکنید.
  • تمام فعالیت های ورزشی را تا پایان دوره نقاهت و گرفتن تایید دکتر متوقف کنید.
  • از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید جلوگیری کنید. توصیه می شود حتی پس از پایان دوره نقاهت، برای روزهای آفتابی از کرم ضد آفتاب SPF 30 و بالاتر استفاده شود.
  • تا حداقل ۶ هفته بعد از عمل موی خود را رنگ نکنید.

مزایای فیس لیفت صورت چیست؟

فیس لیفت یکی از روش های جوانسازی پوست است که مزایای خاص خود را دارد. مهم ترین مزیت این روش، ماندگاری بالای آن است. با فیس لیفت صورت می توانید تا ۱۰ سال از نتایج آن لذت ببرید؛ در حالی که روشی مثل بوتاکس مدام نیاز به تمدید و انجام دوباره دارد. علاوه بر این تغییرات ایجاد شده با فیس لیفت نسبت به به سایر روش ها طبیعی تر به نظر می رسند. در نهایت فیس لیفت هیچ اثری بعد از سه هفته روی پوست شما باقی نمی گذارد.

 فیس لیفت صورت

عوارض فیس لیفت صورت چیست؟

پس از انجام عمل این موارد را تجربه خواهید کرد:

  • درد متوسط تا شدید
  • ترشحات در محل بخیه ها
  • ورم کردن محدوده لیفت
  • کبودی
  • بی حسی

این عوارض طبیعی هستند و وجود آن ها معادل وجود مشکل نیست. اما اگر موارد زیر را مشاهده کردید حتما خیلی سریع با پزشکتان تماس بگیرید:

  • درد شدید در کناره های صورت یا گردن در ۲۴ ساعت ابتدایی بعد از عمل
  • تنگی نفس
  • درد در سینه
  • تپش قلب غیرعادی

نتایج و ماندگاری فیس لیفت صورت

عمل فیس لیفت صورت با هدف جوان تر به نظر رسیدن پوست صورت انجام می شود. با انجام این عمل می توانید چروک های موجود روی صورت و گردن خود را از بین ببرید و شادابی را به صورتتان برگردانید. البته توجه داشته باشید که نتایج فیس لیفت صورت دائمی نیست و در بهترین شرایط تا ده سال ماندگاری دارد.

تفاوت لیفت کامل با مینی لیفت فیس چیست؟

تفاوت لیفت کامل با مینی لیفت به محدوده انجام عمل مربوط می شود. در لیفت کامل تمام صورت و گردن (از خط رویش مو تا ابتدای سینه) لایه برداری و جوانسازی می شود. در حالی که محدوده مینی لیفت، فقط گونه و گردن را شامل می شود.

سایر روش های لیفت صورت

علاوه بر عمل لیفت صورت، روش های دیگری هم برای از بین بردن چروک و جوان تر کردن پوست وجود دارد که عبارتند از:

لیفت با نخ

این روش به تیغ جراحی نیازی ندارد و در نتیجه ریسک کمتری همراه آن است. در لیفت با نخ، نخ های بخیه موقت (قابل جذب به پوست) در زیر پوست کار گذاشته می شوند. این بخیه ها با کشیدن پوست و سفت کردن آن، چروک را کم می کنند. این بخیه ها همچنین لایه های زیرین پوست را برای ساخت ماده ای به نام کلاژن تحریک می کنند. تولید این پروتئین هر چه بیشتر شود پوست جوان تر به نظر خواهد رسید. بالا رفتن سن باعث کاهش تولید کلاژن در پوست می شود.

هایفوتراپی

در این روش پوست برای کلاژن سازی بیشتر تحریک می شود. تفاوت بین لیفت با نخ و هایفوتراپی در اینجا است که هایفوتراپی با کمک امواج فراصوتی پوست را برای ساخت کلاژن تحریک می کند. البته باید توجه داشت که با وجود شباهت این دو روش، فقط یک دکتر می تواند تشخیص دهد کدام روش برای شما مناسب تر است.

بوتاکس

بوتاکس را به عنوان یکی از قدیمی ترین روش های جوانسازی پوست صورت می شناسیم. این روش سرعت بالایی دارد (فقط ۱۵ دقیقه طول می کشد) و مثل عمل فیس لیفت صورت، نیاز به یک دوره نقاهت طولانی نخواهد داشت. هزینه های این روش هم نسبت به عمل فیس لیفت کمتر است و به همان نسبت نتایج آن ماندگاری کمتری هم دارد. برای استفاده از این روش لازم است تزریق بوتاکس را به صورت دوره ای تکرار کنید.

سایر روش ها

روش های دیگری مثل اندولیفت هم برای جوانسازی پوست وجود دارد. در این روش فیبرهای نازکی زیر پوست قرار داده می شوند و در ادامه پوست در معرض اشعه لیزر قرار می گیرد. این لیزر یک سری آسیب کنترل شده در بافت زیرین ایجاد می کند که در نهایت باعث افزایش کلاژن سازی در پوست می شود. این روش عوارض و دوره نقاهت کوتاه تری نسبت به عمل لیفت صورت دارد.

لیفت صورت
پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
چهره دلنشین و معصومانه رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ رهبری اینجا 12 ساله بودند و معمم (429 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (126 نظر) پذیرایی منحصربفرد رهبر معظم انقلاب از مهمانان؛ چای، شیرینی نارگیلی و یک پارچ آب به جای آب معدنی! (86 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (38 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (29 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (25 نظر) نگاهی به میز عزای لوکس و تجملاتی زنداداشِ پزشکِ رابعه اسکویی با رونمایی از عکس‌های آتلیه‌ای مرحومه+ویدیو/ روحش شاد چقد جوون بود (21 نظر) خواستگاری الناز شاکردوست از رضا گلزار در رستوران شیک/ چشم آیسان خانوم روشن + فیلم (21 نظر) تبریک برادر عروس رهبر معظم انقلاب بابت تولد سومین فرزندِ پسرِ رهبری+عکس/ ماشالا خدا حفظش کنه (20 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (17 نظر) کفش بندداری که هیچوقت نصیب رهبر معظم انقلاب نشد/ آرزو به دلمان ماند! چقدر غصه خوردیم (17 نظر) عرص ارادت احساسی روحانی، هاشمی و احمدی نژاد به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ صف کشیدن روسای جمهور برای احوالپرسی با حضرت آقا (16 نظر) بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری (15 نظر) رونمایی از 8 مادرشوهر مهربون غزل بدیعی، همسر داغ دیده رضا داوودنژاد/ خدا حفظشون کنه (15 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (14 نظر)
دیگران می‌خوانند   
نگاه عاشقانه شهاب حسینی به هانده ارچل، بازیگر خوش چهره سریال مست عشق/ عاشقانه های هانده ارچل و شهاب حسینی ارزش صد بار دیدن رو داره شکایت آموزش و پرورش از سریال افعی تهران به‌خاطر سکانس جنجالی تحقیر ناظم! فال روزانه امروز سه شنبه 18 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز سه شنبه 18 اردیبهشت ماه 1403 فال ابجد روزانه سه‌شنبه 18 اردیبهشت 1403 پدرانگی احساسی و عاشقانه رهبر معظم انقلاب در حق دخترشان با بافتن مویشان با یک دست و با زحمت+عکس مراسم تشییع محمدرضا شجریان، استاد آواز ایران با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ از مهدی پاکدل و رعنا آزادی ور تا سحر دولتشاهی و امیر آقایی... معرفی 6 قلعه‌ عظیم و شکوهمند تاریخی برای بازدید در تور هند پدر عادل فردوسی پور و آیت الله هاشمی رفسنجانی چه نسبتی باهم دارند؟ تعریف و تمجید و شوخی خنده دار رهبر معظم انقلاب با اشعار یک شعر درباره عشق و عاشقی دو درخت کاج+ویدیو/ بچه دار هم شدن نگاهی به کارت دعوت به مراسم عقد در دوره قاجار +عکس/ با اینکه پولدار بوده ولی خبری از شام و ریخت و پاش نیست! خوانندگی خنده دار احمد مهرانفر، ارسطوی سریال پایتخت با صدای زنانه/ آخه بابا پیرت بسوزه عاشقی تو که منو رسوا کردی😂 خلاقیت خنده دار چوپان برای حفظ گوسفندش از سرما حماسه آفرید+ویدئو /مغز تو رو باید طلا گرفت😂 هدیه ارزشمند امام خمینی(ره) به مادر عادل فردوسی پور سر عقدشان+ویدئو بی ربط ترین و خصوصی ترین سوالی که یک دانشجو از آیت الله هاشمی رفسنجانی پرسید+ ویدیو/ این سوال باید توی گینس ثبت میشد بازگشت عادل فردوسی‌پور به صداوسیما پس از چند سال و حضور چند ساعتی در محل کار سابقش+ویدیو (عکس) نگاهی به امضای زیبا عادل فردوسی پور مجری پُرحاشیه/ چه هنرمندانه و زیبا، امضاش شبیه خودشه پاسخ مهران غفوریان به حواشی ایجاد شده درخصوص پدرش: پدر من ناخدا یکم کمیسر دریایی بود+ویدئو میرتل، زنی که با 4 پا به دنیا آمد و در نهایت مادر شد! +عکس کیک تولد و جشن لاکچری پوریا پورسرخ+عکس/این کیکه یا پادشاه کاخ سلطنتی... مراسم آشتی کنان بهاره رهنما و بهنوش بختیاری با حضور جمع زیادی از مردم+ویدیو/ دعوا بر سر چه بود؟ شیرین و سلمان نون خ بچه دار می شوند/ چه اسمی هم رو بچه شون گذاشتن!! سلیمان +فیلم تغییر چهره هوش پران فاطمه گودرزی با گریم مردانه و ریش+عکس خلاقیت خنده دار دانش آموز کم سن و سالِ علاقمند به ازدواج در پاسخ به سوال درسی حماسه آفرید+عکس/ فقط جواب معلمش منو کُشته😂 هنرنمایی خلاقانه دکتر دندانپزشک در طراحی دندان مشتری هایش به شکل نقوش چینی/ دکترای افتخاری هنر حق توئه +عکس نگاهی به خونه زندگی لاکچری و اعیانی سیدمهدی رحمتی، دروازه‌بان سابق استقلال و تیم ملی+ عکس/ خونه نه انگار کاخه اینجا😍 حدیث میرامینی همبازی مرد عنکبوتی شد/ شاهکاری جدید از اُسکار مهران مدیری +فیلم شوهرم را کشتم که خودم را نجات دهم/ ضربه مرگبار کارد به قلب مرد جوان سرقت عجیب گل رز از باغچه توسط دو پیرمرد پرایدسوار با بیل و کلنگ!+ ویدئو جشن تولد ساده و بدون تجملات پسر پرویز پرستویی در خانه زیبایش و با دکوری های نوستالژی‌اش با رونمایی از نوه بانمک آقای بازیگر+عکس / مبارک باشه غوغای خوانندگی بی نظیر بهرام افشاری، بهتاش سریال پایتخت در نانوایی/ مردم چه استقبالی میکنن+ویدیو خواستگاری الناز شاکردوست از رضا گلزار در رستوران شیک/ چشم آیسان خانوم روشن + فیلم بنر جالب شهرداری اصفهان برای حمایت از سگ ها در سطح شهر/ بهتر از این نمیشد مردمو قانع کرد! راز معمای جسد بی‌سر مرد افغانستانی در اتوبان همت تهران فاش شد دانش آموزی که داماد معلمش شد+ ویدئو/به این میگن دانش آموز زرنگ ... 7 راه حل ساده برای جلوگیری از سر خوردن فرش روی سرامیک 5 ترکیب ساده و ارزان برای تمیز کردن لیوان کدر با 3 ترفند ساده لباس آب رفته را به حالت اول بازگردانید 4 خاصیت عجیب وایتکس برای شاداب شدن گیاهان آپارتمانی (فیلم) حامد آهنگی: ما تو جکوزی چیزایی از سید جواد هاشمی دیدیم که تا حالا ندیده بودیم!
تیتر امروز   
شکایت آموزش و پرورش از سریال افعی تهران به‌خاطر سکانس جنجالی تحقیر ناظم! فال روزانه امروز سه شنبه 18 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز سه شنبه 18 اردیبهشت ماه 1403 فال ابجد روزانه سه‌شنبه 18 اردیبهشت 1403 پدرانگی احساسی و عاشقانه رهبر معظم انقلاب در حق دخترشان با بافتن مویشان با یک دست و با زحمت+عکس پدر عادل فردوسی پور و آیت الله هاشمی رفسنجانی چه نسبتی باهم دارند؟ میرتل، زنی که با 4 پا به دنیا آمد و در نهایت مادر شد! +عکس شوهرم را کشتم که خودم را نجات دهم/ ضربه مرگبار کارد به قلب مرد جوان راز معمای جسد بی‌سر مرد افغانستانی در اتوبان همت تهران فاش شد اعتراف جالب طناز طباطبایی/ عاشق این فوتبالیست بودم! خودداری مقام معظم رهبری از خوردن غذای لاکچری در یک رستوران و سفارش غذای معمولی+ عکس/ ثبت این لحظه توسط صاحب رستوران و قاب کردن و نصب آن بر دیوار (تصاویر) ابتکار جالب هوش مصنوعی در ایجاد ضرب‌المثل‌های فارسی! (2) باهوشا بگن این عکس چه مشکلی داره؟! رونمایی از مدارک فساد پسر معاون اول سابق قوه قضائیه که اعترافات خود را پس گرفته بود! (تصویر) نمونه‌ای از یک معلم خوش‌ذوق که عاشق کار خود است!
منتخب روز   
عجیب و غریب ترین تولیدات ایران خودرو که از آن بی اطلاعید/ از سمند کوپه تا پیکان جدید با ظاهری عجیب +فیلم کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ...